PDA

View Full Version : Welke Phaser?



Shaggy
16 maart 2009, 15:10
Naast de gt6 setup wil ik er nog een "losse pedalen" setup bij hebben. Tot zover heb ik een BB preamp van Xotic en een Keeley compressor 2 knob met een custom kleurtje die ik via ebay scoorde.

Voor wat funky slagwerk als "brickhouse van commodores" zoek ik een phaser. De overige modulatie van de gt is net goed genoeg waar ik het voor gebruik, behalve de phaser.

Welk phaser(s) is (zijn) aan te raden voor het clean werk?


edit: overige info, geen tonesuck, of true bypass/buffer

MarkV
16 maart 2009, 15:42
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik heb een script MXR Phase 90 reissue. Die werkt prima clean.

tubeonly
16 maart 2009, 16:43
Als je hem echt alleen voor clean wilt gebruiken moet je ook eens de mxr phase 45 proberen. Die gaat tot de helft van de 90 ;)

Hij was ontwikkeld voor juist clean te gebruiken in country muziek. Probleem is wel dat het een oudje is en dus wat moeilijker te scoren. Prijs ligt in de buurt van de reissue phase 90. Subtiel ding.

Meneer I.
16 maart 2009, 19:06
Ik gebruik zelf een BYOC Classic Phaser voor het cleane funky werk. Dit is een subtiele (vintage-achtig) maar geen extreme phaser. Ik weet niet of je zelf handig bent met solderen?

WillemdaGuide
16 maart 2009, 19:25
Als je hem echt alleen voor clean wilt gebruiken moet je ook eens de mxr phase 45 proberen. Die gaat tot de helft van de 90 ;)

Echt voor clean?!? die unit is juist briljant voor een overdrive!!
Anyway, MXR phasers zijn denk ik toch wel de meest gebruikte, zo is er ook nog de phase100 met twee knoppen.

Een andere aanrader is vind ik een PH-1r van Boss, meer mogelijheden en toch goed klinkend.

Ook schijnt er in de ibanez tonelockserie een goeie phaser te zitten.

Oh ja, en als het echt fraai moet, Maxon, PH-350!!

Shaggy
16 maart 2009, 19:43
Ik gebruik zelf een BYOC Classic Phaser voor het cleane funky werk. Dit is een subtiele (vintage-achtig) maar geen extreme phaser. Ik weet niet of je zelf handig bent met solderen?

Binnen een weekje of twee start ik met een tube screamer projectje (zo;n zelfbouw ding) Ik moet nog even afwachten hoe dat gaat want ik ben een een electro-n00b.

De MXR klonk wel aardig op youtube en stond op mijn lijst. Wat vinden jullie van de small stone? True bypass, ook vintage-like en bovendien iets van 80 euro nieuw.

robert-gitarist
16 maart 2009, 20:00
Ook schijnt er in de ibanez tonelockserie een goeie phaser te zitten.


Klopt, dat is de PM7. Niet verwarren met de PH7 want die vind ik persoonlijk echt niks :D ;)

En zoals Willem aangeeft, de MXR Phasers zijn gewoon geweldig. Heel eenvoudig maar een heeeerlijk geluid :) Ik heb de Phase90 met R28 en C11+12 mod en ik ben verslaafd aan dat ding!

robert-gitarist
16 maart 2009, 20:03
De MXR klonk wel aardig op youtube en stond op mijn lijst. Wat vinden jullie van de small stone? True bypass, ook vintage-like en bovendien iets van 80 euro nieuw.

Is ook een leuk pedaal. Je hebt daar ook een Nano versie van. Hoe die klinkt weet ik niet precies. Ik persoonlijk vind de Phase90 van MXR en de Small Stone geweldig. Boss PH1(r) ook alleen heb ik di helaas niet ;) PH-2 Boss vond ik maar niks maar is wel een versie die veel gebruikt wordt.
Je zou eens kunnen kijken bij een zaak zoals Feedback, die hebben doorgaans de Phase90 en Small Stone wel liggen. Leuke van de Small Stone is dat hij 2 standen heeft waardoor hij net weer ietsjes veelzijdiger is als de Phase90.

