PDA

View Full Version : Fender Custom Shop of zelf customizen



Jappiedepappie
17 maart 2009, 17:29
Hey hallo,

Ik sta op het punt geld uit te geven aan 1 of meer nieuwe Stratocasters:

Optie 1: Ik koop een Fender Eric Clapton Custom Shop Stratocaster (en het geld is op, dus ben ik klaar...)

of

Optie 2: Ik koop 2 Fender Classic 50s Strats, 1 EMG DG-20, een setje Fender Vintage Noiseless elementen en een Fender Clapton 25db Mid Boost Kit (nu heb ik twee gitaren waarbij de kwaliteit van de body, neck en diverse hardware van mindere kwaliteit is, maar de electronica wel weer net zo goed zou moeten zijn)

Optie 2 betekent wel dat ik voor hetzelfde geld, als bij optie 1, nu twee gitaren heb...


Wat zou jij doen en waarom?
Ik wil het liefst zou snel mogelijk beslissen (i.v.m. levertijden), maar het geld heb ik pas over een week of 5...

Arjan12
17 maart 2009, 17:34
Hout.

+1234

espike
17 maart 2009, 19:44
Ik voeg gelijk optie 3 toe: ipv fender vintage noiseless, ga voor kinman's (in de noiseless pickups opties klinken die echt stukken beter)
Als je helemaal actief wil zijn: koop een losse body, hals, en soldeer zelf, of laat t iemand doen die handig is met solderen. Dan heb je gelijk geen probleem met slechtere hardware.

Wicked Willy
17 maart 2009, 19:46
Voor het geld dat je betaald voor een Custom Fender kun je hier in Nederland een betere gitaar laten bouwen (Swier of Haar???).

bass blom
17 maart 2009, 19:51
custom shops zijn IMHO ook veel te duur, optie 2 dus, 2 gitaren is lekker :p

Orpheo
17 maart 2009, 19:58
bij warmoth kan je een strat laten maken voor het bedrag van een mexicaanse strat, alleen dan veel goedkoper, en veeeel beter dan de meeste andere USA strats. vergeet niet dat fender customshop in t begin van de customshop z'n halzen en andere shit haalde bij....



warmoth.

G.G.
17 maart 2009, 20:00
Geen customshop doen, is mijn mening. Koop twee goeie basisstrats en "pimp" die (hou er wel rekening mee dat dan de restwaarde minimaal is terwijl een customshopper wat dat betreft een stuk stabieler is). Ik vind alleen CS teveel geld voor wat je krijgt.

Nog betere optie: Kijk eens bij o.a. Haar / Zwiers etc.... wat zij voor je kunnen betekenen.

RoelTM
17 maart 2009, 20:48
Optie 1
Het is veel leuker om zelf je gitaar te verbouwen. :)

Muzieknono
18 maart 2009, 07:59
Zelf doen, de customshops zijn imo het geld niet waard, of laat je er één bouwen met al jouw spec's, dan ben je veel goedkoper uit, of moet je geld persé op.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Roel#1
18 maart 2009, 08:07
Als ik zoveel geld had zou in Nederland bij een gitaarbouwer gaan shoppen.
Wordt het instrument helemaal voor jou naar jou wensen gemaakt en afgesteld.

(tenzij je voor een merk/signature wil gaan)

Les Paul R8
18 maart 2009, 08:55
Ik zou gewoon wat verschillende gitaren gaan proberen. CS en niet CS. Eventueel probeer je ook wat Haar gitaren uit. Kies degene die je het meest bevalt. Laten bouwen zou voor mij nooit een optie zijn, aangezien je nooit precies weet wat het resultaat zal zijn.

De CS maakt wel degelijk erg goeie gitaren. Ik heb er verschillende in mijn handen gehad die echt waanzinnig waren. Ik heb liever 1 waanzinnige gitaar dan 2 goeie.....

Eko
18 maart 2009, 09:08
Misschien eens een afwijkend antwoord. Als je echt wilt , koop dan de Clapton strat. Het halsprofiel is duidelijk anders en trouwens ook de andere hardware. Ook is het leuker om ooit eens een goed instrument gehad te hebben.
Als je goed zoekt zijn er trouwens zat gebruikte Clapton strats te koop. Het is een veel verkocht instrument en veel mensen vinden het geluid teveel alleen maar dat van Clapton ( waarom zou hij toch zo heten?).Ook moet je je bedenken dat vintage frets iets is wat een hoop mensen niet prettig vinden om mee te spelen. Probeer dat eerst eens uit.

Foxey Freddie
18 maart 2009, 09:26
vintage frets

wat is er anders aan vintage frets?

