PDA

View Full Version : Eenvoudige synth-achtige sound uit gitaar



Lexvandoef
14 maart 2009, 15:03
Even een vraagje tussendoor, het lijkt mij tof om in de band wat meer synth-achtige sounds te kunnen gebruiken voor sommige nummers.
Nu heb ik al ff zitten surfen en zoeken, maar de meeste (Line6 FM-4, EHX MicroSynth etc) wat ik tegenkwam is mij of echt TE wacky, te uitgebreid, of veels te fuzzy.

Ik zoek zoiets qua sound: http://www.youtube.com/watch?v=UUGsXOrOX94&NR=1, en dan vooral het begin stuk en vanaf 4:26.

Ik heb vorige week even een MicroKorg in huis gehad (digitale kleine synth/toetsen), daar kreeg ik het er wel uit, maar goed ik ben geen toetsen man en dat ding is niet van mij :(.

Thnx alvast!

hoofd
14 maart 2009, 15:26
Dat geluid haal je niet met de door jou genoemde criteria (als het dus niet TE wacky, te uitgebreid, of veels te fuzzy mag zijn). Uitgebreid wordt het sowieso, als je een echt synthgeluid uit je gitaar wilt halen. Maar dan kan je beter gewoon een microkorg halen, of iets dergelijks (DSI Mopho is ook een erg geil ding), dan kan je tenminste makkelijker aan de knopjes draaien en das toch wel een pré, als ik zo dat filmpje van je hoor.


http://www.youtube.com/watch?v=X0tb5DQ57jM

:cheerup:


P.S. moet jij niet foto's posten?

Mitch
14 maart 2009, 15:27
In de afdeling betaalbaar, freaky maar ook bruikbaar val je dan in twee van mijnf avoriete Tonelocks: SB7 en PM7. Ik weet niet of ze er nog steeds op staan, maar er stonden vroeger altijd perfecte, representatieve soundclips op de Ibanez site. Het boss synth pedaal is slechter instelbaar en veel lastiger om een goede sound uit te krijgen. De SB7 klinkt vetter en is makkelijker goed klinkend, al moet ik zeggen dat -ie voor bas wel duidelijk lekkerder is dan voor gitaar. Maar nog steeds goed inzetbaar. PM7 heb je volgens mij op de meeting gehoord :crazyhappy:

Lexvandoef
14 maart 2009, 15:56
P.S. moet jij niet foto's posten?

Ohja, crap vergeten, je hebt gelijk, komt eraan!
Tsja, ik ben helaas echt een ramp op een toetsenbord, dus een 'echte' synth halen gaat hem sowieso niet worden.

Trouwens, die Pigtronix vind ik wel tof, maar ook te uitgebreid, dat gedoe met die sweeps ed ga ik toch niet gebruiken.

@Mitch, die PM7 heb ik gehoord ja, vooral die beats die er uit kwamen vond ik vet, maar niet wat ik zoek eigenlijk. Ik ga eens naar die SB7 luisteren :).

Mitch
14 maart 2009, 16:00
Met de PM7 kun je ook veel subtielere sounds maken hoor. Ook ring mod achtige sounds en als je dan de depth laag draait en er drive bij gebruikt heb je opeens een heel synth-like fuzzsound. Die beats is maar één mogelijkheid, er zijn er meer ;)

Pepe
14 maart 2009, 17:59
Typisch het geluid van een ARP synth. Is natuurlijk gemakkelijk te maken met een ARP Avatar -als je dat uit een gitaar wil halen- maar er eentje vinden is lastig.
Ik zou het in een mono analoge synth zoeken met 2 of 3 occilatoren, je ziet nog wel eens een Korg voorbij komen. Krijg je instant dat geluid mee wat je op veel eind seventies punk/new wave opnames hoort van o.a. Stranglers en Ultravox