PDA

View Full Version : Rockacademy - Vocals verwijderen



JimiDylan
17 maart 2009, 10:22
Ik ga me aanmelden voor Vocals naast Songwriting bij de Rockacademie, nu wil ik als een van de nummers voor Vocals A Tout Le Monde van Megadeth inzingen, heeft iemand enig idee, hoe je de vocals kan verwijderen, of heel zacht kan zetten, en er vervolgens dan zelf iets overheen kan zingen, zodat je in principe alleen nog mijn stem hoort? Thanks

YoJorisss
17 maart 2009, 11:07
Instrumentale versie downloaden?

JimiDylan
17 maart 2009, 11:26
voor zover ik weet bestaan die niet van dat nummer.

Highway49
17 maart 2009, 11:34
Ik heb eens zitten zoeken maar die is volgens mij nog lastig te krijgen. Als je ervoor gaat betalen is het al makkelijker, en dat is misschien nog wel de moeite voor zo'n project.

Anders is het toch mogelijk om via EQ zang weg te filteren? Beetje stoeien ermee, dan moet dat lukken.

Voor Winamp heb ik jaren geleden eens een vocal remover plug-in gedownload, en dan kon je die audio ook exporteren als ik het me goed herinner. De kwaliteit van het nummer ging wel hoorbaar achteruit.

Met EQ aanpassingen lever je waarschijnlijk ook veel origineel geluid in.

arcane
17 maart 2009, 11:36
Ik heb eens zitten zoeken maar die is volgens mij nog lastig te krijgen. Als je ervoor gaat betalen is het al makkelijker, en dat is misschien nog wel de moeite voor zo'n project.

Anders is het toch mogelijk om via EQ zang weg te filteren? Beetje stoeien ermee, dan moet dat lukken.

Voor Winamp heb ik jaren geleden eens een vocal remover plug-in gedownload, en dan kon je die audio ook exporteren als ik het me goed herinner. De kwaliteit van het nummer ging wel hoorbaar achteruit.

Met EQ aanpassingen lever je waarschijnlijk ook veel origineel geluid in.


Ook voor foobar bestaat zo'n plugin.

JimiDylan
17 maart 2009, 11:44
Ik heb eens zitten zoeken maar die is volgens mij nog lastig te krijgen. Als je ervoor gaat betalen is het al makkelijker, en dat is misschien nog wel de moeite voor zo'n project.

Anders is het toch mogelijk om via EQ zang weg te filteren? Beetje stoeien ermee, dan moet dat lukken.

Voor Winamp heb ik jaren geleden eens een vocal remover plug-in gedownload, en dan kon je die audio ook exporteren als ik het me goed herinner. De kwaliteit van het nummer ging wel hoorbaar achteruit.

Met EQ aanpassingen lever je waarschijnlijk ook veel origineel geluid in.

die vocal remover plugin had ik ook, werkt nog vrij goed, gaat redelijk wat zang weg, en met eigen zang eroverheen hoor je het niet meer. Maar dat exporteren had ik dan weer problemen mee. Want ik moet uiteindelijk mijn eigen zang er wel overheen kunnen zetten. Geweldig nummer overigens, krijg elke keer weer kippenvel van de originele zang, dus ik zal flink aan de bak moeten.

Highway49
17 maart 2009, 11:45
Grote kans dat die van foobar dan beter is.

Maar volgens mij is zo'n plugin eigenlijk gewoon een EQ-preset, en preset zo ingesteld met minimale vocals. Nadeel is dat dit erg per muziekstijl kan verschillen in hoeverre die goed werkt.

Als je je dus in die EQ standen zou verdiepen krijg je misschien handmatig een beter resultaat.

Han S
17 maart 2009, 12:01
Dit onderwerp is al een aantal keren langs geweest en dat moet te vinden zijn. Vocal killers werken door het midden van het stereobeeld door middel van tegenfase op te heffen, zit standaard in CEP/AA. De leadvocal zit gewoonlijk in het midden, maar ook de bas en de snare, dus het hangt helemaal van de productie af of het beter of minder goed werkt en je houdt in ieder geval altijd de stereogalm op de stem over. Meestal is het resultaat drie keer kudt met gestoofde peren.

berolios
17 maart 2009, 12:24
Als jij dit voor je toelating op de Rockacademie wilt doen, zou ik gewoon een instrumentale versie kopen.