Jappiedepappie
18 maart 2009, 12:13
Bedankt voor jullie reactie, leuk te zien dat er zo snel zo veel gebeurt op dit forum!!

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit..ik begin wel steeds meer het idee te krijgen om een goedkopere strat naar wens te laten bouwen i.p.v. een CS strat te kopen...zo'n CS moet toch perfect zijn wil je hier je hele leven tevreden/blij mee kunnen zijn..

Ik zie dat je via Ebay.com nog wel eens voordelig zo'n Clapton 25db Mid Boost Kit kunt bestellen en misschien moet ik idd maar gewoon zelf aan het customizen gaan op zo'n Fender 50's Classic strat MIM...

Over de pickups moet ik dan ook nog eens goed na gaan denken..

Ik heb een paar jaar geleden een Clapton-strat gehad van de eerste serie (1988 Pewter met Lace Sensors) ik vond het een geweldige gitaar, maar had het geld nodig voor de verhuizing...Ik zou de gitaar dus wel terug willen en eventueel een beter exemplaar, vandaar de CS.

Aan de andere kant moet ik ook niet te snel willen beslissen en zal ik eerst andere gitaren moeten uitproberen voordat ik mijn geld uitgeef, wie weet vind ik wel een strat die enorm lekker speelt en unplugged geweldig klinkt..dan hoef ik mij alleen nog maar op de electronica te richten..

the sure thing
18 maart 2009, 15:46
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit..ik begin wel steeds meer het idee te krijgen om een goedkopere strat naar wens te laten bouwen i.p.v. een CS strat te kopen...zo'n CS moet toch perfect zijn wil je hier je hele leven tevreden/blij mee kunnen zijn.

Ik worstel er momenteel ook mee. Ik ben "definitief" een strat persoon. Ik wil een goede strat die mij over 20 jaar nog steeds bevalt. Persoonlijk hou ik van dunne strat necks. Weet iemand toevallig of die Custom Shops ook met verschillende soorten necks komen?

LP_CL
18 maart 2009, 15:58
Misschien even bij John Suhr of G&L gaan kijken? Daar zitten toch ook hele leuke stratjes tussen. En de ESP vintage series zijn over het algemeen ook een stuk beter dan de fender strats.

stevie ray
18 maart 2009, 16:04
ik heb een cs clapton strat een blackie... en die valt (voor het geld) een beetje tegen.
Ik speel vaker en meer op m'n MIM 60's r.i.

Les Paul R8
18 maart 2009, 16:16
Ik worstel er momenteel ook mee. Ik ben "definitief" een strat persoon. Ik wil een goede strat die mij over 20 jaar nog steeds bevalt. Persoonlijk hou ik van dunne strat necks. Weet iemand toevallig of die Custom Shops ook met verschillende soorten necks komen?

Mijn 60's heeft geen dikke nek.

Orgasmocaster
18 maart 2009, 16:56
wat is er anders aan vintage frets?

laag, vierkant en onpraktisch

Luke-wannabe
18 maart 2009, 17:16
Laat een Haar bouwen!

Hendriks
18 maart 2009, 17:35
bij warmoth kan je een strat laten maken voor het bedrag van een mexicaanse strat, alleen dan veel goedkoper, en veeeel beter dan de meeste andere USA strats. vergeet niet dat fender customshop in t begin van de customshop z'n halzen en andere shit haalde bij....



warmoth.

Moet je toch eens een reken voorbeeld voor mij maken , een mex strat kost tussen de 400=500 , een Warmoth komt volgens mij toch 2 maal duurder uit.
Een gefinishte bodie is er vanaf $260, hals ook zoiets en ga zo maar door, dan nog verzenden en belastingen.

Tupelo
18 maart 2009, 18:10
Zelfbouw nooit gedaan.
Teveel geld uit gegeven voor stock gitaren, wel gedaan.
Persoonlijk ben ik fan van het modificeren van goedkopere gitaren.
Uiteindelijk wil je er toch je eigen slag aan geven.

Verder ben ik van mening dat een mooi stukje hout best wat verschil uitmaakt maar geen € 1000,- meer hoeft te kosten.
Het is een eindeloze discussie die ik niet wil starten maar mijn in basis € 400,- Blade TS1 owned iedere Fender of Gibson die ik ooit gehad heb.

Komen we op het punt, wil je een werkpaardje of eentje om voorzichtig mee te zijn.

G.G.
18 maart 2009, 18:17
Zelfbouw nooit gedaan.


Is trouwens ook een prima optie als je secuur bent en een paar maandjes de tijd neemt. Een strat bouwen is nou niet echt mega moeilijk als je een voorgezaagde toets koopt en eventueel het lakken uitbesteed.

the sure thing
18 maart 2009, 19:56
Maar ik begrijp dat zoiets als dit dus overpriced is?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=105451

rijsberman
18 maart 2009, 20:56
wat is er anders aan vintage frets?

