PDA

View Full Version : amp coming up



fredjuh
16 maart 2009, 19:50
Zoals sommigen van jullie weten zit ik al een tijdje te broeden op een zelfbouw. Ik heb nu genoeg geld en ik wil er nog wel een pentodekanaal bij hebben. Mijn poging:
http://img21.imageshack.us/img21/1465/hammondenfredpng.png
Ik vraag me af of ik het inmengen van het pentodekanaal goed gedaan heb of dat ie dan signaal verliest door de tonestack ofzo? Een dezer dagen worden de onderdelen besteld bij tubetown.

cluseau
16 maart 2009, 23:35
Ik vraag me af of ik het inmengen van het pentodekanaal goed gedaan heb of dat ie dan signaal verliest door de tonestack ofzo?

De stand van R38 heeft zeker invloed bij gebruik van het ECC kanaal maar het omgekeerde is ook waar. De tonestack heeft ook invloed op het EF kanaal. Maar wat ik gekker vind is R11. Wat wil je daar nu mee berijken? In deze situatie lijkt het erop dat je de helft van je balanstrap werkloos wilt maken. :???:

don marco
16 maart 2009, 23:41
is dat niet de assymetriepot waar hij het in een ander topic al over heeft gehad? Dus van pp nr se gaan.. ? daar lijkt het toch op.. , een halve ppimv ^^

cluseau
16 maart 2009, 23:50
is dat niet de assymetriepot waar hij het in een ander topic al over heeft gehad? Dus van pp nr se gaan.. ? daar lijkt het toch op.. , een halve ppimv ^^
Drastische asymetrie hoor, volledig buiten werking in de uiterste stand. Maar goed, het zij zo. SE lijkt me niet verstandig met een balanstrafo. Een SE is anders geconstrueerd ivm kernverzadiging.

don marco
17 maart 2009, 00:01
deze topic dus, antwoord 7 of 8 : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119508

fredjuh
17 maart 2009, 18:35
Jazekers! Dat is mijn uitvindinkje! Het is echt heel handig en van kernverzadiging heb je geen last want de andere buis blijft rustroom trekken en zo blijft het effect van de balansversterker dat de ruststroom zichzelf opheft in de uitgangstrafo. Toch?

Heeft er iemand ervaring met de klank van de EF86?

fred

cluseau
17 maart 2009, 22:15
Jazekers! Dat is mijn uitvindinkje! Het is echt heel handig en van kernverzadiging heb je geen last want de andere buis blijft rustroom trekken en zo blijft het effect van de balansversterker dat de ruststroom zichzelf opheft in de uitgangstrafo. Toch?


Leuk idee Fred maar heb ik heb toch het volgende punt:
Voor de gelijkstroom instelling zou het wel een beetje kunnen maar heb je ook gedacht aan de hoge wisselspanning welke wordt opgewekt in de ongebruikte wikkeling. Deze zal bijna net zo groot zijn als de aangestuurde wikkeling en de niet aangestuurde buis als load aantreffen. Waarschijnlijk zal dit een zware belasting vormen voor de werkende buis en voor veel vermogensverlies zorgen, of heb ik het nu mis? Meet voor de zekerheid eens de anode wisselspanning op de lamgelegde kant en vergelijk die met de aangestuurde zijde.

Frans.

fredjuh
17 maart 2009, 22:39
mmmm.... goed doorgedacht! Ik weet het niet verder wat die andere buis te verduren krijgt, ik meet het morgen, ik denk dat je gelijk hebt, maar dat het geen probleem is.

Pepe
17 maart 2009, 22:51
Heeft er iemand ervaring met de klank van de EF86?

fred

Bekende jongen in oude Voxen en de nieuwe handwired's. Geluid is wat harder en zuiverder dan een ecc83.
In modere amps wordt ie o.a. gebruikt door Matchless, Dr.Z, Blackstar artisan en Valvetech.
Een ecc83 kanaal en een EF86, daartussen kunnen schakelen of ze stapelen, dat leek me altijd al een goed idee.

fredjuh
18 maart 2009, 16:55
Ik kan helaas de AC op die buis niet meten, want mijn voltmetertje kan de DC er niet uithalen. Ik ga ervanuit dat het geen kwaad kan. Ik denk dat ik er toch een schakelaar van maak want dat komt beter uit op de frontplate en ik heb m meestal helemaal open of dicht staan. Vandaag bestel ik de onderdelen denk ik. Iemand nog meningen/gedachtes/waarschuwingen?

fred

cluseau
18 maart 2009, 18:57
Ik kan helaas de AC op die buis niet meten, want mijn voltmetertje kan de DC er niet uithalen.

Een capje kan dat wel.....neem ff een capje van 100N of zo iets op in serie met je metertje. Meter even overbruggen om de cap te laden, dan de verbinding weghalen en geluid erop.

Als ik me goed herinner werd de EF86 toegepast als microfoon versterker ivm gunstige microfonische eigenschappen. Ook in kanalenkiezers werd hij gebruikt in de 100mA versie. Zou weleens een goed resultaat kunnnen geven.

Frans.

Chris Winsemius
18 maart 2009, 19:07
Op het ontwerp ga ik geen commentaar geven, ik kan aardig inschatten wat er gaat gebeuren qua klank/od/etc. maar: bouw het gewoon en ga aan de slag met luisteren/spelen/tweaken.

Wat betreft de "uitvinding": goed gevonden! maar naar mijn weten al eerder gedaan en vermoedelijk al in bestaande/commersjele amps gedaan.

fredjuh
18 maart 2009, 19:44
Jup, bij mesa boogie (lonestar) heb ik het ook al gezien. Ik heb alleen nog niemand gezien die het met een potmeter deed maar dat ga ik ook maar afschaffen bij mijn ontwerp. Ik heb het wél zelf bedacht:satisfie:

Negative K3 fan
18 maart 2009, 20:47
Als ik me goed herinner werd de EF86 toegepast als microfoon versterker ivm gunstige microfonische eigenschappen. Ook in kanalenkiezers werd hij gebruikt in de 100mA versie. Zou weleens een goed resultaat kunnnen geven.

Frans.

Een ef86 heeft juist ongunstige microfonische eigenschappen, maar met microfonen heeft dat verder weinig te maken.

Ik heb zelf een DIY amp met een ef86 preamp en die geeft een heel bijzonder en fijn geluid al gebruik ik hem nauwelijks. Die bright switch lijkt veel op wat ik er zelf ook in heb zitten en die is erg handig voor het verschil tussen -globaal gezegd- humbuckers en single coils. De waardes van de Rs en Cs zijn ook prima gekozen, maar houd er wel rekening mee dat je een erg groot signaal richting de eindtrap (fase draaier) stuurt. Ik moet mijn amp nog wat modificeren om wat van het signaal weg te gooien want met een 500k of 250k volume pot wordt het al erg snel te veel.

Mijn ef86 amp doet het trouwens geweldig in combinatie met een SHO.

Chris Winsemius
18 maart 2009, 20:57
Jup, bij mesa boogie (lonestar) heb ik het ook al gezien. Ik heb alleen nog niemand gezien die het met een potmeter deed maar dat ga ik ook maar afschaffen bij mijn ontwerp. Ik heb het wél zelf bedacht:satisfie:

Er zijn ook tig amps waar geen schema's online van zijn....

Ik zou zeggen: plaatsje voor biassplitter op het board vrij laten en gewoon die pot proberen.
Theorie is leuk en natuurlijk ook noodzakelijk maar van gewoon doen leer je het meest. Daarnaast moet je geluid gewoon "beleven" imho, afgaan op de meningen van anderen is vaak lastig, helemaal als je de achtergrond/referenties van die mensen niet kent.

fredjuh
18 maart 2009, 21:54
Ja dat is het m, ik heb nu al zo'n pot op mn hammond-eindtrap en die heb ik altijd open of dicht dus ik maak er gewoon een schakelaar van.

fredjuh
18 maart 2009, 22:48
De onderdelen zijn besteld bij tubetown. Wat zijn jullie ervaringen qua levertijd? Zou wel mooi zijn als ik zaterdag het chassis kon bewerken want op de zeilclub hebben ze daar t gereedschap voor.

don marco
19 maart 2009, 01:27
ligt eraan hoe ge betaald hebt.. creditcard of gewone overschrijving..

