PDA

View Full Version : Harmonische inhoud van een elektrische gitaar



Raaf
13 maart 2009, 22:59
Hello iedereen,

ik heb daarnet een experimentje uitgevoerd ivm de harmonische content van de pickups van mijn Squier Thinline. Het resultaat kan je hier vinden : http://www.youtube.com/watch?v=CGgpEGRkzLQ

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :noob:

Dirk_Hendrik
14 maart 2009, 10:03
Jaren geleden voor m'n Havo natuurkunde zo'n expiriment gedaan op een gewoonde fosphor scope. Dan is een spectrum analyser een stuk prettiger.

Een volgend expiriment zou kunnen zijn om een noot te sampelen, de attack ervanaf te knippen en het geheel in een waver-editor te loopen en dat naad je spectrum analyser te gooien zodat je een constanter "beeld" krijgt.

Raaf
14 maart 2009, 18:48
Goh ja een spectrum Analyser is het niet hoor. Het is een oscilloscoop met een FFT functie. Ze geeft wel een idee van hoe alles er uit ziet, maar heb toch al durven merken dat bij de lagere frequenties niet alles even nauwkeurig gebeurd.

Het idee om de noot te samplen is idd een goed plan. Helaas dat ik er de tijd niet voor heb. Mijn eerste prioriteit nu is om een buis achter dit ingangscircuit te hangen en te zien wat er gebeurt :)

j3r03n
14 maart 2009, 23:38
Leuk! Schooltje spelen met de gitaar erbij:) Dit vraagt om vervolgonderzoek!:soinnocent:

fredjuh
15 maart 2009, 00:20
het het boek "gitaarelectronica" staat dat allemaal haarfijn, de inhoud van een gitaarsignaal, welke harmonischen buizen toevoegen en hoeveel, hoe dit verandert met een andere bronweerstand, van alles. Als ik dat boek nog ns leen bij de bieb wil ik t wel even op t net gooien... Of iemand die in enkhuizen woont? in die bieb ligt t nl. Of iemand die het boek heeft?

Chris Winsemius
15 maart 2009, 00:32
het het boek "gitaarelectronica" staat dat allemaal haarfijn, de inhoud van een gitaarsignaal, welke harmonischen buizen toevoegen en hoeveel, hoe dit verandert met een andere bronweerstand, van alles. Als ik dat boek nog ns leen bij de bieb wil ik t wel even op t net gooien... Of iemand die in enkhuizen woont? in die bieb ligt t nl. Of iemand die het boek heeft?

Volgens mij ken ik dat boek wel, misschien zelfs hier aanwezig.

Anyway, waar je op duidt; bronweerstand en freqs.:
grafiekje resonante-frequentie gitaar-elementen mbt. belastingsweerstand.

(Iets anders dan waar de TS mee bezig is; dat gaat meer/vooral over de harmonische opbouw v/e snaartrilling.)