Die zijn van oud ijzer.

Eko
18 maart 2009, 23:56
Foxey,
Sorry voor de late reactie maar het werk......... Vintage frets zijn beduidend kleiner en lager. Voor mensen die alleen moderne halzen met een bijna vlak profiel zijn gewend en daar bij ook alleen maar mediumjumbo frets is het een hele overgang. Lagere frets met een kleinere radius van de toets geven ( in het begin) problemen met het benden van noten. Sommigen ( zoals ik) wennen er nooit aan. Ik heb een `62 Custom tele die ik direct na binnenkomst heb laten herfretten met Dunlopdraad wat me beter ligt. ( 6105)

Voor diegen die ooit een Clapton strat gehad hebben met de lace-sensors , de nieuwe strats klinken beduidend anders en ook het halsprofiel ie gewijzigd.

rickert
19 maart 2009, 01:27
bij warmoth kan je een strat laten maken voor het bedrag van een mexicaanse strat, alleen dan veel goedkoper,

:seriousf:

't Is maar goed dat je voor de wetenschap hebt gekozen!

Orpheo
19 maart 2009, 01:46
:seriousf:

't Is maar goed dat je voor de wetenschap hebt gekozen!

nja, ik doelde meer, dat het hout van warmoth beter is, voor de prijs die je betaald voor de mex strat. een korte rekensom zegt dat je voor nog geen 500$ een warmoth strat hebt...alleen 't hout, tuners, pots, switch en slagplaat.

Jappiedepappie
19 maart 2009, 09:32
Voor diegen die ooit een Clapton strat gehad hebben met de lace-sensors , de nieuwe strats klinken beduidend anders en ook het halsprofiel ie gewijzigd.

Okee, het beste wat ik kan doen is dus een winkel zoeken waar ze én de "gewone" Clapton Strat hebben én de Customshop..maar da's niet zo makkelijk.
Wat ik op Harmony Central lees is dat de "gewone"Clapton Strat met Vintage Noiseless pups beter klinkt dan die met Lace Sensors, maar dat de Custom Shop nog weer beter klinkt.

Maar als het allemaal in de vingers zit en tussen de oren..dan kan ik het best maar gewoon eerst mijn gitaarspel upgraden voordat ik mijn gitaarspul upgrade.

Hendriks
19 maart 2009, 09:45
nja, ik doelde meer, dat het hout van warmoth beter is, voor de prijs die je betaald voor de mex strat. een korte rekensom zegt dat je voor nog geen 500$ een warmoth strat hebt...alleen 't hout, tuners, pots, switch en slagplaat.

Zonder finish, elementen elementen, tremelo,etc , kom je toch rond de €1000.

Les Paul R8
19 maart 2009, 10:03
Okee, het beste wat ik kan doen is dus een winkel zoeken waar ze én de "gewone" Clapton Strat hebben én de Customshop..maar da's niet zo makkelijk.
Wat ik op Harmony Central lees is dat de "gewone"Clapton Strat met Vintage Noiseless pups beter klinkt dan die met Lace Sensors, maar dat de Custom Shop nog weer beter klinkt.

Maar als het allemaal in de vingers zit en tussen de oren..dan kan ik het best maar gewoon eerst mijn gitaarspel upgraden voordat ik mijn gitaarspul upgrade.

Kees Dee heeft over het algemeen erg veel Strats, van Mex tot peperdure CS. Zelf vind ik het geen prettige winkel, maar ik denk dat het niet slecht zou zijn gewoon eens een flink aantal Strats te vergelijken. Ik zou me ook niet alleen op de Clapton Strat richten.

Als je nu de mogelijkheid hebt om een CS Strat te kopen en je vindt er 1 die echt naar je zin is, moet je dat gewoon doen. Ik was ook nog een beginner toen ik mijn eerste CS gitaar kocht. Die gitaar heeft mij enorm gemotiveerd en zo veel plezier gegeven. Echt nooit spijt van gehad.

Jappiedepappie
30 maart 2009, 10:06
Ik ben eruit!!

Het budget is drastisch gewijzigd en om toch een heerlijke gitaar met Clapton-sound te krijgen is het volgende gebeurd:

Ik heb de Gibson Les Paul BFG verkocht via Marktplaats voor 620 euro

Ik heb bij EIG Muziek in Nijmegen een London City Spitfire gekocht in Candy Apple Red met Maple toets (voor 250 euro inclusief Straplocks & Strap)
Ik heb in America een slagplaat, 5 way switch, set Fender Vintage Noiseless pickups, set knoppen en de Clapton 25db Mid-boost kit besteld (voor nog geen 200 euro incl verzenkosten).

