PDA

View Full Version : Moet een gitaar altijd rechtop staan?



rocker_71
12 maart 2009, 13:29
Moet een gitaar altijd rechtop staan? Kweetheteigenlijk niet zeker... :makeup:
Ik heb mijn Spitfire zo liggen, is dat erg voor de hals oid?

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/LCSpitfire.jpg

almarvk
12 maart 2009, 13:30
Topictitel aangepast

Joey Handsome
12 maart 2009, 13:30
Ja, natuurlijk moet je gitaar altijd rechtop staan. Als je op je kant ligt te spelen in je woonkamer staat je gitaar toch ook altijd rechtop.

YoJorisss
12 maart 2009, 13:48
Ik denk dat het vrij weinig uitmaakt...niet als hij zo op de foto ligt..het is denk ik wel beter om de hals vrij te houden (zoals op die foto). Een standaard kost 10-15 euro en je gitaar ziet er veel mooier uit als hij rechtop in je kamer staat, niet? ;)

Wiellem
12 maart 2009, 14:36
Ik doe hem altijd in de koffer en de hals is dan ondersteund en voor zover ik dit weet kan dit gewoon :)

Joey Handsome
12 maart 2009, 14:41
Die hals hoeft natuurlijk niet ondersteund te worden. Anders zou je er niet op kunnen spelen, want als je speelt ondersteun je de hals niet bepaald... integendeel. De snaren trekken al als een gek aan de hals, daar wel eens over nagedacht?

Luke-wannabe
12 maart 2009, 14:44
Het maakt echt geen fuck uit.

bloeddrinker
12 maart 2009, 14:51
Zolang die maar niet van je bank afglijdt en met z'n kop op de grond terecht komt.
Menig gitaar is op zo'n manier overleden.

Chris Winsemius
12 maart 2009, 14:52
Gitaren in koffers laten: no way. 'n Gitaar moet "bewegen".

Bij sommige gitaren merk ik heel duidelijk als ze 'n aantal weken niet bespeeld zijn, 't duurt dan 'n paar uur spelen voordat ze weer "lekker" zijn.

Wat ik bergeep v/e zeer serieuze gitaarbouwer: gitaar neer zetten, neer hangen in 'n ruimte waar muziek gedraaid wordt, gepraat wordt, etc.

Mi-J'Den
12 maart 2009, 15:03
Tsja ik heb wel eens mijn gitaar rechtop proberen te laten staan, maar dat lukte nog niet. Hij's ook nog maar anderhalf hé. De eerste stapjes zullen dus ook nog wel een tijdje duren. Tot die tijd hang ik 'm bij de nek op; ik houdt wel van die laat-middeleeuwse methoden.

Over rechtop gesproken, er zit sowieso een disbalans in de body van de gitaar, waardoor rechtop zeer relatief is. De meeste gitaren zou je de quasimodo onder de muziekinstrumenten kunnen noemen vanuit een fysiotherapeutisch standpunt.

De beter vraag zou dus zijn: moet een gitarist altijd rechtop staan?

Joey Handsome
12 maart 2009, 15:08
Nee, zoals eerder aangegeven in dit topic dient de gitarist op zijn kant te liggen in de woonkamer. Zo kan de gitaar rechtop blijven staan. De woonkamer leent zich hier het best voor. Gitaren houden namelijk van gezelligheid. Hierboven geeft men ook aan dat praten en muziek belangrijk is voor de gitaar.

Wiellem
12 maart 2009, 15:20
Die hals hoeft natuurlijk niet ondersteund te worden. Anders zou je er niet op kunnen spelen, want als je speelt ondersteun je de hals niet bepaald... integendeel. De snaren trekken al als een gek aan de hals, daar wel eens over nagedacht?

Ik bedoel meer dat wanneer een Les Paul plat ligt hij erg makkelijk kan breken doordat andere mensen erop gaan zitten.

