PDA

View Full Version : Fenderfreak travels to the dark side en probeert Gibson



Kingfisher
13 maart 2009, 11:11
Een postje voor al die Fender spelers die zich af en toe, in een moment van waanzin, afvragen hoe het eigenlijk zou zijn om op een Gibson te spelen.

Gisteren bij Piens geweest, om mijn Mesa Boogie Express te gaan halen :cheerup: Geduld, er komt een uitgebreide, zuiver subjectieve review zodra ik er kan op spelen zonder instant orgasme. Binnen enkele dagen dus.

Ik dus gisteren bij Piens in Deinze, met mijn gitaar, om de versterker te proberen. Helaas: ik had hem besteld via internet, en dan kijg je hem in zijn doos zoals ze hem van Mesa hebben ontvangen. Hun antwoord: wie via internet besteld, krijgt het goedkoper, dus geen after sales service :???: Dus als ik een gitaar van 3000€ koop via Piens online, wil dat zeggen dat ik zelf de intonatie mag doen enzo? Dat is dan ook de laatste keer dat ik duur spul bij hun on-line koop. Pas op: zeer gedienstige gasten, het is hun on-line policy die niet klopt.

Maar goed, to the point. Terwijl ik daar was, heb ik de tijd genomen om even de volgende representatieve planken te testen:

Gibson Les Paul Standard
SG Standard Robot
ES 335

Ikzelf heb een Fender Strat plus. Het was de eerste keer dat ik de tijd nam (2 u) om mij te verdiepen in het fenomeen "Gibson"

Mijn compleet persoonlijke bemerkingen:
- Gibsons zijn duurder, maar beter afgewerkt. Bij mijn Fender voel je, als je langs de hals glijdt, de verschillende frets. Niet dat je handen gaat openhalen, maar je voelt ze. Bij Gibson zijn ze aan de zijkanten gelijk met de hals gewerkt tot op de micrometer, en dan nog eens vernist. Ik denk dat ze bij Fender eerst vernissen, dan fretten?
- Een Gibson speelt sneller, van noot naar noot, maar bending was moeilijker.
- Een noot klinkt egaler, van aanslag to fade. Bij een strat heb je echt zo'n twang die dan overgaat in een toon.
- Een Gibson bijt meer. Nu snap ik wat ze met 'bite' bedoelen.
- Bij een fender is er echt een verschil tussen de klankkleur van de neck/middle/bridge pick-up. Bij Gibsons ook, maar veel minder. Kan door gebrek aan ervaring zijn. Mijn vriendin, een niet gitariste, hoort ook moeilijk het verschil tussen de pickups van de strat (neen, ik begrijp dat ook niet).
- Wel goed: het feit dat elke pickup een volumeregeling heeft. Dus slechts één switch bij het solo-moment. Bij fender is dit switch/volume draaien.
- De achterkant van een Les paul ziet er uit alsof het rechtstreeks uit een boom gehakt is. Bij een fender zit er vanachter nog een metaalplaat, en een back plate, met inox vijzen, dus wat meer hi-tech. Maar goed, smaken verschillen. Ik wil wel, net zoals bij die Gibson, een doorzichtige, smoked back plate. Gitaar lingerie.
- Die Robot is rotzooi. Moest een Les Paul '57 een robot gehad hebben, het zou in 1965 al kapot gegaan zijn. Dus die robots gaan nooit historische gitaren worden. De tuner van de 2e snaar deed het al niet meer. Net zoals je in de ikea naar de display meubelen kijkt voor de kwaliteit, want die zijn door duizenden handen al open en dicht gedaan, dus dan weet je hoe je keuken er zal uitzien in 15 jaar.
Die robots zijn trouwens goedkoper dan de niet-robots. What gives?
- Volgens de verkoper is een Les Paul Studio zijn geld niet waard. Ik dacht dat het juist een mooie gibson was voor een eerlijke prijs? Of had hij het eigenlijk over zijn marge?
- De winnaar: de SG voor het speelgemak en ergonomie, de ES335 voor de klank. Die ES355 is luid!

