PDA

View Full Version : Welke PU's voor m'n Squier?



humbucker
17 maart 2009, 23:26
Ik heb een Squiertje van '96 en daar wil ik een ander setje pickups in gooien. Aangezien ik op dit gebied nog verschrikkelijk groen achter m'n oren ben kom ik dus bij jullie ten rade.

Ik heb een '60ies strat voor de "vintage" klank en graag zou ik met de squier wat moderner en ruiger klinken, maar het clean moet ook nog goed zijn. Scheuren als een LP zal niet lukken, daar ben ik me ook van bewust, maar een strat met (flinke) ballen moet te doen zijn. Zijn er aanraders?

Ik zat zelf te denken aan een setje "hottere" pickups (seymour duncan SSL-3) en een humbucker in de brug (full-size of sc-size maakt afmetingsgewijs niets uit). Maar nu vroeg ik me het volgende af:

> Kan je dezelfde pick-up in de nek en in de middle positie stoppen? Of hoe wordt dit meestal gedaan? Ik speel zelf eigenlijk niet veel op de tussenstand neck-middle. (wel op middle-bridge)

> Geeft een pickup met meer output ook automatisch meer volume?

> Als ik een humbucker in de brug stop, moet ik dan ook een andere tone-pot monteren?

Het zijn nogal n00b vragen, ik weet het. Maar ooit is me eens gezegd, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;)

Ik zoek dus een goed klinkend setje pickups dat niet vintage klinkt en waar ik een lekkere classic rock sound uit kan halen.

ohja: budget gaat tot ongeveer 150€


thanx!

BamBuFan1
18 maart 2009, 00:04
Uit de categorie 'geinig voor weinig'.

GFS Little killers (http://store.guitarfetish.com/casetof3lilk.html). Humbuckers in single coil formaat.

De ervaringen met die pickups zijn over het algemeen heel goed. Hier de algemene 'ervaringen met gfs elementen'-thread (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86855&highlight=goedkope+elementen).

humbucker
18 maart 2009, 08:21
Aha GFS, die mag ik uiteraard ook niet vergeten. Maar denk je dat er voor mijn budget niets "beters" te vinden is? Of zijn de verschillen marginaal?

Bram+
18 maart 2009, 08:40
Wat betreft pickups is er tweedehands ook het een en ander te vinden dat zeker binnen je budget past.

Wat betreft je vragen:

Hoewel theoretisch gezien alle pickups in alle posities kunnen, zijn sommige pickups 'geschikter' voor bepaalde posities. Dat staat meestal ook aangegeven op de site van de producent zelf. In een aantal gevallen is de neck en mid hetzelfde en heb je een afwijkende bridge pickup. Zelf zul je het liefst de meest 'hete' pickup in de brug willen, maar niet met een te groot verschil in output.
Komen we bij het volgende punt: pickups met hogere output klinken harder. Hoeft niet altijd een probleem te zijn, er mag verschil in zitten, maar bij te grote verschillen kan het lastig zijn bij het switchen of niet het gewenste resultaat op leveren bij combinatie van pickups.
Wat betreft de tone pot: ik dacht dat bij standaard stratocasters de brug geen tone pot had (de twee tone pots zijn dan voor neck en mid). Bij andere pickups moet je soms andere pots monteren afhankelijk van wat je gaat kiezen, dat dan weer wel.

no 1 hops
18 maart 2009, 08:45
op marktplaats staan nog setjes ultrasonic, heerlijk stil, en vooral de hogere ref series zijn zeer geschikt voor het hardere werk.
zijn humbuckers die je ook parallel kunt schakelen.
de verkoper heeft meerdere ref modellen en zo kun je een setje samenstellen die bv bij de neck wat vintage klinkt tot heavy bij de brug

humbucker
18 maart 2009, 19:33
Wat betreft pickups is er tweedehands ook het een en ander te vinden dat zeker binnen je budget past.

Wat betreft je vragen:

Hoewel theoretisch gezien alle pickups in alle posities kunnen, zijn sommige pickups 'geschikter' voor bepaalde posities. Dat staat meestal ook aangegeven op de site van de producent zelf. In een aantal gevallen is de neck en mid hetzelfde en heb je een afwijkende bridge pickup. Zelf zul je het liefst de meest 'hete' pickup in de brug willen, maar niet met een te groot verschil in output.
Komen we bij het volgende punt: pickups met hogere output klinken harder. Hoeft niet altijd een probleem te zijn, er mag verschil in zitten, maar bij te grote verschillen kan het lastig zijn bij het switchen of niet het gewenste resultaat op leveren bij combinatie van pickups.
Wat betreft de tone pot: ik dacht dat bij standaard stratocasters de brug geen tone pot had (de twee tone pots zijn dan voor neck en mid). Bij andere pickups moet je soms andere pots monteren afhankelijk van wat je gaat kiezen, dat dan weer wel.