Joey Handsome
12 maart 2009, 15:26
Ik bedoel meer dat wanneer een Les Paul plat ligt hij erg makkelijk kan breken doordat andere mensen erop gaan zitten.

Zelf zit ik altijd op mijn gitaren. Bij voorkeur een flying V. Hiermee vlieg ik naar occulte feesten en alcoholoverladen sabbats om mijn band met Boiler Kim te versterken.

Wiellem
12 maart 2009, 15:27
Zelf zit ik altijd op mijn gitaren. Bij voorkeur een flying V. Hiermee vlieg ik naar occulte feesten en alcoholoverladen sabbats om mijn band met Boiler Kim te versterken.

Dees wil ik als sig :seriousf: briljant

Luke-wannabe
12 maart 2009, 15:36
Zelf zit ik altijd op mijn gitaren. Bij voorkeur een flying V. Hiermee vlieg ik naar occulte feesten en alcoholoverladen sabbats om mijn band met Boiler Kim te versterken.
Volgens mij denken wij hetzelfde..

FruscianteFan
12 maart 2009, 15:45
Ik bedoel meer dat wanneer een Les Paul plat ligt hij erg makkelijk kan breken doordat andere mensen erop gaan zitten.Als ik mijn Les Paul eens kwijt moet en er is geen standaard beschikbaar, leg ik haar altijd op de buik. Zo is het risico van een headcrack ineens stukken kleiner, lijkt me.

sowieso leg ik meestal een gitaar liever neer dan dat ik er een 'zomaar ergens tegenaan zet'. Als een gitaar niet in een standaard staat, kan het zomaar zijn dat ze makkelijker omvalt dan wenselijk.

DeiDRagonas
12 maart 2009, 16:02
Hey, maar als je hem zo op de bank legt.. lopen dan niet alle houtmoleculen naar 1 kant? Dat kan niet goed zijn volgens mij!

:supercool:

R.

rocker_71
12 maart 2009, 16:21
Ik wist gewoon zeker dat er zulke reacties zouden komen. :soinnocent:



Maakt niet uit, zo blijft het gezellig op het forum. :grouphug:


Maar ik wilde het toch even voorleggen. :makeup:


Standaard en koffer is misschien beter, maar mijn kamer staat VOL. Vandaar dat ik hem nu zo neerleg. Leek me ook vrij onschuldig, maar je leest soms de raarste dingen, waaronder trouwens ook over de standaards.

bloeddrinker
12 maart 2009, 16:42
Gitaren in koffers laten: no way. 'n Gitaar moet "bewegen".

Bij sommige gitaren merk ik heel duidelijk als ze 'n aantal weken niet bespeeld zijn, 't duurt dan 'n paar uur spelen voordat ze weer "lekker" zijn.

Wat ik bergeep v/e zeer serieuze gitaarbouwer: gitaar neer zetten, neer hangen in 'n ruimte waar muziek gedraaid wordt, gepraat wordt, etc.

Ik heb ook het idee dat snaren, schroeven eerder roesten als de gitaar in een koffer zit dan op een standaard of regelmatig in gebruik zijn.

Nu moet ik mijn Ibanez S540 grondig repareren, dingen vervangen etc, omdat ik hem een jaar lang in z'n koffer heb laten zitten en hij als een halve roestbak te voor schijn is gekomen. Ik ben benieuwd of de pickups het nog doen....... (ik was er op uitgekeken, maar ivm lakschade (slechte halsband, geen straplocks....) verwachtte ik niet dat ik er voor zou krijgen wat hij waard was, dus besloot ik hem maar te houden. Nu denk ik dat het beter zou zijn geweest om hem toen al te verkopen)

sjaak1990
12 maart 2009, 16:59
Als je je gitaar neerlegt dan gaan de vezels anders staan, gaat de gitaar ook minder goed van klinken. De vloeibare kern van de snaren loopt richting de tuners, dus als je hem rechtop houd moet je eerst schudden voordat hij weer goed klinkt, na een paar dagen rechtop gaan de vezels normaler staan maar helemaal goed komt het nooit. Verder draait het magnetisch veld in de pickups dus die moet je 90 graden kantelen, anders heb je geen geluid meer als je gitaar een hele tijd gelegen heeft.