Alledrie hadden oude, plakkerige snaren. De goedkoopste was een SG van 2000+ €. Komt dus in uw winkel een klant die een Mesa Boogie komt halen van 1700€, die dus duidelijk een budget heeft, en die interesse toont in het betere gamma, en dan stop je hem een gitaar met oude snaren in de hand? Had ik een gas-aanval gehad op één gitaar, ik had ze waarschijnlijk ter plekke gekocht. Gemiste kans, Piens.

humbucker
13 maart 2009, 14:19
samenvatting: Blijf weg bij Piens ;)

JimiDylan
13 maart 2009, 14:37
samenvatting: Blijf weg bij Piens ;)

of juist niet, scheelt je geld ;) maaruhm, mooie review, maar ik moet zeggen dat ik de LP studio's altijd heel goed vind juist, alleen jammer dat ze zo ugly zijn.

Rick trodat
13 maart 2009, 14:59
Ieder zijn ding, ik heb ook een gibson van € 2000,- + ik heb ook een highway fender strat. En tuurlijk ziet de gibson er beter uit, en is ie ook beter afgewerkt. Toch vind ik mijn fender net zo lekker klinken. En omdat het totaal verschillende gitaren zijn heb ik ze allebei.

Orpheo
13 maart 2009, 15:02
weinig verschil tussen hals en brug?! wow...zelfs m'n bijna dove oma hoort t verschil, en dat is geen grapje. maar goed, kan ook aan de pups liggen, eerlijk is eerlijk.

ik vind juist de back van een les paul/gibson mooier. meer hout om te zien, minder lelijke afdekshit erop. en: niet dat enorme gat voor je tremolo!

marc_o
13 maart 2009, 15:38
Het blijft jammer dat zo'n mooie zaak als Piens altijd zo raar doet tegen klanten, alsof het een zegen is wanneer je daar iets mag kopen.
Mogen ze eerst wel iets aan de prijzen en de service doen, zeker in vergelijking met de Nederlandse winkels. Ik zie het als een soort snoepwinkel, want veel mooier vind je ze echt niet, maar jongens toch.....wat kunnen ze klantonvriendelijk overkomen soms, jammer, jammer, jammer...

iWishmaster
13 maart 2009, 16:52
weinig verschil tussen hals en brug?! wow...zelfs m'n bijna dove oma hoort t verschil, en dat is geen grapje. maar goed, kan ook aan de pups liggen, eerlijk is eerlijk.

ik vind juist de back van een les paul/gibson mooier. meer hout om te zien, minder lelijke afdekshit erop. en: niet dat enorme gat voor je tremolo!

Ik vind het verschil tussen hals en brug groter bij single coils dan bij humbuckers, misschien dat het daaraan ligt? Daarom vind ik mijn HSS strat zo'n geweldig ding: best of both worlds (voor mij dan).

G.G.
13 maart 2009, 17:12
Wat een EDIT: prut-review. Slaat echt nergens op, appels met peren vergelijken. Zet het in rood in de quote:


Maar goed, to the point. Terwijl ik daar was, heb ik de tijd genomen om even de volgende representatieve planken te testen:

Gibson Les Paul Standard
SG Standard Robot
ES 335

Ikzelf heb een Fender Strat plus. Het was de eerste keer dat ik de tijd nam (2 u) om mij te verdiepen in het fenomeen "Gibson"

