PDA

View Full Version : Vraagjes Vintage Fender amps



nielsnielsniels
17 maart 2009, 01:23
Omdat mijn Laney versterker die ik nu heb wat te hard gaat voor op de slaapkamer (30w) heb ik hem te koop gesteld en ben ik op zoek naar een nieuwe amp. Mijn budget is met de verkoop van de Laney ongeveer 750 euro.

Ik ben een grote Hendrix fan, dus ik zat al snel te denken aan amps uit die era ( 1965-1970), iets wat ik altijd al had willen hebben. Dan is het of Fender of Marshall, voor mij is dat Fender. Nu heb ik al uren gegoogled en gezocht wat er zo allemaal te krijgen is, en waar het te koop is.

Het lastige is dat de amp <30 watt moet zijn, ik wil niet weer op volume 0,8 spelen. Dus wat overblijft zijn de Champ (6 watt) en Princeton (12-15 watt) series. Van deze series heb je nog de Vibro Champ in SF/BF en Princeton met/zonder Reverb in SF/BF.

Dus ik keek op Ebay en daar gaan de Champs voor 500-700 dollar en de Princetons voor 700-1000. Daarna vond ik ook 4 Nederlandse winkels in Amsterdam die handelen in Vintage gear ; De Plug, Sacksioni, The String en Purple Guitars ( Scheveningen ). De vintage amps in Nederland zijn stukken duurder en vaak nog van een later jaartal. Nu ben ik weer zo zeikerig dat het eentje van ≤1970 moet zijn.

Dus mijn vragen zijn;

Hoe betrouwbaar is Ebay met vintage versterkers? Bijvoorbeeld deze. (http://cgi.ebay.com/1966-Fender-Blackface-Princeton-Tube-Guitar-Amplifier_W0QQitemZ230328657675QQcmdZViewItemQQptZ LH_DefaultDomain_0?hash=item230328657675&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66:2|65:3|39:1|240:1318)
Is alles wat er wordt verteld waar? En loop je erg veel risico dat je amp beschadigt tijdens de reis?
Levert een US amp veel problemen op met verschillende volt waardes, vooral omdat deze al 40 jaar oud is?
Is een Champ (6W) simpelweg uit te versterken door er een cabinet aan te hangen?

Alvast bedankt, ik heb geprobeerd alles zo duidelijk te schrijven.

Pepe
17 maart 2009, 01:37
Dus mijn vragen zijn;

Hoe betrouwbaar is Ebay met vintage versterkers? Bijvoorbeeld deze. (http://cgi.ebay.com/1966-Fender-Blackface-Princeton-Tube-Guitar-Amplifier_W0QQitemZ230328657675QQcmdZViewItemQQptZ LH_DefaultDomain_0?hash=item230328657675&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66:2%7C65:3%7C39:1%7C240:1318)
Is alles wat er wordt verteld waar? En loop je erg veel risico dat je amp beschadigt tijdens de reis?
Levert een US amp veel problemen op met verschillende volt waardes, vooral omdat deze al 40 jaar oud is?
Is een Champ (6W) simpelweg uit te versterken door er een cabinet aan te hangen?

Alvast bedankt, ik heb geprobeerd alles zo duidelijk te schrijven.

De verkoper lijkt me redelijk betrouwbaar met 1200 transacties en een 100% score maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen.
Het nadeel van een US domestic is dat je een extra transformator moet meezeulen -of ombouwen-, technisch is er geen probleem.
Een champ is hardwired aan de speaker dus daar moet wat werk ingestoken worden wil je extra speakers kunnnen bij en af schakelen maar zelfs dan blijft het volume onbruikbaar voor een kleine gig of oefenruimte (of de begeleiding moet bestaan uit bongo's en een tamboerijn)

De nieuwe reissue Princeton is een prima amp, beter geslaagd dan de reissue deluxe wat mij betreft, voor 750 kan je hem al uit de UK halen of voor datzelfde bedrag een silverface Prince uit de states.

Nietttemin heeft een small fender amp helemaal niks met een Hendrix sound te maken, tis dan alleen de Zeitgeist.

nielsnielsniels
17 maart 2009, 01:45
De verkoper lijkt me redelijk betrouwbaar met 1200 transacties en een 100% score maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen.
Het nadeel van een US domestic is dat je een extra transformator moet meezeulen -of ombouwen-, technisch is er geen probleem.
Een champ is hardwired aan de speaker dus daar moet wat werk ingestoken worden wil je extra speakers kunnnen bij en af schakelen maar zelfs dan blijft het volume onbruikbaar voor een kleine gig of oefenruimte (of de begeleiding moet bestaan uit bongo's en een tamboerijn)

De nieuwe reissue Princeton is een prima amp, beter geslaagd dan de reissue deluxe wat mij betreft, voor 750 kan je hem al uit de UK halen of voor datzelfde bedrag een silverface Prince uit de states.

Nietttemin heeft een small fender amp helemaal niks met een Hendrix sound te maken, tis dan alleen de Zeitgeist.

Thanks voor de snelle reply

Ik had eerlijk gezegd mijn oog meer op de Princeton dan de Champ zoals op de link van Ebay, dus 12 watt is genoeg voor thuis. En een reissue wil ik niet, ik snap dat Hendrix er niet op heeft gespeeld, maar de feel zit er wil in. Beetje lastig om een liefde voor vintage amps uit te leggen. Het feit dat de versterker komt uit een tijd waar Hendrix ook op Fenders speelde is voor mij zo speciaal, maar voor anderen klinkt dat als grote onzin :seriousf:

En hey, met die economische crisis is een 66' amp over 40 jaar een heuse investering geweest! :cheerup:

Pepe
17 maart 2009, 02:20
Nah, ik snap de liefde voor vintage spul wel. Over 40 jaar however zal er nog maar weinig origineels aan een '66 amp zitten gezien de levensduur van speakers, elco's en andere onderdelen.

Die Fender amp lijkt me geen slechte deal zo maar reken al gauw een totaalbedrag van tussen de 900 en 1000 euro met shippings en tax. Nog steeds geen slechte deal, hier loopt de prijs al snel boven de 1200.

nielsnielsniels
17 maart 2009, 11:17
Nah, ik snap de liefde voor vintage spul wel. Over 40 jaar however zal er nog maar weinig origineels aan een '66 amp zitten gezien de levensduur van speakers, elco's en andere onderdelen.

Die Fender amp lijkt me geen slechte deal zo maar reken al gauw een totaalbedrag van tussen de 900 en 1000 euro met shippings en tax. Nog steeds geen slechte deal, hier loopt de prijs al snel boven de 1200.

Shipping is inderdaad best veel, voor Nederland minimaal 120$.

Aca Ilic
17 maart 2009, 12:03
Shipping is inderdaad best veel, voor Nederland minimaal 120$.

