PDA

View Full Version : Ibanez tubescreamer ts9 uit 1982



Jay75
18 maart 2009, 08:57
Ik heb een gitaar te koop staan en nu wil ik daarop een SG inruilen, maar ook wil deze man een TS9 uit 1982 bij de deal betrekken.

Ik heb er zelf wel eens een gehad, maar die was 80 euro, volgens hem is zijn tubescreamer wel 250 euro waard, want die heeft betere chips of zoiets?
(om het voor mij interessant te houden moet ik ook idd 200-250 euro overhouden aan die TS9 bij eventuele verkoop )

Iemand bekend met zo'n dure tubescreamer en is die waarde echt reeel?

Rick trodat
18 maart 2009, 09:10
Verschil met andere chip, gaat niemand horen. Dat is zo gehyped.

Dirk_Hendrik
18 maart 2009, 09:24
TS9's van 250 euro zijn een gevolg van rijk rekenen op basis van verkeerde info. De helft zou al dito zijn. Ook het verhaal dat die ene opamp 200 euro meer beter zou zijn is onzin. Dan heb ik hier voor duizenden euro's aan "de juiste" (want uit datzelfde tijdperk) 4558 chips liggen.

the sure thing
18 maart 2009, 09:56
Ik, samen met 2 anderen, heb een uitgebreide test gedaan met 3 oude TS-9 en een reissue. Er zijn verschillen te horen, maar ze zijn marginaal. In de studio kan je het horen, maar live op de buhne echt NIET. De oude TS-9 verschilden ook onderling, overigens....

WillemdaGuide
18 maart 2009, 10:22
ik vind 250 euro echt belachelijk, en zou dat pedaaltje nooit voor zo'n bedrag in een deal betrekken. 100 euro komt eerst!

Dirk_Hendrik
18 maart 2009, 10:50
Zo'n prijs lijkt gebaseerd te zijn op het zien van andere advertenties waarin mensen/winkels zulke prijzen vragen. Vraagprijs i sechter geen marktwaarde. Da's de prijs die uiteindelijk betaald wordt.

En daarna zijn de verschillen tussen TS9 varianten idd minimaal. Basta. Mijn grootste reden om niet zo gesteld te zijn op RI's is de kwaliteit van de gebruikte printplaat. Veel te dun spul.

robert-gitarist
18 maart 2009, 12:43
Ik heb mijn TS-9 voor 65 euro gekocht :D Ook een uit 81/82. Prima pedalen dat absoluut (terwijl mijn versie de chip zou hebben die het minst gewild is, desondanks vind ik het een super vet pedaal dat absoluut een blijvertje is ;) want in combi met de plexitone is ie heerlijk als boost) maar 250 euro is belachelijk. Zoals iemand terecht al op merkte, het is nogal een hype al die oude troep en al die chips geleuter. Op Ebay zie je oude Ibanez'en inderdaad voor 200-400 dollar weg gaan maar hier in Nederland zou dat echt niet zomaar gebeuren. Hier is het haast meer wat de gek er voor geeft. Een verzamelaar zou er nog wel eens een eurotje of 100 tot 150 voor neer willen tellen maar meer dan 250? Ik betwijfel het ;)

zoon van Piet
18 maart 2009, 13:34
eh.. ja, ik heb weleens een TS-9 uit die periode voor dat bedrag verkocht...(aan een bekende nl-muzikant). Dus dat brachten ze op, ooit, gedurende de pedalenmanie rond y2k..
...maar nu niet meer!

ik zou zeker geen 200-250 inruilwaarde toekennen aan een originele TS-9 ( ik heb er weleens een gekocht voor 15 ouverwetsige guldens). En absoluut niet als het niet jouw ding is, maar je het apparaat weerkwijt moet zien te raken.

En ja... ze staan op marktplaats voor dat geld. maar worden ze dan ook verkocht?

En het verschil met de huidige versies? Dat gaat gedemonstreerd worden op de (Inter) nationale Tube Screamer Test! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115932&highlight=nationale)

JER00N
18 maart 2009, 14:09
Ik, samen met 2 anderen, heb een uitgebreide test gedaan met 3 oude TS-9 en een reissue. Er zijn verschillen te horen, maar ze zijn marginaal. In de studio kan je het horen, maar live op de buhne echt NIET. De oude TS-9 verschilden ook onderling, overigens....