Comfortably Daniel
16 maart 2009, 22:12
Ik zou inderdaad naar de Phase 45/90/100 en de Small Stone kijken. Klinkem allen erg lekker. Eventueel de EvH Phase 90...ook erg leuk.

paulusdeBKB
16 maart 2009, 22:37
als je serieus geld teveel hebt, kun je ook eens naar de PigTronix kijken klik. Op Youtube klinkt hij erg overtuigend en veelzijdig maar veel mensen hebben niet zoveel functies nodig. klik (http://www.proguitarshop.com/index.php?CategoryID=167)

Shaggy
17 maart 2009, 10:22
als je serieus geld teveel hebt, kun je ook eens naar de PigTronix kijken klik. Op Youtube klinkt hij erg overtuigend en veelzijdig maar veel mensen hebben niet zoveel functies nodig. klik (http://www.proguitarshop.com/index.php?CategoryID=167)

Geld is hier zo schaars als natte kutjes in een homobar.

Wat ik overigens minder vind van de (boss) phaser en is dat het wat slechter door de mix komt. Vooral bij de gedeelten waar het wat bassig wordt en het hoog wordt weggekaapt en het lijkt of de volume wat omlaag gaat. Dit i.t.t. bijvoorbeeld de MXR type phasers die dit niet of minder heeft en daardoor wat beter door de mix komt heb ik het idee.

Het mag van mij IEU IEU 'ig en ietwat nasalig klinken.

the sure thing
17 maart 2009, 11:52
De eerste versie van de Boss Phaser was best aardig, daarna niet meer.

Shaggy
17 maart 2009, 15:44
Wat is een fatsoenlijke prijs voor een gebruikte MXR phase 90?

add: tonesuck wil ik zoveel als voorkomen, nu is de mxr niet tb en heeft aardig wat tonesuck. Is deze mod erg lastig te doen, ik lees zo dat het niet eenvoudig is. Kan ik dan niet beter voor een goede clone gaan?

MattellicA
17 maart 2009, 16:56
Als je hem echt alleen voor clean wilt gebruiken moet je ook eens de mxr phase 45 proberen. Die gaat tot de helft van de 90 ;)

Hij was ontwikkeld voor juist clean te gebruiken in country muziek. Probleem is wel dat het een oudje is en dus wat moeilijker te scoren. Prijs ligt in de buurt van de reissue phase 90. Subtiel ding.

Als je hem zelf bouwt, heb je hem zo hé ;)

EuroCinema
17 maart 2009, 17:17
Wat voor gitaar gebruik je? Ik vind dat de Phase 90 clean niet zo lekker werkt met humbuckers, lijkt een klein beetje te oversturen of zo. (Ik ken alleen de reissue, niet de oude.)

robert-gitarist
17 maart 2009, 18:10
Wat voor gitaar gebruik je? Ik vind dat de Phase 90 clean niet zo lekker werkt met humbuckers, lijkt een klein beetje te oversturen of zo. (Ik ken alleen de reissue, niet de oude.)

Ik had dat eerst ook. Ik heb ook een RI en speel op diverse Les Pauls. Ik stoorde mij ook enorm aan dat randje drive als je clean speelt. Dit kun je dus heel simpel op lossen door die R28 mod. Is te doen in 5 minuten. Het is zelfs mij gelukt, en dat zegt nogal wat ;) :cheerup:

Shaggy
17 maart 2009, 18:54
Wat voor gitaar gebruik je? Ik vind dat de Phase 90 clean niet zo lekker werkt met humbuckers, lijkt een klein beetje te oversturen of zo. (Ik ken alleen de reissue, niet de oude.)