Bedankt voor de antwoorden, nu is me weer t een en ander duidelijk :). Maar je zegt dar er liefst niet een te groot output verschil is tussen de verschillende pickups. Wat is bijvoorbeeld een te groot verschil? En wat is nog net te doen? Ik zou graag een lekkere clean sound op de hals hebben en scheuren op de brug.. tussenstandjes moeten gewoon die 'strat quak' en dat 'chukka chukka' geluid hebben :D

idno
19 maart 2009, 08:28
Zelf heb ik ook een '96-er Squier strat. De elementen die in deze Squiers zitten zijn in principe nog lang zo slecht niet; ze hebben al een hogere output omdat er keramische elementen in zitten.

Zelf zit ik eraan te denken om er een setje in te zetten ala de Billy Corgan signature Strat (n/m/b): Air Norton S, Chopper, Tone Zone S.

Ik heb in mn Ibanez een Tone Zone 7 zitten, en deze geeft echt een goed clean geluid. Met de andere elementen heb ik geen ervaring.

humbucker
19 maart 2009, 20:01
Niemand ervaringen met de Seymour Duncan SSL-3?

RS-Rik
19 maart 2009, 22:04
Little 59 in het midden en een hotrails bij de brug... neckelement een single coil.


Werkt heerlijk op mn swamp ash strat

humbucker
19 maart 2009, 22:09
Ik was net aan het kijken en inderdaad, een hotrail in de brug lijkt me ideaal! Welke Single coil heb jij in je neck zitten? Ik dacht zelf aan een SL6 (SL3 lijkt me té hot)

dus ofwel SL6 - SL6 - Hot rail ofwel SL6 - Lil' '59 - Hot Rail.. Ik ga t nog even bekijken!!

Orgasmocaster
19 maart 2009, 22:47
Scheuren als een LP zal niet lukken, daar ben ik me ook van bewust, !


Waarom niet?

wat voor routing zit er onder je pickguard?

RS-Rik
19 maart 2009, 22:53
Staggered Vintage single coil van.... jawel.. GFS


Hotrails zijn echt, echt goed. Ze zijn best strak, enigszins gecomprimeerde tone, dus geen hele twangy aanslag maar gewoon rammen en als een sneltrein blijft die sound doordenderen. Wel een hele gelikte sneltrein want het geluid wordt nergens modderig. Dynamiek in de midrange is echt geweldig, als je goed luisterd hoor je ook allemaal golven en resonanties in die distortion zelf, heeeerlijk. Denk aan het geluid van Iron Maiden op hun Live after Death live CD

Ze zijn gemaakt om overstuurd mee te spelen, maar of je veel of weinig gain gebruikt je geluid is eigenlijk altijd goed, ook voor jazz, funk, blues. Als je gewoon een goede allround scheurpup wil hebben en geen twangy sound wil kan ik je die hotrails echt aanraden.

Op ebay zijn er genoeg te koop, check Sigler music

jerome
19 maart 2009, 23:26
Waarom niet?

Dat vroeg ik me oo al af...
Ik heb 2 HSS Strats en die produceren met een Dimarzio Dual Sound humbucker in brug positie een lekkere vette volle brullende scheursound met voor een Strat relatief veel laag.
Een zalige combinatie vind ik zelf; een alder body en een Dimarzio Dual Sound
Voordeel van een Dual Sound high output humbucker is dat als je de gitaarvolumepot ietsje dicht draait het geluid niet al teveel zachter wordt maar wel een stuk cleaner.
En dan de pot weer open; brullen maar!!
En als je m op single coil schakelt heb je ook nog een redelijk lekkere sound.
Je kan m ook nog paralel schakelen, dus veel verschillende sounds uit 1 element.
En in de neckpositie blijft voor mij een single coil het mooist klinken.
Dat heerlijke sc geluid met een randje ala Hendrix en SRV krijg je met een humbucker niet voor elkaar...