Vergeet niet dat condensators en weerstanden een maximale afwijking hebben van resp. 20% en 5% (koolweerstanden)... dus bij elk pedaaltje zitten de kantelfrequenties van de filters weer net ergens anders. Ergo, elk pedaal klinkt weer wat anders, ookal zijn ze precies hetzelfde qua componenten.

Chris Winsemius
18 maart 2009, 14:11
Wat ik weet/begreep: bij de oude/originele TS9 kwamen ip. 2 chips; de gewilde en de minder gewilde ;)

Ik durf de prijs niet eens te noemen v/d TS9 (+/- '82) die ik 'n tijd geleden heb bemachtigd (hint: no market value price ;) ).

Het is niet mijn persoonlijke all time favortite OD maar omdat het zo'n "standaard" is moest ik 'm gewoon hebben voor m'n werk; kijken hoe 'n specifieke amp reageert op zo'n pedaal (naast wat andere pedaaltjes).

zoon van Piet
18 maart 2009, 14:17
De oude kunnen officieel drie varianten van IC hebben, waarvan alleen de JRC4558D de zaligmakende is ( zou zijn).
Ik zal eens kijken of ik een TS-9 met de zogenaamd ziekmakend slechte naar de meeting (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1929692&postcount=56) kan meenemen.

stevie ray
18 maart 2009, 15:26
als je er dan toch een moet kopen koop dan de turbo tubescreamer van ibanez.
is een ts9/ ts9+ mod en heeft nog een 'hot'en turbo stand ook, vier tjoepskriemers in één

Dirk_Hendrik
18 maart 2009, 18:24
Wat ik weet/begreep: bij de oude/originele TS9 kwamen ip. 2 chips; de gewilde en de minder gewilde ;)


En volgens mij is dat de vroege TS808. Ik kan me niet herinneren ooit een TS9 met een dubbele chip te hebben gezien. Wel een ST9 maar da's normaal.

the sure thing
18 maart 2009, 20:50
als je er dan toch een moet kopen koop dan de turbo tubescreamer van ibanez.
Dit pedaaltje is het pedaaltje wat ik het allersnelst weer heb weggedaan van al mijn pedaaltjes. Die andere standen hebben echt GEEN meerwaarde. Bah, wat een nutteloos pedaal!

Chris Winsemius
18 maart 2009, 20:58
En volgens mij is dat de vroege TS808. Ik kan me niet herinneren ooit een TS9 met een dubbele chip te hebben gezien. Wel een ST9 maar da's normaal.

Bedoelde 2 VERSCHILLENDE chips, 1 chipje per pendaaltje maar dan de ene keer paprika en later naturel....

;)

BamBuFan1
19 maart 2009, 00:50
als je er dan toch een moet kopen koop dan de turbo tubescreamer van ibanez.
is een ts9/ ts9+ mod en heeft nog een 'hot'en turbo stand ook, vier tjoepskriemers in één

Of tik voor €20/€25 een TS5 op de kop. 3 minuten solderen en je hebt het vintutsj TS808 geluid.

zoon van Piet
21 maart 2009, 13:05
Bedoelde 2 VERSCHILLENDE chips, 1 chipje per pendaaltje maar dan de ene keer paprika en later naturel....

;)

De oorspronkelijke TS-9 kan een van drie verschillende IC's hebben:
JRC4558D JRC2043DD en TA75558 .
En om gelijk maar even alle www-'wijsheid' en vooringenomenheid door te nemen: de JRC4558 is dé Heilige Graal, de TA klinkt niet slecht, maar veel te clean en de JRC2043 zuigt zwaar ballen.
Zeggen ze...
( Kans bestaat dus dat je een originele TS koopt - voor 250 Euro- die zwaar zuigt..)



Mijn grootste reden om niet zo gesteld te zijn op RI's is de kwaliteit van de gebruikte printplaat. Veel te dun spul.

Kijk, daar hebben we iets aan. voor buitenstaanders een volslagen idiote mededeling zonder enige waarde, voor TS-minnende gitaristen een boodschap van belang!
Dus ik kijk meteen naar mijn pedalen. En kan echt amper zeggen dat de print van mn beide TS-9 reissues dunner is dan van m'n 808. Nauwelijks zichtbaar! en de RI's zijn van ander spul, dat er plastieker en mogelijk dus steviger uitziet..
Mijn RI's zijn Maxons, want die printplaat is hetzelfde (met een heleboel lege plekken, vanwege de TBP). Tegenwoordig maakt Ibanez zelf de RI's. waarschijnlijk bedoel je die?

