PDA

View Full Version : ENGL 2x12" vs Kool&Elfring 2x12"



Thiez
16 maart 2009, 20:35
Wheej,
Ik heb zelf een ENGL fireball 60 watt top. Afgelopen weekend een wat speakerkastjes uit zitten testen waaronder:
Marshall 2x12" (G12T75)
Mesa 2x12" (vintage 30)
Engl 2x12" (Vintage 30)
Brunetti 2x12" (Jensen C12K)

En daar kwam toch uit dat ENGL voor mij het beste past met mijn engl fireball. Nu heb ik ook hier natuurlijk wat rond zitten kijken en lezen. En dan kom ik nog 2 namen tegen, dat zijn Bogner en Kool&Elfring. Ik heb uit veel forums op kunnen maken dat de bogner cabs vooral favoriet zijn bij de clean en lagere gain mensen. dus dan zou K&E nog overblijven. maar ik kan nergens iets in de buurt vinden om deze uit te proberen.
Kwa looks vind ik een ENGL kastje gaver als K&E maar looks zijn uiteraard minder belangrijk dan sound.

Zijn er mensen met een 2x12" K&E kast? Graag hun meningen, bevindingen en tips hierover.

Verder las ik op het forum dat een cobinatie van Vintage 30 en G12T75 speakers een geweldige combinatie is. helaas zijn er weinig cabs die hier standaart gebruik van maken en dus niet vaak tegen te komen om uit te proberen.

Verder heb ik nog een vraag over formaat. wat is het verschil tussen een 4x12" en 2 2x12" gestapeld.
Aangezien ik met repeteren elke week mijn cab me moet nemen voel ik meer bij een 2x12" dan bij een 4x12" maar misschien voor optredens en dergelijke dat ik er nog een 2x12" kastje onder wil zetten of raden jullie dan eerder een 4x12" aan en een losse 2x12"?

Les Paul R8
16 maart 2009, 22:51
Als ik jou was zou ik bij K&E een afspraak maken. Je kan er gewoon langs gaan en een flink aantal 2x12's testen. Ze hebben ze klaarstaan met verschillende speakers (V30's, T75's, G12's enz). Ze helpen je te vinden wat jij zoekt. Ook de 2 x 2 x 12 kan je dan uitproberen. Zo hebben wij toen ook de T75 - V30 combi gevonden. Maar misschien werkt dat voor jou niet en is een andere combi wel beter. Uitproberen is gewoon het beste. Vergelijking met een 4x12 staat daar klaar. Persoonlijk vond ik de 2x2x12 wat strakker klinken.

Overigens heb ik een 1x12 met G12M20 en ben daar echt meer dan tevreden mee. De spreiding van die kast is ongelofelijk en de druk die deze kast levert is enorm voor een 1x12. Datzelfde gevoel hebben de 2x12's van K&E ook.

the sure thing
16 maart 2009, 22:56
Bij sommige vergelijkingen kwam de Bogner 2x12 kast beter uit de verf dan de K&E kasten, en niet alleen bij clean en low gain. Dus Bogner zou ik zeker niet uitvlakken. Langsgaan bij K&E is een goede optie: Langsgaan bij Jukebox in Boekel bijvoorbeeld ook. Die hebben K&E en Bogner kasten staan. Kan je ook die onderling vergelijken. Probeer het uit: 2 gitaristen=2 smaken die verschillen.

Thiez
16 maart 2009, 23:10
Als ik jou was zou ik bij K&E een afspraak maken. Je kan er gewoon langs gaan en een flink aantal 2x12's testen. Ze hebben ze klaarstaan met verschillende speakers (V30's, T75's, G12's enz). Ze helpen je te vinden wat jij zoekt. Ook de 2 x 2 x 12 kan je dan uitproberen. Zo hebben wij toen ook de T75 - V30 combi gevonden. Maar misschien werkt dat voor jou niet en is een andere combi wel beter. Uitproberen is gewoon het beste. Vergelijking met een 4x12 staat daar klaar. Persoonlijk vond ik de 2x2x12 wat strakker klinken.

Overigens heb ik een 1x12 met G12M20 en ben daar echt meer dan tevreden mee. De spreiding van die kast is ongelofelijk en de druk die deze kast levert is enorm voor een 1x12. Datzelfde gevoel hebben de 2x12's van K&E ook.

bedankt voor je tip! ik ga zeker een keer wat kasten testen daar. enige probleem is dat het niet echt in de buurt is helaas..


