PDA

View Full Version : Tone/sustain-verlies met een Roller bridge?



Speeddemon
14 maart 2009, 22:43
Ik zat er over te denken om de Tune-o-matic brug (ABR-1 style) van een van m'n Les Pauls te vervangen met een Roller bridge type
zoiets:
http://www.reverendguitars.com/reverend/images/demo_cos_sec_models/roller_bridge.jpg

Nu zijn die rollers dus geen vastzittende delen; hoe zit dat met tone/sustain? Raak je daar wat mee kwijt, maakt het niet uit?

macwilliams
15 maart 2009, 01:49
Ik heb het bij twee van mn lp's gedaan en bemerk geen verschil.

macwilliams
15 maart 2009, 01:51
En het ziet er ook nog eens beter uit.

artnaz
15 maart 2009, 03:34
Sorry voor mijn onwetendheid, maar wat bedoel je met "geen vastzittende delen?"

Enige verschil wat ik met de ABR-1 zie is dat de ene ronde zadels heeft en de andere rechte. Of is er meer?

http://www.chrisguitars.com/par-gib61es330-abr1-bridge.jpg

Mitch
15 maart 2009, 12:51
Die ronde zadels zitten om een asje dus die kunnen...............draaien! Vandaar 'roller bridge' ;)

Jorikjet
15 maart 2009, 12:59
heeft dit toegevoegde waarde op een gitaar zonder tremelo?

j3r03n
15 maart 2009, 13:07
Ik begrijp de upgrade naar roller bridge ook niet helemaal.:???: Wat is het nut? Blijkbaar schaadt het niet, maar baat het wel?

Speeddemon
15 maart 2009, 13:32
Ik begrijp de upgrade naar roller bridge ook niet helemaal.:???: Wat is het nut? Blijkbaar schaadt het niet, maar baat het wel?

Die zadels kunnen meerollen met je snaren als je een bend maakt, in plaats van een vast 'scherp punt' te zijn. Dit zou de kans op 'string breakage' moeten verkleinen.

@Artnaz; de meeste TOM ABR-1's hebben zo'n dun beugeltje boven de schroefjes zitten om die op hun plek te houden; dat ding is nogal een bron van rammels.

j3r03n
15 maart 2009, 14:06
Die zadels kunnen meerollen met je snaren als je een bend maakt, in plaats van een vast 'scherp punt' te zijn. Dit zou de kans op 'string breakage' moeten verkleinen.

@Artnaz; de meeste TOM ABR-1's hebben zo'n dun beugeltje boven de schroefjes zitten om die op hun plek te houden; dat ding is nogal een bron van rammels.

Okee, ik snap 'm :) Maar knapt je snaar zo vaak dan?

Speeddemon
15 maart 2009, 15:24
Okee, ik snap 'm :) Maar knapt je snaar zo vaak dan?

Op één van m'n Les Pauls een beetje vaker. Daar ligt nu een gouden Guitarfetish brug op; best o.k. hoor, maar als zo'n rollerbridge een duidelijke verbetering biedt, zonder in te leveren op tone en sustain, lijkt me dat wel het overwegen waard.

Hebben er nog meer mensen (met name die Les Paul/SG/Flying V spelen) ervaring met roller bridges?

Chris Winsemius
15 maart 2009, 15:34
Pak even de braampjes aan dmv. 'n vijl.

Op m'n Gibsons zitten nu gewoon stock bruggen en het snaren-breken valt behoorlijk mee, ik stoor me wel eens aan het ijzerdraadje bij de brug van m'n R7 maar dat wordt binnenkort wel getackled....

artnaz
15 maart 2009, 15:52
Die ronde zadels zitten om een asje dus die kunnen...............draaien! Vandaar 'roller bridge' ;)Die scherpe zadels die zitten toch ook om een asje (schroeven) die kunnen draaien?


@Artnaz; de meeste TOM ABR-1's hebben zo'n dun beugeltje boven de schroefjes zitten om die op hun plek te houden; dat ding is nogal een bron van rammels.Ok, dat begrijp ik. :)

Speeddemon
15 maart 2009, 16:02
Die scherpe zadels die zitten toch ook om een asje (schroeven) die kunnen draaien?