Veeeeeeeel????!!!!

shipping van de amps kost normaal ( incl. verzekering) tussen $300 en $400. Jij mag in de handjes klappen met alleen maar 120 bucks....

jacky
17 maart 2009, 14:58
vergeet de 24 procent aan de deur niet en is ie dan nog goedkoop ?

Daarnaast heeft een princeton reverb veel meer mojo dan een non reverb en dat is niet alleen door de reverb maar ook de extra voorversterking helft doet wat extras met het signaal

zou liever een seventies princeton met reverb hebben dan een sixtys zonder

succes

MarkV
17 maart 2009, 15:40
Vergeet ook effe niet dat die versterker van Ebay uit Hendersonville, North Carolina, United States komt.

Behalve het feit dat je dan een versterker van een redneck koopt, is dat ding ook nog eens gemaakt voor 110volt en niet 220! Dus daar moet je ook even wat centen voor opzij leggen.

Ebay is niet meer/minder betrouwbaar dan elke andere verkoopsite. Het gaat om de aanbieders van de goederen en soms gaat het zelfs met aanbieders met 100% positieve feedback fout.

Mr.Jay
17 maart 2009, 15:43
Veeeeeeeel????!!!!

shipping van de amps kost normaal ( incl. verzekering) tussen $300 en $400. Jij mag in de handjes klappen met alleen maar 120 bucks....

nee hoor voor 120 dlr. kun je een kleine amp makkelijk shippen. Alleen zijn die niet zo voorzichtig als de MIJ-en die voor 300-500 shippen. EN verzekering hefet oiok geen nut bij de gewone UPS want die betalen toch nooit, ze weten de schuld altijd wel naar de "inapkker" te schuiven.
IK heb al eerde amps uit de US Gekocht voor 120 dlr. maximale shipping, maar ook wel 500 dlr. betaald. Je loopt ALTIJD ene risico, en een US-omvormer moet je hebben plus tel er een 25% import bij. EN de dlr. staat ook niet echt gunstig meer.
Als je in NL een Princeton of zoiets koopt kun je em ook nog uitproberen. Maar zoals veel Hollanders gaat men hier vaak voor die paar euro winst die ze goedkoper uit zijn door véél risico te lopen.
Als ik het hier kan krijgen betaal ik liever meer. Als ik iets wil wat hier echt niet te koop is, tja, dan moet het maar uit de US Komen. Maar liever nmiet, ik heb ook helaas heel slechte ervaringen gehad, en dat kost je altijd veel geld.

BTW: met een Princetonreverb kun je nog mooie Hendrixtoontje verwachten ( de cleane dingen althans ), met een Champ vergeet het maar helemaal, dat klinkt niet eens muzikaal vind ik. En geloof me een PR klinkt thuis HARD !!!! (met de juiste speaker).

nielsnielsniels
17 maart 2009, 18:16
Ok, veel nieuwe informatie die ik allemaal hoor. Het is inderdaad best Nederlands om em weer uit Amerika te halen, maar 24% import kosten erbij? Dat is wel erg veel. Moet ik toch weer met een ander plan komen, of meer sparen. Had me dus wat vergist in de prijs, want met shipping+import etc. zijn ze nét zo duur als ze hier in Nederland zijn.

Mr.Jay
17 maart 2009, 19:24
Ok, veel nieuwe informatie die ik allemaal hoor. Het is inderdaad best Nederlands om em weer uit Amerika te halen, maar 24% import kosten erbij? Dat is wel erg veel. Moet ik toch weer met een ander plan komen, of meer sparen. Had me dus wat vergist in de prijs, want met shipping+import etc. zijn ze nét zo duur als ze hier in Nederland zijn.

je betaalt 3-4,5% invoer kosten over goederen + vrachtkosten. Over dat totaal weer 19% BTW + een goeie 17,50 inklaringskosten. Tel uit je winst........
En als je pech hebt duurt het 8 weken voordat je em thuis krijgt. En als je nóg meer pech hebt is ie gevallen en beschadigd en dan weet de lieve USA-er plots van niks meer. Bovendien ALS hij voor je gaat claimen weet je toch nooit of hij wel of geen geld van de verzekering heeft gekregen. Stopt ie dat ook nog in zijn zak.
(even het ergste geval, maar ik heb het meegemaakt).

Pepe
17 maart 2009, 19:45
Wat een ellende haha. Ik heb na 35 imports uit het buitenland nog nooit 1 zepert gehad niettemin, garanties uit het verleden...

Het blijft de moeite waard lijkt me. Als je er al eentje kan vinden hier dan hebben ze in 9 vd 10 ook een transformator, ik zie prijzen vanaf 1200 maar er wordt ook rustig 1800 gevraagd en ik zie er 4 per jaar hier langskomen.

Ik zelf ben geen fan van de non reverb blackface princeton, teveel hoog, niet hard en clean tot het eind. Maar een early seventies reverb silverface is een heel ander verhaal.

Mr.Jay
17 maart 2009, 20:04
ik zelf ben geen fan van de non reverb blackface princeton, teveel hoog, niet hard en clean tot het eind. Maar een early seventies reverb silverface is een heel ander verhaal.

+1......................

fredv
18 maart 2009, 00:48
Ok, veel nieuwe informatie die ik allemaal hoor. Het is inderdaad best Nederlands om em weer uit Amerika te halen, maar 24% import kosten erbij? Dat is wel erg veel. Moet ik toch weer met een ander plan komen, of meer sparen. Had me dus wat vergist in de prijs, want met shipping+import etc. zijn ze nét zo duur als ze hier in Nederland zijn.

Ik zou zeggen: loop gewoon eens een paar zaken af of ga langs bij mensen die ze op marktplaats of gitaarnet hebben staan.

Shippen uit US is voor amps redelijk link denk ik. Ik sluit me helemaal aan bij Mr Jay wat dat betreft. Ik heb uit de tijd van de lage dollar (maar dat is nu ook niet meer) overigens wel goede ervaringen met shippen van gitaren uit de US, maar die zijn toch minder zwaar en kunnen meer hebben in zo'n stevige koffer en goed in foam verpakt. Volgens mij is er in Nederland, Belgie en net over de grens in Duistsland (kijk op ebay.de) voldoende aanbod. Zo ben ik ook aan een 60's Fender amp gekomen: gekocht in Hamburg en bezorgd via DPD: was uitstekened verpakt, geen centje pijn. Maar dat gaat er toch anders aan toe dan als ze in het vliegtuig gaan. Ik heb nog een leuk filmpje van hoe mijn eigen bagage ooit in het vliegtuig ging: als ik die op internet zet, worden de sjouwers alsnog ontslagen.....