Tim ATY
20 maart 2009, 10:39
Als je hotrails van SD overweegt, denk dan ook even aan de lijn single-coiled-humbuckers van Dimarzio.. Heb zelf een Fast Track (de Dimarzio tegenhanger van de SD Hotrails) in mijn Telecaster laten schroeven, en ik ben daar heel erg over te spreken! In eerste instantie er in geschroefd voor een goede rocksound maar verbaasde me ook over het mooie (nog steeds Fender-achtige!) clean geluid.

Blacksteen
20 maart 2009, 11:22
Ik heb zelf geen ervaring met de SDuncan SSL-3.....
maar wel met de SSL-4! :cooler:

ik vind de SSL-4 hele goede pups,
ik heb alleen het idee dat ik er destijds
wat te veel voor had betaald...
ik had er twee gekocht en was 150€ armer,

lekker hoge output (bijna gelijk aan een Hum-Buckertje)
fel geluid, dus absoluut geen vintage fender sound,
maar een pickup waar je in een redelijk breed scala wel wat
mee kan: zelf speel ik er Deep Purple, Rainbow, DIO, Black Sabbath
& af en toe (wegens inmiddels afgezegde gitaarles) zelfs Black Metal.:blast:


*EDIT* zelf heb ik dus de middelste pickup weggelaten,
en daar een dummy pup in gezet, werkt perfect met een drie-standen schakelaar!

humbucker
20 maart 2009, 11:51
Waarom niet?

wat voor routing zit er onder je pickguard?

Omdat er een mahonie body en nek ontbreken :)..

Ik doelde er gewoon op dat je toch nooit een 100% LP geluid uit een strat zal kunnen toveren.

Routing is HHH denk ik, maar ben niet zeker, in ieder geval geen zwembad en ook geen SSS. Ik zal in het weekend eens checken

humbucker
20 maart 2009, 11:55
Ik heb zelf geen ervaring met de SDuncan SSL-3.....
maar wel met de SSL-4! :cooler:

ik vind de SSL-4 hele goede pups,
ik heb alleen het idee dat ik er destijds
wat te veel voor had betaald...
ik had er twee gekocht en was 150€ armer,

lekker hoge output (bijna gelijk aan een Hum-Buckertje)
fel geluid, dus absoluut geen vintage fender sound,
maar een pickup waar je in een redelijk breed scala wel wat
mee kan: zelf speel ik er Deep Purple, Rainbow, DIO, Black Sabbath
& af en toe (wegens inmiddels afgezegde gitaarles) zelfs Black Metal.:blast:


*EDIT* zelf heb ik dus de middelste pickup weggelaten,
en daar een dummy pup in gezet, werkt perfect met een drie-standen schakelaar!

Hoe zit het met de cleansound van deze pickups?

Blacksteen
20 maart 2009, 12:05
Hoe zit het met de cleansound van deze pickups?

mwah... 't is niet verkeerd maar ik heb betere gehoord voor clean.

humbucker
20 maart 2009, 12:14
hmm, ik vind een goede cleansound toch ook wel erg belangrijk!! Nog iemand suggesties?

Ibanez666
20 maart 2009, 13:05
De City Limits van Tonerider:

http://www.tonerider.com/pickups/stratpickups.html

humbucker
20 maart 2009, 14:11
De City Limits van Tonerider:

http://www.tonerider.com/pickups/stratpickups.html


hebben denk ik niet genoeg output volgens mij... Toch bedankt voor de suggestie ;)

Ibanez666
20 maart 2009, 14:56
hebben denk ik niet genoeg output volgens mij... Toch bedankt voor de suggestie ;)

ah zou goed kunnen, maar ik dacht het is hun hotste set, vandaar.. :)

pssst: ze zijn nog goedkoop ook ;)

humbucker
2 april 2009, 17:14
Ik heb wat research gedaan en waarschijnlijk wordt het een SD SSL5 in nek-en middenpositie en een 'lil 59 in de brug..

Maar nu zag ik dat de SSL5 ook leverbaar is met reverse polarity/reverse wound.. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in (buiten humvrij in positie 2 en 4)?

G.G.
2 april 2009, 18:27
Ik heb wat research gedaan en waarschijnlijk wordt het een SD SSL5 in nek-en middenpositie en een 'lil 59 in de brug..

Maar nu zag ik dat de SSL5 ook leverbaar is met reverse polarity/reverse wound.. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in (buiten humvrij in positie 2 en 4)?

Humvrij, maar minder dik in die standen (2 en 4) Heel moeilijk uit te leggen, maar voor mij alleen nog maan non-RWRP.

humbucker
2 april 2009, 20:09
dus de sound wordt er minder op?

Dan ga ik ook maar voor de non RW/RP.

thx