PDA

View Full Version : Wat gaat langer mee?, rosewood toets of maple toets.



Foxey Freddie
14 maart 2009, 21:51
Niet om het uiterlijk(ik weet dat maple toets een keer ranzig wordt, maakt me niet uit) maar wanneer houdt het op. Hoelang gaat een rosewood/maple toets mee?

En ja, ik heb al rondgezocht op het internet maar ik kon het niet zo gauw vinden.

Bram+
14 maart 2009, 22:16
Dat roept eigenlijk een subvraag op: kan een toets naar verloop van tijd dermate beschadigd worden dat hij vervangen moet worden?

ijzerbroot1
14 maart 2009, 22:21
Aardige vraag. Volgens mij had Leo Fender ooit de ingeving om een rosewood of ebony toets te gebruiken omdat die visueel gezien niet zo snel vies werd. Maar wat het doet voor de levensduur zou ik niet weten.

barno
14 maart 2009, 22:22
echte maple of rosewood (die laatste mits basic onderhoud) gaan heeeel lang mee . Rosewood kan wel es putten krijgen: dat valt te herstellen. Vervanging in regel enkel als -tig keer herfret en de fretsleuven het niet meer houden.
Of bij zware operaties truss rod die niet zonder toetsvervanging te doen zijn.

j3r03n
14 maart 2009, 22:44
Hoe lang is lang?

Hoe lang bestaat de elektrische gitaar al? Jaartje of 70? Nou ga ik ff niet uit van die allereerste gitaren, maar gitaren uit de jaren '40-'50 zijn nog wel te vinden. De rozenhouten toets kwam er pas bij in de jaren '50, dus vanaf die tijd kunnen we gaan vergelijken. We zijn nu een dikke 50 jaar verder. Is er veel verschil in slijtage tussen beide toetssoorten? Het is mij nooit zo duidelijk opgevallen. Bij normaal gebruik, lijkt mij het verschil nihil.

Daar komt wel bij dat een rozenhouten toets (meestal) op de hals gelijmd is, hetgeen door herhaaldelijke wisselingen in vochtigheid of temperatuur wel aangetast kan worden.

Toch?

Bram+
14 maart 2009, 23:10
Is rozenhout overigens niet iets anders dan palissander (naar mijn weten de vertaling van rosewood)?

j3r03n
14 maart 2009, 23:43
Geen idee, als dat zo is, heb ik altijd gedacht dat ik op een rozenhouten fretboard aan het spelen was:soinnocent:

EDIT: Volgens wikipedia klopt t. Rosewood is palissander. Maple is esdoorn (=ahorn).

Di Stefano
15 maart 2009, 01:11
Ik denk niet dat er veel slijtage op de toets zit. In tegenstelling tot wat velen denken raakt de snaar de toets niet. Enkel je vinger. Ik denk dat je dus heel langer tegen het hout mag wrijven tot er enige vorm van slijtage zichtbaar gaat zijn.

wietse
15 maart 2009, 06:15
Ik denk niet dat er veel slijtage op de toets zit. In tegenstelling tot wat velen denken raakt de snaar de toets niet. Enkel je vinger. Ik denk dat je dus heel langer tegen het hout mag wrijven tot er enige vorm van slijtage zichtbaar gaat zijn.
waarom heb ik dan wel gitaren gehad, ook hofners e.d niet allemaal cheapo's met compleet uitgeholde toets door het spelen?
hangt natuurlijk erg veel van de speelstijl af, als je met veel bends speelt dan slijt het natuurlijk sneller.
ebben is het meest slijtvast van de gebruikte houtsoorten.

Foxey Freddie
15 maart 2009, 11:43
ok harstikke bedankt, ik ga namelijk binnenkort een strat kopen. Anders zou ik op de houdbaarheidsdatum afgaan, maar nu op de klank:P

Eko
16 maart 2009, 20:31
Het ligt heel erg aan je speelstijl en nog meer aan de verzorging van je handen. Lange nagels met scherpe randen schuren over het fretboard. Als je dat een jaar of 20 dag en nacht doet dan krijg je slijtplekken.

Madcow
17 maart 2009, 00:28
zo kan ik wat plaatjes herinneren van iemand ie echt hele kuilen in zijn fretboard had zitten, Dat had hij toen opgevult met zaagsel+houtlijm dacht ik

marter544
17 maart 2009, 13:32
Dat is wel vreemd, ik raak de toets niet eens bij het spelen.

iWishmaster
17 maart 2009, 14:41
Op mijn strat met rosewood toets zie ik nu (na een jaar ongeveer) al voorzichtige plekjes op de hals: lichte slijtage tgv mijn nagels denk ik. Op zich niet erg, zolang er geen diepe putten in komen natuurlijk, maar dat lijkt me ook sterk.

Misschien moet ik toch wat vaker mn nagels knippen (aan mn linkerhand dan, rechts heb ik ze nodig op akoustische gitaar).

Braindead
17 maart 2009, 19:02
Volgens mij kan je toets alleen echt slijtage oplopen als je frets te ver af zijn gesleten (en van te lange nagels). Dus als je tijdig herfret dan zal je er geen last van hebben.

espike
17 maart 2009, 19:46
Zal idd niet zo'n vaart lopen met slijten. Wat interessanter is, is de klank die je er door krijgt.. als je zo'n toets na 20 jaar fanatiek spelen gaar gespeeld hebt, wat al onwaarschijnlijk is, dan kan je m nog altijd vervangen, en opnieuw de hals laten herfretten, of je hebt een goed excuus voor een nieuwe axe

Eko
17 maart 2009, 23:04
Als je wilt weten hoe een gitaar er uit kan zien na ongeveer 35 jaar, elke dag , gebruik. Kijk maar eens naar de hardtailstrat van Walter Trout. Hij was ooit echt wit.
Het fretboard ziet er na zoveel jaar spelen nog steeds goed uit. Hij wordt echter iedere 18 tot 24 maanden , gemiddeld , opnieuw herfret.