Als het geld is aangekomen zendt hij een mail dat het pakje onderweg is.. De dag erna stopt er plots een dpd busje voor de deur en hoppa.. ^^

fredjuh
19 maart 2009, 17:22
Met de creditcard. Om 12:50 kreeg ik een mail dat ie de deur uit was. Dus morgenmiddag heb ik m?

fredjuh
19 maart 2009, 22:06
Ik heb mn donoramp uit elkaar. Trafo's kwamen er goed uit, al zaten ze vast met 1/3 inch moeren waarvan 2 in de hoekjes. De buisvoetjes waren vrij priegelig, gelukkig zat daar bijna alles met losse draadjes aan vast dus dat hoefde niet. Echt, het laatst wat ik wil is die voetjes recyclen:seriousf: Waar is die cap over de draden uit het stopcontact eigenlijk voor? Zodat je geen radio ontvangt ofzo?

nico verduin
19 maart 2009, 22:48
Was om rommel van het net eruit te filteren.. Eigenlijk levensgevaarlijk. Als ie doorslaat heb je beetje hsp op het chassis. Gewoon weglaten.

don marco
19 maart 2009, 23:15
Met de creditcard. Om 12:50 kreeg ik een mail dat ie de deur uit was. Dus morgenmiddag heb ik m?


jup..

(normaal gezien e ^^ , ik woon in belgië maar denk dat ze in nederland wel even snel zijn haha.. )

cluseau
19 maart 2009, 23:41
Een ef86 heeft juist ongunstige microfonische eigenschappen, maar met microfonen heeft dat verder weinig te maken.


Misschien toch even dit (http://www.r-type.org/exhib/aai0113.htm) verhaaltje lezen, staat toch duidelijk
"Its design is low noise and anti-microphonic." http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif

:D

Negative K3 fan
20 maart 2009, 07:43
en na het design schiep god de praktijk...

Frits van Mourik
20 maart 2009, 08:03
Je kan dan ook beter 'n E80F nemen.

nico verduin
20 maart 2009, 08:27
Het klopt in die zin wel dat de huidige productie EF86 nog wel eens te wensen overlaat. Gebruik zelf liever de 6SJ7. Mooie penthode en GEEN microfonie en nog zat te krijgen.

cluseau
20 maart 2009, 09:27
Als ik me goed herinner werd de EF86 toegepast als microfoon versterker ivm gunstige microfonische eigenschappen.


He mensen, ik zei alleen dat ik me herinnerde dat hij werd toegepast in microfoonversterkers. dat de praktijk anders uitpakt kun je ons (God en cluseau) niet aanrekenen hoor! Ik weet ook wel dat het altijd beter kan.

@Frits....je bedoeld zeker E86F?

@Nico... dat is toch zo'n dikkere stalen fles met octal voet, ganie zomaar passen denk ik.:D

Frans.

Frits van Mourik
20 maart 2009, 12:22
Nee, hoor!
Google maar na.

Chris Winsemius
20 maart 2009, 12:40
en na het design schiep god de praktijk...

lol!!!!!!!

nico verduin
20 maart 2009, 14:58
@Nico... dat is toch zo'n dikkere stalen fles met octal voet, ganie zomaar passen denk ik.:D

Frans.Yep,
Maar Fredjuh moet toch nog beginnen aan zijn eerste versterker, dus kan ie nog alle kanten op.

fredjuh
20 maart 2009, 16:56
De spulletjes zijn binnen, maar ik heb een te klein chassis besteld, ik wilde een 16 inch brede maar ik bestelde een 12 inch brede. Ik hoop het nog wel in te passen allemaal, lekker compact. Hoe kun je de trafo's het beste zetten? De ijzers niet in lijn met elkaar toch? Maakt het uit als je de ijzers van de choke en de OT parallel hebt? Verder heb ik 2x 1uF gekregen ipv 2x 0,1uF.

fredjuh
20 maart 2009, 22:16
Het idee:
http://img7.imageshack.us/img7/9612/dsc00455o.jpg
http://img27.imageshack.us/img27/49/dsc00454ira.jpg
De PT wordt uiteraard verzonken, de inputjacks komen links en de schakelaars rechts. Bij die 4 buizen naast elkaar komt een raampje in de headshell.

fredjuh
21 maart 2009, 23:35
Voortgang: tsja niet heel veel. 2 19mm gaten voor de buisvoeten, PT verzonken en eurochassisdeel erin. Die buis die ik in het plaatje apart had gezet komt meer naar achter (vanaf de voorkant op tweederde), daar is nl. een lege plek. Welke kan ik daar het beste doen? Ik dacht de 1e ECC83 want die heeft in totaal maar gain dan de EF86 en de EF86 is ook afgeschermd. Dan staat de V1 van het high(er) gain kanaal tenminste op een rustig plaatsje qua elektromagnetische velden. Of heb je op die plek juist last van storing? Ik had bij scouting eigenlijk moeren en boutjes moeten meenemen voor de buisvoeten en de choke maar dat ben ik vergeten, maandag dan maar langs de fixit. Morgen de hele dag klussen en hopelijk kan ik vóór het warmst van de dag een fotootje posten van dat ie qua metaalwerk klaar is. Oja, ik dacht dat ik 2x 1uF had gekregen ipv 2x 0,1 uF, maar die punt voor de 1 was zo groot dat ik m niet zag.:seriousf: En nog iets, ik heb per ongeluk best wel dun draad:
Tinned copper wire
Wire diameter 0.5 mm
Cross-section 0.2 mm²
Outer diameter 1.1 mm
PVC insulation
Rated voltage: max. 900 V
Is dit erg? Het is wél massief...
Maar de leidingen voor hoge stromen zijn stuk voor stuk van de trafo's, anodevoeding, speaker enz. Dus dat maakt het wel weer minder gevoelig.

nico verduin
22 maart 2009, 00:31
En voor de gloeidraden?

fredjuh
22 maart 2009, 16:21
jup, vergeten. Zal ik hier dan gewoon dat spul voor gebruiken dat je ook gebruikt om je bedlampje (:seriousf:) aan te sluiten?
Het metaalwerk is klaar, ik kan nu beginnen met de elektronica:
http://img21.imageshack.us/img21/8546/dsc00456d.jpghttp://img17.imageshack.us/img17/5894/dsc00457j.jpghttp://img50.imageshack.us/img50/666/dsc00458.jpghttp://img99.imageshack.us/img99/5562/dsc00459l.jpg

fredjuh
23 maart 2009, 09:22
De 19mm gaten voor de buizen zijn nogal lelijk geworden, dus ik zat eraan te denken om de buisvoeten van bovenaf te monteren ipv van onderaf en ze met popnagels vast te zetten. Ik had ergens gehoord dat de pinnetjes dan te dicht op het chassis zitten en kunnen doorslaan. Ervaringen/meningen/gedachtes?

nico verduin
23 maart 2009, 09:38
De 19mm gaten voor de buizen zijn nogal lelijk geworden, dus ik zat eraan te denken om de buisvoeten van bovenaf te monteren ipv van onderaf en ze met popnagels vast te zetten. Ik had ergens gehoord dat de pinnetjes dan te dicht op het chassis zitten en kunnen doorslaan. Ervaringen/meningen/gedachtes?
Pure flauwekul..... Monteer ze altijd van bovenaf. Behalve als ik een HiFi bak bouw...

bert k
23 maart 2009, 11:23
Ik zou geen popnagels gebruiken, maar gewoon boutjes en moertjes. Iets meer werk, maar je kan het later wel makkelijker demonteren als dat nodig mocht zijn.

fredjuh
23 maart 2009, 16:52
Het gaat me niet om het werk, ik vind het wat mooier staan. Ik vind dat de looks zwaarder wegen dan het makkelijk demonteren, als dat nodig is heb ik ze zo uitgeboord. Weer verder dan maar he.

fredjuh
24 maart 2009, 22:42
Yeah! Chassis: done, eindtrap: done! Up and running! De eerste keer dat mijn kindje de speaker laat trillen. Alles werkt goed, de rechter 3 buizen zijn aangesloten en de rechter 2 pots, prescense en master. Morgen eventjes "cranken." Morgen ook de EF86, en dan hebben we hi-gain! De brom valt mee, nét ietsje minder dan de hammond, mijn donoramp. De brom verandert niet met het master volume. De ruis wel, die is wel duidelijk aanwezig als je het volume een beetje open hebt. Verder niet problematisch. Oja, vanmiddag dus ook de popnagels gedaan, ziet er strak uit.
Plaatjes: (sorry, mobiel) Als ik de camera heb zal ik eens mooie plaatjes schieten.
http://img25.imageshack.us/img25/500/dsc00464b.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/1282/dsc00463cgq.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/3937/dsc00462sno.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/5978/dsc00460x.jpg
http://img15.imageshack.us/img15/3605/dsc00461xhf.jpg

MattellicA
24 maart 2009, 23:01
Ziet er goed uit! En natuurlijk soundclippies posten hé! :ok::cheerup:

nico verduin
24 maart 2009, 23:15
Hebben we ook gut foto's?

fredjuh
24 maart 2009, 23:18
Hey, thanx for the props!
Ik ging net met het cleane kanaal het eerste triodetje oversturen met het master volume bijna dicht want het is laat, maar hij overstuurde een beetje krakerig en hakkelend. Ik heb de buizen al verwisseld maar het blijft. Iemand ervaringen/ideeën?

