PDA

View Full Version : tonebender



scabiosa
17 maart 2009, 07:58
Vrienden,

Iemand die ik ken heeft zelf een tonebender gemaakt en verkoopt die nu. Nu lees ik overal dat dit wel legendarische fuzz'jes zijn. Maar weet er iemand het verhaal achter die dingen?
De authentieke waren van VOX dacht ik...

Hieronder zijn beschrijving, lijkt dit wat?

volledig handgebouwde ToneBender Mk II Professional gebouwd naar het legendarische origineel. Een ‘no compromise’ afwerking om het uiterste uit deze pedaal te krijgen: uitgevoerd met 3 originele gain en leakage geselecteerde Germanium AC128 transistoren (net zoals in het origineel!). Verder voorzien van twee Alpha pots, enkel hoge nauwkeurigheid film condensatoren in het signaalpad, 1% tolerantie metal film weerstanden om ruis tegen te gaan, hoge kwaliteit 3PDT true-bypass schakeling, Neutrik input en output jack, hoge intensiteit 5mm felblauwe status LED (niet alleen om op te vallen, is tevens de enige kleur die zichtbaar blijft in helder daglicht voor die outdoor gig).

Het geheel is behuisd in een gegoten aluminium behuizing, afgewerkt in zwart met hogeglanslak over, zie de foto’s voor de kwaliteit van de afwerking.
De pots bovenaan zijn respectievelijk Gain en Volume. Binnenin is ook een biastrimpot voorzien voor eventuele aanpassing (is standaard al volledig in orde gebiased)

LET OP: de ToneBender Mk II is een ‘positive ground’ pedaal, wat wil zeggen dat je hem niet daisy-chain kan voeden zoals de standaard boss pedalen maar dat je ofwel een aparte voeding moet voorzien ofwel daisy-chainen met andere positive ground pedalen (FuzzFace, Rangemaster, etc). Moest er iemand geďnteresseerd in zijn wil ook wel een ToneBender afwerken met ingebouwd circuit om dit te verhelpen.

Bernardduur
17 maart 2009, 10:43
Orgineel gebruikte geen AC128's

orgineel had hele lage gain transistoren (3 stuks) om hem een beetje richting de Fuzz Face qua geluid te krijgen. Later zijn er hogere gain transistoren in gezet en is niet meer omgekeken.

De mijne ligt nu al een tijdje niets te doen........ wel leuk effect! Dat positieve grond gedoe heb ik verholpen met een charge pump zodat ik em gewoon overal op aan kon sluiten.