PDA

View Full Version : Help,.. ENGL thunder 50 crunch of Peavey valveking 112



smartiejunk
17 maart 2009, 12:40
Vraagje dan wel dilemma....

Kan een 6 jaar oude ENGL thunder 50 crunch kopen voor +- 400 euro, met 3/4 jaar geleden een nieuwe set buizen. Of een peavey Valveking 112 nieuw kopen....

Kan iemand mij een beetje op weg helpen, de ENGL heb ik gehoord, de peavey nog niet, verder zaken als zijnde duurzaamheid, en betrouwbaarheid..?

De ENGL heeft 3 kan, de peavey 2, een mooi helder clean geluid vind ik erg belangrijk!

Thanks Ronald

Bastin
17 maart 2009, 13:00
Die engl thunder heeft maar 1 gain knop voor alle kanalen

IK vond dat heel irritant vooral als je veel van clean naar distortion gaat

Orpheo
17 maart 2009, 13:02
de engl vind ik zelf te gek. ben helemaal engl adept. heb zelf een SE, maar ook de peavey valveking 112.

ik zou zelf gaan voor de engl. het clean vind ik heel prettig, maar dat is natuurlijk mijn mening, je moet 't zelf horen he.

maar goed, mijn mini review.

Engl:
goed, helder clean, tot juist heel warm, diep en wollig. lekker complex, maar ik geloof geen reverb.

crunch is lekker, vind ik. gaat behoorlijk ver, is typisch engl. je kan het helemaal voicen naar jou smaak, heel flexibel. ik vind het zelf prettig dat het zo soepel is, zo makkelijk te voicen, maar wel heel kritisch. ieder foutje hoor je. ik kan me voorstellen dat mensen dat klinisch vinden. Koch bijvoorbeeld noemen ze ook klinisch, en dat ben ik dan ook met ze eens, maar koch is meer hifi, minder flexibel in tone, meer z'n eigen karakter zonder te 'luisteren' naar wat de speler wil, maar wel heel kritisch in strakheid; ieder foutje wordt zwaar opgeblazen.

de distortion is gewoon strak. superstrak. brult als een tierelier.

De Peavey heeft een fijn clean, lekker makkelijk. niet superkritisch, maar gewoon leuk. de distortion is prettig, makkelijk in 'omgang' en niet echt kritisch. wel reverb.

Ik zou zeker voor de engl gaan,om eerlijk te zijn. de engl is echt een geweldig ding, terwijl ik de peavey meer als een amp-voor-erbij zie, waar de engl gewoon als mainamp zou kunnen fungeren.

ColourofFire
17 maart 2009, 13:28
De Engl.

Gewoon kwalitatief een betere versterker, en IMO ook een beter geluid. Het enige irritante is vaak het volumeverschil tussen clean en drive, maar ik gebruikte eigenlijk alleen de drive. Ik heb zo'n 2 jaar met de Thunder opgetreden en nog nooit heeft hij me teleurgesteld.

De valveking heb ik getest, en een vriend van me heeft hem, en ik ben er niet zo erg kapot van. Knoppen voelen cheap aan, en hij kan heel makkelijk nasaal klinken. Ik ben even de naam van de knop vergeten maar er zit ook nog een of andere knop op die ze beter de "suck" knop hadden kunnen noemen. Voor de (nieuw)prijs is het een aardige versterker, maar maar de keuze tussen deze 2 lijkt me heel makkelijk gemaakt.

iWishmaster
17 maart 2009, 14:23
Wat voor een muziek wil je maken? De cleans hebben beide hun eigen karakter, maar zijn beide goed te pruimen. Distortion van de Engl neigt heel snel naar metal, terwijl de Peavey meer naar rock en hardrock neigt.

marter544
17 maart 2009, 14:33
Wat voor een muziek wil je maken? De cleans hebben beide hun eigen karakter, maar zijn beide goed te pruimen. Distortion van de Engl neigt heel snel naar metal, terwijl de Peavey meer naar rock en hardrock neigt.

Ben ik het niet mee eens, ik vind juist de thunder itt veel Engl's, wat minder "metal". Het kan zeker wel, maar zelf zou ik er dan een boostertje voor gooien. Hangt ook van de metal af die je speelt natuurlijk. Ik zou zelf voor de Engl gaan, ik heb de thunder uitvoerig getest, en dat is imo gewoon een érg lekkere amp, maar dan wel het liefst de top. De valveking ken ik ook, ook een fijne amp, maar dat is een budget-amp, en dat merk je al wanneer je aan de knoppen draait.

zeppo
17 maart 2009, 14:43
Stuur mij even een PM, mogelijk heb ik een interessante versterker voor je.

smartiejunk
17 maart 2009, 20:57
Thanks voor de reacties!

Speel voornamelijk pop / rock / stevige rock, en zoek daar een passende sound bij :D

Cheers Ronald

ColourofFire
18 maart 2009, 23:15
Thanks voor de reacties!

Speel voornamelijk pop / rock / stevige rock, en zoek daar een passende sound bij :D

Cheers Ronald

Zeker de Thunder dan. Voor 400 heb je een koopje :)

En voor degenen die het een metal amp noemen, dat is het zeker niet. Het drive kanaal is goed voor (hard) rock, en misschien is er met het lead kanaal een beetje metal uit te halen, maar het is zeker geen metal amp.

smartiejunk
19 maart 2009, 23:53
En als ik verder nog voornemens ben een Boss GT-6 of GT-8 te gaan gebruiken? Maakt het dan nog uit welke amp het beste bruikbaar is?

Ciao Ronald