PDA

View Full Version : Eindbuizen eruit, veilig zonder cabinet aangesloten?



Iceman
13 maart 2009, 13:17
Ik wil thuis het signaal van de preamp gaan opnemen zonder een cabinet of dummyload, om er later impulses overheen te gooien.
De buizenamp (top) waarmee ik dit wil doen heeft geen mastervolume.


Als ik de eindbuizen er uit haal, kan ik dan het preampvolume open zetten zonder de amp te beschadigen?

Thanx.

Arvoitus
13 maart 2009, 13:33
Over welke top gaat het?
Mij lijkt het dat je dan nog steeds je transformator overbelast.

Noctiis
13 maart 2009, 13:46
Is één van de FX loop poorten (in of out, weet niet zeker welke) niet tegelijk een preamp out?

Arvoitus
13 maart 2009, 13:50
Is één van de FX loop poorten (in of out, weet niet zeker welke) niet tegelijk een preamp out?

Jawel, de FX send is een preamp uit. En de FX return is een poweramp in.

Maar dan zit je nog steeds met het probleem dat je de trafo en eindbuizen opblaast als je niks aan de speakeruitgang hebt hangen.

Franc
13 maart 2009, 14:16
Jawel, de FX send is een preamp uit. En de FX return is een poweramp in.

Maar dan zit je nog steeds met het probleem dat je de trafo en eindbuizen opblaast als je niks aan de speakeruitgang hebt hangen.

Niet als er geen eindbuizen inzitten. Er komt dan geen signaal op de primaire zijde van de eindtrafo, alleen maar hoogspanning. Moet zonder meer kunnen.

Iceman
13 maart 2009, 14:24
Niet als er geen eindbuizen inzitten. Er komt dan geen signaal op de primaire zijde van de eindtrafo, alleen maar hoogspanning. Moet zonder meer kunnen.

Oke, bedankt.

Gaat om een Crate Stealth 50 watter.

Franc
13 maart 2009, 14:36
Maar waarom hang je er niet gewoon een dummy load aan?

Dan hoef je niet in de amp te duiken en aan de eindbuizen te rommelen.

ErikE
13 maart 2009, 16:45
Als het je er puur om gaat dat er geen signaal uit de speakerkast komt kun je gewoon de fx loop out gebruiken en niets in de in stoppen. Wel de kast aansluiten natuurlijk...

Iceman
13 maart 2009, 20:28
Ik wil juist zonder dummyload of cabinet opnemen, met impulses. Zit op een klein kamertje, dan staat een 4x12 snel in de weg.

VanMeekeren
14 maart 2009, 10:26
Het hoeft toch ook niet per se een 412 te zijn?

pol
14 maart 2009, 11:58
in principe is het al genoeg om enkel de fasedraaier eruit te halen.

eindbuizen trekken lijkt me wel veiliger. heb ik ook een tijd zo gedaan, gaf geen enkel probleem.

opnemen met impulses linkt wel mooier als je de eindbuizen erbij neemt, dus via een load met line out opnemen, maar wat jij wilt gaat ook prima.

zolang er maar geen signaal naar de eindtrafo gaat kan het geen kwaad dat er geen load op zit, hoe dat gebeurt maakt niet uit.

Iceman
15 maart 2009, 08:14
Pol, bedankt.

nico verduin
15 maart 2009, 10:33
Beetje afhankelijk van de de trafo's, houdt er wel rekening mee dat de voedingsspanning rustig een volt of 10-40 kan stijgen agv het ontbreken van de eindbuizen.