Purple Guitars is altijd erg duur, maar: ik heb geen ervaring met ze.
The String hebben bijna altijd Champs staan voor schappelijke prijzen. Komt de mijne ook vandaan: uit 1969, mooi geluid, maar blijft natuurlijk wel een klein speakertje. Niet te vergelijken met de grotere amps. Die champs kun je bij hen voor rond de 400 euro krijgen. Bij de mijne zit de speaker met een tulpstekkertje aan het chassis: ik kan de amp dus ook over een aparte speaker sturen. Soms doe ik dat wel eens over een Hughes en Kettner 1x12 met Celestion Vintage 30: klinkt indrukwekkend.

Succes met zoeken.

nielsnielsniels
18 maart 2009, 02:05
Ik zou zeggen: loop gewoon eens een paar zaken af of ga langs bij mensen die ze op marktplaats of gitaarnet hebben staan.

Shippen uit US is voor amps redelijk link denk ik. Ik sluit me helemaal aan bij Mr Jay wat dat betreft. Ik heb uit de tijd van de lage dollar (maar dat is nu ook niet meer) overigens wel goede ervaringen met shippen van gitaren uit de US, maar die zijn toch minder zwaar en kunnen meer hebben in zo'n stevige koffer en goed in foam verpakt. Volgens mij is er in Nederland, Belgie en net over de grens in Duistsland (kijk op ebay.de) voldoende aanbod. Zo ben ik ook aan een 60's Fender amp gekomen: gekocht in Hamburg en bezorgd via DPD: was uitstekened verpakt, geen centje pijn. Maar dat gaat er toch anders aan toe dan als ze in het vliegtuig gaan. Ik heb nog een leuk filmpje van hoe mijn eigen bagage ooit in het vliegtuig ging: als ik die op internet zet, worden de sjouwers alsnog ontslagen.....

Purple Guitars is altijd erg duur, maar: ik heb geen ervaring met ze.
The String hebben bijna altijd Champs staan voor schappelijke prijzen. Komt de mijne ook vandaan: uit 1969, mooi geluid, maar blijft natuurlijk wel een klein speakertje. Niet te vergelijken met de grotere amps. Die champs kun je bij hen voor rond de 400 euro krijgen. Bij de mijne zit de speaker met een tulpstekkertje aan het chassis: ik kan de amp dus ook over een aparte speaker sturen. Soms doe ik dat wel eens over een Hughes en Kettner 1x12 met Celestion Vintage 30: klinkt indrukwekkend.

Succes met zoeken.

Ik ben altijd verlegen om amps te testen bij winkels als ze weten dat ik ze niet bij hun zal kopen. Als ik dan ergens in een winkel op een dure 1967 Fender x speel, en daarna zeggen 'ja, maar hij is hier te duur dus ik koop em ergens anders wel'.

Champ heb ik alweer weggestreept, is toch iets té zacht, dus princeton is echt de enige die overblijft.

jpb
18 maart 2009, 10:57
Wanneer je een Princeton te pakken hebt, doe jezelf dan ook een groot plezier en vervang de matige stock-speaker (Oxford/Eminence) door een goeie (b.v. Weber C10Q of equivalent). Dat scheelt echt heel veel.

Succes met je zoektocht; aan een goeie bf/sf princeton kun je je toch echt geen buil vallen; ook al betaal je er iets meer voor...

Mr.Jay
18 maart 2009, 11:24
Wanneer je een Princeton te pakken hebt, doe jezelf dan ook een groot plezier en vervang de matige stock-speaker (Oxford/Eminence) door een goeie (b.v. Weber C10Q of equivalent). Dat scheelt echt heel veel.
Succes met je zoektocht; aan een goeie bf/sf princeton kun je je toch echt geen buil vallen; ook al betaal je er iets meer voor...

Lifgt eraan > de Oxford vind ik een prima speakertje voor thuis, hij heeft karakter en cruncht lekker. Heb zelf ook een C10Q Weber erin, maar ik wil er dan ook op repeteren. Maar voor thuis is ie nu veel te hard en te clean, dus net wat je wil.
Er staat momenteel op MP een Princetonreverb zag ik, komt zelden voorbij. De Rev.versie is écht aan te bevellen, hij heeft een gainstage meer dus gromt al lekker. de Nonrev. versie blijft dead-clean. Bovendien is Reverb natuurlijk een prachtige toevoeging.

jpb
18 maart 2009, 12:52
Nou, in ieder geval die blue-label Eminence die in mijn 1976 Princeton zat. Maar natuurlijk kan de slechte efficientie ervan voor thuis beter zijn anders blaas je de buren weg....

Overigens, een goeie non-reverb princeton, met goeie overdrive (b.v. Timmy) en event. een outboard reverb (Van Amps sole-Mate) klinkt het ook verrotte lekker. Anders dan PR maar erg lekker en blijft langer clean, wat voor jazz en funk wel prettig is...

Mr.Jay
18 maart 2009, 14:59
Nou, in ieder geval die blue-label Eminence die in mijn 1976 Princeton zat. Maar natuurlijk kan de slechte efficientie ervan voor thuis beter zijn anders blaas je de buren weg....

Die is niet origineel geweest zover ik weet.

PeeVee
18 maart 2009, 20:43
Ik sluit me helemaal aan bij Jay m.b.t. het importeren.
Helemaal onbevooroordeeld ben ik op dit moment echter niet ;)

In mijn PR zit nu een Weber P10R; mooie losse lichte speaker die op lagere volume echt te gek klinkt. In mijn non-Reverb Princeton on steroids (omgebouwd tot single channel non reverb Deluxe) zit een een Weber C10Q die inderdaad rake klappen uitdeelt. Wel eens tijdens een sessie gespeeld waar andere gitarist op een SR speelde maar ik was toch prima te horen.

Pepe
19 maart 2009, 18:47
Ik heb net vandaag een silverface Prince reverb gekocht en nog even vergeleken met een non reverb die daar ook stond en inderdaad, wat krachtiger en iets meer gain. Het is net dat beetje verschil wat zo'n amp meer maakt dan een wat grotere champ. Hij was 200 euro duurder dan de non reverb maar die reverb is absoluut de meerprijs waard wat mij betreft.

@PeeVee
wat is jou mening over deze mod?

In most Princetons, the limiting factor in power output is that the phase
inverter starts clipping before the 6V6s. Once the PI clips, there is nothing
left to push the 6V6s any harder. The tweak simply gives the PI a bit more
dynamic headroom so that the 6V6s clip first. You simply move the B+ feed for
the PI up one notch on the power supply voltage divider. Give it more voltage
to work with, it's dynamic headroom increases, and now you can drive the 6V6s
all the way. Leave the B+ feed for the remainder of the preamp stages alone.
Move only the PI. Up one step. That's it. Very simple. You just move a wire.

nico verduin
19 maart 2009, 21:07
Hoewel ik Peevee niet ben, maar ik heb laatst deze mod in een BF princeton reverb gedaan. Blijft ietsje langer clean.

fredv
19 maart 2009, 22:53
Ik ben altijd verlegen om amps te testen bij winkels als ze weten dat ik ze niet bij hun zal kopen. Als ik dan ergens in een winkel op een dure 1967 Fender x speel, en daarna zeggen 'ja, maar hij is hier te duur dus ik koop em ergens anders wel'.