Bij sommige vergelijkingen kwam de Bogner 2x12 kast beter uit de verf dan de K&E kasten, en niet alleen bij clean en low gain. Dus Bogner zou ik zeker niet uitvlakken. Langsgaan bij K&E is een goede optie: Langsgaan bij Jukebox in Boekel bijvoorbeeld ook. Die hebben K&E en Bogner kasten staan. Kan je ook die onderling vergelijken. Probeer het uit: 2 gitaristen=2 smaken die verschillen.

bedankt voor de tip. en ik wil inderdaad nog een keer een bogner uitproberen ook maar hier in de buurt helaas geen winkel waar ik ze heb kunnen vinden. bedankt voor je tips ook!

JeanPaul du Vinnie
16 maart 2009, 23:23
Verder heb ik nog een vraag over formaat. wat is het verschil tussen een 4x12" en 2 2x12" gestapeld.

Mijn ervaring is dat je vooral basdruk verliest als je een 4x12 inwisselt voor 2 2x12s. Ik heb nog met een JSX over een op elkaar gestapelde Orange PPC212 en een Marshall 1936 (met GT's) gespeeld en ik kreeg daar niks van chug uit. Kan ook zijn omdat de Marshall, die bovenaan stond, van nature weinig tot geen bassen heeft en de Orange die vanonder stond sterk projecteert en dus waarschijnlijk vooral onder me door blies (een conclusie die ik pas getrokken heb toen ik het boeltje weer had verkocht, een beetje jammer want anders had ik de Orange wel gehouden). Maar toch.

Orpheo
16 maart 2009, 23:27
ik vond de K&E veel beter dan de bogner. meer diepgang, meer complexiteit, en strakker vooral. de bogner vond ik zelf vroeger de beste 412 ever, maar nu liever de K&E. engl vind ik bijvoorbeeld weer veel killer en stugger dan de K&E.d e K&E vind ik veelzijdiger.

Les Paul R8
17 maart 2009, 06:22
Mijn ervaring is dat je vooral basdruk verliest als je een 4x12 inwisselt voor 2 2x12s. Ik heb nog met een JSX over een op elkaar gestapelde Orange PPC212 en een Marshall 1936 (met GT's) gespeeld en ik kreeg daar niks van chug uit. Kan ook zijn omdat de Marshall, die bovenaan stond, van nature weinig tot geen bassen heeft en de Orange die vanonder stond sterk projecteert en dus waarschijnlijk vooral onder me door blies (een conclusie die ik pas getrokken heb toen ik het boeltje weer had verkocht, een beetje jammer want anders had ik de Orange wel gehouden). Maar toch.

Bij K&E vond ik dat niet. Maar die kasten hebben sowieso veel basdruk.
2x2x12 klonk veel beter dan de Marshall 4x12 (G12H Anniversary) die ik bij me had.
Nogmaals....proberen wat voor jou werkt.

Bl44t44p
17 maart 2009, 11:36
Zoals gezegd, ga zeker ook een Bogner 2x12 (oversized) proberen, die heb ik namelijk uiteindelijk boven een ENGL 2x12 verkozen (naast elkaar getest). Bogner alleen clean en low gain? Echt niet hoor, ik heb nu een Invader op mijn Bogner staan, super combinatie, en als dat geen hi-gain is weet ik het ook niet meer :D

Die K&E kasten heb ik helaas nog nooit gehoord.

the sure thing
17 maart 2009, 12:01
Nogmaals....proberen wat voor jou werkt.

+1 en tien tekens. Ga niet teveel af op de verhalen hier.

sjaak1990
17 maart 2009, 12:05
Basdruk verliezen met 2 2x12's? Nou ik heb met 1 goede 2x12 veel meer basdruk dan met een 1960a. 2 2x12s is een heerlijke combi, gewoon strakker dan een 4x12...

En de cabs gewoon testen, het hangt ook van de soort amp af, en heel erg van je smaak. Ik vind ENGL cabs niet lekker klinken, maar anderen vinden ze heerlijk. Ik vind ze te vlak en saai klinken.

