PDA

View Full Version : Review T-Rex Twister (chorus/flanger)



stratman1976
13 maart 2009, 17:39
De T-Rex twister heb ik nu een maand of twee in huis, nu eindelijk de tijd gevonden om er goed mee te klooien.
Hier volgt een review van mijn bevindingen.

De twister zit in een standaard T-rex behuizing en heeft hetzelfde formaat als b.v. de mudhoney.
Aan de zijkant zit een draaiknop die je in en uit kan drukken om het input niveau te kunnen regelen, je kan zo andere instrumenten dan gitaar ook aansluiten zonder dat het pedaal overstuurd.

Dit pedaal bevat 2 modi: chorus en flanger, beide kunnen met een keuzeschakelaar op light of heavy gezet worden en heeft een stereo output. Daarnaast een volume, tone en regen knop (deze werkt alleen bij de flanger)

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/T-rexTwister.jpg

Chorus:
Light: zoals het woord al zegt, dit zorgt voor een subtiele chorus die je met de rate knop van langzaam naar snel kan laten gaan. Met de depthknop maximaal begint er een soort toegevoegde modulatie “boventoon” doorheen te klinken wanneer je de rate verder dan 10:00 zet. Het doet mij het meest denken aan een soort pitchmodulatie. Bruikbaar als je wat freaky sounds wilt krijgen.
Je krijgt in deze modus geen volle rijke chorus zoals b.v. een ibanez, maar een subtiele redelijk ondiepe chorus.

Heavy: dit geeft een erg mooie chorus met wat predelay. Vooral als je hem wat sneller zet met de depth op 10:00 is dit perfect om een cleane gitaarpartij eruit te laten springen. Dit is de modus die ik zelf het vaakst gebruik. Deze chorus is veel dieper en warmer., maar minder “liquid” dan b.v. een ibanez

Flanger:
Hierbij kan je nog de mate van regen bepalen, je kan qua snelheid van echt extreem langzaam ( zo’n 30 sec per cycle), tot heel snel
Light: vergelijkbaar met de chorus qua karakteristiek, maar door de regen-knop behoorlijk extreem in te stellen
Heavy: veel meer metalig en dieper dan de light versie.
De flanger gaat van subtiel, bijna chorus achtig tot echt straaljager

Wat ik ook een handige feature vind is de volumeknop, die mis ik bij veel chorus pedalen. Mijn oude pedal werden qua volume een stuk harder bij inschakelen en dat was niet altijd bruikbaar.

Conclusie: een erg veelzijdig pedaal, waarbij de flanger mij verraste. Zoek je een echt analoog (klinkend) chorus pedaal dat is deze waarschijnlijk minder geschikt. Dit is ook uiteraard mijn mening……..

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

vinni
14 maart 2009, 21:49
Heb 'm ook getest......en dezelfde week weer retour.

De chorus vond ik nog het best. Miste wel de analoge warmte.

Het flangergedeelte vind ik gewoon bagger.....erg metaalig.
Maar goed.....voor een combi-pedaal wel aardig.

Zal wel geen toppertje worden met zo'n hoge prijs.

Vinni

Mitch
14 maart 2009, 21:52
We hebben 'm op de Modulatie meeting ook even voorbij horen komen en ik vond 't drie keer niks. De chorus vond ik juist te steriel en de flanger kon wel lekker extreem (dat metalige dus) en dat kan leuk zijn op z'n tijd, maar verder... net zo levenloos als de Replica.

vinni
14 maart 2009, 22:51
Ja,
Ook dat van die Replica.
Staat erg hoog aangeprezen.....maar ik mis toch heel veel warmte.
Replica is daarom weg....voor een Reptile! :crazyhappy:
Ook niet echt super warm....maar de modulatie is wel erg fijn.

Mijn andere delay (Jacques Prisoner) is eigenlijk zoveel beter....
Alleen die is maar 300ms.....da's zo jammer.

Oh ja....over de chorus. De Twister moest het dus afleggen tegen mijn
Jacques Meistersinger. Maar tegelijk met de Twister had ik ook een EWS Xotic modded Arion SCH-Z chorus....die was wel vet!.....te vet!!!!
Maar ja....daar kwam ik te laat achter.....toen ik mijn Meistersinger al had verkocht. :(

Maar die Arion was echt te veel....hou zelf van een lichte chorus....meer een detune.....Dus nu heb ik bij wijze van experiment een Cool Cat Chorus. En die is ook echt super hoor!....mooiste vind ik toch wel de mix/EQ.
En dat voor weinig.

Vinni

stratman1976
15 maart 2009, 13:37
Ik moet toegeven dat ie mij ook tegenvalt, zeker voor de prijs, maarja soms in een opwelling.... Ik vind hem niet slecht, hij is veelzijdig, maar ik mis idd warmte en dat "liquid" gevoel

En de ophef over de replica heb ik nooit gesnapt, die "brown" knop schijnt het dan ineens analoog te moeten laten klinken. Ik hoor het er niet aan af. Vind hem erg levenloos en way overpriced.

Bobby Lobster
26 augustus 2009, 14:59
Ik heb de Twister in mijn FX send/return geplaatst en is erg mooi bij subtiel gebruik. Bij meer extreme instelling vind ik het te flodderig worden bij de chorus. Bij de flanger is dat juist wel weer OK. Die kan echt diep gaan en klinkt nergens goedkoop. Toch zet ik 'm vaak op de subtiele chorus omdat dat m'n geluid verreikt zonder al te nadrukkelijk te worden. Zo laat ik de Twister vaak in 1 stand staan en daar is 'ie misschien wel wat te veelzijdig en kostbaar voor. Verder kun je 'm goed afstellen naar je volume en smaak. Ik ben er tevreden ermee.

Hier een plaatje van m'n set-up:
http://gallery.me.com/robdsmith/100110/P1070896/web.jpg?ver=12512914130001

vinni
26 augustus 2009, 17:51
Veel zelfbouw effecten?

Wat is dat voor een gitaar?

Vinni

Bobby Lobster
26 augustus 2009, 18:08
De gitaar is een De Gier Reflection. Een handgemaakte gitaar van gitaarbouwer Sander de Gier uit Schiedam. De effecten zijn inderdaad deels (zelf)bouw. Een compressor van BYOC en 2 boosters pedalen van Shiny Guitargear uit Dieren (NL). Allemaal erg goed gemaakt en wat de pedalen betreft ook nog betaalbaar en van klasse kwaliteit.

Rick trodat
27 augustus 2009, 09:18
Hoe bevalt die deep blue delay? Filmpjes klinken namelijk erg goed.

Bobby Lobster
27 augustus 2009, 09:25
Die deep blue delay klinkt nou echt zoals de naam. Hij klinkt echt helemaal analoog maar is het niet. Daarom is hij zo lekker klein. Het is niet zo.n fancy ding met 12 mogelijkheden en een 'tap' maar de klank is geweldig. De echo sterft mooi als een tape weg. Zit nooit in de weg en daarom is een 'tap' ook niet nodig. Met solo's is 'ie prachtig en de beste die ik tot nu toe heb gehad. Aanvankelijk vond ik 'm wat duur maar achteraf elke euro waard.

Rick trodat
27 augustus 2009, 11:23
Ik zet er zelf al heel lang op te gassen maar is erg duur. Het is toch een digitale delay met een analoog circuit? Op filmpjes klinkt in ieder geval behoorlijk analoog