PDA

View Full Version : Explorer. Gibson vs Epiphone



Mr. Dynamite
15 maart 2009, 20:06
hey :cooler:

Ik ben aan het kijken naar een andere gitaar en ik wil graag een explorer kopen. nu gaat het om deze 2;

Gibson Explorer Faded

http://www.ishibashi.co.jp/shibuya/item/image/05-311873600/4.jpg

Epiphone '58 Korina Explorer
http://www.therockinn.com/thumbs/thumb_000250.jpg

Maar het verschil tussen die twee is wel 400 pleuries :eek:. Welke is nou kwalitatief beter? Of betaal je bij de Gibson vooral de naam?.
Ik heb wel gehoord dat bij Gibson de houtkwaliteit veeeel hoger ligt dan bij Epiphone, maar de faded is natuurlijk wel een budget Gibson...

JeanPaul du Vinnie
15 maart 2009, 20:09
De kwaliteit ligt bij de Epiphone het hoogst. Dat is waarom hij vierhonderd euro minder kost.

Luke-wannabe
15 maart 2009, 20:23
Omdat iedereen hier te gefrustreerd is om vragen te beantwoorden zal ik het maar even doen.

De Gibson (zeker die fadeds) zijn de 400 extra wel waard denk ik. Gibsons voelen over het algemeen wat professioneler aan en als je ze A-B test klinkt de Gibbie ook beter denk ik.
Als je de 400 euro niet zomaar bij elkaar kunt sparen heb je aan de Epi ook een erg leuke gitaar. Een prima basis voor eventuele latere upgrades etc.
Ik zou ze gewoon eens allebei gaan testen en dan kijken wat je beter bevalt. Dat is toch echt het handigst als je er een eigen mening over wil vormen.

toon-
15 maart 2009, 20:52
Bij Gibson betaal je inderdaad een deel voor de naam, maar over de Faded Gibsons heb ik eigenlijk nog geen enkele negatieve reactie gehoord. Dus, zoals reeds gezegd, is de Gibson de €400 extra waarschijnlijk wel waard.
Als je de kans hebt beide gitaren te testen, doe dat dan, dan ben je zeker. ;)

Rinze
16 maart 2009, 00:20
Uitproberen. Als je nieuw wilt kopen liefst bij een winkel met wat keus. De Gibson zal over het algemeen hopelijk beter zijn, maar het is maar net wat jou beter bevalt. Ik heb wel eens een Gibson SG Special en een Epi SG400 getest bij dezelfde winkel waarbij de Epi zoveel beter afgesteld en helaas ook afgewerkt was (met name de frets) dat de Gibson het met die afstelling en afwerking aflegde imo.

Maar het moet jou bevallen en er zit tussen elk exemplaar weer verschil dus het blijft uitproberen. Als je het geld hebt is de Gibson leuk, hoewel ik wel vind dat ze de laatste tijd schrikbarend in prijs dalen. Dus hoeveel je er bij eventuele verkoop weer voor krijgt lijkt mij de vraag. Mocht je over de Epi verder tevreden zijn kun je er nog een paar leuke upgrades aan uitvoeren, bijvoorbeeld goeie elementen en zo toch ook een heel leuk resultaat bereiken voor niet teveel geld. Mocht de Gibson je met de standaard elementen goed bevallen dan heb je natuurlijk wel een echte... geeft toch wel een ander gevoel denk ik.

Proberen dus. Veel plezier!

Orpheo
16 maart 2009, 00:29
bij epi's heb ik eigenlijk vaak een soort van plastic speelgoedgitaargevoel. de solidbodies vooral. niet allemaal, de faded SG serie en sommige solidbodies vind ik te gek, maar de les pauls en explorers vallen zeker wel in de speelgoed-categorie.

bij gibson betaal je wel voor de naam, maar het hout is beter, pickups zijn beter, afwerking is vaak beter. en het is gebouwd in de USA. is geen punt van 'beter of slechter' maar slechts een feit. bouwen in de USA is altijd duurder dan in Azie, waar epi's dus vandaan komen.

Echter, bij een gibson zit altijd een gigbag of koffer. Als je een epi neemt, en je wilt er een goeie gigbag of koffer bij, zelfde pups als de gibson, nja, dus upgraden, ben je evenveel,soms meer, kwijt dan de gibson direct kopen.

als je die 400E kunt missen, zou ik de gibson doen. een epi is vaak een opstapje naar een gibson (VAAK< niet altijd!), en het zal vaak toch knagen' ik wil een gibson!"... nja dat had ik.