Mijn compleet persoonlijke bemerkingen:
- Gibsons zijn duurder, maar beter afgewerkt Er zijn zat fenders die duurder zijn dan Gibsons. Bij mijn Fender voel je, als je langs de hals glijdt, de verschillende frets. Misschien ander type frets? Toets kan krimpen, Gibsons hebben vaak een binding, dus frets zijn ook anders afgewerkt, een hogere fret moet een haaksere hoek hebben... appels met peren vergelijken. Niet dat je handen gaat openhalen, maar je voelt ze. Bij Gibson zijn ze aan de zijkanten gelijk met de hals gewerkt tot op de micrometer, en dan nog eens vernist. Ik denk dat ze bij Fender eerst vernissen, dan fretten? Lijkt me niet, want dan beschadig je de hals bij het afwerken van de zijkanten.
- Een Gibson speelt sneller, van noot naar noot, maar bending was moeilijker. Kan aan de andere mensuur liggen en aan de andere radius, dit gevolg dat je noemt is persoonlijk. Ik speel langzamer op een Gibson.
- Een noot klinkt egaler, van aanslag to fade. Bij een strat heb je echt zo'n twang die dan overgaat in een toon. Logisch gevolg van Setneck - Bolt-on, daar heb je gelijk in.
- Een Gibson bijt meer. Nu snap ik wat ze met 'bite' bedoelen. Onzin, kijk eens naar een goeie telecaster. Bovendien zijn begrippen als "bite'" erg subjectief.
- Bij een fender is er echt een verschil tussen de klankkleur van de neck/middle/bridge pick-up. Bij Gibsons ook, maar veel minder. Te algemene stelling. Kan door gebrek aan ervaring zijn. Mijn vriendin, een niet gitariste, hoort ook moeilijk het verschil tussen de pickups van de strat (neen, ik begrijp dat ook niet).
- Wel goed: het feit dat elke pickup een volumeregeling heeft. Dus slechts één switch bij het solo-moment. Logisch gevolg van het ontwerp. Bij fender is dit switch/volume draaien.
- De achterkant van een Les paul ziet er uit alsof het rechtstreeks uit een boom gehakt is. Bij een fender zit er vanachter nog een metaalplaat, en een back plate, met inox vijzen, dus wat meer hi-tech. ja, logisch, of wil je rechtstreeks die veren zien zitten? LP heeft ook een plaat aan de achterkant, zelfs twee stuks. Maar goed, smaken verschillen. Ik wil wel, net zoals bij die Gibson, een doorzichtige, smoked back plate. Gitaar lingerie.
- Die Robot is rotzooi. Moest een Les Paul '57 een robot gehad hebben, het zou in 1965 al kapot gegaan zijn. Dus die robots gaan nooit historische gitaren worden. De tuner van de 2e snaar deed het al niet meer. Net zoals je in de ikea naar de display meubelen kijkt voor de kwaliteit, want die zijn door duizenden handen al open en dicht gedaan, dus dan weet je hoe je keuken er zal uitzien in 15 jaar.
Die robots zijn trouwens goedkoper dan de niet-robots. What gives?
- Volgens de verkoper is een Les Paul Studio zijn geld niet waard. Wie zegt dat je naar verkopers moet luisteren. Zij worden maar voor 1 ding betaald, en da's verkopen. Ik dacht dat het juist een mooie gibson was voor een eerlijke prijs? Of had hij het eigenlijk over zijn marge?
- De winnaar: de SG voor het speelgemak en ergonomie, de ES335 voor de klank. Die ES355 is luid!

Alledrie hadden oude, plakkerige snaren. De goedkoopste was een SG van 2000+ €. Komt dus in uw winkel een klant die een Mesa Boogie komt halen van 1700€, die dus duidelijk een budget heeft, en die interesse toont in het betere gamma, en dan stop je hem een gitaar met oude snaren in de hand? Had ik een gas-aanval gehad op één gitaar, ik had ze waarschijnlijk ter plekke gekocht. Gemiste kans, Piens.

MarkV
13 maart 2009, 18:02
Ik dus gisteren bij Piens in Deinze, met mijn gitaar, om de versterker te proberen. Helaas: ik had hem besteld via internet, en dan kijg je hem in zijn doos zoals ze hem van Mesa hebben ontvangen. Hun antwoord: wie via internet besteld, krijgt het goedkoper, dus geen after sales service :???:

Op dat moment was ik er toch wel klaar mee geweest hoor... Dan had ik me beroepen op het recht en zo direct de versterker teruggegeven en me geld terug geeist.

