PDA

View Full Version : Gibson SG waarde



LaurentB
14 maart 2009, 11:27
Hallo allemaal,

Ik heb er door divers gegoogle achter proberen te komen, maar zie nogal uiteenlopende prijzen voor Gibsons SG staan, afhankelijk van type en jaartal.

Het punt is dit: mijn broer heeft een Gibson SG Special (met van die minihumbuckers) ergens uit de vroege jaren zeventig. Hij kocht hem in 1984 voor 1100 gulden. Hij is zeker niet in perfecte staat (de gitaar bedoel ik, niet mijn broer)(alhoewel), en de frets zijn wat versleten.
Het is zo'n donkerbruine.

Hij doet er niets meer mee en ik wil hem eigenlijk graag van hem overnemen. Ik wil hem echter wel een eerlijke marktprijs ervoor betalen.

Ik zie prijzen variërend tussen de 1000 en 2500 euro. Heeft iemand een idee wat nu redelijk is?

duckman
14 maart 2009, 11:51
heeft ie dot of block inleg?
Als het een dot is zo rond de 800-1300 euro afhankelijk van staat, orginele koffer ( dan is ie rond 73)
Als het een block is, 700 -1100 euro afhankelijk van staat, orgniele koffer.
(Dan is ie rond 76)

Die mini humbucker versies zijn niet zo gewild als met P90.

Heb je een foto, met koffer?
Dan is het wat makkelijker om een schatting te maken.

LaurentB
14 maart 2009, 12:36
De enige foto die ik bij de hand heb is er een van twintig jaar geleden, niet erg scherp en nogal donker (ik heb die gitaar niet hier). Veel beter krijg ik hem niet op de computer. Ik meen me te herinneren dat ik het serienummer eens teruggezocht heb op Internet, en dat ik ergens in 1973 uitkwam, inderdaad. Zeker niet later. Hij heeft ook inderdaad dot-inleg.

De originele koffer zat er niet bij.

http://www.em11.nl/images/gibson_sg_2.jpg

Ash ketchum
14 maart 2009, 14:43
Mooi ding, het is dat ik al een SG heb anders was deze een hele mooie optie.

duckman
14 maart 2009, 17:35
Dan zou ik inzetten op 800 euro.
Koffer erbij van Gibson cost zo'n 150 euro en refretten 200 tot 300 euro.

LaurentB
14 maart 2009, 18:06
Mooi ding, het is dat ik al een SG heb anders was deze een hele mooie optie.

Nou, toch niet hoor, want mijn broer hoeft hem niet te verkopen voor het geld. Het is alleen zonde dat-ie nooit meer gebruikt wordt. En als ik hem koop verkoop ik hem niet, want ik koop alleen gitaren die ik wil houden :-) Maar jij hebt er dus ook al een, gelukkig.

We zijn hem, twee weken nadat-ie hem gekocht had, nog bijna kwijt geraakt. Mijn broer bleef altijd op mijn kamer logeren als we repeteerden met de band waar we toen in zaten, en zijn gitaar schoven we onder mijn bed.
De volgende ochtend wordt mijn broer wakker en vraagt ineens: "Zeg, waar is mijn gitaar? Hij ligt niet onder het bed!" (hij keek daar vanaf zijn matras namelijk zo onder).
We concludeerden tot onze grote schrik dat we hem buiten tegen de auto hadden laten staan, in het donker van de avond daarvoor.
Ik sprintte naar buiten, maar die gitaar was natuurlijk weg.

Een echte Gibson buiten laten staan, wat een enorme stommiteit...

Ik hing met de moed der wanhoop een briefje in de hal van de studentenflat op of iemand iets gezien had. En verdomd, die avond werd ik gebeld door een bewoner van een andere flat die die ochtend vroeg de koffer had zien staan, en zo netjes was geweest deze uit voorzorg mee naar binnen te nemen!
Die hebben we dus wel een fles wijn gegeven als dank voor zijn goede zorgen. Hij was geen gitarist, maar meende toch wel dat merk eens eerder gezien te hebben en dacht al dat het een waardevol instrument was, vertelde hij.
We hebben nog een fles wijn voor hem gekocht, als dank.
Zelden heb ik zo'n pijn in mijn buik gehad, totdat we hem weer teruggevonden hadden, en het was niet eens mijn gitaar