RS-Rik
16 maart 2009, 02:29
Kijk alleen al naar hoe de nerf van dat hout in die Gibson mooi recht en parallel loopt. Onder de zwarte lak van die Epi hoef je dat misschien helemaal niet te vinden.



Wel een te gek gave gitaar zeg die Faded.. zit erover te denken om misschien eens een faded sg te kopen

Otje
16 maart 2009, 07:52
Epi heeft een korina explorer en ditto V met goudkleurige hardware. Als je daar een upgrade van de elementen doet, dan ben je spekkoper, want dit zijn hele goede gitaren. Voor Epi's die niet in deze serie vallen sluit ik me aan bij Orpheo.

pol
16 maart 2009, 08:18
de standaard pickups in die gibson explorer vind ik ook niet zo goed, vooral de 500T vind ik wat te onduidelijk in de brug, die halspickup is nog wel ok..
liever een duncan in de brug dan. bv een duncan custom of full shred doet het wel goed in een vol klinkende gitaar als een explorer.

voor de rest prima gitaren hoor, ik heb mijn explorer enkel weggedaan omdat een les paul me net nog iets beter lag.

Noctiis
16 maart 2009, 09:29
Zorg in ieder geval dat je ze kan uitproberen. Mijn positieve ervaring met de faded Gibsons is exemplarisch. Ik heb er een aantal geprobeerd met enorm slecht fretwerk, je haalde je hand bijna open aan de scherpe frets. Dat zoiets in de winkel mag staan..
Andere faded Gibsons voelden dan weer heerlijk aan. Met name de nek speelt heerlijk door die faded finish!

Orpheo
16 maart 2009, 12:05
Epi heeft een korina explorer en ditto V met goudkleurige hardware. Als je daar een upgrade van de elementen doet, dan ben je spekkoper, want dit zijn hele goede gitaren. Voor Epi's die niet in deze serie vallen sluit ik me aan bij Orpheo.
helaas is 't fretwerk allerbelabberdst op epi's. vind ik.

Rinze
16 maart 2009, 12:25
helaas is 't fretwerk allerbelabberdst op epi's. vind ik.

Maar op een heleboel goedkopere Gibsons dus net zo goed.. ik heb Gibson SG Specials in handen gehad met frets die niet gekroond waren en al helmaal niet gepolijst.


Het blijft goed opletten, heb je een goed exemplaar dan zit je goed (duh). Dat lijkt me nou ook het probleem als je er nog niet zoveel kijk op hebt, dan kun je dat slecht beoordelen. En de gemiddelde verkoper zal je er echt niet op wijzen dat het fretwerk shit is.

Orpheo
16 maart 2009, 12:29
Maar op een heleboel goedkopere Gibsons dus net zo goed.. ik heb Gibson SG Specials in handen gehad met frets die niet gekroond waren en al helmaal niet gepolijst.


Het blijft goed opletten, heb je een goed exemplaar dan zit je goed (duh). Dat lijkt me nou ook het probleem als je er nog niet zoveel kijk op hebt, dan kun je dat slecht beoordelen. En de gemiddelde verkoper zal je er echt niet op wijzen dat het fretwerk shit is.

grappig, op zelfs mijn goedkoopste gibsons is 't fretwerk perfect. gekroond, gepolijst, netjes vlak...

Luke-wannabe
16 maart 2009, 12:37
grappig, op zelfs mijn goedkoopste gibsons is 't fretwerk perfect. gekroond, gepolijst, netjes vlak...
Dan heb jij gewoon geluk ofzo Orf. Ik heb de zelfde ervaring en vind op veel epi's het fretwerk helemaal niet zo brak.

fred dons
16 maart 2009, 13:05
grappig, op zelfs mijn goedkoopste gibsons is 't fretwerk perfect. gekroond, gepolijst, netjes vlak...

dat is echt uitzonderlijk voor een gibson, brede platte frets spelen soms wel prettig maar het betekend gewoon dat ze niet gecrowned zijn, de huidige geplekte frets zijn overigens wel prima

Orpheo
16 maart 2009, 13:21
Dan heb jij gewoon geluk ofzo Orf. Ik heb de zelfde ervaring en vind op veel epi's het fretwerk helemaal niet zo brak.

geluk met gibsons, pech met epi's denk ik.

