PDA

View Full Version : Blues versterker



Muzieknono
17 maart 2009, 12:10
Hallo mensen, ik ben op zoek naar een versterker om blues over te spelen, heb zelf lopen denken aan een cube 30x, of zijn er betere opties.
Mijn budget is ongeveer 300 euro.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

almarvk
17 maart 2009, 12:13
Kleine Fender of Peavey buizencombo?

Chris Winsemius
17 maart 2009, 12:18
Seasick Steve speelt aardig blues over 'n Cube 30X.

De ge-ijkte blues-amps (Fender PrincetonReverb, tweed Deluxe, blackface DeluxeReverb, 18 Watt Marshall, etc.) zitten qua prijs beduidend hoger.

arcane
17 maart 2009, 12:18
dan komen nu weer de standaard vragen aan jou.

voor thuis of voor in een band?

Etc.

MarkV
17 maart 2009, 12:22
Tweedehands Peavey 20/30/Delta Blues of Fender Blues Junior. Voor weinig prima buizen blues bakken.

Anders zo'n Cube, altijd prima.

Staon
17 maart 2009, 15:00
Voor zover ik weet zit blues vooral in de vingers, en moet het niet uitmaken waar je op speelt, ik zou eens een Fender Frontman 25R proberen, is weliswaar transistor, maar klinkt toch lekker, met een mooie overdrive, en op neck/bridge (en er tussenin) kan je er heerlijk blues mee spelen, al zullen velen het hier niet mee eens zijn vrees ik.

En anders effe doorsparen voor een Carvin Nomad, imo de beste versterker voor blues, of een Fender Hot Rod DeVille 212 (imo mooiste Fender, à 800 euri @ Spanjaard Alkmaar).

Wat mij ook veel hielp was het zoeken van een mooie overdrive/distortion.

Muzieknono
17 maart 2009, 15:28
dan komen nu weer de standaard vragen aan jou.

voor thuis of voor in een band?

Etc.

Voornamelijk om thuis te spelen maar ook af en toe eens lekker te jammen met wat andere mensen, geen podiumwerk in ieder geval.
Mijn lerares heeft een cube 30 en dat bevalt me wel, voor de rest ben ik nog zo groen als gras v.w.b. versterkers, effecten ect.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

HalfBlindLefty
17 maart 2009, 17:46
Misschien een gebruikte Roland Blues cube scoren ?
Stond er vorige week nog een op mp

Zelfs een Peavey Bandit is nog bruikbaar. Blues zit voor het grootste deel in je vingers

bass blom
17 maart 2009, 17:57
Misschien een gebruikte Roland Blues cube scoren ?
Stond er vorige week nog een op mp

Zelfs een Peavey Bandit is nog bruikbaar. Blues zit voor het grootste deel in je vingers

staat er nog

http://link.marktplaats.nl/234969662

hoorde tot mijn grote verbazing gister een oude vriend die zo'n ding gescoord heeft en er heel wijs mee is.
die had daarvoor knetterdure buizenbakken :dontgeti:

the sure thing
17 maart 2009, 19:10
Roland transistor versterkers word ik altijd blij van. Ondanks mijn buizenamps.

Eko
17 maart 2009, 23:13
Het geluid wat wij kennen van Bluesartiesten zoals BB-King/ Albert King / Muddy Waters en een hele rits anderen komt eigenlijk van het opjagen van goedkope ( beter konden ze zich niet veroorloven ) amps tot het maximum. Daar is het overstuurde geluid vandaan gekomen wat wij er mee associeren. Volle tent en kleine versterkers = open dat ding!
Wat maar wil zeggen, pak een amp die je betalen kan en speel tot er eelt op je borst en benen zit.
Ooit wel eens een Pignose opengedraaid en dan het intro gespeeld van SRV `s pride and joy?

hoofd
18 maart 2009, 00:07
Ooit wel eens een Pignose opengedraaid

Haha, ik wou het net zeggen, de lekkerste instant-blues versterker is toch wel de Pignose, ook gewoon omdat je niks anders kan doen dan 't ding open draaien, superamp! :rockon:

stevie ray
18 maart 2009, 10:00
Het geluid wat wij kennen van Bluesartiesten zoals BB-King/ Albert King / Muddy Waters en een hele rits anderen komt eigenlijk van het opjagen van goedkope ( beter konden ze zich niet veroorloven ) amps tot het maximum. Daar is het overstuurde geluid vandaan gekomen wat wij er mee associeren. Volle tent en kleine versterkers = open dat ding!
Wat maar wil zeggen, pak een amp die je betalen kan en speel tot er eelt op je borst en benen zit.
Ooit wel eens een Pignose opengedraaid en dan het intro gespeeld van SRV `s pride and joy?

