PDA

View Full Version : Andere elementen in mijn Gibson, ADVIES



Jay75
16 maart 2009, 09:55
Ik heb een Gibson SG uit 1971, helemaal niet meer origineel, zo ook niet de pick-ups.
Er zit een Dimarzio super-distortion in de brug positie en een rio grande P90 in de hals positie.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6FONHCL-D.jpg

Nu ben ik het afgelopen weekend in de studio geweest voor opnames, eerst alle partijen ingespeeld met mijn eigen gitaar en ik heb de partijen gedubbeld met een USA Gibson SG Standard die in de studio hing.

Die SG standard klonk net wat strakker ( Meer AC/DC dan mijn eigen gitaar ), dus ik wil een kijken hoe mijn sg klinkt als ik daar andere elementen inzet.

Wat ik dus zoek is de oude AC/DC sound, die USA standaard uit de studio klonk dus meer waarnaar ik op zoek was dan mijn eigen gitaar.

Ook hoor ik goede dingen over de Gibson SG 61 RI.

Deze gitaar verkopen en een andere terugkopen is geen optie, dit is mijn fijnst spelende gitaar, vandaar dat ik eens wil switchen van elementen.

Ik denk zelf dat ik wel goed zit als ik even kijk welke elementen er in die standard SG's zitten en die er in zetten, of zijn er andere fabrikanten met vergelijkbaar spul.

Jay75
16 maart 2009, 10:26
Ik zat even te surfen en kwam uit bij deze pick-up, die klinkt wel echt heerlijk vind ik!

http://www.youtube.com/watch?v=3OmmSmCSRcA

( check die gast hehe )

Maar andere tips zijn welkom!

demetalenman
16 maart 2009, 11:22
wanneer je angus young noemt, lijken me deze pick-ups het meest voor de hand liggend.

http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20Gear/Pickups/Angus%20Young%20Signature/

Jay75
16 maart 2009, 11:44
Ja die had ik gevonden, dezelfde als in het filmpje.
Is 150 euro een normale prijs voor een pick-up? Ik zie m staan op een franse ebay site, nu kopen. Als die prijs normaal is kan ik die misschien eens proberen.

marc_o
16 maart 2009, 11:45
Ik denk dat je Bigsby meer strakheid uit je gitaar slurpt dan dat je er in kan zetten met een ander element. Superdistortion is meer dan prima namelijk...

barno
16 maart 2009, 12:01
......
Wat ik dus zoek is de oude AC/DC sound, l.

is er een nieuwe AC/DC sound? waar wie wat hoe :)

Orpheo
16 maart 2009, 12:22
ik denk dat de dimarzio bluesbucker wel wat voor je is. heel rauw, scheurend, strak...de dimarzio air norton is iets allrounder, iets smoother, maar met agressief aanslaan, heel rauw en scheurend. van dat clipje, ik denk dat de air norton dat precies trekt.

de duncan custom ook zeer zeker. als je gitaar van nature warm klinkt, de duncan custom, is ie wat helderder, de custom5.

wat ik hoor is iets met veel hoog, veel midhoog, redelijk strak, beetje geknepen, veel grit en agressie. ligt niet echt aan de amp, omdat die redelijk 'neutraal' klinkt (met een strat klinkt de amp transparant, glasachtig, helder en warm, met een LP dik, brullend en stuwend). scheurend en bijtend is het beste qua omschrijven denk ik.

kortom...iets met medium output, en veel grit. air norton, zoals ik zei. de gibsonpups, ik ben daar niet van ondersteboven, op een HELE enkeling na, zoals de p90 en minihumbucker.

dat kan je ook doen, een minihumbucker. wel ander slagplaatje erop. en t mooie van minihumbuckers is; je hoeft niet te frezen als je een humbucker of p90 frezing hebt!

de duncan pearly gates kan, maar met veel volume gaat ie feedbacken (bij mij vaak...). sommigen vinden 'm te gek, ik niet. ik vind 'm schel, dun, krasserig.

wat ook te gek is, is de stagmag. als humbucker klinkt ie heel brullerig, scheurt lekker.niet (te)veel output, en gesplit klinkt ie ook nog eens heel lekker!

De Prails zou ik je echter het sterkst aanraden. die lekker ranzige sound van de p90's, de warme, smoothe sound in de parallel-setting (iets minder bass, meer mids en midhoog, maar minder hoog) geeft een te gekke basis voor lekker diepe, dikke, strakke riffs en smoothe solo's. de serie-stand geeft gewoon veel output, strak, goeie pinches en harmonics.

ik weet het. het is eentonig; constant die prails. maar niet voor niets. voor een LP zou ik zeggen, pak er 1 megaohm pots bij, maar voor een SG is dat zeker niet nodig, die heeft genoeg felheid van zichzelf. Ik heb de 1meg erin zitten, niet omdat de pup te wollig is ofzo, of omdat ie niet genoeg hoog heeft, maar 1meg geeft iets meer output, en is wat neutraler qua tone, en geeft iets meer grit, wat ik lekkerder vind. Ik draai er met de tonepot de grit gewoon uit (en als ik verder doordraai, meer wolligheid in).

en het mooie van de SG is die slagplaat natuurlijk. je kan er een andere slagplaat op zetten met daarin de toggles verstopt voor deze pickups, hoef je niet te boren hakken zagen of frezen.

demetalenman
16 maart 2009, 16:22
Ja die had ik gevonden, dezelfde als in het filmpje.
Is 150 euro een normale prijs voor een pick-up? Ik zie m staan op een franse ebay site, nu kopen. Als die prijs normaal is kan ik die misschien eens proberen.

volgens mij is dat een vrij normale prijs voor die pick-ups. Signature spul lijkt altijd wat duurder. Ik weet dat de agnus elementen afgeleid zijn van de 57 pick ups van Gibson. Deze zijn relatief goedkoper.

RS-Rik
16 maart 2009, 16:50
ik heb hier nog n Gibson 496T(of R) element (uit SG reissue) Die wilk wel met je ruilen voor de superdistortion.


Check je PM