PDA

View Full Version : snaren koken



sniekie
18 maart 2003, 14:29
iemand ervaring met het koken van je snaren? ben benieuwd en ik wil het een keertje proberen. ik vind dat mijn snaren nogal snel dood zijn heeft iemand enig iedee hoe dit komt kan het door de manier liggen waarop ik mijn snaren op mijn bas zet?

Easy Rider
18 maart 2003, 16:02
Min buurman heeft dat wel eens gedaan. Hij deed een scheut azijn in het water geloof ik.
Maar als je ze schoon wil hebben vind ik altijd het beste werken een goede pluisvrije doek en veel spiritus. Ontvet als de pest! En dan niet alleen in de lengte vegen maar ook in de breedte, echt de rommel tussen de windingen vandaan poetsen.
En of ze daar veel (altijd wel iets) levendiger van worden hangt af van het feit of ze alleen smerig waren of ook al versleten.

En het maakt niks uit hoe je snaren erop zet.
Waar het voornamelijk vanaf hangt is de kwaliteit van de snaren (ik speel daarom alleen nog op Slowounds, die zijn echt heeel consistent qua sound, en smooth to the touch :smile: ) en vooral: je speelstijl. Als je bruut loopt te hakken op die snaren, of 8 uur per dag slapt dan gaat het rap ja, zelfs met de allerbeste snaren. Ik heb mezelf een steeds lichtere, jazzstijl van spelen aangeleerd en doe nu met m'n extra dunne set (oh, zo lekker snel) zelfs langer dan met de extra dikke sets waarmee ik begon te spelen.

EZ

bassopotmus
18 maart 2003, 16:14
yup speel stijl maakt veel uit..
Maar ik kook nooit, alleen als ik geen reserve set heb. Ik merk dat de spanning anders wordt..en erg lang heeft het geen nut, wel net ff die opkikker.
Zie het als cup-a-soup op 4 uur, ff een opkikker, maar geen avondmaaltijd

Dandelion
18 maart 2003, 16:22
Koken helpt.
Even.
Gewoon pannetje water, flinke schep soda, en je snaartjes gaan weer een dag of wat mee. Alleen is het dan echt afgelopen.
Gewoon "investeren" in een goeie snaar, dat is beste oplossing :smile:

Chris Wolstenholme
18 maart 2003, 16:26
wat kost een setje bassnaren?

( nog bezig op me eerste set )

Easy Rider
18 maart 2003, 16:32
Eeen setje Slowounds (van D'Addario zijn die trouwens) kost al gauw 40 a 45 euro. Ze zijn het wel waard hoor!
(Ik mag ondertussen wel eens geld gaan vragen aan D'Addario! Al die product placement... :grin: )
De meeste goeie sets liggen zo rond die prijs. Uiteraard zijn er uitzonderingen. (zowel voor minder maar vooral voor meer, veel meer :smile: )

EZ

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-03-18 16:35 ]</font>

Venomer
18 maart 2003, 16:35
["Zie het als cup-a-soup op 4 uur, ff een opkikker, maar geen avondmaaltijd"]

Hij is weer lekker, Coby! :smile: Helemaal mee eens.

Was je handen goed voordat je gaat spelen. Wrijf na het spelen de snaren schoon met een droge doek.

Sommige mensen hebben vettere of zuurdere vingers dan anderen en zullen eerder een setje verslijten.

Joghy
18 maart 2003, 16:53
Op 2003-03-18 16:32, schreef Easy Rider:
Eeen setje Slowounds (van D'Addario zijn die trouwens) kost al gauw 40 a 45 euro. Ze zijn het wel waard hoor!


Yup. Degelijk snaren klinken gewoon beter en gaan langer mee. Een goed smeerproduct zoals GHS FastFret doen het m.i. ook niet slecht (zie ook topic 'goed of niet goed - snaartjes'). Ik gebruik het om de high end langer in mijn snaren te houden.

sniekie
18 maart 2003, 18:08
nou bedankt allemaal. ik ga toch maar voor de d'addario's ff een keertje proberen. ik speel nou op vrij goedkope snaren want ik heb een keertje dr's gehad en daar braken na een maand 3 van de vier snaren van. dus ik dacht als het daar mee gebeurd dan dan maakt het niet zo veel uit.
ik speel heel verschillende stijlen, lekker slappen en af en toe hard bij de brug spelen voor een lekkere knor doe ik wel vaak dus daar zal het wel aan liggen

sniekie
18 maart 2003, 18:21
bij scheikunde heb ik geleerd dat soda reageert met metaal dus ik denk niet dat snaren er kwa stevigheid op vooruitgaan

niels_r
18 maart 2003, 19:14
Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met het uitkoken van snaren. Ze blijven maar even goed en het is een zeer tijdrovend werkje.

Iets wat je ook kan doen is het vuil eruit 'poppen': trek een snaar een paar cm naar voren en laat hem op de fretten knallen. Het vuil 'slaat' dan tussen de windingen vandaan. Doe dit een paar keer per snaar. Dit heeft ongeveer evenenveel effect als het uitkoken van snaren alleen gaat het echt veel sneller.


