PDA

View Full Version : Pedaaltjes vs Multi Effects ?



GlobalWarming
15 maart 2009, 19:12
Hey,

Ik was eens hier aan het rondkijken:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511&page=738

en ik zie dat er bijna geen multi effect boards worden gebruikt?
Heeft dit een reden ?
Is het niet handiger 1 pedaal mee te nemen waarin meerdere geluiden inzitten dan verschillende ?

Mitch
15 maart 2009, 19:16
Een multi-effect kan veel, maar het kost ook veel voorbereiding (programmeerwerk) en het klinkt gewoon anders. Het is maar net wat je nodig hebt of qua sound wil.

GlobalWarming
15 maart 2009, 19:34
Een multi-effect kan veel, maar het kost ook veel voorbereiding (programmeerwerk) en het klinkt gewoon anders. Het is maar net wat je nodig hebt of qua sound wil.

Trouwens met alle respect maar je Topic over in welke volgorde pedaaltjes plaatsen, snap ik weinig van,
Dat is dan wel een groot voordeel van een multi effect pedaal,
je zit er niet me te knoeien !
een voordeel dan weer van je zelfgemaakte board is dat je meer controle over alles hebt ...

sjaak1990
15 maart 2009, 21:09
Ik kan met mijn g-major en boss gt-pro ook genoeg instellen vind ik. Alleen ik vind analoge effecten gewoon beter klinken, daarom ga ik ze in de toekomst ook wegdoen. Vooral de drive uit een multi effect ding is gewoon minder dan versterkerOD en versterkerOD+boost Voordeel van zelfgemaakt pedalboard is ook dat je elk effect los naar smaak kan kiezen, delay van ene merk en soort dit weer van dat. Er zijn nog wel meer voordelen. Nadeel is dat je als je topspul koopt ook gauw veel geld kwijt bent :)

Mitch
15 maart 2009, 21:38
Trouwens met alle respect maar je Topic over in welke volgorde pedaaltjes plaatsen, snap ik weinig van,
Dat is dan wel een groot voordeel van een multi effect pedaal,
je zit er niet me te knoeien !


Dat je weinig snapt van dat topic is jammer, maar als je een multi-effect automatisch wil bestempelen tot overzichtelijk dan moet je eens gaan praten met de gemiddelde GT8 gebruiker :D

WillemdaGuide
15 maart 2009, 22:08
Ik snap weinig van dit topic, een combi van pedaaltje's pre en een multifx in de loop is toch al tijden de " beste" oplossing?

budje
15 maart 2009, 22:51
Ik snap weinig van dit topic, een combi van pedaaltje's pre en een multifx in de loop is toch al tijden de " beste" oplossing?

er bestaat geen "beste" oplossing. Wat voor jou namelijk prettig is hoeft voor een ander niet prettig te zijn!

Farether
15 maart 2009, 22:56
alles is al zo ongeveer verteld hier + het feit dat je geen pedalboard nodig hebt als je toch maar 1(multi-fx) pedaal hebt.

bastiaanvanbeek
16 maart 2009, 07:27
Ik ben een fan van losse pedaaltjes omdat ze over het algemeen toch beter geluid hebben dan (goedkopere) multieffecten. ok, je bent mischien wel wat duurer uit maar dan heb je ook wat. een los pedaal is echt specifiek bedoelt om dat ene effect goed te laten klinken, en bij de meeste (goedkopere)multieffecten worden er vaak een berg effecten op een hoop gegooit waar er vaak maar een aantal goed van zijn, tenminste die ervaring heb ik. ook is het zo dat je bij losse bepalen veel meer kanten op kunt. je kunt bijvoobeeld het ene effect van dat merk, en t andere effect van n ander merk, net wat het beste klinkt.

Les Paul R8
16 maart 2009, 07:52
Ik snap weinig van dit topic, een combi van pedaaltje's pre en een multifx in de loop is toch al tijden de " beste" oplossing?

Ook dat is persoonlijk. Mijn amps hebben niet eens een FX loop. En ik zou het ook niet willen. Voor mij zijn een paar pedaaltjes voor de amp genoeg. MIjn pedalboard wordt ook steeds kleiner. Nu heb ik een Overdrive, Chorus, Wah en een tuner er op.