Kamiess
17 maart 2009, 12:16
Ik ga hier geen mening geven over de speakercombinatie enz.
Je moet toch zelf luisteren.

Maar ik ben terug gegaan van een 4x12 naar een K&E 2x12 en de basdruk valt met niet tegen.
De K&E is ook dieper dan een normale 4x12 van bv marshall.
Maar dat kan ook aan de versterker liggen, in mijn geval een laney GH100L met daarop een resonanceknop die qua gehoor voor extra basdruk/power zorgt.

Thiez
17 maart 2009, 17:42
bedankt voor de tips allemaal! ik ga zeker nog wat kasten testen.
Zijn er hier misschien mensen die weten waar ik in de buurt van roosendaal kool en elfring kan proberen? het is voor mij namelijk nogal ver naar K&E en eindhoven is niet veel dichterbij.

misschien in rotterdam bij feedback of peter verspuy ofzo dat iemand weet?
of is dat na te vragen bij K&E waar ze kasten hebben staan?

Alvast bedankt!

Les Paul R8
17 maart 2009, 19:49
Volgens mij is Jukebox de enige dealer op dit moment. Maar om het zeker te weten, kan je het beste even een mailtje sturen naar K&E.

Toch blijf ik je aanraden een middagje naar K&E zelf te gaan. Ze hebben zoveel kasten staan met verschillende speakers er in, dat je haast wel moet slagen.....Jukebox heeft er sowieso minder staan.

Thiez
17 maart 2009, 22:13
pas geleden is hier bij de muziekzaak joop wolters geweest voor een ENGL clinic. die speelt zelf ook met kool&elfring. misschien is keer tippen aan de muziekzaak over K&E misschien kunnen ze wel wat regelen met ze ;)
Het zijn zeker kwaliteit kasten. en denk dat ze voor die prijs beter in de verkoop liggen dan Mesa.

casper innosence
17 maart 2009, 22:44
pas geleden is hier bij de muziekzaak joop wolters geweest voor een ENGL clinic. die speelt zelf ook met kool&elfring. misschien is keer tippen aan de muziekzaak over K&E misschien kunnen ze wel wat regelen met ze ;)
Het zijn zeker kwaliteit kasten. en denk dat ze voor die prijs beter in de verkoop liggen dan Mesa.

Maar ik vind ze in prijs minder liggen dan Orange.. die (in geval van n V30) toch 100 euro goedkoper is..

Powerchordschuiver
17 maart 2009, 23:25
Ja, maar die zien d'r niet uit, die Orange dingen.
't Lijken wel oranje geschilderde betonnen bunkers om in te schuilen voor een aanval met atoomwapens.

Thiez
18 maart 2009, 10:22
als die orange tops nou een ander kleurtje hadden. ik vind ze wel lekker robuust. maar dan zouden ze black moeten heten.

maar orange is misschien qua klank ook weer die 100 euro minder?

K&E word vergeleken naast bogner en mesa qua kwaliteit en die zijn allemaal een flinke smak duurder

Les Paul R8
18 maart 2009, 10:30
Persoonlijk vind ik de 2x12 van K&E een stuk lekkerder dan de Bogner 2x12. Muzikaler en beter gedefinieerd. De Bogner vind ik wat bonkerig.

De Mesa cabs ken ik eigenlijk niet zo goed.

De Orange cabs vind ik een behoorlijk stuk minder dan de K&E cabs.

Geoffrey
18 maart 2009, 11:01
bedankt voor de tips allemaal! ik ga zeker nog wat kasten testen.
Zijn er hier misschien mensen die weten waar ik in de buurt van roosendaal kool en elfring kan proberen? het is voor mij namelijk nogal ver naar K&E en eindhoven is niet veel dichterbij.

misschien in rotterdam bij feedback of peter verspuy ofzo dat iemand weet?
of is dat na te vragen bij K&E waar ze kasten hebben staan?

Alvast bedankt!

Ik maak er binnenkort ook een dag voor vrij om cabs te gaan testen bij K&E.. en geloof me.. het is zeker niet dicht bij de deur.



Volgens mij is Jukebox de enige dealer op dit moment. Maar om het zeker te weten, kan je het beste even een mailtje sturen naar K&E.

Toch blijf ik je aanraden een middagje naar K&E zelf te gaan. Ze hebben zoveel kasten staan met verschillende speakers er in, dat je haast wel moet slagen.....Jukebox heeft er sowieso minder staan.