MattellicA
24 maart 2009, 23:20
Hey, thanx for the props!
Ik ging net met het cleane kanaal het eerste triodetje oversturen met het master volume bijna dicht want het is laat, maar hij overstuurde een beetje krakerig en hakkelend. Ik heb de buizen al verwisseld maar het blijft. Iemand ervaringen/ideeën?

Slecht ontwerp? :soinnocent:


Real: ik weet het dus niet...

Frits van Mourik
24 maart 2009, 23:30
Zo zeg, ziet er fraai uit, gast!
Complimenten... ben ook benieuwd naar foto's van het inwendige.

BTW: doe je niet aan status-indicatoren (aan/uit-lampies)?
En ik zie maar 1 zekeringhouder, dus gebruik je maar 1 zekering. Waarom?

fredjuh
24 maart 2009, 23:41
Maar natuurlijk Nico en Frits, haast vergeten!
http://img11.imageshack.us/img11/8932/dsc00465ier.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/5629/dsc00466rzz.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/4083/dsc00467nwu.jpg
Misschien iets te veel op de buisvoetjes, maar ik kan alle ruimte op het bord gebruiken omdat dit de 12 inch brede versie is. De gloeispanning moet ik nog even wat netter aanleggen, ik wilde gewoon als de wiedeweerga geluid.
Ik heb maar 1 zekering omdat dit in de hammond ook zo was. Mooi dat het gat voor een zekering groter is dat die voor een (speaker)jack, dan doe ik er nog 2 zekeringetjes bij, gloei en secondary, toch?
Toen ik m voor t eerst aanzette had ik per ongeluk de gloeispanning kortgesloten door te heet solderen, doorgesmolten isolatie. Gaf een minder fijn geurtje + rookwolkje

Frits van Mourik
25 maart 2009, 00:07
Nou, 'n zekering voor de gloei lijkt me wat overbodig, maar een zekering voor de HSP is zeker aan te raden.

Maar - holy crap - gozer, dat dit bord met spaghetti wèrkt!
Mazzelpik! :crazyhappy:

fredjuh
25 maart 2009, 01:04
hij oscilleert wel als de master voluit staat... Maar op standje 9 doet ie niks. haha. Even verder onderzocht, was microfonisch buisje, maar (met een niet-microfonisch buisje) als ik m optil is ie doodstil en als ik m neerzet op de speakerkast begint ie te brommen en lichtjes te oscilleren. Geeft die spaghettiboel nog gevaar voor als de high-gain erin geplompt wordt? Of kan ik t zo laten?:seriousf:
12 inch is te weinig

nico verduin
25 maart 2009, 07:49
hij oscilleert wel als de master voluit staat... Maar op standje 9 doet ie niks. haha. Even verder onderzocht, was microfonisch buisje, maar (met een niet-microfonisch buisje) als ik m optil is ie doodstil en als ik m neerzet op de speakerkast begint ie te brommen en lichtjes te oscilleren. Geeft die spaghettiboel nog gevaar voor als de high-gain erin geplompt wordt? Of kan ik t zo laten?:seriousf:
12 inch is te weinig
Stabiel is nog niet... Heb je er al een scope op gehad? Omdat je concludeert dat hij niet oscilleert.
Verder had je beter wat meer van dat bordje kunnen gebruiken ipv alles op de buisvoeten te monteren. Had het overzichtelijker gemaakt.

fredjuh
25 maart 2009, 09:17
Zonder voorversterker is ie perfect, ik test het met de befaamde gloeilamp-methode. Ik ben vergeten van wie ik die manier heb, maar, lof!

Als ik m op mn marshall combo zet gaat ie brommen, ook als de marshall uit staat en als ik m optil is ie doodstil.
Als ik de voorversterker van die combo voor de eindtrap hang, krijg ik op het cleane kanaal met ingeplugde gitaar en volume/gain boven 8 oorpijnigende oscillaties. (een paar kHz)
Zonder gitaar geblaf en gekraak, niet constant dus, als een hond een beetje.

Overdrive kanaal: zonder gitaar met alles voluit (gain, volume, treble) korte tikjes van zeer hoogfrequente oscillaties, als ie een tikje of dingetje heeft om te starten.
Met gitaar: oorpijnigende oscillaties (een paar kHz) met gain en treble voluit, vanaf volume op 2, met volume voluit vanaf gain op 2

Ik heb verder voor t spelen geen last van, ook high-gain/high-volume lukt. Pas als je echt de regionen van
hele hoge gevoeligheid ingaat dan krijg je gepiep.

Kan een versterker eigenlijk microfonisch zijn? dat een signaaldraadje gaat trillen in de buurt van een vast magnetisch veld ofzo?

nico verduin
25 maart 2009, 09:40
oscillatie ontstaat meestal als de pre-amp erbij komt. De eindversterker heeft volts nodig om te versterken. Die zijn er niet dus oscilleert hij niet. Ik zou hem eens wat netter bouwen en meer een keten opbouwen van pre-amp naar eindtrap.

cluseau
25 maart 2009, 09:56
Zonder voorversterker is ie perfect

Lijkt me wel logisch, je hebt dan te weinig gain om overspraak op te wekken. Chassis ziet er erg leuk uit. Vette voedingstrafo trouwens. Toch een vervelende opmerking, sorry. Het valt me op dat die vier buisjes dicht op elkaar staan. Vooral als je veel gain gaat opwekken is de kans op oscilleren groot gezien deze opstelling. Probeer een zo'n metalen bus om je eerste trap te plaatsen, dat helpt misschien tegen het oscilleren.

In een eerdere post las ik dat hij bromt met de MV dicht. Deze brom komt dus duidelijk uit de eindtrap voeding terwijl een ballanstrap niet hoort te brommen van een beetje rimpel. Oorzaak kan zijn dat je elko te krap of kreupel is maar het kan ook zijn dat jij denkt dat hij stopt met oscilleren maar dat het hoogfrequent is waardoor hij veel stroom staat te trekken. Als je geen scoop hebt kun je de HF osc. Checken door de stroom te meten tussen de gelijkrichter en eerste elko.

Zorg ook dat de voeding voor je voorversterkertrappen goed ontkoppelt zijn van de eindtrap voeding, dit veroorzaakt ook oscilleren.

Verder zou het netificeren van de bedrading ook kunnen helpen, met name je gloeidraad bedrading in de hoek van het chassis verwerken. Je haast is begrijpelijk hoor maar nu moet je dubbel werk verrichten.

Suc6
Frans

cluseau
25 maart 2009, 15:04
De brom valt mee, nét ietsje minder dan de hammond


Als je het zo aangesloten hebt als in het schema van je openingspost is er misschien een oorzaak voor de brom aan te wijzen. Voor zover ik weet kun je de anodevoeding aansluiten voor de choke omdat het effect van de rimpel toch wordt opgeheven. De schermroosters sluit je dan wel aan na de choke waardoor dit voedingspunt minder rimpel zal hebben. Verhuis dus de center aansluiting naar het knooppunt L1/R17 en laat de schermroosters zitten op knooppunt L1/C10.

fredjuh
25 maart 2009, 16:40
Die opstelling heb ik expres zo gedaan, hij ziet er gewoon vet uit zo. Dus wat ik moet doen voordat ik de preamp erin doe:
Even proberen met de anodevoeding vóór de choke.
Gloeispanning helemaal loshalen en heel netjes maken.
De sec. draden van de OT strak op het chassis.
Buisvoeten opschonen.

Kan ik anders niet beter de gloei DC maken?


maar het kan ook zijn dat jij denkt dat hij stopt met oscilleren maar dat het hoogfrequent is waardoor hij veel stroom staat te trekken.
Ik heb de gloeilampmethode toegepast, hij oscilleert niet met de MV dicht, zou ook te gek voor woorden zijn, dan hab je gewoon de OT sec. draden om de gridstoppers gewikkeld:seriousf:


Zorg ook dat de voeding voor je voorversterkertrappen goed ontkoppelt zijn van de eindtrap voeding, dit veroorzaakt ook oscilleren.
? Ik heb t gewoon gedaan zoals in t schema, de laatste ECC83 hangt aan een 50uf en een 10k en de 2 ingangsbuizen hangen daar weer schter, ook 50uF en 10k

Bedankt, die trafo's vinnik ook wel vet.:cooler:

fredjuh
25 maart 2009, 16:46
Haha. Heb net even getest, en met gridstoppers op V1 is ie heel stabiel, ook met alle gain voluit met de preamp op mn combo. Neemt niet weg dat ik t netjes moet maken, maar ik ben er blij mee. Ik had namelijk vanmiddag omdat we gingen jammen het ingangsgedeelte van de EF86 gemaakt en die doorgelus naar wat nu V1 is. Met gridstoppers dus.

cluseau
25 maart 2009, 18:24
Kan ik anders niet beter de gloei DC maken?