Nu alles aan elkaar solderen (als de spulletjes uit de USA binnen zijn) en ik heb een Gilmourish Red Strat met de Clapton-sound voor nog geen 450 euro!!!! (en dan heb ik nog ruim 170 euro over en geen extra geld uitgegeven)

olaftheholy
30 maart 2009, 10:47
Hou er rekening mee dat straks de T.N.T. aan je deur staat en nog een stapel knaken (invoer) van je wil hebben vóórdat je het pakje met je slagplaat elementen db boost kit en switch overhandigd krijgt.

Voor de rest... prima opgelost!

the sure thing
3 april 2009, 21:48
Zo, ff een oud topic bumpen....

Ik ben vandaag naar Kees Dee geweest. Daar hebben ze meer dan 50 (!!!) Fender custom shop modellen staan. Dat is meer keus dan waar ook in de Benelux.

Ik ben daar 2 uur geweest en HEUL VEUL Fender strats in mijn handen gehad. Uiteindelijk ben ik voor een Fender Custom Shop relic gegaan. Waarom? Sublieme bespeelbaarheid, goede open akoestische klank en uiteraard ook een cool uiterlijk :). En zeer goed afgewerkt en afgesteld.

Ik kon het verschil tussen een standaard USA en een Custom Shop duidelijk voelen en horen. In tegenstelling tot een aantal forummers hier, vind ik de Custom shop OVER HET ALGEMEEN toch beter klinken en beter te bespelen dan de USA versies. Er zaten wat "rare" CS exemplaren tussen, maar het voordeel van zoveel keus is dat je de beste kan uitzoeken. Dat heb ik ook gedaan!

Dus: voor diegenen die een kwaliteitsstrat zoeken, ga naar een winkel met veel keus en trek er een halve dag voor uit. Ik ben blij dat ik mijn Haar strat heb verkocht en een goed alternatief (iets minder dikke hals) heb gevonden.

Les Paul R8
3 april 2009, 22:14
Gefeliciteerd! De Fender CS modellen die ik in mijn handen gehad heb, waren over het algemeen zeker beter dan de standaard modellen van Fender. Veel plezier er mee! En uiteraard willen we nog foto's zien :)

the sure thing
4 april 2009, 10:22
Gefeliciteerd! De Fender CS modellen die ik in mijn handen gehad heb, waren over het algemeen zeker beter dan de standaard modellen van Fender. Veel plezier er mee! En uiteraard willen we nog foto's zien :) Bij deze :)

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Fendercustom1.jpg

Ash ketchum
4 april 2009, 10:29
Bij deze :)

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Fendercustom1.jpg

Hoe is de verhouding tussen deze en een Haar?

the sure thing
4 april 2009, 10:42
De hals van de CS is iets dunner, minder fors. Het speelcomfort is het hetzelfde vanwege de geoliede hals, de frets op de CS zijn ook redelijk dik (gelukkig geen dunne kutfretjes), net als de forse frets bij Haar. Ik hou daar persoonlijk van!

Ik vind de afwerking van de fretboard en de frets bij de Fender net iets netter, de resonantie (akoestisch) van de CS is ook een tikkeltje beter dan de Haar.

Niks mis met Haar, maar ik vind de halzen te dik van de Haar's. Deze CS heeft een ietsjes dunnere hals maar niet veel dunner. Maar ja, de CS is 2x zo duur als je Haar. Maar dan heb je ook de case candy erbij :)

Een duidelijk vergelijk tussen de Custom Shop handwired elementen en de Suhr V60LP heb ik nog niet kunnen maken. Boeit mij ook niet zoveel: elementen zijn makkelijk te vervangen.

Ash ketchum
4 april 2009, 10:48
Ok, cool om zo'n vergelijking te lezen. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Les Paul R8
4 april 2009, 10:59
Ziet er goed uit. Uiteraard ben je nu wel verplicht de volgende meeting te komen en deze schoonheid mee te nemen.....ik zal oppassen dat er geen krasjes op komen ;)

grayfink
4 april 2009, 11:03
Mooi hoor. :)

G.G.
4 april 2009, 12:18
Wat ben jij een kortzichtig ventje zeg.

EDIT: Wat bent u kortzichtig.

olaftheholy
4 april 2009, 12:26
...dom lulverhaal...



manman, waar haal je het vandaan?

Ga zelf lekker oefenen

G.G.
4 april 2009, 12:30
met belediging bereik je niets .