Ik gebruik hoofdzakelijk strato's.

hugo123
17 maart 2009, 19:11
Ik heb laatst een Ibanez PT-909 gekocht, is dat niet iets voor jou?! het is een phaser die zeer subtiel is intestellen, en klinkt erg goed! En ook niet zo duur 2e hands!

jonesd
17 maart 2009, 20:06
Klopt, dat is de PM7. Niet verwarren met de PH7 want die vind ik persoonlijk echt niks :D ;)

En zoals Willem aangeeft, de MXR Phasers zijn gewoon geweldig. Heel eenvoudig maar een heeeerlijk geluid :) Ik heb de Phase90 met R28 en C11+12 mod en ik ben verslaafd aan dat ding!


Over die phase 90 mods ben ik ook aan het twijfelen. Op dit moment geeft mijn phase 90 een duidelijk hoorbare volume-boost. Van het oversturen heb ik echter geen last (vermoedelijk omdat ik met single coils speel). Hoewel die volume boost soms ook handig is, vind ik ik het meestal enigszins vervelend.

Ik heb me ondertussen wat ingelezen en de mods zouden deze boost dus weghalen.

Ik heb echter ook ergens gelezen over iemand die na het uitvoeren van de mods last had van een volume drop. Dit wil ik absoluut vermijden.

Merk jij een volume drop?

robert-gitarist
17 maart 2009, 20:23
Hee Jonas,
Hmm nee een volume drop bij mijn Phase90 komt me niet bekent voor! Waar heb jij hem staan in de effectketen (of evt. FX loop)? Ik zelf heb hem voor mijn overdrive en boost staan en heb totaal geen last van volume drop of volume toename. Ik had enkel last van dat irritante randje drive bij het spelen met clean. Daarom heb ik die R28 mod +C11 en C12 mod uitgevoerd. Dat probleem is nu verholpen maar verder geen problemen met iets :) Gewoon een heel prettig pedaaltje.

jonesd
17 maart 2009, 21:01
Hee Jonas,
Hmm nee een volume drop bij mijn Phase90 komt me niet bekent voor! Waar heb jij hem staan in de effectketen (of evt. FX loop)? Ik zelf heb hem voor mijn overdrive en boost staan en heb totaal geen last van volume drop of volume toename. Ik had enkel last van dat irritante randje drive bij het spelen met clean. Daarom heb ik die R28 mod +C11 en C12 mod uitgevoerd. Dat probleem is nu verholpen maar verder geen problemen met iets :) Gewoon een heel prettig pedaaltje.

Ik gebruik geen effectsloop. De phaser staat achteraan in de keten na de wah en drives maar voor de delay.

De volume boost is werkelijk groot.

Mitch
17 maart 2009, 21:07
Small Stone, Phase90.
De Nano Stone is een slap aftreksel van de Small Stone, ik zou er niet aan beginnen.

Shaggy
17 maart 2009, 23:07
Hebben we het over de script of block versie van mxr???

De gewone small stone heeft een volumedrop probleem lees ik her en der, wat opgelost zou zijn met nano ???!!! Verder is de nano toch exact hetzelfde alleen wat kleiner?

jpb
18 maart 2009, 10:09
Als je hem echt alleen voor clean wilt gebruiken moet je ook eens de mxr phase 45 proberen. Die gaat tot de helft van de 90 ;)

Hij was ontwikkeld voor juist clean te gebruiken in country muziek. Probleem is wel dat het een oudje is en dus wat moeilijker te scoren. Prijs ligt in de buurt van de reissue phase 90. Subtiel ding.

Helemaal mee eens. De MXR Phase 45 is een ondergewaardeerd pedaal omdat iedereen zich blindstaart op de Phase 90. Maar dan wel voor clean want met overdrive trekt 'ie het niet.

Via eBay is een block-logo 45 makkelijk te krijgen. Geen modificatie t.o.v. de script-logo dus zelfde geluid. Je signaal blijft intact met een mooi scherp randje (funk!) en geen gezeik met volume-drops enzo.

Er zit geen led op maar die heb je niet nodig. Wel true-bypass maken is aan te raden, maar dat is met wat handigheid zelf te doen (of b.v. laten doen door Barend).