Champ heb ik alweer weggestreept, is toch iets té zacht, dus princeton is echt de enige die overblijft.

Maar je kunt ze er natuurlijk ook gewoon kopen. Juist zaken als The String en De Plug hebben vaak oude spullen die je nergens anders tegenkomt (de vintage-markt is tegenwoordig niet meer in winkels), en dan is het helemaal niet zo gek om ze daar ook te kopen. Ik heb overigens niet met die zaken te maken hoor: woon aan de andere kant van het land........

nielsnielsniels
20 maart 2009, 00:25
Ik heb besloten om mijn game pc maar te verkopen, dus budget is wat uitgebreider nu, zo 1250,- euro. ( Ik had ook overwegen mezelf te prostitueren, uitsluitend voor mooie vrouwen, maar daar bleek geen markt voor te zijn).

En ik heb enorm veel zitten zoeken naar sites waar ze vintage amps verkopen, en op ebay.de zag ik een 64' Tremolux staan, en het was meteen liefde op het eerste gezicht. Hij is wat aan de dure kant, maar een goed bod zou niet in de weg moeten staan. Maar toen zag ik 'Selbstabholung (kein Versand).' staan, dus hij kan alleen opgehaald worden. Dus ik google snel München, blijkt zowat in Oostenrijk te liggen, dus zo een rit duurt wel 12 uur.

http://www.mjguitars.de/assets/images/amps/2007_1202Bild0025_500.jpg

Heeft iemand nog andere sites binnen Europa waar vintage amps te koop zijn? Ik heb tot nu toe afgezocht : Ebay.co.uk, ebay.de, purpleguitars.com, The String, The Plug, Sacksioni, guitarpoint.de , ebay.nl, Speurders, Marktplaats, GitaarMarkt ( waar overigens nog een hele mooie 1962 blonde versie van de tremolux staat). Dingen waar google je niet naarheen brengt?

Pepe
20 maart 2009, 00:35
Hoewel ik Peevee niet ben, maar ik heb laatst deze mod in een BF princeton reverb gedaan. Blijft ietsje langer clean.
Ha Nico, gewaardeerde bron van kennis, uw antwoord wordt op prijs gesteld.

PeeVee
20 maart 2009, 01:28
@PeeVee
wat is jou mening over deze mod?

Ik ben PV wel ;)

Als je alleen thuis speelt dan is het niet nodig. Wil je ook wat harder spelen dan is het een prima idee. Volgens mij is dit de "Paul C mod", check ook even de "Stokes mod", daarmee maak je je fasedraaier feitelijk fixed bias ipv kathode biased; blijft het laag wat strakker. De response van bass lijkt ook wat op te schuiven naar een iets hogere (bruikbaardere) frequentie.

Pepe
20 maart 2009, 16:11
Even alles gelezen over de mods, incl Paul C's eigen commentaar. Ik heb idee dat de wind momenteel een beetje gedraaid is, een hoop amps worden weer on-mod.
Ik heb niet echt het idee dat ik iets moet doen aan de amp, hard zat voor de woonkamer. Er zit nou een Jensen P10R in, ik ben wel benieuwd of een Ragin Cajun hem nog iets bolder kan laten klinken.

Ik had begrepen dat de PaulC de fixed bias was? Wat geen slecht idee is.

Mr.Jay
20 maart 2009, 16:17
Ik prefereer persoonlijk verreweg een ceramische speaker in een Blackfacecircuit dan een alnico, gezien het MID-karakter van deze amp. En ook geen mods gedaan bij mijn PR, normaal ben ik er ook snel mee. Wil alleen nog een standby monteren, die vind ik wel wenselijk met een 5U4GB-rectifier.

heavy-metal-thunder
20 maart 2009, 18:40
in de tijd dat de dollar goed stond (tot vorig jaar) heb ik regelmatig Fender gitaren (want die zitten in stevige koffers t.o.v. Gibson) gekocht. Altijd vlot verlopen, met USPS 120 USD shipping en onze vaderlandse douane is ook zachtaardig voor gitaristen. Heb nog maar 2 keer een amp op ebay gekocht (Noorwegen en Duitsland) en toch niet echt super goeie herinneringen aan. Vooral die uit Noorwegen kostte me erg veel verzending en bovendien rekent Paypal nog een nadelige wisselkoers aan. Maar waarom persé in USA of zo kopen. In België en Nederland zijn er goede zaken te doen.

Die Tremolux voor thuis. Je buren zullen het graag horen. Maar kijk mss eens uit naar een Bassman of Bandmaster, die gaan echt niet zo gigantisch veel (maar blijft even luid voor thuis). Denk ook eens aan een Fender Deluxe reverb, zet daar een goed pedaaltje voor (in mijn geval erg tevreden van een Zvex Box of Rock) en je kan ook alle kanten uit.

Maar nogmaals, ik gebruik thuis nooit een lampenversterker. Zelfs een Champ op 6 is al erg luid en hang daar een goed cab aan om het ware potentieel van het bakje naar voor te toveren en je blaast weerom het behang van de muren.

Wil je toch lampen (buizen in Nederland), denk mss eens aan een Princeton recording heeft een attentuator ingebouwd. Maar ik heb dit bakje nog nooit gehoord hoor. Ik ben al lang niet meer op zoek naar een buizenbakje voor thuis, want ik gebruik een vox valvetronix (klinkt even goed als een buizenbak op 0,7).

Just my 2ct

nielsnielsniels
20 maart 2009, 20:49
Die Princeton met ingebouwde attuenator is een reissue versie of niet?

Die oude (BF) Bandmasters/Bassman's zijn inderdaad erg mooie amps, en 40W is ook erg hard. Als ik ergens een goede deal maak zou ik vast wat geld overhouden voor een attuenator, om het buizengeluid naar voren te brengen zonder dat de politie voor de deur staat.

Nu heb ik wat gegoogle'd voor attuenators, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik zie mensen discussiëren dat de één beter is dan de andere ( THD Hot Plate vs Weber Mass), en dan zijn er ook nog verschillende versies, allemaal met andere prijzen. Hoeveel kost zo een ding nou ongeveer? En om van 110v naar 230v te gaan moet je weer een inverter kopen, waar de prijzen verschillen van 5 tot 50 euro.

