PDA

View Full Version : Mijn eerste gitaar



Atitus
12 maart 2009, 21:54
Hey, nieuw op dit forum en nieuw in de wereld der gitaren, en ik moet nog een gitaar hebben. Ik weet zelf bar weinig van gitaren, en ik ken ook niemand die wat afweet van gitaren, daarom ben ik hier maar eens gaan kijken.
Ik ben een beginneling, met weinig geld en een voorkeur voor metal (thrash in het bijzonder). Waar moet ik op letten, of kan iemand een model voorstellen? Ik heb zelf een goedkope gitaar gevonden op het internet, een totaalpakket met versterker en alles en nog wat (er staat bij "stratocaster" en "jordan", hoe zeg ik dat, Jordan stratocaster?) maar ik weet niet of die deugt.
Nog mijn excuses voor mijn grenzeloze onwetendheid.

ijzerbroot1
12 maart 2009, 22:02
Welkom, maar misschien moet je eens beginnen om dit te lezen, dat helpt : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302

hole
12 maart 2009, 22:02
Allereerst: Welkom op dit forum, leuk dat je meedoet.

Ten tweede: kijk eens hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302) (klikken).

Daar staan misschien wel tips voor je! Veel plezier in je zoektocht.

Ferraririk
12 maart 2009, 22:02
Allereerst: Welkom op dit forum :rockon:

ik kan je wel een tip geven: van die hele goedkope dingen zoals die van jordan (ik gok dat je die gevonden heb op mainmusic, voor 90 euro)
Het lijkt mooi, maar het is bagger,
om iets voor te stellen zou je Bijvoorbeeld naar Squier kunnen gaan kijken

EDIT: 3 reacties, 1 tijdstip, maar ik ben de enige die niet naar dat ding verwijsd, maar het is het zeker waard te kijken, ik heb er ook veel aan gehad zon 1,5 maand gelede :P

richwoodplayer
12 maart 2009, 22:09
zeker even bij het linkje kijken.
maar het beste is nogsteeds om gewoon een gitaar winkel in te gaan en gewoon te testen wat jij lekker vind spelen en klinken, dan kom je zeker met een gitaartje thuis waar je helemaal blij mee bent;)
suc6 ermee.

Atitus
12 maart 2009, 22:24
Bedankt, da's snel. Ik had al gekeken, maar ik weet eigenlijk zo weinig van gitaren, dat ik niet zou weten waar te beginnen. Ik kijk wel wat rond in winkels, 'kweet tenminste dat ik niet die jordan moet hebben.

Ferraririk
12 maart 2009, 22:34
haha, mooi man, veel succes, hopen dat je de perfecte gitaar voor jezelf vind!

hezz
13 maart 2009, 01:10
Wil je niet misschien eerst akoestisch beginnen? Elektrisch is leuk enzo, maar ik heb toch het gevoel dat beginners beter met een akoestische kunnen beginnen inplaats van de sterke verleiding creeren om solos te gaan proberen te spelen. Beginners op een elektrische gitaar klinken naar mijn gevoel ook vaak een stuk valser dan op een akoestische.

Ik begon op een klassieke nylon snarige en merk dat dat me wel goed geholpen heeft omdat het een erg dikke hals had en een breed fretbord. Je moest gewoon meer moeite doen voor doen, maar dat is juist goed! No pain, no gain he?

Iemand die goed akoestische gitaar kan spelen, kan dat bijna altijd ook elektrisch. Maar in een omgekeerde situatie zie je vaak dat ze het een stuk minder doen.

Dommedik
13 maart 2009, 11:15
Maar het is zo, dat als je eerst acoustisch gaat spelen terwijl je eigenlijk heel graag elektrisch wil, je minder gemotiveerd raakt en dus minder op die acoustische gaat spelen. Hezz, je hebt wel gelijk. Maar ook ik heb zelf ondervonden dat de motivatie verdwijnt als je acoustisch speelt terwijl je heel graag elektrisch wil. Misschien is een Ibanez wat voor je? of idd een squier, zijn vaak heel veelzijdige gitaren. Miss een met een HSS?

ER!K
13 maart 2009, 15:25
Als je Metal gitaar wilt spelen, is een beginnerssetje van Ibanez best een goede optie lijkt mij. Als ik nu even op de Ibanez site kijk, zie ik dat ze twee sets hebben met een gitaar, versterker, gitaarkabels en een gitaarband.