Wat een belachelijke zaak...:dontgeti:

KamikazaGuitar
13 maart 2009, 18:16
Wat een K#T-review. Slaat echt nergens op, appels met peren vergelijken. Zet het in rood in de quote:

Vind het nogal raar dat je zit te zeuren over subjectief en persoonlijk terwijl er boven het stukkie dat je gequote hebt staat:

Mijn compleet persoonlijke bemerkingen:

Ik vind het wél boeiend om te lezen wat iemand ervaart als het verschil tussen fender en gibson, ook al is dat persoonlijk.

EDIT: Er staat inderdaad het een en ander in dat misschien niet helemaal correct is, maar nog vind ik het ontzettend bot om gelijk te zeggen dat het een "k#treview" is.

Chroxy
13 maart 2009, 18:31
zo he, beetje miepen niks..

Het is zijn mening, zijn review, prima toch?

Anyway; Gibson Studio's, waarschijnlijk had hij het idd over zijn marge. Ik heb dr een en de gitarist van mn band een LP Standard.. Qua feel van de hals zijn ze iets anders, net als in gewicht, maar voor klank doen ze niet voor elkaar onder (beiden van onze gibsons hebben nog 498t&R elementen). Mocht je ooit interesse krijgen, gewoon proberen, hoewel ze natuurlijk veel minder uit zien dan een LP STandard

G.G.
13 maart 2009, 18:50
Oke, ik ben wat bot geweest. Het is een leuk stuk, lekker uitgebreid, maar ik las nogal wat tenen-knommende zaken.

Eerlijk is eerlijk: Die regel, met "persoonlijk" heb ik overheengelezen. Excusses daarvoor.

Ik zal er "prut-review" van maken.

Wil niet zeggen dat ik het geen amusant stuk vind, en het zal best ontsporen tot een leuke Fender-Gibson Hate-Love topic.

JeanPaul du Vinnie
13 maart 2009, 23:03
Ik dus gisteren bij Piens in Deinze, met mijn gitaar, om de versterker te proberen. Helaas: ik had hem besteld via internet, en dan kijg je hem in zijn doos zoals ze hem van Mesa hebben ontvangen. Hun antwoord: wie via internet besteld, krijgt het goedkoper, dus geen after sales service :???:
Jezus, wat een zever. Soms denk ik echt dat ze bij Piens de strijd tegen de Duitse internetwinkels al lang opgegeven hebben en nu gewoon nog een beetje de klanten pesten op hun way out... De internetwinkel van Piens is nog steeds Piens, dus zie ik totaal geen reden waarom ze daar speciale voorwaarden op zouden moeten toepassen. En ja het is goedkoper, maar dat is omdat een magazijn nu eenmaal veel goedkoper is om te onderhouden, dus het is niet alsof ze er iets aan verliezen dat ze dan moeten compenseren door geen after sales service te leveren... Buh, ik kan me daar zo zwaar in opwinden.
Maar bon, dat is dus nog een reden waarom ik de kleine gitaarwinkel verkies boven Piens (en de internetwinkels): minder zever, meer eerlijkheid.

Los daarvan: leuke review. Let niet op mensen met geldingsdrang.

Eko
13 maart 2009, 23:11
Sorry , ik kan niks met een negeatieve opmerking van : Ik wilde het zonder marge van de winkel hebben en nu doen ze nog niks ook! Je wilde het toch? Je vraagt aan een winkel om het zonder opslag van wat voor service dan ook te leveren , ze doen het , en dan gaan klagen over het gebrek aan service......... Het te besteden bedrag zegt niets over de service die je er bij krijgt. Je hebt nog een hoop te leren. Vraag volgende keer een winkel om een eerlijke prijs voor een fullservice levering en ga dan klagen als het niet goed is.
De vergelijking tussen Fender en Gibson zal altijd mank blijven gaan. De gebruikte materialen verschillen zo erg dat iedere opmerking bijna nutteloos is.
Ik ben een groot Fenderfan. Ik heb diverse duurdere planken en die bevallen zeer goed. Ook heb ik de beschikking over andere , dure , instrumenten , waaronder een handgebouwde Les Paul. Het geluid van die laatste is heel mooi maar door het gebruikte materiaal hemelsbreed verschillend van een strat/tele. Niet te vergelijken maar daarom niet minder of meer.

