PDA

View Full Version : Gitaar / versterker / stem opnemen - Hoe en wat?



Aeonis
12 maart 2009, 15:35
Dag mensen,

Ik wil graag de emulated line out van mijn Marshall JVM opnemen (en eventueel gebruiken om 's avonds laat te kunnen spelen :P), maar ook een microfoon voor mijn cabinet zetten om zo te experimenteren en misschien wel beide te mixen. Daarnaast wil ik diezelfde microfoon ook live kunnen gebruiken om over de PA te spelen. Verder wil ik ook nog mijn stem / akoestische gitaar kunnen opnemen...

Ik heb hier enkele vragen over:

Ten eerste, hoe kan ik al deze dingen opnemen via de computer? Ik verwacht geen uber-studiokwaliteit, maar het moet natuurlijk wel goed zijn. Ik zit zelf te denken aan een leuke usb/firewire interface (m-audio/tascam/alesis etc..), maar de meeste van die dingen hebben maar 2 xlr ingangen en een gewone line in voor de gitaar, die line in heb ik opzicht niet nodig aangezien je dan enkel een droog gitaargeluid opneemt. Als ik het goed geteld heb zit ik al op 3 xlr ingangen (jvm line out, mic cab, mic vocals).. Ik wil gewoon leuk voor mezelf dingen opnemen thuis en multitracks maken etc, ik zoek dus geen PA voor live of zo..

Ten tweede, ik zit te denken aan een Shure SM57 om voor mijn cabinet te plaatsen, zodat ik mijn versterker kan opnemen voor thuis en die mic ook kan gebruiken voor live gigs. Lijkt me een goede keus toch? Kan ik deze microfoon ook gebruiken om mijn akoestische gitaar op te nemen?

Ten derde, hebben jullie een aanrader voor een vocal mic? Ik wil mezelf qua praten kunnen opnemen en af en toe ook voor zingen... Het hoeft geen supermic te zijn voor live gebruik of zo.. Sterker nog, het mag zelfs zo'n klein microfoontje zijn wat ze op tv altijd aan hun kleding hebben, ligt er maar net aan wat gunstig is qua kwaliteit/prijs.. Zijn de t-bones van thomann wat? of kan ik beter voor een Shure SM58 of iets dergelijks gaan, omdat ik daar dan later ook meer aan zal hebben?

Dat was het.. Alvast bedankt!

Aeonis
12 maart 2009, 16:07
Hmm nog even een update, misschien is het beter om toch voor 2 ingangen te gaan.. makkelijker qua audio interfaces en goedkoper..

Dan kan ik dus:
- vocal mic + cab mic
- vocal mic + amp emulated line out
- vocal mic + akoestische gitaar

dus keuze maken tussen cabinet opnemen of emulated line out gebruiken.. dat eerste is mooi voor opnemen en live.. en het tweede is leuk om 's avonds toch op acceptabel volume te kunnen spelen :)

Nu blijft mijn vraag dus, wat voor audio interface? en welke mics... krijg sowieso een shure sm57, die kan ik dus voor cab gebruiken, maar ook voor akoestisch??

Even voor de duidelijkheid, ik ben een arme student dus de audio interface mag niet veel kosten, maar ik verwacht wel kwaliteit :P en zoals jullie wel kunnen lezen heb ik nog nooit iets opgenomen haha, eens is de eerste keer, maar ik wil het wel meteen goed doen ;)

STW
13 maart 2009, 13:30
Allereerst: ik ben geen expert, maar:

Ik denk dat dit een van de goedkopere oplossingen is:
http://www.thomann.de/nl/line6_toneport_ux1.htm
Een usb-interface en pre-amp in een. (bovendien heb je niet per se een emulated-line-out nodig, ik lees hier vaak dat dat niet zo best klinkt). Ik weet alleen niet of ie fantoomstroom geeft en dus condensator-mics aan kan.. voor akoestische gitaren is zo'n condensator mic wel prettig.
Dit dingetje zou dat probleem op een goedkope manier oplossen:
http://www.thomann.de/nl/art_tube_mp.htm

een sm-57 is wel ok om voor je versterker te zetten, voor zang vind ik m ook leuk.

Een leuke condensator-mic voor weinig is bijvoorbeeld deze:
http://www.thomann.de/nl/studio_projects_b1.htm
Deze wordt ook wel eens gebruikt om voor n gitaarversterker te zetten, zang en akoestische gitaar gaat ook prima met dit ding.


Ik noem nu thomann.de, die is vaak goedkoop, maar er zijn ook andere winkels natuurlijk (musikproduktiv.de, in nederland heb je feedback.. kijk en vergelijk zou ik zeggen)

Han S
13 maart 2009, 14:26
Soecken (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=3265204) levert ook nog wel eens wat op.

Als er specifieke vragen zijn willen we graag helpen, maar het meeste is er al over gezegd.