Mr. Dynamite
16 maart 2009, 15:17
Hey iedereen bedankt voor de reacties! :)
Over die frets.. ik denk dat het heel erg per gitaar verschilt ik heb nu een g400 met maestro tremelo en speelt helemaal niet slecht frets zijn ook heel goed mijn maat heeft een lp std ook van epi en die is ook heel goed. Maar ik heb ook wel eens op echt slechte epi's gespeeld dus verschilt heel erg.
Maar overal komt die faded er toch beter uit lijkt me en ja.... het is wel een Gibson :mmmm: tja als ik een epi koop loop ik toch na een tijdje te kijken naar gibson.. :sssh:

Maar zijn er ook nog mensen die echt slechte ervaring hebben met de faded serie? :???:

Thiez
16 maart 2009, 15:48
ik maak veel gebruik van www.harmony-central.com en dan user reviews.

en dan niet alleen maar letten op de cijfers. maar juist lezen wat er gezegd word. want het blijft toch altijd een kwestie van smaak. je maar heb wel ongeveer een beeld van mindere punten en juist hele goede punten.

Mr. Dynamite
16 maart 2009, 17:15
ik maak veel gebruik van www.harmony-central.com en dan user reviews.

en dan niet alleen maar letten op de cijfers. maar juist lezen wat er gezegd word. want het blijft toch altijd een kwestie van smaak. je maar heb wel ongeveer een beeld van mindere punten en juist hele goede punten.

Ik had daar ook al op gekeken maar ik kan echt geen reviews over de explorer vinden :???: nou dan maar bij V kijken en die zijn echt alleen maar positief ;)

Daan_B
16 maart 2009, 18:47
helaas is 't fretwerk allerbelabberdst op epi's. vind ik.

Vriend van mij heeft een Epiphone explorer waar van de frets erg goed zijn, zelfde met een Epi LP die ik heb gehad..

Mr. Dynamite
16 maart 2009, 21:48
Vriend van mij heeft een Epiphone explorer waar van de frets erg goed zijn, zelfde met een Epi LP die ik heb gehad..

ja er zijn idd hele goede gitaren bij zeker voor het geld maar ik heb ook wel slechte gitaartjes vast gehad hoor :dontgeti:

Joost_79
27 maart 2009, 15:47
Heb zelf een Epi Explorer.

Zeer fijn spelende gitaar, mits goed afgesteld is er weinig verschil met gibson.

Grote verschil zit volgens mij in klank, zou de '58 korina Epi en de '76 Gibson eigenlijk naast elkaar moeten horen en dan beslissen of de meerprijs voor de gibson het waard is.

stratie
27 maart 2009, 16:05
Heb zelf een Epi Explorer.

Zeer fijn spelende gitaar, mits goed afgesteld is er weinig verschil met gibson.

Grote verschil zit volgens mij in klank, zou de '58 korina Epi en de '76 Gibson eigenlijk naast elkaar moeten horen en dan beslissen of de meerprijs voor de gibson het waard is.


Ehhmm, gaat het daar niet juist om dan? dat maakt nou juist het verschil.:soinnocent:

(draait zich om en gaat weer in een hoek staan)


Edit: En ohjaa, er zijn al talloze toppics met ''Epiphone vs Gibson'' die altijd op hetzelfde uitkomen ;) fact is: als je een bezitter bent van een Epiphone geeft dat meestal 2 maanden voldoening haha, en daarna hoor je stemmetjes in je hoofd...''GIBSON GIBSON...KOOP DIE GIBSON'' ga je steeds meer op marktplaats kijken, plaatjes zoeken en dan!

GASS ATTACK!!

Gr stratie

Squier4ever
27 maart 2009, 16:39
Heb zelf een Epi Explorer.

Zeer fijn spelende gitaar, mits goed afgesteld is er weinig verschil met gibson.

Grote verschil zit volgens mij in klank, zou de '58 korina Epi en de '76 Gibson eigenlijk naast elkaar moeten horen en dan beslissen of de meerprijs voor de gibson het waard is.

vooral de elementen in de epi's zijn niet echt super. het hout is allemaal wel oké, de hardware is ook niks mis mee (vind ik), maar de pickups kunnen echt beter.

Joost_79
27 maart 2009, 16:53
Tuurlijk alles draait in de muziek om de klank :)

Maar om dat te beoordelen moet je ze toch zelf gaan proberen, kijken wat jou bevalt.

Bouwkwaliteit ontloopt zich denk ik niet veel, de Epi zit gewoon erg mooi in elkaar. Wat dat betreft doet ie niet onder voor een Gibson.

Maar dat stemmetje, daar moet je idd. tegenkunnen.
Maar over het algemeen hebben gitaristen last van zo'n stemmetje dat zegt dat je altijd meer wil. Als je Gibson koopt zegt het stemmetje "maar het is geen custom-shop"....Er blijft altijd iets te wensen...