@Heave-metal-thunder : Je hebt gelijk, in Nederland, België en ook Duitsland zijn er genoeg vintage Fender amps. Mijn budget wat ik met de startpost in gedachten had is nu wat vergroot, dus ik kan verder kijken dan alleen maar Princetons uit de US.

heavy-metal-thunder
21 maart 2009, 00:27
die princeton is een nieuwe, ja. Een reďssue zou'k het niet durven noemen, want daarvoor heeft hij te veel hedendaagse snufjes. Bovendien bestaat er ook een reďssue van de Princeton (reverb, dacht ik). Nog niet gehoord en weet niet in hoeverre het de oude benadert.

zelf heb ik een Hotplate. Ik speel hoofdzakelijk met een oude vox AC30 of een oude Marshall 50W. Om deze versterkers wat beter tegen hun "sweet spot" te drijven en makkelijker af te stellen, gooi ik de hotplate er tussen. Bovendien maakt de hotplate het me mogelijk om vlot tussen een strat en Les Paul te switchen. De Les paul heeft veel meer output en klinkt daardoor luider. Om dat wat te compenseren doe'k er via de hotplate 4 decibel meer t.o.v. de strat. Zo komt het geluidsniveau tss beide gitaren aardig in elkaars buurt. Maar verwacht geen wonderen van attentuators. Een 50 W lampenversterker die lekker open staat, kan je terug brengen naar slaapkamerniveau, maar dan blijft er niet veel meer van je sound overeind. Maar de hotplate doet het wel goed om 4 ŕ 8 decibel af te knijpen.

Pepe
21 maart 2009, 11:42
Vraagje tussendoor zonder een nieuw topic te willen openen.

Mijn Princeton gaat kraken wanneer ik op hogere volume stevig aansla, vooral de bassnaren wegens meer volume. Geen constant gekraak, alleen bij volume pieken. Typisch een gevalletje van een slechte buis ergens?

Mr.Jay
21 maart 2009, 12:59
of....kapotte speaker?

Pepe
21 maart 2009, 13:40
Ja, ik sluit het niet uit maar tis een elektronisch gekraak, kort en hevig, alles of niks als een bliksem-inslag.


hmm.. even verwisseld met de speaker van de Princeton II, en andersom. Het schijnt toch de speaker te zijn, lijkt.

Opmerkelijk trouwens hoeveel het cabinet bijdraagt aan de kleuring van je geluid, afgezien 10" Jensen alnico versus 12" Eminence Cannabis Rex. En er zit belachelijk veel bas in de silverface.

nielsnielsniels
24 maart 2009, 03:48
Ik heb zojuist een email teruggekregen van de eigenaar van een '65 BF Bandmaster op speurders.nl, deze advertentie. (http://www.speurders.nl/overzicht/fender-bandmaster-1965-top-cabinet-46079091.html) ( de andere BM op speurders.nl is al verkocht )

Hij wist niet of alles origineel was, maar had gelukkig wel foto's van de speakers erbij kunnen sturen.

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/PICT0061.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/PICT0064.jpg
http://images1.speurders.nl/images/46/4607/46079091_1_detail.jpg
http://images1.speurders.nl/images/46/4607/46079091_2_detail.jpg
http://images1.speurders.nl/images/46/4607/46079091_3_detail.jpg
http://images1.speurders.nl/images/46/4607/46079091_4_detail.jpg

Ik heb de verkoper ook gevraagd om foto's te maken van de elektronica en de buizen. Er zijn hopelijk een tal briljante mensen die mij aan de hand van die foto's kunnen vertellen of ook echt alles origineel is etc. Maar kan iemand al een uitspraak doen over de speakers?

Mr.Jay
24 maart 2009, 09:06
Speakers zijn alnico Eminence's en NIET origineel in deze Blackface.
Zo te zien zijn ze van 1971.
Dat opvulmateriaal lijkt ook niet origineel, was altijd geel vroeger.

nielsnielsniels
24 maart 2009, 10:04
Speakers zijn alnico Eminence's en NIET origineel in deze Blackface.
Zo te zien zijn ze van 1971.
Dat opvulmateriaal lijkt ook niet origineel, was altijd geel vroeger.

Dank voor het snelle antwoord. Het is iig nog wel vintage, en ik weet zelf niks over deze speakers, misschien zijn ze wel beter dan de stock speakers.

Bernardduur
24 maart 2009, 10:24
Ik had gister nog een '65 Bandmaster hier voor onderhoud...... lekkere amp! Helaas was de output trafo vervangen

nielsnielsniels
24 maart 2009, 11:36
Ik had gister nog een '65 Bandmaster hier voor onderhoud...... lekkere amp! Helaas was de output trafo vervangen

Gaan die 40w vintage amps eigenlijk even hard als moderne 40w amps?

Mr.Jay
24 maart 2009, 12:45
Blijft een onbegonnen en eindeloze discussie: "wat is hard" ???

nielsnielsniels
24 maart 2009, 15:16
Blijft een onbegonnen en eindeloze discussie: "wat is hard" ???

Nou, bijvoorbeeld, als je een oude ('50-'60) Fender head neemt en een gloednieuwe VOX head, op dezelfde cab test, op hetzelfde volume, dan kan de ene misschien wat harder gaan om wat voor redenen dan ook.

heavy-metal-thunder
24 maart 2009, 17:53
Nou, bijvoorbeeld, als je een oude ('50-'60) Fender head neemt en een gloednieuwe VOX head, op dezelfde cab test, op hetzelfde volume, dan kan de ene misschien wat harder gaan om wat voor redenen dan ook.


ze rijden beiden vlotjes 120/uur.

vroeger nam men het niet zo ernstig met die wattages. Een oude Marshall 100W breekt rustig 150-200 W. Mijn eigenste 68 plexi 50W geeft maar een 55W, de '69'er van mijn makker is een stuk luider. Maak je op dat vlak zeker geen zorgen. Het grootste verschil vind ik, ligt op het vlak dat moderne versterkers meer gericht zijn op de preamp en bijgevolg minder vragen om echt luid te staan en zeker niet beter klinken als ze heel luid staan. Heb zo al een Triamp en een ENGL Blackmore gehad. beiden 100W'ers, maar die zijn gemaakt op hedendaagse geluidsvolumes. Oude amps zijn gemaakt om te blazen op grote podia, in de tijd dat er geen of nauwelijks PA was.

chocorookie
24 maart 2009, 18:17
hemmmmmmmmmmm,.


Een oude Marshall 100W breekt rustig 150-200 W. Mijn eigenste 68 plexi 50W geeft maar een 55W, de '69'er van mijn makker is een stuk luider.

ik wil jouw bias wel eens meten hoe je dit voor elkaar krijgt.

Mr.Jay
24 maart 2009, 18:24
Nou, bijvoorbeeld, als je een oude ('50-'60) Fender head neemt en een gloednieuwe VOX head, op dezelfde cab test, op hetzelfde volume, dan kan de ene misschien wat harder gaan om wat voor redenen dan ook.