Heeft niet veel zin, iedere amp werkt toch goed met wisselspanning.
Je ontkoppeling lijkt me goed met 10K/50u

Frans

fredjuh
25 maart 2009, 21:09
Oke ik heb nu de sec. draden van de OT netjes gelegd en in elkaar gedraaid, en even de anodevoeding aan beide kanten van de voeding geprobeert.
Als je de anodevoeding van na de choke naar voor de choke verplaatst gebeurt er:
qua brom: meer brom, en een hogere toon, 2 verslechteringen.
qua geluid: hard, direct, en een stuk minder sustain, die kritieke zone waar je sustain moet hebben, tussen clean en crunch ergens, daar zit die sag en dat is gewoon veel beter als de choke alles voedt. De choke is 100 Ohm en die weerstand van 64 Ohm maken een prettige sag, vergelijkbaar met een EZ81, die zat in de vox waar ik dus de B+1 ook vandaan heb. Helemaal vintage-correct dus.:seriousf: Onee, de vox heeft ook nog een choke achter de buis voor meer sag. Overall: stuk slechter.

Duncan PSU Designer had het mij al laten weten: beter alles na de choke en ik heb de anode/screenvoeding van vox afgekeken. Ik denk dat die extra brom vooral komt doordat de windingen van de OT primary niet gelijk zijn.
En ook: anders had ik voor niks de 150mA choke gekocht!:(

Best relaxed trouwens dat ie met dat ingangsgedeelte best stil is:satisfie:

cluseau
25 maart 2009, 22:18
Als je de anodevoeding van na de choke naar voor de choke verplaatst gebeurt er:
qua brom: meer brom, en een hogere toon, 2 verslechteringen.Ik denk dat die extra brom vooral komt doordat de windingen van de OT primary niet gelijk zijn.
Waarom zijn de wikkelingen ongelijk dan? Logisch dat je rimpel niet volledig wordt opgeheven en verklaarbaar dat je brom dan hoger wordt voor de choke.
Wat bedoel je met hoge toon, oscilleer verschijnsel of meer hoog output?

De choke is 100 Ohm en die weerstand van 64 Ohm maken een prettige sag
Tja dan weet je wat je te doen staat. Als je dat het prettigst vind klinken zo laten dan.

fredjuh
25 maart 2009, 22:35
Waarom zijn de wikkelingen ongelijk dan? Logisch dat je rimpel niet volledig wordt opgeheven en verklaarbaar dat je brom dan hoger voor de choke.

Dat de rimpel niet volledig wordt opgeheven ligt toch aan de asymmetrie van de primaire wikkeling van de OT?

Met hogere toon bedoel ik dat de (zachte) drukkende bastoon die ik eerst had veranderd is in een hogere toon die duidelijk aanwezig is. Dit komt toch doordat de afvlakking van een choke 1/(f^2*.....) is?

Frits van Mourik
26 maart 2009, 01:10
Asymmetrie in de primaire introduceert geen asymmetrie in de secundaire, hoor!

fredjuh
26 maart 2009, 02:26
(dubbelpost)

fredjuh
26 maart 2009, 02:34
Ik ben echt zwaar verslaafd, heb net het pentodekanaal gemaakt. Heerlijk geluid, maar helaas wel met de master op 0,01. Ik heb even zonder gitaar aan de master gedraaid, en hij oscilleert al vrij snel, op 1 uit 10. Morgen even luisteren hoe hard ie gaat voor ie oscilleert, met de eetstokjes porren en wat meer shielded wire erin gooien. Ik heb de pentode wel netjes bedraad, ik had genoeg ruimte en het is gewoon strak. De gloeispanning is ook goed gelukt, lekker weggewerkt. Ik heb aan de volle buisvoeten weinig gedaan, omdat ze uiteindelijk niet zo vol waren. Al het "provisorische" gedoe is nu weg. Maar wat een chil rockgeluid komt daaruit zeg!
Nog even aan de knopjes gedraaid, als je de gain zo zet dat ie nét cruncht met je master bijna dicht, dan kun je de master op 4 zetten. Ik heb het gevoel dat je makkelijk aan crunch op vol volume komt zonder oscillaties.

edit: ik had nog even een idee: ik had eerst het voedingsdraadje voor de pentode onder het bord door lopen en vlak langs de sec. van de OT. Ze kruisden elkaar haaks, maar toch.
Nu heb ik de voeding met een grote boog om alles heen gelegd en nu kan ik met crunch/clean de master op 7 doen en met de gain voluit op 4. Deze waarden lijken mij meer dan genoeg om er geen last van te hebben maar natuurlijk gaan we die oscillatie toch even wegwerken, al heb ik het idee dat je gitaar nog eerder feedbackt.

nico verduin
26 maart 2009, 08:40
Dat de rimpel niet volledig wordt opgeheven ligt toch aan de asymmetrie van de primaire wikkeling van de OT?

Met hogere toon bedoel ik dat de (zachte) drukkende bastoon die ik eerst had veranderd is in een hogere toon die duidelijk aanwezig is. Dit komt toch doordat de afvlakking van een choke 1/(f^2*.....) is?Ik heb wel eens wat inducties gemeten aan OT's. Vrijwel altijd is de inductie zo goed als gelijk. Daar de rimpel wisselspanning is van rond de 100 hz, blijkt dat deze over het algemeen wel wordt opgegeheven hoor. Een goede amp zou vrijwel volledig stil moeten zijn. Zeker als je de phasesplitter eruit trekt. Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat je de 50hz van de gloeispanning hoort (op te lossen met hum potmeter[100-500 ohm draadgewonden pot). Is het nog niet opgelost, dan is er iets mis in de bedrading of de buizen zijn een volledige mismatch. Maar dat kun je meten. Die verschillen in DC weerstand(veroorzaakt door hoe de OT gewikkled is), is klein effect op de hum.

cluseau
26 maart 2009, 09:25
Asymmetrie in de primaire introduceert geen asymmetrie in de secundaire, hoor!

Tuurlijk niet, maar Fred zegt toch......

Ik denk dat die extra brom vooral komt doordat de windingen van de OT primary niet gelijk zijn.
of zie ik nu iets over het hoofd?

Als de primaire zijde ongelijk is kan het naar mijn idee wel degelijk brom veroorzaken zeker met maar 15u als eerste buffer.

Frans.

cluseau
26 maart 2009, 09:36
Die verschillen in DC weerstand(veroorzaakt door hoe de OT gewikkled is), is klein effect op de hum.

Tis trouwens niet de DC weerstand welke de hum opheft, dit even voor de duidelijkheid. DC weerstand mag wat mij betreft verschil in zitten zolang de rimpelstroom in de primare wikkelingen maar een gelijk effect hebben. Daar de wikkelingen in tegenfase zijn zal het effect in de sec wikkeling nul zijn tenzij er verschil in de primaire stromen is. Het resultaat is dan dat je dat verschil secondair gaat horen.

Maar ik heb nog nooit gehoord van een asymetrische OT dus zal het probleem wel ergens anders vandaan komen. Inderdaad ff analiseren of het 50Hz of 100Hz is, dan weet je waar je zoeken moet.

Frans

fredjuh
26 maart 2009, 12:31
ja nu heb ik een zachte 50Hz, en met de anodevoeding voor de choke had ik 100Hz, dat klonk veel harder dan die 50Hz.
als ik de master helemaal open zet en de gain dicht, dan hoor ik 100Hz van de B+2 die alleen over 1 ECC83 staat. Die 50 Hz zit dus in de eindbuizen. Ik kan nu 2 dingen bedenken:
Ik heb een gloeiwikkeling center tap, die zit aan de aarde. Verplaatsen naar kathode van de EL84's?
Het zit kruislings aangesloten, dus pin 4 van V3 zit aan pin 5 van V4 en pin 5 van V3 zit aan pin 4 van V4. Is dit erg? Ik had ergens gelezen dat als je ze hetzelfde doet dat de brom wordt opgeheven in de OT.
Het is eigenlijk helemaal niet storend, een stuk vervelender is het lawaai dat ik krijg als ik de gain opendraai, krijg ik rommel (ruis) en brom van 100Hz. Het zou ook 200Hz kunnen zijn, het is gewoon de gebruikelijke èèèèèèèèèèèè die je krijgt bij high gain.
Ik heb een stuk opgerold aluminiunfolie over de EF86 gehouden, ook al heeft ie al een geaard shield. Toen ik m liet zakken kreeg ik alleen maar meer rommel, maar zodra ik de onderkant van mijn home-made shield voorbij de ingebouwde shield deed werd ie opeens veel stiller. Toen ik de buisvoet aanraakte was het opeens lawaai. Het werkte alleen met mijn hand als aarde.