GlobalWarming
16 maart 2009, 17:25
Nadeel is wel dat jullie al reeds ervaring hebben en veel termen gebruiken waar ik niets van snap,
maar ik denk dat ik nu wel ongeveer een beeld heb,

nog een voordeel aan aparte pedaaltjes kopen is dat je het rustig kan opbouwen, denk ik ...

ibanez260
16 maart 2009, 18:14
kijk ik persoonlijk heb niet meer nodig dan een chorus, een phaser, delay, en een degelijk distortion pedaal met goed uit te kijken heeft me die combinatie ongeveer 250 euro gekost. Moet ik dan zoeen boss gt10 gaan kopen van 450 euro waar 300 verschillende effecten inzitten terwijl ik er maar 4 van gebruik??

sugarfish
17 maart 2009, 13:04
Nadeel is wel dat jullie al reeds ervaring hebben en veel termen gebruiken waar ik niets van snap,
maar ik denk dat ik nu wel ongeveer een beeld heb,

nog een voordeel aan aparte pedaaltjes kopen is dat je het rustig kan opbouwen, denk ik ...


Laat je niet vertroebelen door wat termen.
Ik speel 18 jaar en noem mijzelf redelijk ervaren en ook op gebied van effecten. (ik ben een effectfreak..) Ik maak gebruik van de boss GT-8 i.c.m. de boss RC-20xl en de boss DD-20.
Ik heb in het verleden losse pedalen alsmede multi-effects gehad.
De GT-8 werkt prima voor, de sounds zijn goed, en de mogelijkheden geven mij veel ruimte!
Ik ga dan ook geen discussie of losse pedalen of multi's aan.

Als je nieuw bent op het gebied van effecten en hebt een beperkt budget zou ik kiezen voor een eenvoudig! multi-effectpedaal om de effecten te leren kennen. Vervolgens kun je verder bepalen waar je voorkeur naar uit gaat.

Ik durf dan ook te stellen dat mensen, met weinig gitaar/effect ervaring, die roepen dat losse pedalen altijd beter zijn, niet in staat zijn om een ingewikkelder multi-effectpedaal te bedienen met een gewenst resultaat.:soinnocent:

GlobalWarming
31 mei 2009, 17:13
Is het trouwens waar dat een multi pedal board veel minder geruis heeft dan een zelf samengesteld pedalboard ?

TimmU
31 mei 2009, 17:37
Nee, dat is niet waar.

Staon
31 mei 2009, 18:21
Ander punt van verschil is dat een multifx (in de vorm van een Boss GT-8 o.i.d.) per definitie digitaal is, ipv analoog. Of althans, ik heb nog nooit een analoge multifx gezien (iets met meer dan 5 verschillende effecten)?

Maar Tim, is het niet zo dat zo'n GT-8 een retegoeie buffer heeft en daardoor vrijwel ruisvrij is? Lijkt me wel te verwachten voor dat geld

GlobalWarming
31 mei 2009, 18:56
Ken een producer die er toch 100% zeker van is dat een zelf gemaakt pedalboard veel geruis oplevert, zeker tijdens opnames !

JER00N
31 mei 2009, 19:14
Met losse pedaaltjes heb je vaak gezeik met aardlussen en geplop bij het schakelen. Bij een multieffect zal je dat niet snel hebben.

Het ligt er aan wat voor muziek je speelt. Als je blues speelt en constant met alleen een randje overdrive speelt en verder niks, zou ik geen multieffect kopen. Maar zelf speel ik progrock en gebruik een hoop verschillende sounds. Dan is het makkelijk om alles uit 1 patch te halen, ipv steeds 4 stompboxen aan/uit te zetten.

Shaggy
2 juni 2009, 07:42
Wat ook nog opgemerkt moet worden is het gemak van een multi. Met een switch heb je een compleet ander geluid. Zeker als je veel verschillende covers speelt en ook dat geluid wil imiteren heb je meer aan een multieffektor.

Ik speel nu zo'n 20 jr met multi en heb van alles wel gehad. Losse pe(n)dalen klinken wat warmer en hebben een aangenamere tophoog , maar mijn medemuzikanten en vooral publiek hoort dit nauwelijks.

