PDA

View Full Version : Klassiek: Asturias (een beginnetje door een beginneling)



Danieldg
14 maart 2009, 13:54
Hallo iedereen,

Sinds 1 maand speel ik ook klassieke gitaar. Ik heb een filmpje opgenomen om mijn vooruitgang te laten zien sinds mijn laatste filmpje (te vinden in het topic over m'n klassieke gitaar). Het is het eerste stuk tot de vertraging. Commentaar is zeer welkom, aangezien ik tot nu toe alles via zelfstudie gedaan heb. (veel videos van Ségovia en Williams bekeken vooral, voor de houding van het rechterhand etc.)

Hier het filmpje (het geluid is niet zo goed, maarja, je volume iets luider zetten helpt voor een betere weergave):

http://www.youtube.com/watch?v=dK5bdPkWwyg

- Daniel

Don Capo
14 maart 2009, 20:22
Hoi Daniel,

Even een paar kleine puntjes waar je hopelijk wat mee kan. In het begin van het stuk zijn het juist de basnoten die het "spannend" maken. Je picado klinkt vele malen harder dan je bas. Je kan je bastonen zwaarder laten klinken door de snaar vallend te bespelen. (je drukt met je duim de bassnaar naar beneden en beland met je duim op de volgende snaar)

Verder merk ik dat naarmate het stuk vordert je zuiverheid ten koste gaat van de snelheid die je probeert vast te houden. Probeer bij het oefenen niet steeds vanaf het beginpunt te spelen maar train de andere stukken separaat en voeg ze later toe. Een andere manier om de zuiverheid te bewaren is gewoon wat langzamer te spelen en het tempo heel langzaam op te voeren. (een metronoom werkt hier prima bij)

Je speelt hem al erg goed, ben benieuwd naar de vooruitgang over een paar maanden!

VHsologitarist
15 maart 2009, 06:26
Ha ook een reactie van mij:
Ten eerste je doet het harstikke goed gezien tijdsbestek dat je ermee bezig bent.
Kritiek die ik je kan geven:
- Probeer iets meer richting klankgat te spelen (daardoor wordt de toon iets ronder)
- Je rechter hand is voor klassiek iets te veel 'flamenco' en de duim zou hierbij iets meer 'naar binnen' moeten worden gecorrigeerd.
- Die vallende noten waar Don Capo het overheeft is op het begin moeilijk gezien de snelheid. Probeer het daarom langzaam te oefenen. Geen één goede gitarist speelt zonder het stuk langzaam geoefend te hebben. Vooral de rust die je houdt bij 0:49 hoort er niet te zijn. Dit doe je omdat het stuk voor jou te snel gaat en de overgang anders moeilijk kan pakken (daarom langzaam oefenen).
- De aanslag op 0:59 doe je op klassieke wijze goed. Flamenco gitaristen plaatsen hier een rasgueados. Wil je hier meer over weten verwijs ik je naar de afdeling flamenco.
- Op 1:02 speel je op een beduidend lager tempo, waarschijnlijk vermoeidheid.
- Je mist een paar belangrijke noten op sommige stukken (zorg ervoor dat elke noot helder klinkt zoals Don Capo dit ook aangeeft)
- Het vloeiende van het geheel is er nog niet, dit komt vast wel als je werkt aan de kritiekpunten en blijft oefenen
- Het loopje op 1:56 hoort eigenlijk niet zo gespeeld te worden, dit zijn dubbele noten in een iets hoger tempo (gespeeld vanuit picado -> wijs en middelvinger, inplaats pulgar -> duim).

Hoop dat hier iets mee kunt, succes

Danieldg
15 maart 2009, 11:10
Don Capo, VHsologitarist: Bedankt!
De tips zijn zeer waardevol, ik ben momenteel al beginnen te oefenen op de vallende noten, en dat geeft al veel meer definitie (natuurlijk op een zeer rustig tempo). Ik heb alleen nog een vraagje over de juiste rechterhandtechniek:
'Je rechter hand is voor klassiek iets te veel 'flamenco' en de duim zou hierbij iets meer 'naar binnen' moeten worden gecorrigeerd.' Als ik het goed begrijp zou ik mijn duim meer parallel moeten zetten met de snaren? (in feite ook afgaande op de filmpjes van de klassieke gitaristen):
http://img.quamut.com/chart/14871/dig_015654.jpg

Alvast bedankt!

-Daniel

hendrix2
15 maart 2009, 12:07
Duim juist minder parallel met de snaren.

http://www.classicalguitartechnique.com/images/theclassicx_iv4o.jpg
www.classicalguitartechnique.com

Persoonlijk heb ik me nooit helemaal kunnen verzoenen met de 'juiste' klassieke houding, tot ergernis van mijn leraar. Ik hou zelf niet zo van 'regels' in de muziek qua techniek enzo (maar uiteraard zijn die 'regels' er met rede, het is nu eenmaal de meest ontspannen houding van de hand)

Je doet het al erg goed, blijf vooral goed dooroefenen en neem de tips van Don en VHsolo... ter harte en dat komt helemaal goed!

humbucker
15 maart 2009, 12:20
Ik heb het voor m'n eindexamen moeten spelen, dus ik ben er ook een flinke tijd mee bezig geweest :)..

Je doet t al erg goed! Let er vooral op dat je de melodielijn (met de duim) harder aanslaat als de begeleiding. Een flinke duimnagel is handig hierbij. En zoals gezegd zijnde is het belangrijk om het tempo te blijven aanhouden. Vergaloppeer je niet in het begin, anders kom je uiteindelijk flink in de problemen. Rustig beginnen (met metronoom) en dan de snelheid geleidelijk opvoeren. Zo zal je vloeiender spelen.
Op het einde, het stukje naar de flagolet toe, speelde ik ook met de duim én palm-muted. Probeer dat maar eens een keer, geeft een leuk effect eraan.

Succes!

Danieldg
15 maart 2009, 12:24
Nogmaals bedankt voor de reacties! :)

Ik heb even de raad mbt de handpositie opgevolgd,, en dit is de houding die ik bekom:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OUNNAP84.jpg

Deze voelt zeer natuurlijk aan, maar is het ook een goede houding? (hij lijkt wel erg fel op de geposte tekening door hendrix2, maar ik vraag het liever aan jullie dan met de foute positie verder te gaan).

hendrix2
15 maart 2009, 14:11
Dat is toch de houding die mijn leraar mij steeds probeerde te leren, en ik vermoed dat die wel kennis van zaken had (dat ben ik zelfs vrij zeker).

Ik zou wel mijn hand nog wat meer boven het klankgat positioneren om een wat voller/warmer geluid te krijgen.

Anderen zullen waarschijnlijk wel wat kunnen corrigeren of betere tips geven.

Veel succes!

VHsologitarist
15 maart 2009, 20:06
Kijk hier maar eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=IxxH-FNxqxQ

Danieldg
15 maart 2009, 23:16
@hendrix2: Bedankt voor de tips!


Kijk hier maar eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=IxxH-FNxqxQ

Prachtig filmpje, dankzij de meerdere close-ups (vanuit verschillende hoeken) van de rechterhand heb ik nu een goed beeld van hoe ik mijn hand moet houden. Ik houd deze nu helemaal hetzelfde als Manuel Barrueco, en ik merk meteen een vooruitgang om die vallende noten te spelen.

Ik heb op 1 dag weer heel wat bijgeleerd, waarvoor dank aan jullie allemaal! ^^

VHsologitarist
16 maart 2009, 10:25
Je kunt je tevredenheid uiten op girorekening 69453402

grapje ;)