PDA

View Full Version : The Mars Volta, 08-07-09, Paradiso Amsterdam



Bram+
12 maart 2009, 19:16
Voor de mensen die er (begrijpelijkerwijs) niet voor naar TW willen: The Mars Volta staat deze zomer ook in Paradiso en wel op woensdag 8 juli 2009. De voorverkoop is afgelopen zaterdag begonnen (http://www.ticketmaster.nl/html/artist.htmI?l=NL&artist=THE+MARS+VOLTA), de schade is 28 Euro excl. lidmaatschap en 'service'-kosten.

http://www.austinchronicle.com/binary/ee6e/Mars_Volta__69_BLOG.jpg

Zelf heb ik de kaartjes inmiddels besteld. Ik was niet belachelijk onder de indruk van het concert in 013 vorig jaar, maar nu het zo dicht bij huis is, kan ik het natuurlijk niet laten.

future2future
12 maart 2009, 20:07
Cool, ga denk ik wel

FruscianteFan
7 juli 2009, 10:41
Is morgen dus :)

Ik moet zeggen, heb de TMV nu twee keer gezien en was twee keer niet ondersteboven. De eerste keer (voorprogramma RHCP in 2003) vond ik het maar vaag en wilde ik alleen maar de Peppers zien. De tweede keer, in 013, heb ik het eerste half uur ofzo gemist en kwam ik er eigenlijk niet meer in, misschien doordat ik zo ver weg stond. Ik gun ze nog een kans, ditmaal op tijd daar zijn. Want ik vind de muziek en veel live-materiaal geweldig.

Luke-wannabe
7 juli 2009, 11:19
Ik had ook graag gewild.. Die drummer..!! Thomas Pridgen is echt een held..
Maar ik moet zelf spelen in Tivoli, en dat ga ik er niet voor afzeggen :D

Bram+
9 juli 2009, 10:34
Nou, gisteravond dus.

Ik heb me eigenlijk prima vermaakt, meer dan de vorige keer in 013. Setlistje (met bijbehorend album):

Goliath (The Bedlam in Goliath)
Cotopaxi (Octahedron)
Roulette Dares (De-Loused in the Comatorium)
Viscera Eyes (Amputechture)
Halo of Nembutals (Octahedron)
Cygnus...Vismund Cygnus (Frances the Mute)
Desperate Graves (Octahedron)
Ilyena (The Bedlam in Goliath)
Teflon (Octahedron)
Drunkship of Laterns (De-Loused in the Comatorium)
Luciforms (Octahedron)
The Widow (Frances the Mute)
Wax Simulacra (The Bedlam in Goliath)

Kort concert vergeleken met de vorige keer, nu krap twee uur, toen toch wel drie. Het grote verschil vond ik dat ze veel meer to the point waren, weinig tot geen doedeltjes van Omar tussen de nummers door in tegenstelling tot de vorige keer, en ik heb ze ook niet gemist.

Weinig excessief lange jams: die in Roulette Dares wel weer lang en dat vond ik ook meteen het minst interessante moment van het concert: het is niet dat ik een jam niet kan waarderen, maar bij RD laten ze dikwijls het nummer gewoon verzanden in een soundscape-achtig delayfeest en bouwen het niet meer op. Gelukkig hadden ze daarvoor al even geknald met Goliath en Cotopaxi, allebei live toppers wat mij betreft

Cygnus sloten ze ook af met een 'geïmproviseerd' stuk gebaseerd op een simpele doch doeltreffende riff. Daarmee wisten ze het slot van het nummer met een paar minuten daadwerkelijk tot een hoogtepunt te brengen, hoewel iets korter voortborduren op hetzelfde riffje iets 'effectiever' was geweest, maar het blijft The Mars Volta.

Weinig Amputechture; ook daar ben ik niet rouwig om. Ik was bang dat ze na het op zich abrupte einde misschien nog terug zouden komen om ons (of in ieder geval mij) nog even te vervelen met Day of the Baphomets o.i.d., maar dat viel in dit geval mee. Lekker veel nummers van de nieuwe plaat, en zo hoort het ook. Ik heb weer vertrouwen in een volgend concert van TMV :D

Edit:
Misschien nog even over de band zelf. Die drummer was net als de vorige keer weer beestachtig goed. Ikey stond als vanouds te zacht, maar John A. was juist weer goed te horen. De tweede live gitarist (Paul ex-ATDI/Sparta) is weer verdwenen, maar die heb ik niet gemist. Het broertje van Omar vulde het allemaal mooi aan. Omar speelde met een relatief simpele set-up: de vele Orange heads en cabs waren vervangen voor één head en één cab (op het podium althans) en i.p.v. een witte Ibanez ORM had hij nu een gestripte ORM, die zien we misschien volgend jaar in de catalogus :D Cedric zong redelijk en dronk heet water/thee o.i.d. die opnieuw opgewarmd werd in de waterkoker door de bass tech tussen de nummers door :D

FruscianteFan
9 juli 2009, 12:39
In dit geval kan ik zeggen: driemaal is scheepsrecht. Ik heb er eindelijk écht van genoten! Ik houd wel meer van die lange jams, maar het grootste deel van het concert rockten ze gewoon keihard. Geweldige lichtshow, Omar die prachtig losgaat. Een beest van een drummer.

Opvallend trouwens hoe mensen probeerden mee te klappen ofzo op de muziek, maar dat lukte niet vanwege de maatsoort.

savecracker85
9 juli 2009, 15:47
Dit was alweer keer 5 voor mij, eerste keer was in ik meen 2003.
Valt me op dat ze steeds iets meer toegankelijker lijken te worden elke keer als ik ze zie. Voor het eerst dat ik bv Cedric tegen het publiek heb horen praten. Niet te veel van die ellelange jams waar ze soms hunzelf een beetje in verloren in het verleden. En gewoon nummers goed en strak neerzetten.
Wederom een geslaagd concert!