Aca Ilic
2 juni 2009, 09:17
Ik heb liever vier pedaaltjes waar ik iets aan heb, dan zo'n clinische multi eff. apparaat die vol gepropt is met alle toeters en bellen en waar ik voor 70 % niks aan heb ( buiten het feit dat analog eff. beter klinken)...

EuroCinema
2 juni 2009, 09:24
Trouwens met alle respect maar je Topic over in welke volgorde pedaaltjes plaatsen, snap ik weinig van,
Dat is dan wel een groot voordeel van een multi effect pedaal,
je zit er niet me te knoeien !


In een behoorlijk multi-effect kun je zeker wel de volgorde van de effecten bepalen en dat maakt ook zeker wel verschil in sound.

Los daarvan: een multi-effect is ideaal als je veel effecten tegelijk aan- en uit wilt zetten en als je heel veel verschillende sounds gebruikt. In alle andere gevallen zou ik lekker losse pedaaltjes kopen. Ik heb op mijn bord alleen volume, wah, booster en een tuner. Dat is de multi-fx moeite niet waard.

TimmU
2 juni 2009, 15:17
Ander punt van verschil is dat een multifx (in de vorm van een Boss GT-8 o.i.d.) per definitie digitaal is, ipv analoog. Of althans, ik heb nog nooit een analoge multifx gezien (iets met meer dan 5 verschillende effecten)?

Maar Tim, is het niet zo dat zo'n GT-8 een retegoeie buffer heeft en daardoor vrijwel ruisvrij is? Lijkt me wel te verwachten voor dat geld

Een GT-8 is een erg goed apparaat hoor, daar niet van. De vete Pedalboard -> multieffect is iets wat puur op smaak gebasseerd is. Ik zeg: Testen die handel! Duik lekker een winkel in , installeer je daar een aantal dagen( als je toch bereid bent om geld uit te geven dan kan dat best). Neem iemand mee die wat meer weet van pedalen / zoek een winkel waar veel kennis aanwezig is, en laat je verrassen.

Sinner
2 juni 2009, 21:02
Ik heb jarenlang opgetreden met een GT-5 (met nog een paar pedaaltjes in de loop) en dat gaat prima. Sterker nog, ik heb vaak complimenten mogen ontvangen over mijn geluid van andere gitaristen. Je moet er alleen wel even de tijd voor nemen om alles precies zo te tweaken zoals jij het wilt hebben. Mensen die zeggen dat er uit de GT serie van Boss geen goed geluid te halen is zijn gewoon lui:makeup:

Ik was op een gegeven moment overgestapt van losse pedalen naar multi effect omdat ik het tapdancen zat was en omdat er uitgebreide programmeermogelijkheden waren voor mijn delays, en oh ja, het neemt véél minder ruimte in.

Als je alles goed geprogrammeerd hebt heb je per patch je nummer helemaal klaar. Het nadeel is dat je spotane setwissels moeilijker opvangt en dat ik me, als we de set hadden bepaald even een kwartier moest terugtrekken om alle patches op de juiste volgorde te zetten.

Ik ben nu weer aan de losse pedaaltjes omdat;
- ik het leuk vind om (on the fly) effecten te "stapelen" (bij multi, minder goed te doen)
- omdat ik het leuk vind om nieuwe geluiden uit te proberen
- ik tegenwoordig beter kan spelen en tapdancen tegelijk.
- ik het lekker vind dat je altijd al je geluiden tot je beschikking hebt
- pedalen gewoon cool zijn:seriousf:

Ik vind het verder een leuke maar zinloze discussie inzoverre dat het een niet beter is dan het andere, maar dat het ene beter geschikt is voor sommige spelers/situaties dan andere.

my 2c

salo
28 juni 2009, 21:15
ik gebruik een gt10 juist voor wat lead sounds en mijn analoge losse pedalen voor heel veel ritmisch werk.

weet iemand hoe je die beiden kan combineren met elkaar ,zodat ik van mijn gt makkelijk naar losse pedalen kan overschakelen en omgekeerd.?

ik hoor zet ze in de loop maar een overdrive en distortion kan je toch niet in je loop zetten.toch niet evident denk ik :dontgeti:

Shaggy
29 juni 2009, 10:35
ik gebruik een gt10 juist voor wat lead sounds en mijn analoge losse pedalen voor heel veel ritmisch werk.

weet iemand hoe je die beiden kan combineren met elkaar ,zodat ik van mijn gt makkelijk naar losse pedalen kan overschakelen en omgekeerd.?

ik hoor zet ze in de loop maar een overdrive en distortion kan je toch niet in je loop zetten.toch niet evident denk ik :dontgeti:

Het kan wel als volgt;

Je programmeert een externe distortion pedaal (rechtsom draaien tot ie niet meer verdergaat, althans op de 6 werkt het zo) en zet hem op de juiste plaats in de chain. Je gt pakt dan de distortion uit de loop.

