PDA

View Full Version : Actieve bas op oude amp; risico?



Ome Keith
17 maart 2009, 17:35
Hoi,

De bassist van mijn band speelt op dit moment thuis met spullen die van mij (lead gitarist) zijn. Oud Aria Diamond basje (passief) over een Peavey combo 300 amp (15" BW speaker).
Dat gaat prima. Hij wil nu een eigen bas gaan kopen met actieve elementen (5 sn. Cort Curbow met Bartolini).

Kan hij daarmee die amp of speaker naar de verdommenis helpen?

Volgens mij zit er geen aparte input voor een actieve bas in die Peavey.
In de studio waar ik repeteer is een Hartke 120W combo volgens zeggen naar de eeuwige jachtvelden geholpen door een actieve (Ibanez) bas (input opgeblazen????).
Ik heb zelf nog een Marshall MB450H met cab maar die heeft een speciale input.
Ik zou het doodzonde vinden als die Peavey het risico loopt kapot te gaan.

Wie kan hier iets verstandigs over roepen?

Ome Keith
18 maart 2009, 09:07
Heb nog eens goed gekeken.
Te lang niet meer gezien nu ie bij bassist thuis staat.
Er zit een low gain input op.
Heb manual gevonden op archive van Peavey site.
Low gain input is geschikt/verplicht voor actieve bassen volgens Peavey.

@Mod: Hij kan dicht......

DeGecko
18 maart 2009, 10:21
Je kan ook gewoon je gain-knop lager draaien ;-)

Ome Keith
18 maart 2009, 16:59
Je hebt gelijk maar het ging erom dat dat ding gebruikt wordt door een ander.
Dan is het prettig als er een min of meer foolproof optie bestaat voor het gebruik.
De bassist is best wel netjes op zijn en andermans spullen en dan was het helemaal lullig geweest als hij per ongeluk iets opblaast.
Dingen kunnen altijd kapot maar ik maak liever mijn eigen spullen kapot en dat geldt ook voor hem. Hij heeft nog ff geen doekoes voor een voldoende zware eigen set up dus speelt ie op mijn oude spulletjes.

pol
26 maart 2009, 09:20
naar die actieve vs passieve inputs voor bas hoef je niet zo te kijken, je moet die gewoon zien als een high/low input en kiest wat het best overeenkomt met je bas, een passieve kan ook veel output hebben.

input opblazen met een bas is onzin, je kan de versterker enkel opblazen door te luid te spelen.