PDA

View Full Version : Kies maar



Staon
17 maart 2009, 16:16
Ik ben van plan om binnen een jaar m'n eerste 'echte' gitaar te kopen, maar zit met het probleem van een te grote keuze. Ik twijfel voornamelijk tussen het kopen van een originele Fender Strat, of een maaktnietuitwelkmerk semi-akoestische Gibson/Gretsch of iets van die strekking.

Het probleem echter is, er zijn téveel types stratocasters en waarschijnlijk ook heel veel verschil in merken soorten en prijzen semi-akoestische gitaren ŕ la Gretsch.

Dus m'n stelling is; Strat of Semi-akoest en vooral waarom en het liefst zo uitgebreid mogelijk

(for the record; ik speel voornamelijk blues [Grenada strat-model met Fender Fatstrat neck pickup door een Carvin Nomad] en classic rock, dus ik hoef er geen metal mee te kunnen spelen o.i.d, wel zou het fijn zijn als het ook geschikt is voor jazzy spel)

Willen jullie meedenken? (Prijs, merk, type, wat maakt 'm speciaal, en waarom beter dan de ander, prijs/kwaliteit verhouding, durabiliteit e.d.).

M'n budget is tot ongeveer 1000 euro, meer en ik zou 'm niet eens ergens naar toe durven te nemen xD

grayfink
17 maart 2009, 22:38
Hup, naar de winkel en uitproberen. Hier krijg je toch alleen maar persoonlijke meningen.

espike
17 maart 2009, 22:45
Wat versta je qua sound precies onder blues?
srv, of bb king om s ff 2 verschillen te noemen?

Voor de semi accoustische kan ik je ook aanraden de ibanez semi hollow dingen eens te proberen.. mooi afgewerkt, klinken goed, en zijn niet duur, maar qua sound meer de klasieke blues a la b.b. king, t-bone etc. maar je houd nog genoeg over voor een leuk setje fralin pickups voor je huidige strat bijv. ;)

Kim Wilson
17 maart 2009, 23:00
Voor een Strat moet je een Fender Classic (Player) hebben. Meeste bang for the buck. Of Blade, die maken ook mooie gitaren. Semi-akoestisch kun je bij Gretsch, Ibanez (mooi voor weinig) en Epiphone terecht.

Al eens een Tele overwogen?

Die poll schiet trouwens niet op. Jij moet erop spelen, dus jij moet gaan testen. Voorkeuren van forumleden heb je niks aan.

jan jansen
17 maart 2009, 23:07
[[/QUOTE]

kan de telecaster niet vinden in je poll...?of mis ik iets?

JJ

Staon
17 maart 2009, 23:09
Meer richting B.B. King, beetje de rustige (relatief cleane) nummers van Hendrix als Who Knows en Voodoo Chile (de 15 min versie). Maar geen SRV stijl iig, te overdreven :P. Die Ibanez heb ik idd al eens vastgehad, niet al te duur inderdaad en ogen mooi, ik zal er eens eentje proberen ;).

Blade's vind ik prachtig, vooral die ash body dingen. Een tele vind ik ook prachtig, en wil ik ook zéker hebben, maar nog niet nu (ivm geen recht aandoen van een tele qua spel, en de schijnbare niet zo brede inzetbaarheid).

Kim Wilson
17 maart 2009, 23:15
Een Tele is juist heel breed inzetbaar. Veel breder dan een Strat. Ik heb een Strat gehad, en nu heb ik een Tele. Werkt prima in de bluesband, beter dan de Strat.

bass blom
17 maart 2009, 23:24
wel zou het fijn zijn als het ook geschikt is voor jazzy spel

dan geen strat zou ik zeggen.

Squier4ever
17 maart 2009, 23:39
hoe vaak moet het hier nog gezegd, het is niet semi-akoestisch maar semi-hollow

Spitfire
17 maart 2009, 23:41
hoe vaak moet het hier nog gezegd, het is niet semi-akoestisch maar semi-hollow
Ohja? Wat is een semi-hollow dan in het Nederlands?

Squier4ever
17 maart 2009, 23:44
Ohja? Wat is een semi-hollow dan in het Nederlands?

semi-hol. onder een akoestische gitaar versta ik een akoestische gitaar maar uitversterkt door een (akoestische) pickup.

bert k
18 maart 2009, 00:51
Semi-akoestisch is goed, hoor, je bent in de war met een electro-akoestische.

Kim Wilson
18 maart 2009, 17:26
Semi-akoestisch kan semi-hollow zijn, maar ook full-hollow. Mijn semi-akoestische Artcore is helemaal hol.

EuroCinema
18 maart 2009, 19:35
Ik stem voor d semi-akoestische Gibson-achtige, epi sheraton bijvoorbeeld. Volgens mij de meest veelzijdige gitaren, kunnen van jazz via blues tot stevige rock.

bart_g
18 maart 2009, 19:38
Moet het per se nieuw zijn? Want volgens mij kun je voor 1000 euro tweedehands een goede strat en een goede semi-hollow kopen. (bijvoorbeeld een Ephiphone Sheraton en een Classic Player strat).

De tweedehandsmarkt lijkt sowieso op z'n gat te liggen op het moment, dus wie weet kun je je slag slaan!