Met de eetstokjes heb ik helemaal niks gevonden. Ook een stuk alufolie tussen de voorversterker en de rest doet niks.

Toch wat gevonden: het signaaldraadje uit de EF86 naar de ECC83. deze liep ik het hoekje van het chassis onder de pots. Bij de lugs zeg maar. Nu heb ik m zo dicht mogelijk naar het bord getrokken en nu is ie stabieler! Best wel raar.

cluseau
26 maart 2009, 12:44
Ik heb een stuk opgerold aluminiunfolie over de EF86 gehouden

Aluminium geeft geen bescherming tegen magnetische invloeden.

Je kan ook proberen een zijde van de gloeidraad te aarden, dus niet via een centertap maar een kant van de wikkeling.

Alles bij elkaar is het niet eenvoudig om zo'n experiment tot een goed einde te brengen zonder scope.


met de anodevoeding voor de choke had ik 100Hz
Dit doet me toch denken aan een erg krappe voedingselko (15u) maar je wilde het toch zo laten he!

fredjuh
26 maart 2009, 13:23
Ik had een keer van nico gehoord dat grote filtercaps voor je anodevoeding steriel klinken. Ook is de choke niet slecht: 7H En daar komt bij dat voedingsbrom wel het laatste is waar ik last van heb.:seriousf:
Ik ga weer even verder met dat ene eerder genoemde draadje vervangen door shielded wire, had ik eigenlijk van tevoren al willen doen, maar daar heb ik toen niet aan gedacht.

okee ik heb m vervangen. Het is minder, maar het is er nog steeds. Wat ik net heb gedaan: Master terug, gain zo, dat ie net chuncht als je hard aanslaat. Toen de master opgedraaid tot hij ging oscilleren. Dat gebeurt op 7. Multimeter erbij, tussen 1 en 2: 239, tussen 2 en 3: 837 en tussen 1 en 3: 1050. Mijn plan: 250k potmeter pakken, aansluiten, en dan tussen die potmeter en de uitgang van de voorgaande triode een 1M weerstand, en dan hoef je met een cleane voorsterker niet meer om te kijken naar oscillaties. Ik heb even getest hoe die stand van potmeters klinkt, en je hebt bakken eindtrapgain, dit is als uiterste instelling ruim genoeg.

Ik blijf maar typen.
Ik heb om die draad die ik net geshield heb een stukaluminiumfolie gedaan, en dat hielp! Ik had de master op 7, net als bij de vorige proef, en ik draaide de gain op totdat ie ging oscilleren, toen de master weer terug, en ik had rock-overdrive, en hiervoor had ik bij hetzelfde clean/crunch! Ik moet me dus richten op dat draadje. Ik moet wel echt de master volume potmeter temperen. Tips?

Ik heb me even beziggehouden met die masterpotmeter, en ik heb ik geogebra een grafiek gemaakt van wat er gebeurt als je tussen de wiper en de ground een weerstand doet. Is wel een vet grafiekje geworden. Ik ga t even uittesten met een 220k.
http://img293.imageshack.us/img293/7130/potmetermetweerstand.png
Jup, dit is een blijvertje. Het is heel handig want het gedeelte dat je goed moet kunnen instellen, dus van fluisterzacht tot kamerniveau en iets daarboven, dat wordt uitgespreid over een grote gedeelte. Ook op t gainknopje is het handig, want nu kun ik mn clean ook beter instellen waar ik eerst een beetje zat te priegelen. En als je die "extra bit" wilt dan kun je die vinden tussen 8 en 10, die hoef je toch niet fijn in te stellen

nico verduin
26 maart 2009, 18:23
Tja,
Ik zou me eerst eens stap voor stap wat meer structuur brengen in die amp. De keten beter opstelen van pre-amp naar eindtrap. Nu spring je van de hak op de tak wat meestal resulteert in probeer dit eens ... of dat eens... of weer iets anders.. Het overzicht wordt verloren en als je mazzel hebt krijg je hem aan de praat..... Maar dan is het door toeval... en dus niets geleerd. Grote kans dat het de volgende keer weer gebeurt.

We hebben dit in het verleden al eens meerdere malen meegemaakt met mede forummers die op deze wijze tewerk gingen en eindeloos bleven door prutsen omdat ze stopten met het overzicht.....

Dus in jouw geval Fredjuh zou ik eerst die eindtrap goed krijgen.. zonder PI moet ie practisch stil worden. Is fat niet het geval... dan is het zinloos om al gelijk aan de pre-amp te beginnen...

Nu weet je wat Chris indertijds bedoelde toen hij vroeg of je ooit wel eens een amp had gebouwd.... erover praten is gemakkelijk, maar daadwerkelijk een tot stand brengen vergt meer dan alleen een plaatje.

fredjuh
26 maart 2009, 19:12
het probleem is gevonden! Weg oscillaties! Nou, ja, je kunt niet alles voluit zetten maar ik kom tot 8 en 10. gain op acht en master voluit of andersom. Dit vind ik genoeg. Je kunt niet alles hebben.
Ik kwam thuis van repetitie, deed de buizen er weer in want die had ik eruit gehaald. Ik pakte mijn aluminiumfolierolletje, verbeterde hem wat, amp aan, gain opdraaien en kijken naar de gloeilamp, hetzelfde. rolletje eroverheen, lamp begint fel te branden, doorduwen, en zodra hij het buisvoetje raakt, plop! uit! En toen had ik opeens bakken voor- en eindversterkergain beschikbaar. Nog even onderzocht, en mijn eerste hypothese was waar, de EF86 staat te dicht op de OT. Dus even een mooier uitziend kapje regelen, master volume temperen en dan ie ie piepvrij! 250k potmeter + 1M weerstand.
Vandaag lekker beginnen aan het marshallkanaal!

Oja en die opbouw van preamp naar poweramp met de buizen in de goeie volgorde, daar ben ik me compleet van bewust, nico. Maar ik had gewoon het plaatje in mijn hoofd dat die 4 buizen zo mooi naast elkaar staan, en zo heb ik het gewoon gedaan. De meeste mensen gaan op de looks af en ik wilde zorgen dat dat in orde is. In de headshell komt dan ook een raampje bij die 4 buizen.

Oja nog iets: ik heb m ook stiller gekregen door m bij mn combo weg te halen. Ook als die uitstond zorgde hij voor rommel in de lucht. Die ijzermassa ving de straling van mn amp op en straalde die lekker door naar de rest van de amp.

nico verduin
26 maart 2009, 19:23
Heb je er al een scoop op gehad. Maw hoe weet je dat je geen (HF) oscillatie hebt?

fredjuh
26 maart 2009, 19:34
De gloeilamptest. Ik doe parallel aan/in serie met de speaker een gloeilamp, en deze reageert op vermogen op elke frequentie, hier heb ik alle soorten van oscillatie onmiddelijk kunnen zien. De oscillatie die ik nu heb met alles op 10 en zonder gitaar is ook nogal HF en en komt ook heel plotseling en met hoog vermogen als je de knop omhoog draait. Maar dat wordt allemaal vlekkeloos opgemerkt door de almachtige gloeilamp! En het is ook nog eens een compressor (alleen in serie) en een attenuator!
Ik heb geen idee waar ik een scoop vandaan moet trekken. De enige die ik weet is op school bij natuurkunde. Ik heb er niet echt behoefte aan.

nico verduin
26 maart 2009, 19:36
ik geef het op...

erwin_ve
26 maart 2009, 20:46
ik geef het op...
:seriousf::seriousf:
Fredjuh: lees eens wat topics op ampgarage over Dumble en Trainwreck versterkers; dit zijn ultra gevoelige versterkers als het gaat om bedrading. Je doet er vast wat ideeen op. Je huidige lay-out van bedrading is vragen om problemen IMHO.

chocorookie
26 maart 2009, 21:35
Opgeven Nico is 1 ding. Maar niemand verteld 'm om ermee te stoppen.
Alufolie verplaatsen richting een buis met een lekkere anodespanning.
Oja, geen HT zekering.:soinnocent:

Shoot.................................again, R.I.P.

Steeds vaker vertel ik deze 3 letters.:sssh:

don marco
26 maart 2009, 22:25
Mja, het ziet er niet echt overzichtelijk uit. Zeker niet bij die buisvoeten.. Er is plaats he.. Benut die zou ik zeggen.. En ja die buisvoeten zo dicht bij elkaar.. Ik weet het , het oog wilt ook wat, maar dit is uw eerste bak die ge maakt..
Misschien toch voor zekerheid gaan.. Niet direct voor de looks..

