PDA

View Full Version : fret buzz?



DVBAS
14 maart 2009, 21:43
Hallo,

ik ben zoals jullie misschien wel weten (of misschien ook niet) nog relatief nieuw met spelen op een elektrische gitaar en dus zit ik met een (waarschijnlijk) beginnersvraagje.

Ik speel nu al twee weken op mijn spear, maar de laatste tijd merk ik op dat vooral de lage E snaar begint na te trillen als ik ze (iets harder) bespeel. Is dit normaal of is dit een geval van fret buzz?

Indien wel, moet ik dan de actie verhogen/verlagen? En hoe moet ik dit dan doen?

Of zou het aan de snaren liggen (D'addario's die er standaard oplagen, maar ik weet wel niet meer welke exact)?

Het ligt (denk ik) niet aan mijn mannier van spelen, omdat ik deze natrillingen zelfs krijg als ik de open snaar bespeel (of is dit normaal?)

Alvast bedankt voor de hulp (en sorrie voor de noob-vraag)

Martijn-w
14 maart 2009, 21:52
Of je slaat de snaren heel hard aan, of de actie is te laag. Of de gleufjes in de topkam zijn te breed.

Muzieknono
15 maart 2009, 08:37
Je gitaar even laten nakijken en zo nodig laten afstellen.
Als je pas speelt is het niet denkbeeldig dat het aan je techniek ligt, ik had er in het begin ook last van, met name in de periode dat je het gevoel hebt dat je het door begint te krijgen, op e.o.a. manier begon ik veel te hard te spelen, dat verdwijnt ook wel weer, let ook op de stand van je plectrum.
Mvgr. Dirk Jan :metal: