PDA

View Full Version : pedalen voeding



tom123
13 maart 2009, 20:12
Ik heb gehoord dat het uitmaakt of je de pedalen voed of er baterijén in stopt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het dan zo een groot verschil?

Mitch
13 maart 2009, 20:19
Een batterij is een onafhankelijke stroombron. Je bent dus niet afhankelijk van goede aarding, storing etc. die je kunt hebben als je een adapter gebruikt die je ergens in het stopcontact doet. Maar je moet ze weer regelmatig vervangen, hebben geen constante spanning (wordt minder bij legere baterij) dus zo heef alles weer zijn voor- en nadelen.

rocker_71
13 maart 2009, 22:44
Voltage van een batterij loopt ook terug. Een aparte voeding is altijd constant.

j3r03n
14 maart 2009, 23:01
Haha, tom123 heeft 123 berichten :soul:

@ Rocker71: Voltage = spanning, dus je zegt hetzelfde als Mitch

+ batterijen: Geïsoleerde spanningsbronnen
- batterijen: Ze gaan op (en snel ook!), verwisselen tijdens een optreden is not done. En dus dat teruglopende voltage als ie bijna leeg is.

+ adapters: Hendig, snel (bijvoorbeeld daisy chain) of makkelijker hogere spanning mogelijk
- adapters: Sommige pedalen vinden het niet leuk om voeding te delen met bepaalde andere pedalen (Wah + Fuzz / Modulatie of delay met distortion) en daisy chains kunnen (om die reden) brom of ruis veroorzaken. Hier is al veel over gediscussiëerd op dit forum, dus daar is wel iets over te vinden (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php).

PS. Tom, ken ik jou? Ik kom ook uit Weert:crazyhappy: EDIT: OOOOOW, Tom van scarlet rose! Met die lichtblauwe Mustang! Wij hebben ooit samen op een podium gestaan :D

groovieguitarguus
15 maart 2009, 00:11
- adapters: Sommige pedalen vinden het niet leuk om voeding te delen met bepaalde andere pedalen (Wah + Fuzz / Modulatie of delay met distortion) en daisy chains kunnen (om die reden) brom of ruis veroorzaken. Hier is al veel over gediscussiëerd op dit forum, dus daar is wel iets over te vinden (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php).


...Om dit te voorkomen, moet je dan een speciale pedalboard powersupply aanschaffen???
Gaat het ook mis als je op 1 stekkerblok diverse adapters hebt zitten???

j3r03n
15 maart 2009, 12:03
...Om dit te voorkomen, moet je dan een speciale pedalboard powersupply aanschaffen???
Gaat het ook mis als je op 1 stekkerblok diverse adapters hebt zitten???

Kan allebei, tis net wat je fijner vindt. Ik heb zelf geen voedingsverdeler, maar op het forum kun je vast wel vinden welke 'de beste' is.

Mitch
15 maart 2009, 12:40
...Om dit te voorkomen, moet je dan een speciale pedalboard powersupply aanschaffen???
Gaat het ook mis als je op 1 stekkerblok diverse adapters hebt zitten???

Nee joh, geen stress. Ik gebruik al jaren een stekkerblok met meerdere adapters en ik heb nog nooit écht last gehad van storing. Daarentegen zijn er genoeg mensen met brom en andere ellende. Het is heel setup-afhankelijk. Er zijn dan ook niet voor niets twee sticky's gewijd aan Ruis&brom en Voeding.
Probeer het gewoon uit, je merkt vanzelf of je setup gevoelig is voor storing of niet.