PDA

View Full Version : Langzaam opkomende ruis in zelfbouw versterker



Arvoitus
16 maart 2009, 11:21
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn zelfbouw Madamp A15MK2.
Als ik een tijdje op hoog volume speel dan begint er langzaam ruis in te komen, het is geen normale ruis maar een soort storende ruis (alsof je een tv zonder kabel hebt, oid).

Als de ruis duidelijk hoorbaar is dan kan ik mijn gitaarvolume dichtzetten zonder dat dit uitmaakt, en het wordt dan na 10 sec echt langzaam luider. Daarna heb ik de versterker maar uitgezet.

Ik heb het tot nu toe nog maar 2 keer gehad, beide keren op "hoog" volume. Het probleem treedt ongeveer na een kwartiertje/half uurtje ongeveer op. Ik heb ook 1 keer gerepeteerd zonder problemen te hebben gehad, en dat was echt wel een uur ongeveer.

De Madamp zit nog in zijn losse behuizing, dus er zit geen houten kast omheen, maar dit zou niet moeten uitmaken toch?

Ook vang ik af en toe (franse) radio op.

Ik zal vanavond nog een keer proberen om een tijdje op hoog volume te spelen om het probleem opnieuw te krijgen, enige tips die ik dan kan proberen?

Waar zou dit aan kunnen liggen? Buizen/kabels?

cluseau
16 maart 2009, 11:30
Hallo,
Waar zou dit aan kunnen liggen? Buizen/kabels?

Niet zomaar te zeggen, kan van alles zijn. Lekkende cap, rotte buis, hoogohmige weerstand of zelfs een slechte soldering. Het kan zelfs in een trafo zitten, op punten waar hoge spanning staat zou een kruipstroom kunnen ontstaan. Conclusie: ff meten met de scoop of proberen het defecte component lokaliseren door te koelen/verwarmen.


sterkte
Frans.

Arvoitus
16 maart 2009, 18:48
Ik vermoed dat het aan mijn gitaar ligt, daarom ga ik die nu uitpluizen.

Hier een sample van het geluid, gelieve de volledige 60 sec te luisteren voor een goed beeld (vooral het einde)
Rond de 35 seconden switch ik naar het clean kanaal, en rond de 55 sec weer terug:
http://www.zshare.net/audio/57138088f39a2779/

cluseau
16 maart 2009, 23:06
Ik vermoed dat het aan mijn gitaar ligt, daarom ga ik die nu uitpluizen.

Ik heb niet veel vertrouwen in je gitaar als storingsbron. Lijkt me ook eenvoudig te elimineren door deze eruit te trekken. Als de ruis blijft is het niet je gitaar. Denk eens goed na over je eigen citaat hieronder....


Als de ruis duidelijk hoorbaar is dan kan ik mijn gitaarvolume dichtzetten zonder dat dit uitmaakt

Hieruit blijkt dat de ruis ontstaat NA de volumepot omdat het vrolijk doorgaat met dicht gedraaide regelaar. In deze situatie heeft de gitaar toch geen invloed meer dus is het ook niet waarschijnlijk dat de ruis daar vandaan komt. Als ik naar de sample luister lijkt het echt op een lekkende koppel cap. Zet een meter op de koude kant. Met een beetje geluk zie je de spanning dan ook "zweven". Een scoopje of signaltracer doet wonderen mocht je die hebben.

Frans.

Meneer I.
17 maart 2009, 08:44
Mijn Madamp A15 is:
- op het clean kanaal muisstil
- met alleen het drivekanaal ietwat ruis, niet hinderlijk
- met Gain ++ erbij heeft het wel wat ruis, maar niet onoverkomelijk.

De geluiden uit jouw clipje heb ik nog nooit uit de Madamp horen komen. Heb je niet een 2e gitaar om vast te stellen dat die niet/wel het probleem is?

cluseau
17 maart 2009, 09:37
Ook vang ik af en toe (franse) radio op.


Lijkt me een kwestie van afscherming.

Verder heb ik nog eens je bouwverslag doorgelezen en de foto's bekeken. Ziet er netjes uit. Ook de soldeerpunten lijken op het eerste gezicht wel oke. Wel even een kantekening bij het nogmaals verwarmen van bestaande soldeerpunten. Dit is een slechte zaak. In het soldeer zit hars om een nette las te bevorderen. Als je de las te lang of nogmaals verwarmt wordt deze "bros" en kun je dit soort verschijnselen krijgen. Het beste is een boutje van zo'n 50 watt en dan zeer snel solderen. Vereist wel wat oefening natuurlijk. Gezien het recente project is de kans op een lekke cap eigenlijk klein maar denk ik meer aan een slechte las of die transistor voetjes. Vooral dat laatste is vragen om moeilijkheden. Als je de draadjes van de transistoren met transpirerende vingers hebt aangeraakt is de kans op oxidatie rieel waardoor slechte verbindingen in voetjes kunnen ontstaan. Beter is om ze te solderen. Wel heb ik nog opbeurend nieuws: een groot deel van je amp en je gitaar kun je uitsluiten van defecten. In het geluidsfragment tussen 35 en 55 sec hoor ik een perfect werkende gitaar, voorversterker en eindtrap. Het probleem zit duidelijk in het overgebleven kanaal.

Frans

Arvoitus
17 maart 2009, 17:10
Ik heb zojuist een booster uit mijn gitaar gehaald, en tot nu toe heb ik het verschijnsel nog niet meegemaakt.

Waarschijnlijk zat daar het probleem nu in, mijn gitaar ruist nog wel (dit is ook een probleem) en hij klinkt nu een stuk minder strak zonder booster. Wel jammer.


Ik heb niet veel vertrouwen in je gitaar als storingsbron. Lijkt me ook eenvoudig te elimineren door deze eruit te trekken. Als de ruis blijft is het niet je gitaar. Denk eens goed na over je eigen citaat hieronder....

Hieruit blijkt dat de ruis ontstaat NA de volumepot omdat het vrolijk doorgaat met dicht gedraaide regelaar. In deze situatie heeft de gitaar toch geen invloed meer dus is het ook niet waarschijnlijk dat de ruis daar vandaan komt. Als ik naar de sample luister lijkt het echt op een lekkende koppel cap. Zet een meter op de koude kant. Met een beetje geluk zie je de spanning dan ook "zweven". Een scoopje of signaltracer doet wonderen mocht je die hebben.

Frans.
En dankzij deze reactie werd ik eraan herinnerd om even te kijken naar mijn booster. En deze staat dus na mijn volume knop. Heb hem eruit gehaald en waarschijnlijk was dit de boosdoender.