Die paar centen... voor de opleiding die je wilt doen moet je dat maar over hebben. Als je met gepruts aankomt, prikken ze daar zo doorheen en verknal je je kans op toelating.

JimiDylan
17 maart 2009, 12:26
Als jij dit voor je toelating op de Rockacademie wilt doen, zou ik gewoon een instrumentale versie kopen.

Die paar centen... voor de opleiding die je wilt doen moet je dat maar over hebben. Als je met gepruts aankomt, prikken ze daar zo doorheen en verknal je je kans op toelating.
Waar moet je zo'n versie kopen? Dave Mustaine even opbellen? Ennuhm, hoeveel moet zoiets kosten dan?

Han S
17 maart 2009, 12:28
Wat dacht je van een andere song, die wel te vinden is? Het gaat toch niet om het nummer, maar om jouw stem lijkt me.

guhlenn
17 maart 2009, 12:36
Ik heb niet het gevoel overijverig te zijn in het algemeen maar er bekruipt me toch sterk het gevoel om 'ga 's effe googlen' te roepen. Bij deze.

bert k
17 maart 2009, 12:45
Zal best meevallen hoe ze reageren bij die opleiding. Ze zitten daar om je stem te beoordelen, en niet het achtergrondmuziekje. Als dat niet helemaal tof klinkt maakt dat niet veel uit. Ze willen alleen maar weten of jij kan zingen. Sterker nog, zelfs het gekozen nummer zal ze worst wezen.

berolios
17 maart 2009, 13:15
Zal best meevallen hoe ze reageren bij die opleiding. Ze zitten daar om je stem te beoordelen, en niet het achtergrondmuziekje. Als dat niet helemaal tof klinkt maakt dat niet veel uit. Ze willen alleen maar weten of jij kan zingen. Sterker nog, zelfs het gekozen nummer zal ze worst wezen.
Dit zou ik echt niet zomaar willen roepen hoor.

@TS: doe anders eens even navraag bij iemand die over de toelatingen gaat op welke criteria beoordeelt wordt, dan weet je precies hoe en wat.

Succes in ieder geval.

bert k
17 maart 2009, 13:47
Zou je denken? Zitten daar echt van die ouwe wijven in zo'n commissie?

guhlenn
17 maart 2009, 13:50
Beetje voorbarig Bert, ik ken een aantal mensen die auditie hebben gedaan en er word zeer zeker gelet op het type nummer dat je brengt (het moeten volgens mij ook meerdere en in verschillende stijlen zijn). Sterker nog, ik heb het dee dat de toelating een stuk strenger is dan het examen.

berolios
17 maart 2009, 14:05
[...]Sterker nog, ik heb het dee dat de toelating een stuk strenger is dan het examen.
Dat idee heb ik ook.

Zeker bij de Rockacademie ligt de lat erg hoog. Hoewel die de laatste jaren wel een beetje terug aan het lopen is, omdat er steeds minder kandidaten te vinden zijn die het niveau aankunnen en de school subsidie krijgt nalv het aantal geslaagden.

Maar hoe je het ook wendt of keert, je krijgt maar 1 kans om toegelaten te worden en de competitie is moordend... zorg dus maar dat je op je best bent dan... !!

Ik zou echt ook even contact opnemen met diegene die over de toelatingen gaat en vragen welke criteria het belangrijkste zijn. Dan kun je aan de hand daarvan een aanpak kiezen.

Succes ermee!

Highway49
17 maart 2009, 15:21
Ik zou met de keuze van het nummer er ook vooral op letten dat je niet teveel zoals de originele zang klinkt, hoe goed het ook is.

Volgens mij zijn ze daar opzoek naar vernieuwende en unieke stemmen...dus zing het nummer dat je doet zoveel mogelijk op je eigen manier.