Luke-wannabe
27 maart 2009, 16:59
Tsjah ik denk dat het qua klank in een live situatie amper opvalt of je een Gib of Epi hebt. Feel en hoe de gitaar speelt is denk ik een grotere issue.

Evil-Payasos
27 maart 2009, 17:23
Ik ben zelf in het bezit van een 76' Gibson Explorer. Ik heb toentertijd dat ik hem ging kopen ook ook voor hetzelfde struikelblok gestaan als jij. Ik heb gekozen voor de Gibson en het is het echt absoluut waard, ik vond hem vele malen beter klinken/voelen en spelen dan de Epiphone. Als je zeker weet dat je een Explorer wilt aanschaffen, kan ik je de Gibson aanraden! Helaas ben ik verliefd geworden op een Les Paul en moet ik hem verkopen. Maar man wat is het een gitaar!

Mr. Dynamite
27 maart 2009, 18:50
Mensen, dit is geen GIBSON VS EXPLORER topic (staat wel in de naam maar dit gaat om de faded en de korina.
Is een Budget Gibson nou werkelijk beter als Epiphone of maakt het elkaar niet veel?

mesaman
28 maart 2009, 11:53
go for real! even sparen, verkoop wat, of gooi je geld er gewoon tegenaan.
heb je het echte en niet de remake.voeld ook beter en je zit gewoon goed met een gibson.echte mannen gitaren!

Mr. Dynamite
28 maart 2009, 13:13
go for real! even sparen, verkoop wat, of gooi je geld er gewoon tegenaan.
heb je het echte en niet de remake.voeld ook beter en je zit gewoon goed met een gibson.echte mannen gitaren!

je bedoelt hiermee de gibson explorers van 1100 euro?? :???:

mesaman
28 maart 2009, 22:28
wat bedoel je precies met 1100 euro?faded, custom, of wat er ook van is.dat kan hij toch altijd zelf bepalen door er op te spelen.type of bedragen zeggen me niet zo heel veel.enne gibson is dan waarschijnlijk de echte of zie ik dat dan verkeerd?of hij ook 1100 of 11000 kost?leg mij en de topic starter het maar uit.
epi/gibson is toch netzo als squire/fender?of niet?

Mr. Dynamite
29 maart 2009, 12:41
wat bedoel je precies met 1100 euro?faded, custom, of wat er ook van is.dat kan hij toch altijd zelf bepalen door er op te spelen.type of bedragen zeggen me niet zo heel veel.enne gibson is dan waarschijnlijk de echte of zie ik dat dan verkeerd?of hij ook 1100 of 11000 kost?leg mij en de topic starter het maar uit.
epi/gibson is toch netzo als squire/fender?of niet?

ik ben de topic starter ;)

ik dacht dat je met the real deal bedoelde in plaats van een budget gibson een standard.

espike
29 maart 2009, 13:42
Dit soort keuzes kan je altijd maar op 1 en dezelfde manier maken: Ga op beide spelen, en degene die je niet meer terug wil leggen is de beste keuze.

De keuze tussen de 2 is nog altijd ook gitaar afhankelijk. een top epiphone vs een maandag ochtend modelletje gibson zelfde type, zou voor mij vrij snel een keuze epi zijn.

Een practische onderbouwing, als ze beide bruut lekker spelen: ga voor de gibson, mocht je m ooit willen verkopen, krijg je je geld er wel weer uit. Gibson gitaren zijn waarde vaster dan de dollar koers (ok slecht voorbeeld, chinese triplex gitaren zijn dat ook ) Bij t bouwen van een gitaar betaal je voor t merk, maar ook een deel voor de kwaliteits controles die er op zijn toegepast m.b.t. hout kwaliteit, bouw kwaliteit, speelbaarheid, goed soldeerwerk etc. Die controles is waar de goedkopere merken op kunnen bezuinigen, ook al bouwen ze t zelfde product.
Als je een gibson koopt, en na 5 jaar zijn je stem mechanieken verrot, dan is t een bagger gitaar, bij een el cheapo koreaanse kloon vind je dezelfde gitaar een top gitaar omdat ie t 5 jaar zo goed deed en je hoeft enkel de stem mechanieken te vervangen. T is dus ook nog eens een verschil in pakket eisen wat je er aan gaat stellen.

Niet dat deze lap tekst je keuze makkelijker maakt, maar t zijn gewoon afwegingen die je kan maken.
Zelf zou ik voor de Gibson gaan, tenzij de epiphone echt 10 keer beter speelt, en je t ding nooit weer los wilt laten