Zegt hij met reclame voor Ariejan in zijn sig:seriousf:

wel het beste advies tot nog toe op gitaarnet! PROPS!!!

WillemdaGuide
18 maart 2009, 10:04
misschien een 2e hands Fender Blues Junior of Marshall JTM30/60?

r3inhout
18 maart 2009, 13:29
Ik heb een roland cube 30 en ik ben er enorm tevreden over. Dat is een versterker met kwaliteit, niet gewoon wat je kan krijgen voor je geld. Je hebt alles wat je nodig hebt erop en de ingebouwde effecten zijn niet eens zo slecht...

Muzieknono
18 maart 2009, 14:26
Nou mensen, ik heb eens zitten rondneuzen en ik denk toch dat het een cube 30x wordt, temeer omdat ik eigenlijk pas ga beginnen met elektrisch, als ik een jaar of wat verder ben kan ik altijd nog eens kijken voor een buizenbak als mijn spel dat tenminste rechtvaardigd.
Bedankt voor alle info.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Eko
18 maart 2009, 23:02
Stevie Ray,
De topicstarter had er een budget bij gesteld. Ik ben een zeer groot fan van Marble en gebruik er live altijd 2 met overtuiging. Het bedrag wat daar mee gemoeid is gaat een beetje boven dat gestelde budget.

Toch even reclame: speel hetzelfde lick/intro op de clubreverb ( met een 15 inch) terwijl die open staan en je krijgt koude rillingen.

bluesbrother
25 maart 2009, 19:57
Het geluid wat wij kennen van Bluesartiesten zoals BB-King/ Albert King / Muddy Waters en een hele rits anderen komt eigenlijk van het opjagen van goedkope ( beter konden ze zich niet veroorloven ) amps tot het maximum. Daar is het overstuurde geluid vandaan gekomen wat wij er mee associeren. Volle tent en kleine versterkers = open dat ding!
Wat maar wil zeggen, pak een amp die je betalen kan en speel tot er eelt op je borst en benen zit.
Ooit wel eens een Pignose opengedraaid en dan het intro gespeeld van SRV `s pride and joy?

BB king speelt op een fender twin reverb , die blijft clean tot de dakpannen
van het dak vallen.

Albert King speelde altijd transistor versterkers ,eerst een acoustische
en later een roland JC120.

Bij deze gitaristen die ik zeer bewonder is het juist de bedoeling dat de
versterker op hoge volumes clean blijft.Volle tent en kleine versterker =
open dat ding gaat bij hen juist niet op.Eric clapton met een marshall
bluesbreaker op 8 en een les paul .....dat is waarschijnlijk wat je bedoelde??
:???:

Eko
26 maart 2009, 08:12
De laatste keer dat BB op een twin speelde is volgens mij in de jaren zeventig. Hij speelt al eeuwen om transistorbakken van een ondermerk van Gibson ( zijn grote sponsor).
Dat is echter niet het punt wat ik wilde maken. Het overstuurde geluid wat wij als ,, het bluesgeluid ,, zijn gaan kennen, kwam van die opengedraaide bakjes.
Natuurlijk is het heel goed mogelijk om een Twinreverb te gebruiken met , eventueel , een pedaal er tussen. Zo`n TR is ongeveer de meest gebruikte amp in allerlei omstandigheden.

bluesbrother
26 maart 2009, 21:57
De laatste keer dat BB op een twin speelde is volgens mij in de jaren zeventig. Hij speelt al eeuwen om transistorbakken van een ondermerk van Gibson ( zijn grote sponsor).
Dat is echter niet het punt wat ik wilde maken. Het overstuurde geluid wat wij als ,, het bluesgeluid ,, zijn gaan kennen, kwam van die opengedraaide bakjes.
Natuurlijk is het heel goed mogelijk om een Twinreverb te gebruiken met , eventueel , een pedaal er tussen. Zo`n TR is ongeveer de meest gebruikte amp in allerlei omstandigheden.

Ik wil je niet pesten of zo maar jouw verhaal klopt van geen kant.

BB speelt juist zelden op zijn gibson L5 en altijd op de twin.
Hij gebruikt geen pedalen maar zijn pickups staan serie geschakeld dus in
de middenstand heeft hij dubbele output.
De eindtrap van een transistor versterker (albert king) overstuurd niet
sterker nog het geluid wordt slechter als je dit probeert dit in tegenstelling
tot buizenversterkers. Albert gebruikt alleen een MXR phase 90 voor
funky blues.Maar hier is een overstuurde fender twin reverb ( geen BB king
soundje):crazyhappy:
http://www.youtube.com/watch?v=tNbQFg-R9bM