PDA

View Full Version : P-90/soapbar pickups voor hardrock en metal



langeeend
16 maart 2009, 11:25
Ik zit er over te denken om in m'n gitaar met P-90's pickups te gooien om goed te rocken in plaats van de zwoele blues. Nu zijn er een aantal op de markt van Seymour Duncan, Dimarzio en EMG, maar ik heb zelf nooit echt met één van die gespeeld. Heeft iemand er wel ervaring mee en zoja, hoe? Bijvoorbeeld de Super Distortion P-90 van Dimarzio, de Custom Soapbar P90-2 van Seymour Duncan of de EMG P81/P85?

marc_o
16 maart 2009, 11:30
Nou, flink scheuren zal geen enkel probleem zijn.
Ik heb een gitaar met de custom P-90 van Seymour Duncan in de brug, en heb daarnaast nog een aantal humbuckergitaren met o.a. Gibson T-500 (erg woest) en eentje met een Super Distortion van DiMarzio....maar de P-90 kan prima mee hoor. Je hebt wel eerder een brom en wat meer ruis, maar als je dat niet erg vindt kun je blazen als een gek.....1 van de meest onderschatte element naar mijn mening.

DaveItUp
16 maart 2009, 12:10
Idd, output genoeg bij de meeste p-90's. Ik zou even bij bareknuckle kijken. Hebben ze verschillende p-90s

duckman
16 maart 2009, 13:22
ik heb een SG classic met een dimarzio sd in de brug. Niet zozeer omdat het orginele element het niet trok, maar deze is wel stil. P90 zijn dat niet..

DaveItUp
16 maart 2009, 15:25
Je moet ook niet stil zijn als je op 't podium staat :P

Serieus echt nooit last van met m'n p90's.

duckman
16 maart 2009, 16:35
Je moet ook niet stil zijn als je op 't podium staat :P

Serieus echt nooit last van met m'n p90's.

ik speel dan ook high gain....

langeeend
16 maart 2009, 17:02
Hmm maar als ik dat zo hoor zijn ze niet echt geschikt voor het wat zwaardere geluid? Kan me namelijk voorstellen dat je er geen humbuckergeluid uitkrijgt maar gewoon meer singlecoil geluid met meer gain, wat ook verklaart dat er meer ruis zou kunnen zijn...

Dus zo'n mooie soapbar pickup van EMG of Seymour Duncan, zijn die metal geschikt?

marc_o
16 maart 2009, 17:23
Kijk, een P-90 is een singlecoil, dus dat is nu eenmaal anders dan een humbucker.
Vette metal moet gewoon kunnen, maar dan ligt het er wel even aan welk merk je neemt. Mijn Seymour Duncan custom heeft namelijk heel wat meer output en druive dan een standaard P-90 van Gibson en kan prima mee in de metal.
Vervolgens is de gitaar waar je 'm in wil hebben en de rest van je setup van belang...

j3r03n
16 maart 2009, 17:47
Mijn Seymour Duncan custom heeft namelijk heel wat meer output en druive dan een standaard P-90 van Gibson en kan prima mee in de metal.

http://www.paranormaaladviespunt.nl/Gezondheid/pics/druiven.JPG

Ik heb geen ervaring met de P90's die je noemt, alleen met de Vintage EW P-90's van Eastwood, en die hebben enorm last van feedback bij veel gain. Hebben de bovengenoemde P90's dat niet / minder?

duckman
16 maart 2009, 17:54
Hmm maar als ik dat zo hoor zijn ze niet echt geschikt voor het wat zwaardere geluid? Kan me namelijk voorstellen dat je er geen humbuckergeluid uitkrijgt maar gewoon meer singlecoil geluid met meer gain, wat ook verklaart dat er meer ruis zou kunnen zijn...