Zoals ik al zei : onbegonnen. Je gaat dan tevens één sound vergelijken met een geheel ander karakter, dat ervaar je als "anders hard/minder hard".
Een Mini-cooper met 150km/u. geeft een andere beleving dan een Mercedes met dezelfde snelheid.
Ga ervanuit dat een gezonde ouwe amp op de meetbank net zoveel vermogen geeft als een vergelijkbare nieuwe versie. Heeft niks met leeftijd te maken maar wél met gezonde staat. Verder heeft iedereen een andere definitie van "hard".

Mr.Jay
24 maart 2009, 18:29
Oude amps zijn gemaakt om te blazen op grote podia, in de tijd dat er geen of nauwelijks PA was.

Erg eenzijdige stelling. Amps uit de jaren 50 waren zéker niet gemaakt om te "blazen op grote podia". Ze waren gebouwd om beperkte cleane toon te geven en zéker zonder vervorming, dat was uit den boze. Vandaar dat 50's amps meestal onderfilterd zijn, onderbemeten voedingstrafo's en zeer zwakke speakers hebben. De toon van deze amps heeft wel een maatstaf gezet in de Rockmuziek.

nielsnielsniels
24 maart 2009, 19:34
Moving on, ik sta nu een beetje voor de keuze tussen de Bandmaster op speurders.nl en een aanbod van (gitaarnet lid) Renevanveen voor een '65 BM head voor 800.

De eerste op speurders vertrouw ik niet zo, speakers zijn niet origineel en de eigenaar lijkt ook niet veel over de amp te weten. Rene daarintegen kon mij wel wat meer vertellen over de amp. Maar dan zit ik met het probleem om er een cab bij te kopen. De ideale situatie zou een
Blackface Bandmaster head+( originele)cab+attenuator zijn. Het budget is 1300 euro, dus ik moet van 500 euro een attenuator en een cab ( 2x12 ) zien te vinden en dan kan er niet veel misgaan. Ik heb veel goeds gelezen van de Dr Z Air Brake. Van 212 cabs weet ik niks af, en de Air Brake is niet makkelijk te verkrijgen.

heavy-metal-thunder
24 maart 2009, 21:21
hemmmmmmmmmmm,.


Een oude Marshall 100W breekt rustig 150-200 W. Mijn eigenste 68 plexi 50W geeft maar een 55W, de '69'er van mijn makker is een stuk luider.

ik wil jouw bias wel eens meten hoe je dit voor elkaar krijgt.

samen met mijn kameraad die technicus is (ben ik zelf niet) hebben al wat oude Marshalls over de vloer gehad. En het minste vermogen dat gemeten werd, was een 120 W van een superlead uit 72. Een '72 Superbass (is toch grotendeels gelijk aan een 67 SLP) zat op een 170 en het strafste was een london city, ook ergens eind sixties meen ik. Deze braakte een 190W. De anderen zaten aan een goeie 160-170W. Durf er mijn hand voor in het vuur steken dat de bias goed stond.

chocorookie
24 maart 2009, 21:24
I rest my case :ok:

nico verduin
24 maart 2009, 21:28
Via de scoop afgelezen waarschijnlijk. Peak-2-peak. Moet de metingen nog wel effe door wortel 2 delen. Dan kom je weer uit op rond 100W. Je kan het beter effe meten met een load en een gewone AC meter over de load.

P = (U / R)^2 * R.

chocorookie
24 maart 2009, 21:30
Niels, zelf prop ik er wel eens een weber minimass ertussen, deze heeft een "speaker-motor" als impedantie er tussen zitten.
Werkt toppie met een lineout en een simpele toonregeling-/ dB switch
Ongelukkige van die dingen is dat ze eigenlijk te licht zijn en het dubbele aan vermogen moeten zijn(40 watt amp----> 80 watt mass) en dat Weber g^&*kolere duur is met z'n verzendkosten.


BTW, bandmasters zijn prachtige amps, maar je moet gewoon geduld hebben totdat d'r eentje voorbij komt.

heavy-metal-thunder
24 maart 2009, 21:38
Erg eenzijdige stelling. Amps uit de jaren 50 waren zéker niet gemaakt om te "blazen op grote podia". Ze waren gebouwd om beperkte cleane toon te geven en zéker zonder vervorming, dat was uit den boze. Vandaar dat 50's amps meestal onderfilterd zijn, onderbemeten voedingstrafo's en zeer zwakke speakers hebben. De toon van deze amps heeft wel een maatstaf gezet in de Rockmuziek.


ok, ietsje te kort door de bocht van mijnentwege. Maar dit topic ging in eerste instantie over Fender SF's, geen fifites tweeds, hé. Maar uw stelling wil ik toch graag aanvullen: Men wou idd. een cleane toon (zal ook wel de reden zijn waarom in 59 en 60 de Les Paul niet geliefd was, maar men meer naar Fenders greep). DOor beperkte rendement van de speakers en door gebrek aan PA werden amps steeds zwaarder. Bij de oude Marshalls werd in de 2de helft van de jaren 60 het vermogen ook opgevoerd om cleane toon op hogere volumes te behouden (vb. bij de Tremeloes). Is ook de reden waarom de JTM45 later naar een 100W werd "opgevoerd".

Maar om te komen tot wat ik bedoelde: de oude rocktonen die wij kennen, zijn er gekomen door die oude amps (die toen nog niet oud waren) open te zetten. omdat speakers steeds krachtiger en efficiënter werden (denk ŕ verschil tss de G12M25 en de latere G12H30) werd het ook steeds luider. Maar dat kon toen geen kwaad. Op de grote podia, die nog niet voorzien waren van PA, was dat zelfs nodig. Met een deluxe reverb kon je niet veel aanvangen op woodstock.

De modernere amps zijn meer gebouwd rond preamp distortion. Mijn ervaring is dat ze niet noodzakelijk beter klinken als ze echt luid staan. Als je daarentegen een Marshall 2203 met gain op 7 en MV op 2,5 vergelijkt met de sound uit dezelfde amp, maar de MV op 5 krijg je groot verschil. (heeft ook te maken met speakerdisto en de druk).

Maar om te komen tot wat ik eigenlijk bedoelde. Fender 40W versterkers, of het nu een BM of bassman of Vl of Tremolux is, zijn niet gemaakt om op slaapkamerniveau te spelen. De goede volle toon komt er maar door wat luider te spelen.

heavy-metal-thunder
24 maart 2009, 21:45
Via de scoop afgelezen waarschijnlijk. Peak-2-peak. Moet de metingen nog wel effe door wortel 2 delen. Dan kom je weer uit op rond 100W. Je kan het beter effe meten met een load en een gewone AC meter over de load.