Volgens mij is Jukebox ook de enige dealer van K&E buiten K&E zelf dan..

JeanPaul du Vinnie
18 maart 2009, 13:57
Basdruk verliezen met 2 2x12's? Nou ik heb met 1 goede 2x12 veel meer basdruk dan met een 1960a. 2 2x12s is een heerlijke combi, gewoon strakker dan een 4x12...

Welja, vandaar dat ik er bijzet welke cabs het waren in mijn geval... met cabs die van nature meer basdruk hebben zal je waarschijnlijk andere resultaten hebben.

Chris Winsemius
18 maart 2009, 14:24
@TS:

Gewoon wat cabs zelf testen met je eigen versterker, gitaar/gitaren en pedalen. Het gaat om jouw sound, feel en beleving.

Zelf ben ik (idd.) zeer onder de indruk v/d K&E kasten. De 1e staat al in bestelling (2x12") en waarschijnlijk komen er nog meer. Van m'n huidige speaker-kasten-collectie mag iig. het meeste weg... ;)

Thiez
18 maart 2009, 15:34
Jukebox in boekel is tot nu toe de enige dealer idd van K&E en binnenkort willen ze in groningen ook met een muziekzaak een deal sluiten zodat ze ook in het noorden een zaak hebben.

Het verschil tussen naar eindhoven rijden en naar K&E zelf is niet erg veel dus waarschijnlijk ga ik inderdaad ook maar even een afspraak maken bij K&E om wat zooi uit te gaan proberen.

LP_CL
18 maart 2009, 15:47
Test ook eens een Orange PPC 212. Die staan, door de lage pond, recent weer zeer scherp geprijsd (320€). Prijs/kwaliteit is er op dit moment echt niets beters.
http://www.soundslive.co.uk/product~name~Orange-PPC212-OB~ID~9614.asp

sjaak1990
18 maart 2009, 17:57
Test ook eens een Orange PPC 212. Die staan, door de lage pond, recent weer zeer scherp geprijsd (320€). Prijs/kwaliteit is er op dit moment echt niets beters.
http://www.soundslive.co.uk/product~name~Orange-PPC212-OB~ID~9614.asp

Ik dacht dat ze niet meer naar NL verscheepten...voor het geld zou dit geweldig zijn natuurlijk...
En die prijzen in vergelijking met een 4x12 zijn echt raar. 2 extra speakers en een beetje extra materiaal maar wel ongeveer evenveel werk om te maken...

Bl44t44p
18 maart 2009, 19:19
Het verschil tussen naar eindhoven rijden en naar K&E zelf is niet erg veel dus waarschijnlijk ga ik inderdaad ook maar even een afspraak maken bij K&E om wat zooi uit te gaan proberen.

Ehm... Boekel != Eindhoven. Dat ligt toch echt nog een km of 30-40 van elkaar... en als je vanuit het noorden komt is Boekel dus minder ver :) (al scheelt het niet heel veel)

LP_CL
18 maart 2009, 19:24
Ja, deze PPC is de open back versie, de closed back is een tikkeltje duurder (400€) en die is dan wel weer in verhouding met de 412 (600€)

Thiez
18 maart 2009, 20:38
Ehm... Boekel != Eindhoven. Dat ligt toch echt nog een km of 30-40 van elkaar... en als je vanuit het noorden komt is Boekel dus minder ver :) (al scheelt het niet heel veel)

voor mij is het nog verder:P voor mij is naar K&E 139 km. en naar 103 km. dus dat scheelt zo weinig dat ik net zo goed naar K&E kan rijden. nadeel daarvan is dat ik ze dan niet naast een bogner, engl en mesa kan proberen.

Waarschijnlijk ga ik dus eerst een keer naar jukebox om ze te vergelijken met de andere merken en dan nog een keer naar K&E (als ik niet verkocht ben aan een ander merk) om te kijken welke speakers mijn smaak zijn.

the sure thing
18 maart 2009, 20:45
Waarschijnlijk ga ik dus eerst een keer naar jukebox om ze te vergelijken met de andere merken en dan nog een keer naar K&E (als ik niet verkocht ben aan een ander merk) om te kijken welke speakers mijn smaak zijn. +1. Zou ik zeker doen. GAS wil dat je zo snel mogelijk koopt, maar als ik er wat minder naar geluisterd zou hebben (en dus meer tijd had genomen om e.e.a. goed uit te testen bij verschillende zaken alvorens te kopen), dan had ik mijzelf veel geld uitgespaard.