Excusses, post is aangepast.

olaftheholy
4 april 2009, 12:33
:seriousf::seriousf::seriousf:

Chris Winsemius
4 april 2009, 12:33
@Sure Thing:

Top!!!!

Mitch
4 april 2009, 14:01
Ik heb ook wel eens zo'n periode gehad, ergens halverwege de 20, dat ik dacht alles beter te weten en daarin wel eens te arrogante meningen erop na hield over hoe andere mensen dingen (in mijn ogen slechter) aanpakten.
Is gelukkig vanzelf weer overgegaan, hoort bij het volwassen worden.

G.G.
4 april 2009, 14:03
Ik heb ook wel eens zo'n periode gehad, ergens halverwege de 20, dat ik dacht alles beter te weten en daarin wel eens te arrogante meningen erop na hield over hoe andere mensen dingen (in mijn ogen slechter) aanpakten.
Is gelukkig vanzelf weer overgegaan, hoort bij het volwassen worden.

Precies, iedereen pakt iets anders aan. Laat iedereen lekker het maximale uit zijn eigen aanpak halen (of dat nou oefenen, oefenen, oefenen is of customizen) en bedenk van Franti ooit zong: All the freaky people........

Billy Turf
4 april 2009, 14:42
Spike heeft denk ik wel deels gelijk, de gitaar is een van de weinig uitvindingen die vanaf het begin perfect waren, neem een fender telecaster of stratocaster die bestaan al sinds de jaren 50.

Door de jaren heen zijn er heel wat merken die deze gitaren hebben proberen beter te maken (superstrats enz.) maar naar mijn idee gaat dat gewoon niet.

De sound zit in je vingers en het gaat om de feeling die je erin legt.
Oefening baart kunst..

Les Paul R8
4 april 2009, 15:00
Spike heeft denk ik wel deels gelijk, de gitaar is een van de weinig uitvindingen die vanaf het begin perfect waren, neem een fender telecaster of stratocaster die bestaan al sinds de jaren 50.

Door de jaren heen zijn er heel wat merken die deze gitaren hebben proberen beter te maken (superstrats enz.) maar naar mijn idee gaat dat gewoon niet.

De sound zit in je vingers en het gaat om de feeling die je erin legt.
Oefening baart kunst..

Als er iets niet perfect is, is het wel een gitaar. Het zijn juist de beperkingen van de gitaar die het karakter maken. In superstrats hebben ze geprobeerd de Les Paul en Strat te combineren. In plaats van dat dat gelukt is, hebben ze gewoon weer een nieuwe sound gevonden.

Over de aanpak van oefenen vs customizen. Wat is het doel dat je wilt bereiken? Voor de meesten hier is het gewoon hobby. En als het iemand z'n hobby is om te experimenteren met verschillende sounds en steeds z'n gear aan te passen, is dat prima. Als iemand veel wil oefenen is dat ook prima.

Persoonlijk heb ik nooit veel veranderd in mijn gitaren. De laatste maanden heb ik dat wel gedaan met mijn Strats en heb daarmee een paar goeie gitaren nog beter naar mijn zin weten te maken. Daar ga ik ook beter van spelen.....

the sure thing
4 april 2009, 16:03
Heren heren, laten we het netjes houden.

Mitch is idd geen "neutrale" moderator, maar jij Spike hebt ook niet helemaal gelijk. Geluid zit voor een groot deel in je vingers, op beter spelende gitaren ga ik toch echt beter spelen. Het spelen op de gitaar is een interactie aangaan met de gitaar. Als je door andere elementen een betere interactie hebt, ga je dus ook beter spelen. Voor een deel zit het tussen de oren, voor een groot deel ook niet.

Ik speel ook niet op gecustomized spul, behalve mijn Fender dan :). De enige reden dat ik die heb gekocht, is dat ik 100% tevreden ben over de bespeelbaarheid.

Nog een verhaal waar ik zelf niet in geloof: ik heb al 1,5 jaar op de Haar strat met Suhr pickups gespeeld. Omdat ik die verkocht had speelde ik sinds tijden weer eens op mijn oude Squier met USA pickups. Ik kon de hele avond tijdens de repetitie geen lekker geluid uit mijn al lange tijd vaste amp en pedalen krijgen. Voorheen zou ik zeggen "what's the difference" maar er zit toch echt een verschil tussen bijvoorbeeld stock Fender USA pickups en Suhr pickups, blijkt.

sjaak1990
4 april 2009, 16:05
Men neemt een goedkope squier en doet er goede elementen in. HEEEJ DE GITAAR KLINKT VEEL BETER?!!? hoe kan dat, ik had beter wat meer tijd kunnen spelen...
Als iedereen zo dacht dan waren er ook geen verschillende soorten gitaren geweest.
Wat is er mis met een superstrat? Ik haal heerlijke sounds uit die van mij...gewone strat geluiden als ik de brug split en veel lekkerdere scheur met brug humbucker...