P = (U / R)^2 * R.

zou kunnen, maar ben ik niet zeker van. Ben ook geen tech, maar hing tijdens de meting wel een een load aan :-)

Toaster
24 maart 2009, 22:18
Niels, zelf prop ik er wel eens een weber minimass ertussen, deze heeft een "speaker-motor" als impedantie er tussen zitten.
Werkt toppie met een lineout en een simpele toonregeling-/ dB switch
Ongelukkige van die dingen is dat ze eigenlijk te licht zijn en het dubbele aan vermogen moeten zijn(40 watt amp----> 80 watt mass) en dat Weber g^&*kolere duur is met z'n verzendkosten.


BTW, bandmasters zijn prachtige amps, maar je moet gewoon geduld hebben totdat d'r eentje voorbij komt.

Laatste twee optredens voor de lol weer eens mijn Brownface bandmaster van stal gehaald.

Bij repetities valt me altijd op dat hij opbreekt tussen volume 4 en 5. Dat de treble lastig in te regelen is (wordt snel schel) Erg bassige amp. Komt ook door het cabinet.

Al met al best een apart ampje dus. Erg "eigen" toontje.

Maar sta je daar op het podium klopt alles gewoon perfect. Helder, mooie druk, kan luid genoeg om als monitor te dienen voor jezelf. En het opbreken is niet relevant omdat je niet boven de volume 4 of 5 uitkomt.

1ste was een kroegje waar hij lekker op zijn achterpoten stond. Hier diende hij zelfs als zaal speaker. (zelf maar even oordoppen ingedaan)

Tweede was op een regulier podium. Zonder monitor. Speel in een band met 3 blazers, bassist toetsenist, heftige drummer en 2 zangeressen. Dus de versterker moet echt wel mee kunnen.

eigenlijk gek dat ik hem nooit vaker heb meegenomen.

Lange tijd getwijfeld over deze amp maar zowel in studio als op het podium een hele mooie rakker.

Mr.Jay
24 maart 2009, 22:43
op zijn poten gatverrrr...........heb je de conus recht op je oren staan, vies geluid.
SCHEL > 2 tips : zet de BOX op een ZIJKANT ! Dat klinkt totaal anders en het beste van alles (gewoon of op die legs).
tip 2 : die treble krijg je niet 100% lekker omdat het MID ook niet echt lekker zit bij die Brownface-circuits (afhankelijk van je gebruikte speakers ook). Ik zet me daar altijd een MIDPOT in, zodat je het MID wat kunt dippen en dán kun je beter met je Bas en treblepot een goeie mix maken.

Toaster
25 maart 2009, 00:34
op zijn poten gatverrrr...........heb je de conus recht op je oren staan, vies geluid.

Ja dit was op een heel klein podium zonder monitor. Ik stond bijna letterlijk tegen mijn amp aan. Dan zijn die pootjes best handig. Het geluid staat dan niet recht op je oren maar meer recht op je lichaam ipv je kuiten.

P.S. ik mis altijd defenitie en "gevoel" als ik oordoppen in heb. Maar als je geluid directer op je oren komt en je gebruikt dan dopjes vind ik het over het algemeen prettig werken.



SCHEL > 2 tips : zet de BOX op een ZIJKANT ! Dat klinkt totaal anders en het beste van alles (gewoon of op die legs).

Dat ga ik zeker eens proberen!



tip 2 : die treble krijg je niet 100% lekker omdat het MID ook niet echt lekker zit bij die Brownface-circuits (afhankelijk van je gebruikte speakers ook). Ik zet me daar altijd een MIDPOT in, zodat je het MID wat kunt dippen en dán kun je beter met je Bas en treblepot een goeie mix maken.

Die midpot zit er al op! En er zitten nieuwe weber speakers in. Een ceramische en een alnico.

nielsnielsniels
25 maart 2009, 00:57
Ok, tot zover;

waarschijnlijk wordt het de head '65 Blackface Bandmaster head die Rene mij heeft aangeboden

Dan heb ik nog 500 euro om 2 dingen te kopen;

-Cabinet 2x12
-Dan nog attuenator óf od-pedaaltje.

Attenuators zijn duur en lastig te verkrijgen, en ik moet de amp die al 40w is nog op ongeveer 5 zetten om er een crunch uit te krijgen. Lijkt me niet goed voor de buizen en dan moet er wel heel veel Db vanaf worden gehaald, waardoor de tone weg is.
Een simpel pedaaltje is weer goedkoper, en zijn aardiger tegen de buizen. Zijn natuurlijk makkelijk te verkrijgen, minder moeite en je kan er wat verschillende geluiden uit halen. Ik zal niet de crunch op volume 5 halen dus moet ik dat doen met een pedaaltje.

Dus dan wordt het een pedaaltje+cabinet.

Er zijn echt honderden, zoniet duizenden od/crunch/drive pedaaltjes. Ik heb op thomann.de gekeken, en ik heb echt geen idee welke gepast zou zijn. Hoe het moet klinken? Het moet een milde overdrive zijn, denk aan Texas Flood-tubescreamer-achtig, maar ook heel licht als in Little Wing. Roger Mayer's Voodoo serie lijkt daar geschikt voor te zijn, maar nogmaals, er zijn er vast wel een paar bij die echt uitblinken hierin waarvan ik nog nooit gehoord heb, of die echte aanraders zijn. Het hoeft absoluut geen high gain te zijn, ik heb een Roger Mayer Classic Fuzz en voor het zwaardere Hendrix werk. Eigenlijk iets voor crunchy Blues dus.

Dan de cab. Geen idee welke een beetje redelijk zijn en binnen het budget vallen, dus ik moet het ook van horen en zeggen te weten komen :soinnocent:

Pepe
25 maart 2009, 01:26
overdrives... zoveel gitaristen zoveel wensen.

Ik vind over het algemeen de pedalen die op buizen werken het natuurlijkst, klinken het meest naar amp zoals de Budda, Matchless en Butler. Duur maar you get what you pay for.

Ik heb nog ergens een oude Ibanez TS9 liggen die met zijn lichte midhump precies in de Fender dip valt wat met een strat als instant texas flood klinkt.

De andere kant op; een zendrive op een vintage fender geeft je de big silky smooth tone van Robben Ford.

Het helpt als je weet wat voor toon je zoekt, voor speakers geldt dat min of meer ook.
Voor Texas blues zou ik Weber of Jensen kiezen denk ik, voor de Ford tone een Cannabis Rex, tone tuby of gewoon een oude Electrovoice.

nielsnielsniels
25 maart 2009, 01:53
overdrives... zoveel gitaristen zoveel wensen.

Ik vind over het algemeen de pedalen die op buizen werken het natuurlijkst, klinken het meest naar amp zoals de Budda, Matchless en Butler. Duur maar you get what you pay for.

Ik heb nog ergens een oude Ibanez TS9 liggen die met zijn lichte midhump precies in de Fender dip valt wat met een strat als instant texas flood klinkt.

De andere kant op; een zendrive op een vintage fender geeft je de big silky smooth tone van Robben Ford.