Tim ATY
20 maart 2009, 10:14
Ik zou volgens mij ook een Mesa 2 x 12 niet volledig uitvlakken, denk dat die behoorlijk goed gaan onder een Engl.. Ik heb zelf de v30 closed back en ben er erg over te spreken (ja, zelfs prijs/kwaliteit!). Heb voor de rest alleen ervaring met de PPC212 closed van Orange en een Bogner 2x12, K&E leek me zeer interessant maar ben toen toch voor Mesa gegaan.. Ik hoor er wel goede dingen over. De PPC212 vond ik ook een goed cabinet, mooie open sound zonder daarbij aan strakheid in het laag te verliezen, uitermate geschikt voor een stevige rocksound! Ach, er zijn zoveel mooie dingen.. Het is een kwestie van testen en kiezen!

Chris Winsemius
20 maart 2009, 19:23
Ok, eerste K&E kast binnen, eigen/ingespeelde speakers gemonteerd. Straks of morgen lekker (weer) testen.

sjaak1990
21 maart 2009, 00:17
Ok, eerste K&E kast binnen, eigen/ingespeelde speakers gemonteerd. Straks of morgen lekker (weer) testen.

En bevalt hij nog steeds zo goed? :)
Alles bevalt mij thuis veel beter dan in de winkel in ieder geval. Ik moet daar toch echt een keer gaan testen... De speakers uit mijn marshall 4x12 g1265ers, in een K&E 4x12 XL lijkt me heelijk.

Ben nieuwsgierig naar de speakerdruk van 2 2x12's in plaats van 1 4x12. De strakheid van een 2x12 vind ik zo lekker.

Chris Winsemius
21 maart 2009, 16:25
Gisteravond (toch) nog even gaan spelen, dat werd dus uren en er werden weer nieuwe riffs en chord-reeksen getoverd, goed teken dus imho.

Qua druk: meer dan de doorsnee 4x12" imho, laatst blies 'n 1x12" K&E al wat 2x12"-ers de deur uit ;)

Hoe bepaalde speakers het doen in bepaalde kasten en icm. jouw wensen, amp, gitaren en effekten: gewoon proberen. Bij K&E wordt je ook totaal niet "gepushed" richting 'n bepaalde configuratie, natuurlijk vertellen ze wel over hun ervaringen en die van klanten maar "zelf proberen" is hun motto.

sjaak1990
21 maart 2009, 17:33
Mooi dat het zo goed bevalt :) Nieuwe dingen verzinnen door gear zegt meestal dat het voor jou dan goed spul is :)

Voor mij sowieso ook erg interessant, hoewel de 2x12 die ik nu heb ook gewoon al goed is.

Les Paul R8
21 maart 2009, 17:55
Gisteravond (toch) nog even gaan spelen, dat werd dus uren en er werden weer nieuwe riffs en chord-reeksen getoverd, goed teken dus imho.

Qua druk: meer dan de doorsnee 4x12" imho, laatst blies 'n 1x12" K&E al wat 2x12"-ers de deur uit ;)

Hoe bepaalde speakers het doen in bepaalde kasten en icm. jouw wensen, amp, gitaren en effekten: gewoon proberen. Bij K&E wordt je ook totaal niet "gepushed" richting 'n bepaalde configuratie, natuurlijk vertellen ze wel over hun ervaringen en die van klanten maar "zelf proberen" is hun motto.

Fijn dat ie je net zo goed bevalt als bij het testen! Heb je het ook al met een fender amp geprobeerd? Of alleen met die zalige Plexi + van je.

Thiez
27 april 2009, 16:58
Er staat een 2x12" VHT fatbottom cabinet te koop bij mij in de buurt. Ik heb gezocht op het forum maar weinig kunnen vinden. ook op internet zijn weinig reviews te vinden over VHT.
zijn er mensen die ervaring hebben met VHT fatbottom? De prijs is 475 euro.

ik heb een ENGL ritchie blackmore versterker en zoek een lekker warme hardrock sound.