Dus zo'n mooie soapbar pickup van EMG of Seymour Duncan, zijn die metal geschikt?

met stock P90 geen last van ruis, wel brom op high gain.
Verder kun je er prima metal mee spelen, qua klank.
Alleen ik stoorde me aan de brom.
Met de dimarzio super distortion (HB) geen last van en ik kan hem weer terug naar P90 SC schakelen als ik wil.

langeeend
16 maart 2009, 17:57
Kijk, een P-90 is een singlecoil, dus dat is nu eenmaal anders dan een humbucker.
Vette metal moet gewoon kunnen, maar dan ligt het er wel even aan welk merk je neemt. Mijn Seymour Duncan custom heeft namelijk heel wat meer output en druive dan een standaard P-90 van Gibson en kan prima mee in de metal.
Vervolgens is de gitaar waar je 'm in wil hebben en de rest van je setup van belang...

Mijn setup is verder prima met m'n mooie Marshall bak, een goeie metal muff en nog wat tubescreamer TS-9 erbij. Althans, over het algemeen heeft dat me nooit in de steek gelaten. Dus ik denk dat dat wel goed zit. Verder ben ik van plan de nieuwe soapbars in een Les Paul te gooien waar nu old school P-90's in zitten. Die Seymour Duncan is dus wel aan te bevelen? Welke dan precies?

langeeend
16 maart 2009, 17:58
met stock P90 geen last van ruis, wel brom op high gain.
Verder kun je er prima metal mee spelen, qua klank.
Alleen ik stoorde me aan de brom.
Met de dimarzio super distortion (HB) geen last van en ik kan hem weer terug naar P90 SC schakelen als ik wil.

Snap ik, ik heb alleen geen HB fresing maar soapbar, dus ik vrees dat een HB'tje niet gaat passen... Wel dik overigens dat je gewoon terug naar P90 kan schakelen met die HB!

duckman
16 maart 2009, 17:59
Snap ik, ik heb alleen geen HB fresing maar soapbar, dus ik vrees dat een HB'tje niet gaat passen... Wel dik overigens dat je gewoon terug naar P90 kan schakelen met die HB!


die dimarzio is een HB in P90 formaat :hippie:

langeeend
16 maart 2009, 18:01
Dat klinkt goed Duckman! Kan je me ff een link o.i.d. passen?

duckman
17 maart 2009, 10:28
Dat klinkt goed Duckman! Kan je me ff een link o.i.d. passen?


De site is in flash, dus kan niet een direct link plaatsen:
http://www.dimarzio.com/site/pickups/#/pickups/

en dan de P90 super distortion.

marc_o
17 maart 2009, 11:03
Mijn setup is verder prima met m'n mooie Marshall bak, een goeie metal muff en nog wat tubescreamer TS-9 erbij. Althans, over het algemeen heeft dat me nooit in de steek gelaten. Dus ik denk dat dat wel goed zit. Verder ben ik van plan de nieuwe soapbars in een Les Paul te gooien waar nu old school P-90's in zitten. Die Seymour Duncan is dus wel aan te bevelen? Welke dan precies?


Welke ik aanbeveel zijn een Seymour Duncan P-90 vintage bij de hals en een P-90 Custom bij de brug, dan krijg je een mooie woesteling, die het overigens clean ook zeer prettig doet..

langeeend
18 maart 2009, 11:51
Gasten, bedankt!

Ik ga eens even beide bekijken en eens even goed bespelen bij m'n locale muziekwalhalla. Ben benieuwd naar 't resultaat :hippie:!

Bernardduur
18 maart 2009, 12:48
Wizard pickups uit Wales (geniale pickups btw) hebben een aantal P90 varianten die ook wat higher gain zijn.

mikeyaxeman
18 maart 2009, 12:55
http://www.paranormaaladviespunt.nl/Gezondheid/pics/druiven.JPG

Ik heb geen ervaring met de P90's die je noemt, alleen met de Vintage EW P-90's van Eastwood, en die hebben enorm last van feedback bij veel gain. Hebben de bovengenoemde P90's dat niet / minder?