Verder weet ik er niks van eigenlijk....maar ze zullen inderdaad wel zodanig prof zijn dat ze je kunnen beoordelen op je zang, en in principe geen hoge kwaliteits achtergrondmuziek nodig hebben...denk ik...

berolios
17 maart 2009, 16:05
[...]....maar ze zullen inderdaad wel zodanig prof zijn dat ze je kunnen beoordelen op je zang, en in principe geen hoge kwaliteits achtergrondmuziek nodig hebben...denk ik...
Een goede performance neerzetten is dus niet alleen maar goed kunnen zingen. Dat is het aller belangrijkste verschil tussen Rockacademie en een 'normaal' Conservatorium. Bij de laatste gaat het echt om het instrument en speeltechnieken, terwijl er bij de Rockacademie veel meer ook op andere zaken wordt gelet die ook erg belangrijk zijn in de hedendaagse popmuziek.

Van die net afgestudeerden conservatoriumgasten zijn vaak echt van die naieve mensen als het om live shows gaat, niet allemaal natuurlijk, maar wel een aanzienlijk deel. Van de rockacademie heb ik dat soort dingen nog niet meegemaakt.

Kortom: het gaat echt niet alleen om het zingen of whatever... het totaalplaatje zal zeker meetellen, in welke mate is dan de vraag... maar daarom ook het advies even contact op te nemen met de rockacademie zelf om erachter te komen op welke criteria beoordeelt wordt.

Als jij daar aankomt met een slecht verzorgde track/ crappy backingtrack, dan geeft dat toch een minder goede indruk dan wanneer je een goed verzorgde en goed klinkende track instuurt... dan laat je zien oog voor detail te hebben en een bepaalde mate van integriteit na te streven en ook die dingen zijn belangrijk in de muziek...

berolios
17 maart 2009, 16:41
Waar moet je zo'n versie kopen? Dave Mustaine even opbellen? Ennuhm, hoeveel moet zoiets kosten dan?
Mijn antwoord was gebaseerd op:

[...]Als je ervoor gaat betalen is het al makkelijker, en dat is misschien nog wel de moeite voor zo'n project.[...]
Misschien hem effe vragen?
Mijn advies van het navraag doen bij de Rockacademie wat de criteria zijn mag duidelijk zijn, toch?

Jedeel
17 maart 2009, 16:56
Dit onderwerp is al een aantal keren langs geweest en dat moet te vinden zijn. Vocal killers werken door het midden van het stereobeeld door middel van tegenfase op te heffen, zit standaard in CEP/AA. De leadvocal zit gewoonlijk in het midden, maar ook de bas en de snare, dus het hangt helemaal van de productie af of het beter of minder goed werkt en je houdt in ieder geval altijd de stereogalm op de stem over. Meestal is het resultaat drie keer kudt met gestoofde peren.

Inderdaad "Cooledit Pro" ofwel de latere "Adobe Audition".
Je zou ook eens kunnen kijken/experimenteren met "Transcribe".
Maar zoals Han al schreef; je gaat het altijd horen, want je pakt frequenties weg (dus ook die van de insrumenten/begeleiding).

tidalwave_sideburns
17 maart 2009, 17:23
Heb je niet de mogelijkheid zelf hier een backing track voor te maken?

Zo'n guitar pro track moet er vast wel zijn, het is immers Megadeth. Via EZ drummer die drums neerzetten, bas en gitaar moet wel te regelen zijn.

Wat is een Rock Academie eigenlijk. Leer je daar verschillende theorieen van de wetenschap die rock heet? Gaan ze je daar leren hoe je de volgende Kane, Direct of Leaf wordt? Ik kan me er niet echt een voorstelling bij maken, maar ben te lui te googlen. Maar goed, voor ik weer al te cynisch wordt: in ieder geval veel succes ermee!

Highway49
17 maart 2009, 17:40
Kun je hier wat mee?

Ken tot mijn grote spijt het nummer niet echt goed dus kan niet goed beoordelen of het een bruikbare file is:

http://www.highway49.nl/atoutlemondebackingtrack.mp3

JimiDylan
17 maart 2009, 18:18
Kun je hier wat mee?

Ken tot mijn grote spijt het nummer niet echt goed dus kan niet goed beoordelen of het een bruikbare file is:

http://www.highway49.nl/atoutlemondebackingtrack.mp3

super dank je!!! zeker bruikbaar. Ik had zelf al gegoogled overigens, maar blijkbaar niet met de goeie keywords, thanks guys, probleem toch nog opgelost ;)

Highway49
18 maart 2009, 13:38
Uiteraard horen we graag het eindresultaat ;)