Ergens boven mij gaf iemand aan dat je ook best met een akoestische gitaar kan beginnen, is een prima idee, maar ik vond het zelf leuker om meteen een elektrische te kopen (wilde zelf ook graag de metal richting op). Mijn vader heeft een akoestische gitaar gekocht op dezelfde dag dat ik om mijn gitaar ging (maar hij kan er niet op spelen dus doe ik dat maar) en ik merk toch dat de akoestische gitaar wat makkelijker speelt, vooral bij het aanslaan van meerdere snaren tegelijk. (kan ook komen omdat ik een superslechte elektrische gitaar heb ;))

marter544
13 maart 2009, 15:35
Je ziet de laatste tijd OLP gitaren erg goedkoop gaan, en dat zijn echt topdingen, beter dan squier en epi imo.. Kijk hier eens naar:

https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=32_61&products_id=3983&osCsid=832f2da3c1bfbc3fd33e81ef4f1e0dd3

http://www.thomann.de/nl/olp_olmm4pbl.htm

hesse
13 maart 2009, 15:38
Vinden jullie acoustisch echt zoveel gemakkelijker?:???:
Misschien dat ik te weinig onderscheid maak met een klassieke gitaar (een acoustische speelt inderdaad iets gemakkelijker door het soort snaren oa), maar als je acoustisch wilt dan wil je toch niet eeuwig enkel akkoordjes blijven spelen maar vooral meer verschillende lijnen tegelijk spelen?
Op elektrisch kan je ook toonladdertjes doen en je kan direct melodietjes spelen (santana bv leent zich hier heel gemakkelijk toe). Bovendien speelt het veel gemakkelijker omdat je veel minder snel tot fingerpicking moet overgaan.

On topic: Je gaat sowieso tevreden zijn met je eerste gitaar. Je hoort wel het verschil tussen gitaren als je ze naast elkaar legt, maar je kan toch nooit alles uit je gitaar halen de eerste jaren dus je zal zo blij zijn op het moment dat je na zolang spelen op die beginnersgitaar ineens merkt dat je het instrument 'ontgroeit' bent. Dat is zowel een zalig gevoel als een kutgevoel want dat betekent dat je bijna verplicht bent geld te gaan uitgeven:)

ER!K
13 maart 2009, 15:54
Vinden jullie acoustisch echt zoveel gemakkelijker?:???:
Misschien dat ik te weinig onderscheid maak met een klassieke gitaar (een acoustische speelt inderdaad iets gemakkelijker door het soort snaren oa), maar als je acoustisch wilt dan wil je toch niet eeuwig enkel akkoordjes blijven spelen maar vooral meer verschillende lijnen tegelijk spelen?
Op elektrisch kan je ook toonladdertjes doen en je kan direct melodietjes spelen (santana bv leent zich hier heel gemakkelijk toe). Bovendien speelt het veel gemakkelijker omdat je veel minder snel tot fingerpicking moet overgaan.

On topic: Je gaat sowieso tevreden zijn met je eerste gitaar. Je hoort wel het verschil tussen gitaren als je ze naast elkaar legt, maar je kan toch nooit alles uit je gitaar halen de eerste jaren dus je zal zo blij zijn op het moment dat je na zolang spelen op die beginnersgitaar ineens merkt dat je het instrument 'ontgroeit' bent. Dat is zowel een zalig gevoel als een kutgevoel want dat betekent dat je bijna verplicht bent geld te gaan uitgeven:)

Ik bedoelde niet dat ik een akoestische makkelijker vind spelen (mijn elektrische speelt makkelijker) maar dat het makkelijker is om meerdere snaren tegelijk aan te slaan op da akoestische gitaar. Ja, ik weet dat de TS metal wil gaan spelen, en dan is een akoestische gitaar een minder goed idee.

RobertoL
13 maart 2009, 16:45
Je ziet de laatste tijd OLP gitaren erg goedkoop gaan, en dat zijn echt topdingen, beter dan squier en epi imo.. Kijk hier eens naar:

https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?cPath=32_61&products_id=3983&osCsid=832f2da3c1bfbc3fd33e81ef4f1e0dd3

http://www.thomann.de/nl/olp_olmm4pbl.htm


Thank you for all the years of support. The OLP brand has been retired, starting in 2009.
Zonde, ik vond het wel mooie dingen, wilde er wel misschien een kopen, helaas zijn ze ermee gestopt. Hebben ze geen nieuwe naam ofzo gekregen?

langeeend
13 maart 2009, 16:46
Joh,

Je moet jezelf echt afvragen: wat wil je met gitaar spelen? Wil je echt een goede speler worden met een klassieke achtergrond waardoor je veel muziektheorie en nette techniek leert, of wil je gewoon lekker snel leuke nummer willen spelen waarbij je altijd zelf kunt kiezen hoever je theoretische of speltechnische verdieping opzoekt?

Je moet gewoon direct met elektrisch beginnen is mijn advies. Ik stond zelf een tijd geleden ook voor de keus: akoestisch beginnen om te leren spelen of meteen elektrisch. Je hebt het beginnen op akoestisch helemaal niet nodig om te leren spelen, want je kunt je elektrische gitaar ook gewoon clean bespelen om echt goed te leren onderkennen wat je hoort en speelt. En daarnaast speelt een elektrische gitaar gewoon makkelijker door de dunne hals. En mocht je een klein beetje willen rocken: powerchords heb je op een elektrische gitaar zo onder de knie en dat klinkt meteen al gaaf. Bij een akoestische gitaar zal je lang een periode hebben dat wat je doet gewoon bagger klinkt, en dat motiveert niet echt.