JeanPaul du Vinnie
13 maart 2009, 23:20
Dat vind ik dus echt niet hé. Als internetwinkels als Thomann (die ook kosten knippen waar ze maar kunnen) wél een degelijke naverkoopdienst kunnen regelen, waarom zou Piens dat dan niet kunnen? Ik vind dat eigenlijk maar de basis van de basis op vlak van klantvriendelijkheid.

Kingfisher
13 maart 2009, 23:37
Ik ben zeker geen Piens-basher, integendeel. Ik ben er al twintig jaar klant, en zal het zeker blijven. Ik heb daar zeker drie staff members lastig gevallen, en alledrie waren ze om ter vriendelijkst. Tot en met meehelpen inladen in de auto.
Ook hebben ze door hun omvang een eeenorme keuze om te testen. Ik ga er zeker mijn volgende acoustische kopen, want daar verandert de kwaliteit echt van gitaar tot gitaar.
Reeds drie versterkers gekocht en zeker twee gitaren, en dan nog watvanalles. En ik ga er zeker terug. Maar soms kunnen ze de bal ook zoooo mis slaan.

Was het goedkoper dan elders? Yup, alhoewel slechts enkele tientje.
Vriendelijke service? Yup
Facilities: super: klein kot om ergens zonder pottekijkers op gitaren te plukken, zonder dat naast je basspelers en drummers hun eigen ding doen. Ik ben wel te vinden voor een jam, maar niet in een gitaarwinkel.
Kon het beter? Yup. Client management. De internetwinkel is een bonus voor iedereen. Je kan de kosten drukken, door de klanten te laten kiezen en betalen via internet. je moet je niet bezig houden met tire-kickers (mensen die komen kijken zonder kopen). Dus in de ideale wereld zijn de enige mensen die binnenkomen, mensen die aankopen/afhalen. Dat zijn dus wel gouden klanten. 90% van uw omzet komt van 10% van uw klanten.
Wie koopt bij Piens on-line? Mensen die willen kopen via internet, maar toch nog persoonlijk contact willen (garantie, uitleg, zekerheid...).
Als het toch maar ophalen is, waarom zou de klant dan niet via een mail-order kopen, zoals Musicstore? Want die zijn nog goedkoper. Ik denk dat er een toekomst ligt in het Piens Systeem, dat veel op Ikea lijkt: selectie via de catalogus, en dan zelf halen. maar dan moeten ze zich wel differentiëren van de andere internetwinkel.
Ik ben speciaal van Brussel naar Deinze gereden, waarom laat ik de doos niet opsturen de volgende keer? Het huidige systeem is nochtans vol voordelen: klant komt naar je toe, en het is een klant die reeds gekocht heeft (10-20% van de mensen die de winkel binnen stappen. De klant krijgt de kans nieuwe producten uit te proberen. Dus de hybride internet/bricks&morter is geen slecht idee. je moet het alleen beter uitwerken.
Prijzen moet je drukken door volume. Niet door te snijden in de service.

"Het te besteden bedrag zegt niets over de service die je er bij krijgt. " Hoe erg. Luister: een klant die iets koopt, zelfs al is het een plectrum, behoort al tot de top 10% van de bezoekers.

Jorikjet
14 maart 2009, 10:21
Wat een EDIT: prut-review. Slaat echt nergens op, appels met peren vergelijken. Zet het in rood in de quote:

een gemiddelde gibson lp begint bij 2000 euro, een gemiddelde strat zeker voor de helft minder!

janpetrarca
16 maart 2009, 13:45
waar blijft de review van de mesa???
;)