Wat een aparte P90's zeg ik zie een plaatje met druiven.... :seriousf:

JvD.
18 maart 2009, 13:38
die meneer van Muse heeft een gitaar met twee p90's in de brug. waarschijnlijk lijk dus om humm tegen te gaan?

zoon van Piet
18 maart 2009, 14:25
P-90 en hardrock is geen enkel probleem. hele hordes oer-hardrockers gebruikten P-90's.
Maar metal.. dat kán anders liggen. ik ben veteraan van tig Dynamo Open Airs en heb daar veel gear bekeken, maar kan me eigenlijk niet herinneren ooit een gitaar met P90's gezien te hebben..

Dat kán te maken hebben met de forse ruis/brom factor van het origineel - wat natuurlijk door hedendaagse aldanniet humbuckingversies tenietgedaan kan worden.

Maar wat blijft is de forse mid-knauw van deze ouwe knokker, hij slaat je ongenadig om je oren met heel veel rockend mid. En dat willen de metalmannen met hun midfobie helemaal niet hebben..

Gretsch 5120
18 maart 2009, 18:25
Geordie van Killing Joke speelt op een hollowbody Gib (ES-295) met P90's en die man heeft een de vetste gitaarsounds die ik ken. En.... toch met een vrij mid-scooped geluid. Dus het ken wel met P90's.

zoon van Piet
18 maart 2009, 20:44
Ja, die man klonk goed. Zondermeer. Maar dat geluid is niet midscoop zoals metaalfanaten midscoopen. dit is meer gewoon veel laag en veel hoog, geen tot op het bot uitgekloven mid,

Ik heb het in mijn trashmetaldagen wel geprobeerd, maar kwam uit op een bill lawrence (L550?) met P-90afmetingen. Die was heel goed. Voor metal, nergens anders voor.

Negative K3 fan
18 maart 2009, 22:24
P90s met metal kán, maar niet altijd.

Ik ben al jaren in het bezit van de Seymour Duncan custom soapbar, een p90 met een DC weerstand van ongeveer 14kOhm (uit mn hoofd). Hij heeft een tijd lang in een soort van stratocaster achtig iets gezeten: linden body en esdoorn nek met pallisander fretboard (voor de duidelijkheid: basswood, maple en rosewood). Uitstekend geschikt voor de zwaarste metal geluiden, als bewijs zwerft er in sounds nog wel een geluidsdemootje van roond.

Daarna ging ik een custom gitaar laten bouwen, weer een stratachtige maar toen met een body van elzen en een esdoorn nek uit 1 stuk hout (alder en maple). Toen de p90 in die gitaar ging had ik nog steeds een berg output, maar was de sound een stuk minder-, tot ongeschikt voor de zwaard(ste/ere) geluiden.


Conclusie: je moet je dus niet alleen focussen op het element, maar ook om de plank waar hij in terecht komt en in mijn geval ging het ook nog eens om een vrij extreme versie van een p90.

jhmvp
19 maart 2009, 23:05
Gewoon zo'n Mean90 kopen van GFS; goed, goedkoop en heerlijk P90-geluid. Inmiddels had ik al mijn gitaren al uitgerust met Mean90 (komt dichtst in de buurt bij échte P90) en Dream90 bij de hals (brug hou ik op HB). Sterker nog, alleen m'n Gibsons zijn nog 100% origineel.

Nóg wél.

Want de combinatie P90 bij hals en HB bij brug maakt je gitaar zó veel meer veelzijdig, minder "standaard" en een tikje ranziger. Nu ik het er weer over heb; ik gewoon óók bij m'n Gibbies die onbeschaafde HB's bij de hals wegslopen en vervangen door een GFS Mean90!

Ik weet het, ik weet het: heiligschennis. Jammer dan.

Veel plezier voor zeer weinig geld.