De zadels zelf kunnen bij een normale TOM niet draaien. Dat kan bij een roller bridge dus wel.

http://www.guitarpartscentral.com/images/BM005C.gif
de zadels zijn dus een soort kogellagers.

artnaz
15 maart 2009, 16:40
Oh, nou snap ik wat er bedoeld wordt! :D

episua
15 maart 2009, 17:02
Ik heb zo'n ding een tijd op mijn epi wildkat gehad. Klonk eerst allemaal prima, tot dat ik laatst de originele tom brug er weer op heb gezet. Hij heeft nu weer z'n oude attack/sustain terug. Ik zeg dus; niet doen!
Oh ja, tevens bij een Gretsch pro jet heb ik zo'n roller gezet, ook die klonk met z'n originele brug beter. Ik denk dat je het dus pas goed merkt wanneer je de oude brug er weer op zet.

espike
16 maart 2009, 00:15
Zelf zou ik geen brug gaan vervangen omdat je snaren breekt.
Voor je bends mag t niet uitmaken, dat moet een niet roller bridge ook goed kunnen hebben
De enige situatie waarin ik me een roller bridge op een LP kan voorstellen, is met een bigsby er op
Als bij alleen opdrukken je snaren knappen, check dan de brug, desnoods vervang je de saddles, of, wat ik deed: haal een dunne gewonden snaar, en trek die er eens goed door heen (gooi m daarna wel weg)
wat ook goed helpt, is minimaal een setje 0.10 snaren
0.09 breekt erg snel, en kost je ook een boel geluid.
Nu speel ik zelf al een tijd op 0.11 en gebruik ook regelmatig bends, maar heb sinds de overstap van 0.09 nooit meer een snaar gebroken.

B.t.w. ik zag ergens ook graftech saddles voor gibson, mischien is dat nog een leuk alternatief

Speeddemon
16 maart 2009, 00:47
Zelf zou ik geen brug gaan vervangen omdat je snaren breekt.
Voor je bends mag t niet uitmaken, dat moet een niet roller bridge ook goed kunnen hebben
De enige situatie waarin ik me een roller bridge op een LP kan voorstellen, is met een bigsby er op
Als bij alleen opdrukken je snaren knappen, check dan de brug, desnoods vervang je de saddles, of, wat ik deed: haal een dunne gewonden snaar, en trek die er eens goed door heen (gooi m daarna wel weg)
wat ook goed helpt, is minimaal een setje 0.10 snaren
0.09 breekt erg snel, en kost je ook een boel geluid.
Nu speel ik zelf al een tijd op 0.11 en gebruik ook regelmatig bends, maar heb sinds de overstap van 0.09 nooit meer een snaar gebroken.

B.t.w. ik zag ergens ook graftech saddles voor gibson, mischien is dat nog een leuk alternatief

Ik speel idd ook al jaren op 0.10 en dat scheelt behoorlijk ja. Die graphtech zadels ga ik waarschijnlijk nog erop gooien.

Orpheo
16 maart 2009, 00:48
bij een bend schuiven de snaren in de breedte, niet lengte. de rollerbrug heeft alleen nut bij een lengteverschuiving, zoals bij een tremolo. Kortom, weinig nut. Braampjes weghalen heeft meer nut.

MattellicA
16 maart 2009, 01:11
Maar met die bend wordt de snaar wat uitgerokken en dus beweegt ze ook in de lengterichting hoor, een klein beetje weliswaar.

Orpheo
16 maart 2009, 01:17
Maar met die bend wordt de snaar wat uitgerokken en dus beweegt ze ook in de lengterichting hoor, een klein beetje weliswaar.

imho niet genoeg om een rollerbrug te legitimeren.

Jan Buurman
16 maart 2009, 01:17
Ik heb toentertijd mijn LP Custom gekocht met zo'n rollerbridge erop. Ik volg dit topic dus vol interesse want ik vraag mij dus ook af waarom de vorige eigenaar die bridge erop gezet heeft.
Wie heeft hier echt verstand van en kan vertellen wat de voor- en de nadelen zijn....