Ik heb het mezelf ook zo geleerd: ik begon elektrisch op een epiphone les paul, ben toen gaandeweg meer met muziek aan de slag gegaan en nu speel ik één van de gitaarpartijen van Maiden in onze Iron Maiden coverformatie. Als het vanaf het begin leuk is, dan wil je ook gewoon meer oefenen! Zorg er dus voor dat je meteen gaat doen wat je leuk vindt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Dommedik
13 maart 2009, 17:16
Je moet gewoon idd doen wat jij graag wilt, anders raak je je motivatie kwijt. Voor beginnende metal spelers word vaak ibanez genoemd. Olp ken ik niet eigenlijk.

Atitus
13 maart 2009, 20:39
Heb een hele goedkope Squier Affinity gevonden, met een heel pakket erbij (plectra, hoes, riem, versterker, stemapparaat). Da's best een aardige beginnersgitaar toch?

geert1976
13 maart 2009, 21:31
best wel een leuke beginners gitaar, maar nu niet bij uitstek een geschikte metalgitaar:dontgeti:

Atitus
13 maart 2009, 22:19
Tja, ik wissel naar iets meer metals als ik wat beter ben. Ondertussen wat distorten ofzo, ik heb toch nog niet zo'n gehoor ontwikkeld ervoor. En 'tis goedkoop, en ik moet het zelf betalen (zodra het wat cooler werd werd het ook een stuk duurder, maar is dat niet zo met alles in het leven?)

Dommedik
15 maart 2009, 16:41
Ik heb ook een squier affinity, werkt mooi met distortion. Alleen heb ik een cube 20x met aardig wat effecten erop. Op zich zeker een mooi gitaartje, ben er zelf heel blij mee. maar dat is iederene met zn eerste gitaar;)

RS-Rik
15 maart 2009, 16:47
Squier affinity is ook echt de standaard beginners gitaar. Kun je geen buil aan vallen. Eventueel te upgraden met een single-coil sized humbuckertje van Seymour Duncan om hem geschikt te maken voor zware distortion. Zo'n humbuckertje kun je 2e hands voor ongeveer 50/60 euro op de kop tikken op marktplaats.

BosaBoss
15 maart 2009, 17:02
Ik heb zelf een goede 5 jaar ervaring met klassieke gitaar en ik denk ook wel dat die ervaring mij zal helpen als ik binnen enkele weken mijn eerste elektrische gitaar in handen neem. Er zit wel een periode van 10 jaar tussen dat ik niet veel speelde, maar als ik bij een vriend een gitaar vastneem kan ik nog altijd de songs spelen die ik als 12-jarige uit het hoofd moest leren.

Hoewel sommigen het hier aanraden om eerst akoestisch te beginnen vind ik wel dat je nog altijd zelf moet kiezen. Als ik een klein budget had, heel graag elektrisch wil beginnen, dan zou ik persoonlijk niet eerst al mijn spaargeld aan een gitaar geven waar ik helemaal geen interesse in heb.

Een Squier is betaalbaar en ik denk zeker niet slecht als beginnersgitaar.

Dommedik
15 maart 2009, 17:16
Idd veel mensen zijn op een squier begonnen en veel mensen denken er over om op een squier te beginnen en dat is zeker geen slechte keus voor een klein budget. Maar als je toch een redelijke gitaar hebt, maar echt een slechte versterker schiet je natuurlijk ook niets op. Je moet ook een redelijke versterker nemen natuurlijk. Maar idd, niets mis met squier. het kan natuurlijk altijd beter maargoed

espike
16 maart 2009, 00:28
Squier heeft af en toe echt lekker spelende gitaartjes. Neem alleen wel de tijd om even de hele hals te checken, of de snaren ergens aanlopen. Als ie ergens ratelt, dan is t speel plezier snel een stuk minder.
Als versterker zou ik zelf voor een 10w roland microcube gaan kost rond de 100,-
en er zit een best lekker geluid in voor zo'n klein bakkie
Een goed alternatief, wat ik zelf al een tijdje heel veel gebruik, is een line 6 toneport
De toneport is een usb plugin voor de pc, met akelig veel apperatuur wat je kan nabootsen
kost rond de 75,- in de simpelste versie, je geluid is alleen afhankelijk van t geluid van je pc. voordeel is wel: je kan m zacht zetten en t klinkt nog steeds lekker, de meeste familie leden vinden t niet zo aardig als je midden in de nacht gaat oefenen op een gitaar versterker.

Dommedik
17 maart 2009, 17:34
Wat kan je er aan doen als hij ratelt? Die van mij ratelt nu wel een beetje, vooral bij de dikke lagere snaren:S

Ferraririk
17 maart 2009, 17:38
dat heeft bijna iedereen in beginners fase, als je opeens goed ff vooruit gaat, meestal sla je dan te hard aan oid.

Dommedik
17 maart 2009, 19:22
Hopen dat mijn spel dan snel vordert;) k ga mn best doen!

Ferraririk
17 maart 2009, 19:37
haha, ik doe mee :)