Kan niet genoeg gezegd worden, kijk uit waar ge uw vingers duwt want ge hangt eraan voor ge het weet.. Veel zin om door te bouwen hebt ge dan niet .. ^^

Ohja, niet te overhaast.. leg die draden naar de switches mooi langs het chassis op, oogt veel mooier ;)

fredjuh
26 maart 2009, 22:39
Ik heb even rondgekeken voor die trainwreck en je ziet idd dat er over nagedacht is. De voorbuizen staan ver van de eindbuizen, apart voedingsbord, korte draden bij de pots enz. Ook op foto's, alles ziet er ruim uit en draden lopen allemaal van links naar rechts en van onder naar boven ipv schuin, alles op het bord, ruimte tussen de trappen ga zo maar door. Bij de verversterker(s) doe ik het allemaal wel een stuk netter dan de eindtrap om de simpele reden dat ik ruimte heb. Als ik een 16" chassis had dan was de eindtrap ook netjes en stonde de buizen verder uit elkaar.
Tot nu toe de pre:
http://img238.imageshack.us/img238/5216/dsc00478l.jpg
Ziet er toch best netjes uit? Gridstoppers op de buisvoet, verder alles eraf, en 1 condensatortje niet op het bord.
HT zekering: you're right, morgen kopen
alufolie: ik zie het gevaar dat ie doorslaat niet echt, maar het is idd niet ideaal. Ik denk dat ik een los schermpje maak tussen de OT en de EF86 in de vorm van een kwart cirkel. Aan de onderkant 2 lipjes, popnagelen en klaar.
Voor de ECC83 van het marshallkanaal heb ik 2x7 van die soldeergaatjes, dus dat moet wel lukken qua netheid.
Bijna vergeten: de updates mbt de ingewanden van de eindtrap:
http://img216.imageshack.us/img216/4374/dsc00471g.jpg
tonestack zit er ook bij maar ik ga 1 van de 2 gele draadjes, de onderste die naar de treble pot gaat nog ff vervangen door shielded.

cluseau
27 maart 2009, 09:13
De voorbuizen staan ver van de eindbuizen

Tja, in post 52 zei ik het ook al, de korte afstand kan een probleem worden en zo denken de meeste erover. Is waarschijnlijk wel op te lossen met schotjes tussen de buisvoeten wel van blik , dus geen aluminium maar het zal er niet mooier op worden. Je hebt ruimte zat, boor er gewoon nog twee buisvoeten naast.

De p2p montage is niets mis mee ondanks dat de looks eronder te lijden heeft. Als je oscilleren wil voorkomen is dat juist de methode. Lange draden naar een montage bordje is een bron van ellende als je er niet goed over nadenkt en voor goede afscherming zorgt. De korte bedrading geeft minder gevoeligheid voor oscilleren en is imo bevorderlijk voor de geluidskwaliteit.

Bottom line: ga wat minder gehaast te werk, denk ff na over de gevolgen van je actie's. Als je veranderingen aan wil brengen kan je er hier ook eerst over discuseren om teleurstelling te voorkomen. En let ook op wat je doet, we weten wel "jong geleerd is oud gedaan" maar je bent te jong om aan de 400V te hangen.

Frans.

fredjuh
27 maart 2009, 22:41
Goeie bijdrage! Het negatieve "je verneukt het" gezeik is weg. Op dat gezeik zou ik nooit gereageerd hebben want ik ben niet zo gek dat ik een nieuw chassis bestel, daar weer veel tijd aan besteed en alles netjes van links naar rechts qua versterkingstrappen opbouw. Maar goed, dat achterlatend:
Hij doet het helemaal en ik heb geen oscillaties!
Het verschil tussen het marshall kanaal en het vox kanaal is wel leuk, het marshall kanaal heeft bass cut en is dat standaard rock geluid, en het vox kanaal is clean geweldig, en als je flink de gain opendraait krijg je echt een vies, smerig, fucking dik gitaargeluid. Het pentodekanaal heeft ook altijd genoeg bas.
To do list:
-brilliant switch pentodekanaal
-knoppen
-indicator light, Dit wordt een klein neonlampje, een NE-2. (zie onderaan)
-SE switch, die vermogensschakelaar is erg prettig.
-bias switch voor de 2e triode van het marshall kanaal.
-HT fuse
-master volume pot temperen (250k pot met 1M weerstand eraan)
-de prescensepot die als kathodeweerstand dient bij V3a groter maken: prescensepot heeft weinig invloed. Bypassed en unbypassed scheelt maar ruim 4 dB. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de NFB toeneemt, en dus het effect van de prescensepot terwijl de bias hetzelfde blijft? Ik dacht: 10k prescensepot, en parallel daaraan een 1k en 4,7k in serie, die 1k aan de kathode en de 4,7k aan de ground, en dan de grid-leak aan het knooppunt daarvan.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Neon_lamp.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Glimmlampe_spektrum.jpg
edit:
nou die NFB vind ik nou niet echt denderend ofzo, die is het schakelaartje niet waard. Door naar de bias van de 2e triode van het marshall kanaal.
Ik heb even getest, en die 1k parallel vond ik nog ietsje te weinig effect geven, dus ik heb een 150 ohm weerstand gepakt en dat was goed! Stel je hebt m normaal, klik, en je hebt opeens bakken dikke gain zonder dat je vervelende gigantische spanningen in de grid gooit. (Wat de pentode dus wel doet, hij klinkt niet voor niks smerig:seriousf:)
Brilliance ook even provisorisch aangesloten en weggehaald, een schot in de roos! haalt niet te veel bas weg, maar schoont het voor high-gain goed op. Zeer bruikbaar. En ik ga pitten. Dus de switches worden:
SE/PP
bias
brilliance

Frits van Mourik
28 maart 2009, 00:48
Ik heb geen idee waar ik een scoop vandaan moet trekken.

Joh Fred, voor 'n paar tientjes scoor je op Marktplaats al een heel behoorlijke scoop, hoor!
Meten = weten; zien= begrijpen.
En : niet lullig bedoeld hoor, maar ter info: het is "presence-pot"... presence (aanwezigheid)
is een term uit de jaren 1950 HiFi-wereld, een idee om solostemmen/instrumenten in een mix te boosten.

fredjuh
28 maart 2009, 01:33
tsja ik zit altijd te hannessen met het woord presence. Al die s-en en c's die als een s worden uitgesproken... Waar t vandaan kwam had ik al bedacht;)

Is er niet een gratis computerprogrammaatje dat een scoop nadoet? Met gelijk een toongenerator erbij...

Ik lees net trouwens terug "Ik heb niet echt behoefte aan een oscilloscoop." Nico, had je dit opgevat als "Mwa ik zie wel ik pruts wat en kijk of de oscillaties weggaan?" Ik ben wel degelijk bereid me daarin te verdiepen maar ik heb gewoon geen zin om een oscilloscoop te kopen.

edit:
Voor degenen die het nog niet begrepen hadden: Dat die buizen zo dicht op elkaar staan maakt niet veel uit. Die pentode staat te dicht op de OT.
En als ik de pentode niet bescherm tegen de OT, dan maakt het alsnog niet uit want als ik de master getemperd heb dan kan ie niet meer oscilleren en hij oscilleert pas tegen de tijd dat je gitaar allang aan het feedbacken is, ook met hand op snaren.

Hoe zet je hier eigenlijk soundclips op?

fredjuh
28 maart 2009, 21:25
Soundclips!!!!
joetjoep (http://www.youtube.com/watch?v=CsF_3yC6jwQ)
edit: Jeej, al 129 views!:soul::hippie::dance::lp::crazyhappy:8-):satisfie::cooler:

pietjeekes
28 maart 2009, 22:10
klink helemaal niet verkeerd

mooi gemaakt fredjuh

fredjuh
30 maart 2009, 23:35
Bedankt!
Morgen/overmorgen ga ik nog even aan het werk, HT fuse en wat schakelaars.
brilliance: 500p na de EF86
Fat: NFB met 10nF in serie
high gain: kathodeweerstand van de 2e triode van het marshall kanaal veranderen in 150 Ohm.
SE: een helft van de balanstrap uit.
Morgen een optreden dus ik ga m even goed gebruiken!

fredjuh
1 april 2009, 16:21
Ik heb gevonden waardoor het marshall kanaal zo schraal klonk en de toneknopjes niet werkten, ik was de aarde van de tonestack vergeten. De schakelaars zitten allemaal op hun plek en het vox kanaal klinkt erg goed met de brilliance aan. De fat switch heb ik weggelaten omdat het marshall kanaal gerepareerd is. Ik heb dus nog 1 switch over bij de fasedraaier en de laatste gain stage. Iemand nog ideën?