Guitarik
29 juni 2009, 12:34
Hoe lui ben je? Ik was in ieder geval te lui om met een multi-effect te werken.

Ik had een GT-6. Ik kreeg hier nooit het geluid uit wat ik zocht. Ik denk dat het er wel in zat, maar ik had niet de zin om uren bezig te zijn met patches instellen op zoek naar het perfecte geluid. Vind je dit leuk om te doen dan kun je met een multi-effect zeker veel bereiken.

Ik zelf vindt het gewoon prettiger om het bij een paar kritische effecten als distortion, delay, wah, te houden. Aantrappen en klaar.

Als beginner wist ik echter niet wat al die effecten nou inhielden. Ik moet zeggen dat de GT-6 mij op dat gebied wel flink heeft geholpen. Omdat alles er wel in zit, kun je eens goed luisteren welke effecten voor jou nou belangrijk zijn. Dan is het ook niet zo erg als het wat minder klinkt dan wanneer je een los pedaal zou kopen. Natuurlijk kun je dit met een goedkoper multi-effect net zo goed bereiken. Of je zoekt op internet naar voorbeelden.

hole
29 juni 2009, 13:15
Kunnen we dit topic niet beter hernoemen naar

"Het grote vooroordelen over losse pedalen vs multiFX" noemen? :D

Naar mijn mening is er geen "de beste oplossing". Wat de beste oplossing is, is eigenlijk maar afhankelijk van 1 factor: je eigen smaak.

Wat in jouw ogen het beste klinkt/het makkelijkste is/het meest praktisch is, is de juiste keuze, ongeacht of het nu losse pedaaltjes zijn of multi.

Ik mijn Gmajor in een parallele loop zitten (post-gain dus) en enkel een WAH pre-gain. Wellicht dat ik nog een phaser pre-gain zet, maar daar houdt het verder wel mee op: meer heb ik niet nodig, en ik kan alles lekker via midi schakelen: ideaal.

jim__
29 juni 2009, 20:08
Er is inderdaad geen beste oplossing. Een multieffect heeft als voordeel dat je wel met veel verschillende effecten kan leren werken, zodat je uiteindelijk wel weet wat jouw smaak is en hoe je de effecten kan manipuleren. Nadeel is inderdaad dat je wel een tijd zoet bent om door alle mogelijkheden de beste oplossing te vinden, en daar moet je net van houden. Ik speel zelf op een Pod X3 live, waar gelukkig een hoop goede effecten inzitten maar helaas ook een hoop bagger. Voordat je zo'n pedaal echt goed leert kennen ben je rustig een paar maanden bezig. Ik zou om te beginnen inderdaad eerst kijken naar een leuke instap multieffect, en vergeet ook zeker niet te kijken naar wat er tweedehands wordt aangeboden.

crapton
29 juni 2009, 23:06
Ik speel zelf op een Pod X3 live, waar gelukkig een hoop goede effecten inzitten maar helaas ook een hoop bagger. Voordat je zo'n pedaal echt goed leert kennen ben je rustig een paar maanden bezig. Ik zou om te beginnen inderdaad eerst kijken naar een leuke instap multieffect, en vergeet ook zeker niet te kijken naar wat er tweedehands wordt aangeboden.

+1

Heb zelf ook zo'n ding en de flexibiliteit en gemak zijn heel goed, zeker voor coverbandjes muziek. Wah ingebouwd, effecten, distortions wat je maar wil. Geluid is ook prima.

Ben nu weer terug bij wat pedaaltjes, is qua afstellen eenvoudiger. Ofwel zoals het klinkt klinkt het, en je hebt niet de hele tijd de aandrang weer een parameter even anders in te stellen...