Orpheo
16 maart 2009, 01:26
Ik heb toentertijd mijn LP Custom gekocht met zo'n rollerbridge erop. Ik volg dit topic dus vol interesse want ik vraag mij dus ook af waarom de vorige eigenaar die bridge erop gezet heeft.
Wie heeft hier echt verstand van en kan vertellen wat de voor- en de nadelen zijn....

als je het leest, zie je het hier al.

voordelen:
vermoedelijk minder stemmingsproblemen na benden
vermoedelijk minder snaarbreuk

nadelen:
-niet origineel -> problemen vaak met doorverkopen
-meer bewegende delen, dus kans op energieverlies van de snaar (meer dingen willen gaan trillen, dus energieverlies insnaar, dus sustainverlies)
-tone wordt anders (snaar gaat anders trillen met rollerbrug dan met vast brug, reden: zie vorig punt)

Oplossing voor bijna alle problemen: graphtech zadels. stemmingsproblemen en snaarbreukproblemen zijn opgelost, energieverlies is STUKKEN minder, sterker nog, zelfs positief in sommige gevallen (sustain in de plus dus). tone veranderd wel iets, maar imho minder drastisch dan met de rollerbrug.

nadeel: zwarte zadels.... ziet er niet uit vinden sommigen. ik vind het geen probleem. het zal me echt een rotzorg wezen. mijn hand ligt toch op de brug, zolang de pickups, en al het andere metaalwerk maar dezelfde kleur heeft, liefst natuurlijk goud.

mrweird
16 maart 2009, 10:43
Ik heb er ook graphtech zadeltjes opzitten, mbt sustain heb ik weinig tot geen verschil gemerkt, mbt tot het niet breken van snaren gigantisch.. :) En zwart met goud staat toch best wel sjiek?

DeiDRagonas
16 maart 2009, 11:38
Meestal ben ik t wel met Orph eens, maar stukken minder tone en sustain is echt n fabeltje vind ik. Ik heb laatst ook n rollerbridge laten plaatsen (oude brug had n defect, ik breek nooit snaren verder..), maar ik heb echt totaal geen verschil in geluid. Echt niks-noppes-nada. Geen verschil.

Grt R!

Chris Winsemius
16 maart 2009, 14:08
Ik vermoed dat zo'n roller-bridge hoofdzakelijk voor tremolo-gebruik bedoeld is.

Omschreven problemen: breken v/d snaren bij de brug-zadels.
Situatie: metaal op metaal contact/frictie
Oplossing: met vijltje/dremeltje braampje(s) wegwegwerken
Eindresultaat: minder snaar-breuken, zelfde klank en sustain

Klaar ;)

jimihattricks
16 maart 2009, 14:11
heb er eentje zitten op mijn oude Artstar, je levert definitely geen sustain of tone in (ten minste, in mijn geval niet), en je hebt een smoother bruggetje erop zitten met idd minder kans op string-breakage..

echter; als je nooit last hebt van gebroken snaren heeft het imo geen meerwaarde

Orpheo
16 maart 2009, 14:25
Meestal ben ik t wel met Orph eens, maar stukken minder tone en sustain is echt n fabeltje vind ik. Ik heb laatst ook n rollerbridge laten plaatsen (oude brug had n defect, ik breek nooit snaren verder..), maar ik heb echt totaal geen verschil in geluid. Echt niks-noppes-nada. Geen verschil.

Grt R!

kleine disclaimer van mijn kant. ik bekeek het vanuit een puur theoretische kant he.

HaroldA
16 maart 2009, 14:26
Vroeger braken mijn snaren ook regelmatig op de brug maar sinds ik top-wrap heb ik er nooit meer 1 gebroken! :soinnocent:

hole
16 maart 2009, 14:34
Vroeger braken mijn snaren ook regelmatig op de brug maar sinds ik top-wrap heb ik er nooit meer 1 gebroken! :soinnocent:

Ik wist niet wat Top-wrappen was, dus misschien nog meer mensen niet:

Klik (http://www.lilypix.com/photos/data/6f3e29a35278d71c7f65495871231324/3515_p46217.jpg)

HaroldA
16 maart 2009, 14:39
Ik wist niet wat Top-wrappen was, dus misschien nog meer mensen niet:

Klik (http://www.lilypix.com/photos/data/6f3e29a35278d71c7f65495871231324/3515_p46217.jpg)

Jep... Maar daarvan wordt weer gezegd dat het ten koste gaat van de sustain omdat er minder kracht op de brug wordt uitgeoefend.

Een extra reden voor mij om te top-wrappen is dat mijn snaren regen de brug aankwamen ipv alleen het zadeltje te raken.