Bovendien heb je een eigen geluid want zo vaak hoor je die phase 45 niet (wordt namelijk alleen gebruikt door mensen met hele goeie oren....)

WillemdaGuide
18 maart 2009, 10:25
Helemaal mee eens. De MXR Phase 45 is een ondergewaardeerd pedaal omdat iedereen zich blindstaart op de Phase 90. Maar dan wel voor clean want met overdrive trekt 'ie het niet.

Ik blijf het maar herhalen maar de MXR pahse45 is ook de ultieme phaser MET overdrive. Zorg er wel voor dat ie voor je od pedalen of pre-amp staat!

jpb
18 maart 2009, 18:20
Ik blijf het maar herhalen maar de MXR pahse45 is ook de ultieme phaser MET overdrive. Zorg er wel voor dat ie voor je od pedalen of pre-amp staat!

Ik denk dat het ook komt omdat ik de combi phaser + overdrive niet fijn vind. En je hebt wel gelijk, mits de overdrive niet te pittig is IMO.

Het laat onverlet dat die 45 een fantastische phaser is!

_M_P
19 maart 2009, 10:10
Als je echt een coole phaser zoekt, kijk dan een naar de MF-103 110V
van moog (http://www.moogmusic.com)

is alleen wat aan de prijzige kant.

duckman
19 maart 2009, 10:25
die boss PH2 is een 12 stage phaser en klinkt wel goed voor reggea e.d.
Voor een drive is ie minder.

Als je funk e.d wilt spelen zou ik toch kijken naar een phaser die 4,8,12 stages aan kan ipv alleen 4.

Ik zelf heb meerdere phasers van EHX en MXR, maar als ik clean zou gaan, dan kies ik voor de TC phase XII http://www.tcelectronic.com/classictcxiiphaser.asp

Bernardduur
19 maart 2009, 10:53
Ik blijf het maar herhalen maar de MXR pahse45 is ook de ultieme phaser MET overdrive. Zorg er wel voor dat ie voor je od pedalen of pre-amp staat!

YES!

Zo gebruikte ik hem ook voordat ik doorkreeg dat ik eigenlijk geen phaser nodig had :D

E-J
19 maart 2009, 12:07
Ik vind mijn BYOC Classic Phaser, een kloon van de script MXR Phase 90, geweldig! Voor de geinteresseerden: hier een clipje met mijn Les Paul en wat oversturing... rate staat op 13:30 uur.

http://www.youtube.com/watch?v=7dQHWs51QHE

Geen volumedrop, 9 volt aansluiting, true bypass en door de 'depth' nog net wat veelzijdiger (je kunt de phaser minder dominant maken). Al gebruik ik die niet... dus het geluid is identiek aan een Phase 90.

Rutger
19 maart 2009, 12:33
Gewoon een Maxon Rotary Phaser kopen, daar kun je werkelijk alles mee!

Shaggy
19 maart 2009, 14:43
Ik vind mijn BYOC Classic Phaser, een kloon van de script MXR Phase 90, geweldig! Voor de geinteresseerden: hier een clipje met mijn Les Paul en wat oversturing... rate staat op 13:30 uur.

http://www.youtube.com/watch?v=7dQHWs51QHE

Geen volumedrop, 9 volt aansluiting, true bypass en door de 'depth' nog net wat veelzijdiger (je kunt de phaser minder dominant maken). Al gebruik ik die niet... dus het geluid is identiek aan een Phase 90.


Hey, ik start binnenkort met een tjoebskriemer projectje welke mee schijnt te vallen qua moeilijkheidsgraad.

Hoe ging het assembleren van de byoc phaser en hoe moeilijk vond je het? ik ben redelijk n00b op dit gebied

Valoosj
19 maart 2009, 15:09
Als je echt een noob bent zal de phase 90 niet meevallen.
Mits enige ervaring is het wel te doen.

Jimwoud
19 maart 2009, 15:25
Ik heb net bij de Gier een printje van de phase 90 besteld voor 7,95 incl verzendkosten. Als je een beetje kunt solderen lukt dat prima.