Negative K3 fan
1 april 2009, 17:51
NFB aan/uit schakelaar?

ik zou trouwens die fat switch niet weglaten, voor zover ik het begrepen heb is dat je plan. Daarmee verlies je een stukje flexibiliteit bij het gebruik van verschillende gitaren IMO.

fredjuh
1 april 2009, 20:26
NFB heb ik geprobeerd, vond ik niet zo denderend eigenlijk. Dan maak ik toch maar een fat switch, een 10nF cap aan de speakerjack en die op een kathodeweerstand van 1k gaat. Een RC-circuit als NFB dus. Moet ik eigenlijk het andere eind van de speakerjack nog aarden als ik er toch een cap aan hang? Ik was trouwens nog vergeten te zeggen dat de HT fuse erin zit, 250mA fast. Ik heb er maar gelijk 3 gekocht:D Morgen krijg ik stickertjes met witte letters voor de "faceplate." Ik ben vergeten om bij de electronicaboer te vragen om een neonlampje dus dat wordt morgen.

fredjuh
3 april 2009, 21:45
Neonlampje zit, ziet er vet uit. Ik heb de NFB switch toch maar zo gelaten, bas zat. Morgen eindelijk goeie foto's. Als mijn persoonlijke kredietcrisis voorbij is maar eens knopjes voor de pots bestellen en een nieuwe master pot met een kleinere waarde en een weerstand om wat signaal weg te gooien. Als ie dan echt helemaal af is aan de headshell beginnen. Morgen weer optredentje, weer complimentjes (lees: licht geïnteresseerde mensen die het er wel "grappig" uit vinden zien.) vangen voor mn amp.:D

fredjuh
4 april 2009, 12:26
http://img17.imageshack.us/img17/817/ampje028.jpg
http://img139.imageshack.us/img139/6114/ampje002.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/764/ampje014.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/4654/ampje021.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/8536/ampje029.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/5462/ampje030.jpg

Pepe
4 april 2009, 15:05
Fredjuh, het kan goed klinken maar ik weet het niet
Bij amp reviews van GP maken ze altijd de amps open, het binnenwerk zegt vaak een hoop over de toewijding en inspanning van de bouwers.

Ook al is het een grappig binnendoor klusje, dan nog zou het geen cutting corners moeten zijn. Net zoals gitaren bouwen, tis niet zozeer wat je doet maar hoe je het doet.

http://www.gad.net/GAD/Guitar/Maz-38/Innards/_B0Z3985_800.jpg

http://www.gearslutz.com/board/attachments/geekslutz-forum/31423d1171882680-gutz-dscf0082.jpg

fredjuh
10 april 2009, 22:08
Ik heb een probleempje, De eindtrap kraakt als deze overstuurt. Ik denk dat het ergens tussen de laatste triode zit en de grids van de eindbuizen, hier wordt tenslotte stroom getrokken als de eindtrap overstuurd wordt. Zou het aan die ouwe koppelcaps kunnen liggen? Hoe het begon: Ik was aan het giggen en zette geloof ik alles op 10 en toen begon ie te kraken. Daarna stelde ik voor het volgende nummer alles wat milder in en toen ik midden in dat nummer het kraken wilde verhelpen door de master lager te zetten viel ie uit. Dus ik snel overschakelen naar het ding waar ie op stond. 5 minuten later, ik zet m aan en hij werkt perfect! Sindsdien heb ik een kraak als ie overstuurt in de eindtrap. Ik heb overigens altijd al dat ding op 4 ohm speakers gedraaid. Met mijn verjaardag (11 mei) hoop in een 8 ohm speaker te krijgen. Een Celestion Wizard, voor meer clean headroom en een lekkere tone.

Klaster
13 april 2009, 19:22
Ik heb niet alle reacties gelezen maar heb je de master volume al aangepast, want in het schema van je eerste bericht is dit niet juist gedaan. Indien dat al aangepast is, heb ik niets gezegd.

Klaster
13 april 2009, 19:26
Ik heb niet alle reacties gelezen maar heb je de master volume al aangepast, want in het schema van je eerste bericht is dit niet juist gedaan. Indien dat al aangepast is, heb ik niets gezegd.

Sorry, is wel juist....voortaan wat beter kijken eerst!

fredjuh
13 april 2009, 21:17
raakte je in de war omdat de MV pot niet aan de aarde zat? Bedankt voor het meedenken. Iemand nog ideen? Ik wil sowieso nog een bestelling doen en als ik onderdelen nodig heb om die kraak eruit te halen kunnen die gelijk mee. Of nog tips om het te onderzoeken hoe het komt? Het is nl. niet echt fijn.
Voor de puristen onder ons, ben van plan het lelijke deel nog een keer te doen en sowieso ff dikker draad erin gooien, en nog iets meer strooien met shielded draad.

Klaster
13 april 2009, 22:52
Yep, ik was even bang dat je master volume rooster-kathode aan elkaar legt op stand nul en daardoor de bias instelling om zeep helpt.

Het blijft wel een kinky circuit met die hoge kathodespanning aan een kant van de master potmeter, kan die pot dat (ca. 75- 100V) hebben en rochelt die potmeter niet een beetje als je draait?

Kan die kraak (naast 10 miljoen andere dingen, helaas) geen oscillatie bijverschijnsel zijn. Dat kun je bijvoorbeeld krijgen als je teveel anodes op een zelfde voedingspunt aansluit. Ik denk dat je fasedraaier op B2 zit en de preamp op B3. In je schema staat nog gedeeltelijk de oude situatie denk ik. Als je fasedraaier ook op B3 samen met de preamp zit dan kun je problemen krijgen maar dat kan ik natuurlijk niet zien.

Als je lekkende koppelcaps hebt dan heb je in de regel ook klachten op lagere volumes en vooral ook zonder gitaar erop. Gitaar erin, op nul draaien en de amp op 10 en dan luisteren of de ruis stabiel is. Zit er een rochelend varierend geluid bij dan moet je per trap elimineren (buis, weerstanden, caps).

Het klinkt in ieder geval als een leuke uitdaging...succes!

fredjuh
15 april 2009, 18:23
De master potmeter staat gewoon over de kathodeweerstand, niks kinky, en ook geen roggel.
De hele 2e ECC83 zit op B2, en de ingangsbuizen zitten op B3. Niks geks toch?
Een héél groot deel van de oscillaties blijkt ook te komen door een oud microfonisch ECC83je, die ik als fasedraaier had gezet want als ik m in de 1e positie zou zetten, dan zou ie als helemaal gaan piepen. Nu heb ik de nieuwe buis daar gezet, en het marshall kanaal weggelaten. Het vox kanaal kan ik nu voluit zetten zonder problemen, met NFB is ie vrij stil, zonder NFB zit er door de ruis en brom een vervelende eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Maar niks oscillatie achtigs.
Op het marshall kanaal alleen dikke ruis als je alles op 10 zet, maar dat hoor je toch niet als je dan speelt.
idee: effectsloop maken en dan een noise gate erin, compressortje erbij en klaar:D
eindtrap voluit, de rest dicht: met NFB volledig stil, zonder NFB komt er een beetje buzz bij. De precense kraakt toch, maar dit is wel zo zacht, dat je er in de verste verte nog geen last van hebt.
Ik heb de lettertjes op de voorkant gezet, ziet er wel leuk uit. Knopjes erop en dan is de voorkant klaar. Dan alleen nog een headshell.
Achteraf toch handig die NFB, dan is ie met alles op 10 lekker rustig.
Wat betreft het kraakje, weg!! Zelfs na een kwartier met alles op 10 gespeeld te hebben.:D

Klaster
16 april 2009, 10:51
Okay, jij bepaalt zelf hoeveel brom, ruis en ratel (eeeeeeeeeeeeee geluid) voor jou acceptabel is, niet te moeilijk over doen en scheelt sterk per situatie waarin je de amp gebruikt..
Die ratel (eeee) komt vaak uit de preamp buis en kan SOMS met een brom pot (hum balance) weggedraaid worden. Het is een 100 ohm pot tussen de gloeidraden en de loper gaat naar de min. Hetzelfde als je 2x100 ohm weerstanden (die haal je er dan wel uit) maar nu kun je de symmetrie regelen wat soms kan helpen tegen ratel en ook wel eens wat brom wegdraaien. Helaas werkt dit vaak optimaal per buis, dus als het ene kanaal stil is hoor je op het ander wel wat ratel en andersom, lastig soms. Het kan ook de wiring zijn, helaas en dat is wat lastiger op te lossen.