Het wordt wel erg kortzichtig zo... Een voorbeeld, als EVH niks aan zn gitaar had gedaan vroeger dan had hij die sound ook niet gehad die ik persoonlijk toch wel erg mooi vind...

Geluid zit in je vingers maar het is wel lekker als je ook de sound uit je amp tovert die je in je hoofd hebt. Als je een Andy Timmons speelt en je bent lekker smooth aan het spelen en er komt een schel gescheur uit je amp...dan moet je dat weer gaan compenseren enz enz... dat werkt toch niet.

artnaz
4 april 2009, 16:08
Nou Spike, je hele post is wel in de gebiedende wijs, je gebruikt woorden als "in godsnaam" en "heb je er weer zo'n één" (om maar een paar te noemen). En het is erg betweterig om je mening in de gebiedende wijs te geven alsof het wetenschappelijke feiten zijn.

Of niet?

Ontopic: Ondanks je verkeerde manier van brengen heb je wel een beetje gelijk, want goede muziek en het bijbehorende geluid zit nog altijd in de persoon. Maar dat wil niet zeggen dat je dan helemaal geen aandacht aan je gear hoeft te besteden. Als je Hendrix een Stagg gaf + bijbehorende versterker had hij ook wel leuke dingen gedaan. Maar met z'n Strat + Marshalls is het toch een stuk beter!

Maar eigenlijk is dit niet eens ontopic, want de topicstarter vraagt ons niet of hij nou meer moet oefenen of een nieuwe gitaar moet kopen. Anders kunnen we op de helft van alle topics reageren "muziek/tone zit in je vingers, niet in je gear; slotje!".

Les Paul R8
4 april 2009, 16:10
Weer zo'n negatieve tendensieuze maar vooral pedante reactie van iemand die zich moderator noemt en die typerend is voor het algemene niveau van dit forum. Ik heb je al langer in de gaten , in mijn ogen ben je een pester .
Je leest namenlijk in mijn stukje iets wat er helemaal niet inzit : dat ik alles beter denk te weten , arogante meningen , verkeerde aanpak .
De eerste zin in mijn stukje : "ik ben er zo één die ... enz" .
Meer dan vertellen hoe ik erover denk doe ik niet , daar is niets mis mee .

Hmmm....ik lees er toch hetzelfde in als Mitch......


We moeten lief voor elkaar zijn en ideëen uitwisselen , daar kan je beter van worden . Ben je het er niet mee eens , prima Mitch , dat is je goed recht .
Maar laat die negatieve instelling nou eens varen ( wordt volwassen zou ik zeggen) en laat die negatieve kwalificaties als "arogant " en "betweter" achterwege .
Voor argumenten sta ik altijd open , van jou heb ik nog geen enkel argument gehoord , slechts beledigend gehakketak .


Citaat van Socrates: een kwalificatie is geen argument .

Hij snapte dat 2000 jaar geleden al ; nu jij nog .

De manier waarop je praat komt op mij niet over als ideeën uitwisselen. Je schreeuwt heel hard je mening en geeft eigenlijk al aan dat er geen enkele andere manier van denken is. Dat komt op mij in ieder geval erg negatief en provocerend over. Niet erg volwassen in ieder geval. En ik denk dat dat precies is wat Mitch bedoeld.

gertgert
4 april 2009, 16:25
Knutselen aan gitaren is leuk.
Wat boeit het of hij over 30 jaar meer waard is.
Je hebt 'm nu, en je moet er nu plezier van hebben.

Dat plezier haal je uit het spelen, maar ook het bezig zijn met het instrument.
Het 'knutselen' aan mijn gitaar vind ik leuk. Soms leuker dan het gitaarspelen zelf.

Daarmee is het middel een doel geworden, en ik vermaak me daar prima mee.
Zo zijn er meer.
Geen reden om elkaar verbaal in de hoek te zetten.

On topic maar weer...

Ash ketchum
4 april 2009, 16:26
Zou je ook gitaristen-ego's kunnen customizen?:hippie:

@ the sure thing;
Nogmaals veel plezier met je nieuwe axe! Zou je nog wat pics kunnen posten van je nieuwe aanwinst? Ik begin h'm steeds gaver te vinden.

sjaak1990
4 april 2009, 16:41
Zou je ook gitaristen-ego's kunnen customizen?:hippie:


Dan worden ze nog verbitterder.

Pepe
4 april 2009, 17:23
Meewarig kijk ik naar al die lui die menen hun gitaar "beter" te kunnen maken door er aan te gaan rotzooien .