Maar het beste resultaat bereik je met een nieuw setje halen! Daar gaat je geld :wink:

bassopotmus
18 maart 2003, 22:24
Jah en je snaren rekken dan uit en slijten door die manier van doen, toch?

niels_r
18 maart 2003, 22:34
Op 2003-03-18 22:24, schreef bassopotmus:
Jah en je snaren rekken dan uit en slijten door die manier van doen, toch?


Hoe bedoel je? Je snaren zijn dan toch al lelijk en brak en dood :s, ze worden alleen eventjes weer helderder dan dat ze waren.

skabouter
18 maart 2003, 22:42
vraagje:

ik had van die elexis snaren, en die hebben zo`n een of andere coating erin. maar dies gaan rafelen, en komt tussen de windingen uit. die snaren zijn dood, en ik wil ze ook even koken.

nou vroeg ik me af, kan die caoting tegen dat koken ? of gaat ie dan helemaal kapot ?
wie heeft er ook elexis, en hier ervaring mee ?

niels_r
19 maart 2003, 09:01
Het zijn 'Elixir' snaren. Ik heb ze zelf ook gehad en na een tijdje (2 maanden) begonnen ze ook te rafelen. Ik denk dat dit komt doordat ik af en toe met een plectrum speel.

Ik heb er toen een nieuw setje snaren opgezet, maar ik denk dat je ze wel kan uitkoken om ze weer even helder te krijgen.

Dandelion
19 maart 2003, 10:25
Op 2003-03-18 18:21, schreef sniekie:
bij scheikunde heb ik geleerd dat soda reageert met metaal dus ik denk niet dat snaren er kwa stevigheid op vooruitgaan

Tja water + metaal + zuurstof is toch ook roest....
En zoals ik al zei, t helpt voor een dag of wat :smile:

skabouter
19 maart 2003, 13:32
ja, sorry, elixir inderdaad. en stom he, dat ze gaan rafelen, het zijn VET DURE dingen, en dan zo snel kapot.........
maarja, ik kook ze wel eens, maakt me eigenlijk niets uit. wel handig als reserve, maar denk niet dat ik ze anders zou gebruiken....

niels_r
19 maart 2003, 14:07
Ze gingen bij mij eigenlijk alleen rafelen op de plaats waarik met een plectrum speelde. Als je dus zonder plectrum speelt gaan ze denk ik dus nog iets langer mee.

Verder vind ik dat ze echt veel langer helder blijven dan een ander setje snaren.

De d'Addario's die ik er nu op heb liggen zijn ook nog redelijk helder en kosten volgens mij de helft van de Elixir snaren.

bassopotmus
19 maart 2003, 14:48
@1636(of een ander getal..)

Ik zie in ieder geval geen brood in dat "poppen" van je snaaren, ik krijg er zeker geen vuil mee eruit, en dat zal dan alleen aan de onderkant van je snaar zijn. het vuil aan de bovenkant sla je er dus dieper in.

niels_r
19 maart 2003, 15:00
Op 2003-03-19 14:48, schreef bassopotmus:
@1636(of een ander getal..)

Ik zie in ieder geval geen brood in dat "poppen" van je snaaren, ik krijg er zeker geen vuil mee eruit, en dat zal dan alleen aan de onderkant van je snaar zijn. het vuil aan de bovenkant sla je er dus dieper in.


Dat 16361 is mijn studentnummer van school.. eens een keer wat anders :wink:

Als ik mijn snaren een paar keer tegen de fretten aan laat 'klapperen' dan heeft dat zeker enig effect. Er zit daarna allemaal ranzigheid op je toets wat je er zo vanaf kan vegen. Je moet echter geen wonderen verwachten (net zo min als van het uitkoken van snaren).

Groeten Niels

sniekie
19 maart 2003, 15:14
dat werkt biuj mij dus voor geen meter.

niels_r
19 maart 2003, 16:16
Ik citeer even uit het boek 'De Gitaar' van Ralph Denyer:

"Een proffesioneel trucje om de snaren weer schoon te krijgen is ze te laten 'klapperen'. Daardoor schiet het vuil tussen de windingen los. Trek daartoe de snaren één voor één van de toets weg en laat ze vervolgens terugschieten. Herhaal dat een paar keer bij elke snaar."

bassopotmus
19 maart 2003, 17:02
Neej ik geloof wel dat het echt bestaat..sure
Maar ik merk weinig effect, naja zal ik dan wel zijn..

Maar als je toch slapt? Maak je dan niet automatisch schoon??

AntY
20 maart 2003, 10:35
ik denk ook dat t te maken heeft met hoeveel vuil je in je snaren zet. als je weinig vuil achterlaat, klinken je snaren op een gegeven moment toch kut omdat ze gewoon versleten zijn... je kan ze 1000x uitkoken en laten klapperen, maar dat zal echt nix veranderen

vanafvandaag
20 maart 2003, 12:23
Ik heb ook slechte ervaringen met het koken van snaren (met azijn). Ze werden er inderdaad wel schoon van, klonken ook weer goed, maar drie dagen laten hard naar de winkel hollen voor nieuwe snaren. 1 geknapt, een ander zo dood als een pier. Mijn raad: Niet aan beginnen tenzij je heel snel (en voor heel even) je geluid helderder wilt hebben. (maar doe het niet vlak voor een gig...)