Feedback eraf geeft je uiteraard veel meer gain dus hoor je ook de brom wat duidelijker. Het is jammer dat je de el84 niet voor de smoorspoel hebt kunnen/willen aansluiten, wellicht heb je dat geprobeerd en gaf het teveel brom vanweg die kleine elco van 15uF of wil je dit perse zo maken dat kan ook. Als je setje el84 goed gematched is dan zou de eindtrap ook op deze manier nagenoeg bromvrij moeten zijn, el84 g2 moet dan wel na de smoorspoel anders gaat het mis met de brom.

noel

fredjuh
16 april 2009, 17:59
Vandaag is het pentodekanaal wat onstabieler, zonder NFB. Als je dan de gain omhoog draait dan klinkt het zo'n beetje als een slachthuis voor varkens. Maar alsnog heb je voordat dat gebeurt nog genoeg gain, en wil je meer, dan zet je de NFB aan en dan kan ie tot 10.

Zo'n 100 Ohm pot had ik ook aan gedacht maar toen zag ik de center tap en toen vond ik t niet meer nodig.

De ratel is trouwens weg. Als het ene kanaal ratelt en het andere niet en het wordt beinvloed door je 100 ohm pot kun je dan gewoon de heaterdraadjes van de ene verwisselen?

De feedback is niet heel drastisch, geen grote demping, maar als je m aanzet dan wordt de troep/gitaargeluidverhouding beter dus t is niet alleen dat je minder gain hebt. Die NFB maak ik toch liever niet permanent, want als ik niet met dikke eindtrapoversturing zit te spelen is NFB niet nodig en het klinkt ook minder. Mét dikke eindtrapoversturing klinkt het verassend genoeg ook nog eens iets beter met NFB, hij is wat getemder en minder trebly. Gewoon handig knopje om losgeslagen amp temmen. :D Meer niet.

De G2's uiteraard altijd na de smoorspoel. Die kleine filtercaps heb ik overgenomen van VOX en het schijnt ook sterieler te klinken als je ze erg groot maakt. Ik heb het geprobeerd, met de anodevoeding voor de choke, maar de ruis werd hoger van toon, en dus storender, en voor het oor harder, ik weet niet of het qua signaalsterkte ook echt harder was. Het klonk ook minder dus dat heb ik snel teruggezet. Ik heb niet echt het idee dat mijn voeding tekortschiet, met alles dicht hoor je alleen als je dicht bij de speaker zit, een "cleane" lage drukkende toon. Ik denk eerder dat dit van de gloeidraden in de EL84's komt, want het is naar mijn idee 50Hz.

Klaster
18 april 2009, 11:02
Die hum potmeter werkt in feite op de hele amp omdat alle gloeidraden gewoon parallel staan, hoewel de plaats waar je het ding aankoppelt ook een verschillend effect kan hebben. Fender deed/doet het bv. meestal op V1 (eerste buis preamp). Je hoeft de gloeidraden niet te verwisselen per kanaal, gewoon de potmeter per kanaal dat je gebruikt optimaal draaien. Op podium is dit onhanding maar daar geeft een kleine beetje ratel ook niks. In de studio kan het wel prettig zijn als je de amp superstil kunt krijgen natuurlijk en je hebt daar de tijd om te fijnregelen.

Je voeding is zeker niks mis mee, als het werkt dan werkt het en als het zus of zo beter klinkt dan blijf je er zeker vanaf. Het enige wat je zou kunnen checken is of de g2 op plankgas niet teveel power te verwerken krijgt, meet de stroom (spanning over g2 weeerstand meten en omrekenen) en spanning op g2 en controleer of het vermogen hier (ruim) onder de 2 watt blijft anders sloop je de buizen wellicht in rap tempo en dat is zonde en duur.

Ik vind zonder nfb (tegenkoppeling) de bassen altijd erg mooi met veel detail erop maar het kan wat slap worden onderin en het hoog kan wel gaan gillen en dan moet je een goede speaker hebben om dat te beheersen. Echt crunchen en verder dan gebruik je vaak wat nfb erin om de boel netjes te houden, zoals je al gemerkt hebt.

De grootte en het merk van de eerste (of alle!) elco(s) in de voeding kan veel schelen, daar wordt veel mee geexperimenteerd. Bij Boogie Mark serie zie je bv dat in de loop der tijd de hele amp super moderniseeerd is met allerlei features maar de eerste twee elcos (staan in serie) zijn nog altijd dezelfde gebleven gedurend de hele serie. (ik dacht mallory uit mijn hoofd)...dat zal toch echt niet voor niks gedaan zijn..

Veel plezier met je amp, want daar gaat het toch om, speulen maar!!!

noel

fredjuh
18 april 2009, 11:53
Ik heb even gekeken, en ik heb de gloeidraden in de EL84's omgekeerd gedaan, dus niet hetzelfde zodat de brom in de OT cumulatief wordt. Maakt het veel uit als je dit omdraait? Ja toch?

Die hum balance pot moet ik dan ook maar eens proberen. Waarom niet gewoon gelijk de heater DC maken? 6,3V * sqrt(2) = 8,9 8,9 - 6,3 = 2,6V Dat is toch genoeg voor een gelijkrichter en spanningsregelaar?

Mn elco's zijn van F&T.

Klaster
18 april 2009, 12:13
In theorie zou je de gloeidraden van de el84 in fase willen hebben omdat de OT dan de evt. gloeidraad brom zou kunnen opheffen maar of dit echt veel uitmaakt, kan ik niet zeggen, dat moet je gewoon uitproberen. Een eindtrap is normaliter muisstil als de buizen gematched zijn en minimaal zon 33-47uF op de eerste elco, met de fasedraaier eruit.

Wat je berekening aangaat, vergeet niet dat je (2x0,7volt max!) verliest over de diodes dus je marge voor stabilisering wordt dan erg klein, alleen gelijkrichten zou wellicht net lukken. Bedenk dat een oude twin ook alleen een center tap heeft en die zijn toch ook erg stil wat ratel en brom betreft, dus er spelen vele factoren mee in het geheel.

De mooiste oplossing voor het gloeidraad bromprobleem is de gloeidraden van V1 te gebruiken als kathodeweerstann van de eindtrap. Helaas trekken die el84 te weinig stroom, je hebt zon 150 mA nodig maar met 6L6 of dergelijke lukt dit truukje met een beetje geluk wel.

Bytheway, wordt je choke niet te heet, viel me net in omdat de meeste chokes niet voor de volle amp stroom gemaakt zijn.

fredjuh
18 april 2009, 20:21
Dat met die gloeidraden ga ik even proberen dan. Dikke kans dat die diepe, cleane, lage brom er dan uit is.

Dat met die kathodes van de eindtrap snap ik niet helemaal. Als je m daaraan hangt komen er geen elektronen meer uit de gloeidraad, maar waarom moet je daarvoor 150mA hebben?

Mijn choke is wel het laatste waar ik me zorgen over moet maken. De ouwe trafo's worden best heet, die dikke PT is een lekkere handenwarmer (handig voor als je wilt spelen en je hebt koude handen:D) en die blijft door die massa een kwartier of langer warm. Die choke is bemeten voor 150mA, en ik zit op zo'n 100mA en hammond's zijn ruim bemeten dus ik zit met zo'n factor 3 onder de max. Dat ding is ijskoud, en groter dan de OT:seriousf:

Klaster
18 april 2009, 22:00
Ik hoop dat het helpt met de gloeidraden maar de kans is net zo groot dat die mooie cleane brom uit de voeding komt, wellicht dat je een (iets te groot) verschil tussen de twee el84 bias-stromen hebt dan krijg je ook zon mooie diepe brom. In het ergste geval komt de brom direct uit de uitgangstrafo veroorzaakt door het magneetveld van de net-trafo, dan moet je de layout iets aanpassen op je chassis, wat achteraf niet zo aangenaam is.

Die truuk met die gloeidraad is als volgt: Je haalt de kathode bias weerstand van de eindtrap eruit en vervangt deze door de gloeidraden van V1, deze sluit je aan op de 12,6 volt manier en dan heeft de buis 150 mA gloeistroom nodig, de weerstand van de gloeidraad is dan ongeveer 80 ohm. Als je eindtrap bias ook 150 mA of meer zou zijn dan kun je dit truukje toepassen met nog een hoop kunst en vliegwerk eromheen. Dus niet voor de beginners want het moet wel kloppen allemaal. Niemand doet dit in gitaarland maar het is een bekende truuk, niks nieuws of zo.

fredjuh
18 april 2009, 22:23
aah, ik snap m!! Moest wel ff een paar keer lezen want ik vond het maar vaag, maar nu begrijp ik m. Dan gaan we morgen maar weer eens wetenschappelijk verantwoord knutselen.