Nah, de fabrikanten zelf "verbeteren" hun producten continue, dat heet progressie doorgaans of dacht je dat jouw stratocaster er ineens was, zomaar, uit de lucht komen vallen.
De fender corporatie drijft op dat idee, hoeveel varianten er wel niet zijn op de oer stratocaster...

In rock'n roll, anything goes. Dat vereist een open mind.

espike
4 april 2009, 17:34
Ten dele geef ik mijn bijna naamgenoot gelijk.
Met veel oefenen, ga je beter spelen, ongeacht het instrument.

Maar als ik in een gitaar lekkere elementen gooi, en ik ga spelen over een versterker met een geluid waar ik spontaan van ga kwijlen, dan ga ik wel langer spelen, meer oefenen, en zodoende mijn spel verbeteren.

Natuurlijk kan ik ditzelfde ook doen op de standaard squier. Maar ik ben er niet snel toe geneigd. Sommige verschillen zijn natuurlijk subjectief, maar als deze subjectieve verschillen er voor zorgen dat je zelfverzekerder de gitaar pakt, dan heeft het op die manier wel invloed.

Dirk_Hendrik
4 april 2009, 17:36
...
een heel twijfelachtig verhaal...


Misschien.
Maar uiteindelijk is dat gitaar spelen ook een hobby. En hobby's hebben meerdere kanten. Wat voor de 1 belangrijk kan zijn kan voor de ander ook een bijzaak zijn. Zo zijn er dus ook mensen die het leuk vinden om aan instrumenten (of bijbehorende randapparatuur) te knutselen en zo dichter bij hun klankideaal te komen. Zo denk ik, onder de forumleden hier, bijvoorbeeld aan een forumlid uit Grou, friesland, die lousy speelt maar zich heeft gespecialiseert in Japans vintage en daar een behoorlijke hoop kennis over heeft verzameld. Is hij met gitaren bezig? jazeker, maar uit een heel ander perspectief dan jij. En daar is ook niets mis mee. Het bijt elkaar namelijk niet.
Of ik denk aan een klein blond mannetje, ook forumlid hier , met een lange vlassige sik die momenteel in IJmuiden woont en in de afgelopen jaren al menig gitaarboer gek heeft gemaakt... maar wél een erg goede gitarist met een dijk van een gitaargeluid. Juist door dat eindeloze getweak, zowel aan setup als aan instrumenten zelf.

Daarnaast,
Waarom zou ik m'n instument heel moeten laten als ik wel aan de rest van m'n setup mag tweaken. Garbage in is garbage out. Of moet ik die setup ook zien als een vast gegeven en zit het geluid zo in de vingers dat het niet afhankelijk is van andere factoren als bijvoorbeeld versterker of effectpedalenkeuze? Lijkt me stug.

Ofwel,
Wat voor jou geld hoeft niet de beste keuze te zijn voor een ander. Simpelweg omdat gitaarspelen een hobby is die je in breder perspectief kan zien dan alléén dat spelen.

G.G.
4 april 2009, 19:00
"Wie keutels zaait zal emmers vol stont oogsten"

Han S
4 april 2009, 19:27
Ten dele geef ik mijn bijna naamgenoot gelijk.
Met veel oefenen, ga je beter spelen, ongeacht het instrument.

Maar als ik in een gitaar lekkere elementen gooi, en ik ga spelen over een versterker met een geluid waar ik spontaan van ga kwijlen, dan ga ik wel langer spelen, meer oefenen, en zodoende mijn spel verbeteren.

Natuurlijk kan ik ditzelfde ook doen op de standaard squier. Maar ik ben er niet snel toe geneigd. Sommige verschillen zijn natuurlijk subjectief, maar als deze subjectieve verschillen er voor zorgen dat je zelfverzekerder de gitaar pakt, dan heeft het op die manier wel invloed.

Ik speel ook gitaar, maar de ene gitaar speelt toch echt een stuk lekkerder en makkelijker dan de andere en soms valt er heel wat te verbeteren aan een instrument. Kan ook veel met persoonlijke smaak te maken hebben natuurlijk.

Als dat customizen moet heten vind ik dat prima en moet er meer gecustomized worden.

Mitch
4 april 2009, 19:47
Je leest namenlijk in mijn stukje iets wat er helemaal niet inzit : dat ik alles beter denk te weten , arogante meningen , verkeerde aanpak .

Argumenten zijn overbodig, quotes lijken me een stuk helderder.


Meewarig kijk ik naar al die lui die menen hun gitaar "beter" te kunnen maken door er aan te gaan rotzooien .


Hele volksstammen in gitaarland maken deze fout .

