PDA

View Full Version : staartstuk en kam van jazzgitaar



Luctor
14 maart 2009, 23:35
Ik heb onlangs een jazzgitaar van iemand overgenomen (Epiphone Emperor-N, de voorloper van de Joe Pass) en daar moet de brug (kam, hoe je het ook noemt) en het staartstuk van vervangen worden.
Bij de brug is een wieltje lam en het staartstuk resoneert.
Nu is mijn vraag: er zit een houten brug op. Kan ik er beter een metalen brug of deels hout en deels metalen brug op zetten of is een houten brug beter voor het jazzgeluid?
En over het staart stuk de volgende vraag: er zijn in de handel z.g. split tailpiece verkrijgbaar. Daarbij heeft de EAD snaar een langer mensuur dan de GBE snaar.
Deze wordt ook gebruikt op de Epiphone Broadway.
Wat het nut hiervan en heeft dat voordeel vwb het gewenste jazzgeluid?

Kan iemand mij antwoord geven op deze vragen?

barno
15 maart 2009, 00:41
geen langere mensuur, alleen langer stuk na de brug bij E A D voor iets meer spanning op die snaren.

Luctor
15 maart 2009, 21:43
ok meer spanning op de snaar. Misschien een domme vraag, maar wat is daar de meerwaarde van?
En dat van die brug: hoe zit dat?

superfly
16 maart 2009, 00:27
Ik denk dat een geheel metalen brug moeilijk (of niet) te krijgen is voor dit type gitaar.
Een brug met metaal zal theoretisch wat meer "byte" hebben, maar of je het ook hoort? Het grote voordeel aan hout/metaal is dat ze beter te intoneren zijn dan een volledig houten exemplaar.
Split tailpiece moet er voor zorgen dat er meer spanning op de brug voor de lage snaren komt waardoor het volume tussen de hoge/lage snaren beter gebalanceerd zou zijn. Het heeft alles met het ontwerp van je gitaar te maken, als er iets vervangen moet worden zou ik zoveel mogelijk voor het origineel gaan. Ik zou trouwens dat resonerende tailpiece eens goed bekijken. In principe is het een dood ding, als hij resoneert zit er waarschijnlijk gewoon iets los.

grtz
Wim

Saf
16 maart 2009, 00:37
mijn idee ook, het staart stuk zelf kan eignelijk toch neit mee resoneren?

Luctor
16 maart 2009, 14:28
Het staartstuk is zo'n gekrulde versie die ook op de Joe Pass zit.
Die kruldelen raken elkaar en dat hoor je op sommige momenten trillen.Proef op de som (gitaar bij de kop vasthouden en even op de kast kloppen) leert dat het twee metalen delen zijn die tegen elkaar trillen.

Maar de opmerking om zo dicht mogelijk bij het orgineel te blijven onthoud ik.

superfly
16 maart 2009, 18:47
Drupje soldeer tussen de delen misschien?
\/\/

Luctor
16 maart 2009, 21:49
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.....