Het helpt als je weet wat voor toon je zoekt, voor speakers geldt dat min of meer ook.
Voor Texas blues zou ik Weber of Jensen kiezen denk ik, voor de Ford tone een Cannabis Rex, tone tuby of gewoon een oude Electrovoice.

Het geluid wat ik zoek is niet heel uitgebreid eigenlijk. Een beetje het Fender clean van Hendrix, met name wat je hoort op het Are You Experienced album. De lichte crunch die je hoort in bijvoorbeeld Long Hot Summer Night,Gypsy Eyes,Highway Chile etc. - Niet echt heel veel OD dus.

Als het dan wat ruiger moet, denk dan aan SRV in het algemeen, en bijvoorbeeld Stone Free, Purple Haze, Manic Depression.

Ik lees net op http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/jhgear.html
dat Jimi JB Lansing (=JBL?) speakers gebruikt, daar ga ik even verder naar zoeken.

heavy-metal-thunder
25 maart 2009, 13:30
Zvex box of rock vind ik erg goed op mijn Deluxe reverb
op mijn '68 plexi vind ik de Boss BD-2 leuk, maar ook de boss od-3
Op mijn AC30 vind de Marshall jackhammer op OD-stand erg goed (maar dit geeft dan een moderner disto geluid).

Maar voor wat jij wilt (oude Marshall tone) denk ik dat jee met de Zvex box of rock gelukkig zult zijn. Niet goedkoop, maar ben er erg tevreden van. Met de Marshall Guvnor GVII kom je aardig in de buurt van de Zvex en kost maar 1/3 ervan.

Chris Winsemius
25 maart 2009, 17:11
Het geluid wat ik zoek is niet heel uitgebreid eigenlijk. Een beetje het Fender clean van Hendrix, met name wat je hoort op het Are You Experienced album. De lichte crunch die je hoort in bijvoorbeeld Long Hot Summer Night,Gypsy Eyes,Highway Chile etc. - Niet echt heel veel OD dus.

Als het dan wat ruiger moet, denk dan aan SRV in het algemeen, en bijvoorbeeld Stone Free, Purple Haze, Manic Depression.

Ik lees net op http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/jhgear.html
dat Jimi JB Lansing (=JBL?) speakers gebruikt, daar ga ik even verder naar zoeken.

Ik heb wat twijfels omtrent de vermelde gear, Hendrix scoorde bijvoorbeeld al wat Marshalls in '66, niet pas in '69....

Gezien je sound-beschrijvingen: pre '67/'68 Marshall (Lead) of 'n (Super)Bass of (zeldzamer) 'n Lead & Bass 50 Watt.
Als het Fender moet zijn: SuperReverb of 'n "verbouwde" BandmasterReverb + 2x12" cab.

Probeer iig. zoveel mogelijk amps uit ivm. je zoektocht en als ervaringsmomenten.

Succes!

nielsnielsniels
26 maart 2009, 08:54
Speakers zijn alnico Eminence's en NIET origineel in deze Blackface.
Zo te zien zijn ze van 1971.
Dat opvulmateriaal lijkt ook niet origineel, was altijd geel vroeger.

Is deze cab met de speakers dan ook 4 ohm, zodat ze bij de head past van 4 ohm? Dat zou mooi zijn, misschien dat de verkoper de cab los verkoopt, want er zijn weinig 2x12 4 ohm cabs te vinden, en 2x 212 8 ohm is wel duur.

Edit; Ik ben net langs bij Musicmaniacs geweest in Haarlem, en het enige wat ze daar konden vinden voor mij voor 2x12 4 Ohm was een Marshall cab uit de MG serie. En het enige wat ik kon vinden was een Traynor Custom Valve, die alleen in Amerika worden verkocht, en ook nog eens matig zijn. En Rene wees me erop dat ik absoluut geen 8 ohm cab moest nemen, dus het wordt wat lastig.

vidar
26 maart 2009, 16:59
een 16 ohm 2x12 is heel eenvoudig te bedraden voor 4 ohm (van serie naar parallel), dus dat zou je ook kunnen overwegen.

nielsnielsniels
26 maart 2009, 17:41
een 16 ohm 2x12 is heel eenvoudig te bedraden voor 4 ohm (van serie naar parallel), dus dat zou je ook kunnen overwegen.

Dus in een 212 zijn er 2x8 ohm in serie wat het 16 ohm maakt, zoals in dit dingetje ;

http://www.avatarspeakers.com/pictures/wirserie2.gif

En als je ze dan in parallel zet is het 2x 8 ohm = 4 ohm zoals hier:

http://www.avatarspeakers.com/pictures/wirpara2.gif

Klopt het zo? Het is inderdaad veel makkelijker om een 16 ohm 212 te vinden!

olaftheholy
27 maart 2009, 13:12
komt er nou niemand op het idee om deze man (nielsnielsniels) naar de fellowship door te verwijzen?
Ze hebben hele dure vintage gear,maar ook betaalbare

Pepe
27 maart 2009, 13:30
Betaalbaar, daar heb ik die toko nooit op kunnen betrappen maar tis een relatief begrip natuurlijk, als je maar goed zoekt is er altijd duurder.

nielsnielsniels
27 maart 2009, 13:39
Ik heb inmiddels al besloten om een Fender Bandmaster Blackface head uit 1965 te kopen van Renevanveen, die ik zondag zal komen testen/kopen. En ik laat bij Haar Guitars een cab maken, met 2x G12H Heritage Celestion speakers erin, en bedraad naar 4 ohm totale impedantie, zodat deze de head matched. Helaas geen geld over meer voor een tubescreamer oid, maar ik ben binnenkort jarig :cheerup:

Als ik ze binnen heb post ik pics :)

Pepe
27 maart 2009, 13:48
Waarom die Celestions? Niks mis met de speakers, just curious. Jensens of Webers liggen meer in classic Fender sound.

Mr.Jay
27 maart 2009, 13:53
Ik vind de Herit.H30's een heel goeie keuze in een 2x12 box onder een Fenderhead.

nielsnielsniels
27 maart 2009, 14:05
Waarom die Celestions? Niks mis met de speakers, just curious. Jensens of Webers liggen meer in classic Fender sound.

http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/Heritage.jpg

Ik kon het niet laten hč ;)

olaftheholy
27 maart 2009, 17:37
http://www.marshallamps.com/downloads/files/hendrix_gp_review.pdf

heavy-metal-thunder
27 maart 2009, 17:48
komt er nou niemand op het idee om deze man (nielsnielsniels) naar de fellowship door te verwijzen?
Ze hebben hele dure vintage gear,maar ook betaalbare

de advertenties op marktplaats vind ik nou niet bepaald goedkoop. Eigenlijk zelfs niet betaalbaar in de zin dat je ze bijna overal goedkoper vindt.