Het is eigenlijk ook pedant en verwaand om te denken dat je een Fender of Gibson "beter" kunt maken . . Je moet gewoon beter leren spelen......

Vaak denk ik , als ik weer die verhalen lees, "je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt" .

En ben je dan toch zo verwaand dat je denkt de gitaar te moeten veranderen , zorg dan dat ie weer in originele staat terug gebracht kan worden . ... Doodzonde. Dom Dom Dom !


Dat je dan weer in je gebruikelijke aanval schiet met "onvolwassen dit, dom dat, laag niveau zus, bedenkelijk zo" als je een keer een spiegel wordt voorgehouden, tja... Voor iemand die anderen onvolwassen noemt is zo'n klaagzang over mij in je laatste post op zijn zachtst gezegd merkwaardig.


Overigens vind ik het van de topic starter (we zouden hem bijna vergeten) wel een onverwachte beslissing om een budget gitaar te gaan verbouwen, gezien de openingspost.

Tupelo
4 april 2009, 20:11
Lekkah bezig hier met zijn allen..? :grouphug:

sjaak1990
4 april 2009, 20:25
1 voor allen, allen tegen 1 :blast:

mikeyaxeman
4 april 2009, 21:58
Ik speel ook gitaar, maar de ene gitaar speelt toch echt een stuk lekkerder en makkelijker dan de andere en soms valt er heel wat te verbeteren aan een instrument. Kan ook veel met persoonlijke smaak te maken hebben natuurlijk.

Als dat customizen moet heten vind ik dat prima en moet er meer gecustomized worden.

Amen to that!

Jappiedepappie
9 april 2009, 09:28
Hou er rekening mee dat straks de T.N.T. aan je deur staat en nog een stapel knaken (invoer) van je wil hebben vóórdat je het pakje met je slagplaat elementen db boost kit en switch overhandigd krijgt.

Voor de rest... prima opgelost!

Gisteren mijn spulletjes binnengekregen uit America en ik kan niet wachten om het setje in elkaar een in de gitaar te zetten...

Geen extra kosten tot nu toe

Zit nog wel met een uitdaging v.w.b. het plaatsen van het 25db boost-board, maar die komt denk ik op de plaats van de tremelo-tension-springs aan de achterzijde. Een stuk hout erin om de brug te blokkeren, kijken of ik twee veren kan laten zitten en er dan nog genoeg ruimte over is voor het 9volt blok.

Ben zeer benieuwd hoe het allemaal gaat klinken....en spelen!!




Ik ben het met de meesten hier wel eens, het gaat om het plezier wat je uit je gitaar haalt. Of je nu helemaal tevreden bent met de gitaar zoals hij uit de winkel is gekomen of je customized een gitaar tot iets waar jij blij mee bent, uiteindelijk gaat het erom dat je blij bent met je gitaar.
Ik heb veel te lang gedacht dat ik met de juiste spullen beter zou gaan spelen en dat is gedeeltelijk ook waar bij mij..als ik het juiste gevoel heb bij een gitaar, speelt hij ook makkelijker. Ik weet wel dat het tussen de oren en in de vingers zit, met dezelfde gitaar maar verschillende effecten/amps kan ik het gevoel hebben dat de gitaar "anders" speelt en voelt.

Ik heb zelf een eerste serie Clapton-strat gehad en anderhalf jaar geleden verkocht, waar ik nu spijt van heb.. Ik vond de mid-boost echt een heel lekker geluid geven en het idee dat het een Clapton-strat was motiveerde ook om te spelen.

Ik heb wel eens gelezen dat Clapton 6 strats heeft gekocht waarvan hij er 3 heeft weggegeven en van de overige 3 de beste onderdelen heeft gebruikt om zijn Blackie samen te stellen. Voor Clapton was Blackie zijn beste gitaar, maar volgen Lee Dickson, zijn gitaartech, was Brownie kwalitatief een stuk beter.. (Brownie heeft hij volgens mij voor iets van $100 gekocht in 1967)
In de catalogus van Christies van de eerste veiling van +/- 100 gitaren van Clapton, stond bij diverse, volgens de specs dezelfde gitaren, commentaar van Clapton en Lee Dickson te lezen dat Clapton de ene gitaar toch echt een stuk beter/slechter vond spelen en klinken dan de andere..

It's in the eye of the beholder....

Als ik even (in tijd dan misschien) blij ben met een London City die ik zelf heb gecustomized en daardoor meer plezier heb in het spelen/oefenen, dan is het toch goed?

Ik heb laatst op een Fender American Deluxe V-Neck gespeeld met S-1 switching en die gitaar vond ik ook heeeel ergg lekkkeeerrrrrrrrr klinken en spelen