Dirk_Hendrik
20 april 2009, 09:58
Schaamteloze bump daar het altijd extremer kan:
http://cgi.ebay.nl/IBANEZ-TS-9-TS-808-original-type-JRC4558D-chip-1980_W0QQitemZ130300613758QQcmdZViewItemQQptZStudi oequipment?hash=item130300613758&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

the sure thing
20 april 2009, 10:14
Schaamteloze bump daar het altijd extremer kan:
http://cgi.ebay.nl/IBANEZ-TS-9-TS-808-original-type-JRC4558D-chip-1980_W0QQitemZ130300613758QQcmdZViewItemQQptZStudi oequipment?hash=item130300613758&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318 Hij is wel mooi verkleurd.... :)

iWishmaster
20 april 2009, 10:24
Dit pedaaltje is het pedaaltje wat ik het allersnelst weer heb weggedaan van al mijn pedaaltjes. Die andere standen hebben echt GEEN meerwaarde. Bah, wat een nutteloos pedaal!

Met een beetje handigheid zijn de extra standen te modden tot zeker wel nuttige effecten! Ik krijg er 3 lekkere geluiden uit: klassieke TS-808, TS-808 met beetje extra bas en TS-808 met LED's en extra bas voor een wat openere crunch (voor clean amp erg lekker). 4e stand gebruikt mijn vriendin als bas overdrive.
Zeker wel nuttig pedaal, maar stock zijn de extra standen redelijk waardeloos: voegen veel teveel bas toe waardoor het geluid een zootje wordt.

Ibanez666
20 april 2009, 11:09
Die hype is toch allang voorbij?

olaftheholy
20 april 2009, 11:15
Die hype is toch allang voorbij?


Ik vind de ts hype ook zwaar overschat... heb nog een paar van die dingen liggen, gebruik ze amper, op één na ts9 dx (gemod) maar dan nog maar met één van de gitaren.
Verder al een tijdje overgegaan op de way huge "soft clip injector" nou DAT is pas een veelzijdig pedaal (pendaal voor de brabo's)

pork loin soft clip injector (http://www.youtube.com/watch?v=RrLbezKfmIw&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Ejhs%2Eco%2Euk%2Fdunlopfx%2 Ehtml&feature=player_embedded)

the sure thing
20 april 2009, 11:19
... maar stock zijn de extra standen redelijk waardeloos: voegen veel teveel bas toe waardoor het geluid een zootje wordt. Precies. En daarom is het mijn snelst vertrekkende pedaal ooit geworden. Ik haat modden :)

hole
20 april 2009, 11:20
(pendaal voor de brabo's)


:stop: :mad:

Waar zie je ons voor aan zeg!!!!!


En trouwens, het is 'voetpendaal'

olaftheholy
20 april 2009, 11:29
:stop: :mad:

Waar zie je ons voor aan zeg!!!!!


En trouwens, het is 'voetpendaal'


stampdoos!

zoon van Piet
20 april 2009, 17:23
Ik vind de ts hype ook zwaar overschat... heb nog een paar van die dingen liggen, gebruik ze amper, op één na ts9 dx (gemod) maar dan nog maar met één van de gitaren.
Verder al een tijdje overgegaan op de way huge "soft clip injector" nou DAT is pas een veelzijdig pedaal (pendaal voor de brabo's)



Pendaal is meer richting Tilburg, meen ik.. Eindhoven rockcity is een stad van techniek, waar ze de termen goed kennen.. we zeggen pedaal. maar in Helmond...daar gaan ze helemaal los met een bijna onnavolgbare term:

'Ista un Wehweh-peingdaal?'

Back on topic: de TS-hype is niet te overschatten ( in tegenstelling tot de marktprijs van vintage of boutique modellen) De populariteit van de TS - en zn 100en klonen, is dermate dat de TS zelfs de wahwah lijkt te evenaren als absolute guitargadget. okee, sommigen kunnen er niks mee. Maar dat verandert niets aan de standing of populariteit van de TS als Koning Der Overdrives. of op zn brabants: het uberpendaal!