DeiDRagonas
12 maart 2009, 17:04
Als je je gitaar neerlegt dan gaan de vezels anders staan, gaat de gitaar ook minder goed van klinken. De vloeibare kern van de snaren loopt richting de tuners, dus als je hem rechtop houd moet je eerst schudden voordat hij weer goed klinkt, na een paar dagen rechtop gaan de vezels normaler staan maar helemaal goed komt het nooit. Verder draait het magnetisch veld in de pickups dus die moet je 90 graden kantelen, anders heb je geen geluid meer als je gitaar een hele tijd gelegen heeft.


:seriousf:

Mooi topic dit!!
TS... Je kan er wel tegen zie ik.. Tja, we mogen graag een beetje ouwehoeren hier he! lol..

Grt Roy!

j3r03n
12 maart 2009, 19:07
Standaard en koffer is misschien beter, maar mijn kamer staat VOL. Vandaar dat ik hem nu zo neerleg.

Afgezien van het feit dat hier uiterst bruikbare tips worden gegeven over wie er nu eigenlijk rechtop moet staan, kun je je natuurlijk afvragen waarom je je gitaar zo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1977176&postcount=1) zou neerleggen als je plaatsgebrek hebt. Zoals Mi-J'Den al opperde: hang hem aan de muur. Kan ie lekker je gesprekken volgen en je muziek luisteren.

Riky
12 maart 2009, 20:45
Als ik mijn Les Paul eens kwijt moet en er is geen standaard beschikbaar, leg ik haar altijd op de buik. Zo is het risico van een headcrack ineens stukken kleiner, lijkt me.

sowieso leg ik meestal een gitaar liever neer dan dat ik er een 'zomaar ergens tegenaan zet'. Als een gitaar niet in een standaard staat, kan het zomaar zijn dat ze makkelijker omvalt dan wenselijk.

op de grond leggen is idd beter. Dan kunnen mensen er op gaan staan:D

evEndzhar
12 maart 2009, 21:45
Begrijp wel dat als je je op het zuidelijk halfrond bevindt, je de gitaar ondersteboven moet houden in verband met het magnetische veld van de aarde. Je kunt je wel voorstellen dat de gebroeders Young daarom een groot gedeelte van hun tijd in Europa besteden.

Chris Winsemius
12 maart 2009, 21:59
Ik zet m'n Gibsons altijd in het toilet, worden m'n Fenders tenminste niet nat tijdens het z**ken...

bassmart
12 maart 2009, 22:02
Ik zet m'n Gibsons altijd in het toilet, worden m'n Fenders tenminste niet nat tijdens het z**ken...

z**ken = zoeken?! :???:

pasqual
12 maart 2009, 23:15
Ik zet m'n Gibsons altijd in het toilet, worden m'n Fenders tenminste niet nat tijdens het z**ken...

zonde van je geld, Chris. eerst een gibson kopen om 'm vervolgens in je plee te zetten en er over te z**ken. had je weer een paar strats van kunnen kopen.:???: ( stond ie rechtop of lag ie een beetje?;) )

groeten pasqual.

Wiellem
13 maart 2009, 10:45
z**ken = zoeken?! :???:

Z**ken is de gecensureerde versie van zeiken, ook wel pissen plassen en/of urineren genoemd.

HaroldA
13 maart 2009, 10:56
Als je je gitaar neerlegt dan gaan de vezels anders staan, gaat de gitaar ook minder goed van klinken.

Die klachten herken ik! Na lang zoeken heb ik eindelijk een oplossing daarvoor kunnen vinden en het werkt echt perfect!!! Ik kan het iedereen aanraden!

http://blog.adformatie.nl/images/uploads/bruno.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/BioStabil_2000
http://biostabil.net/?link=nl

Comfortably Daniel
13 maart 2009, 11:12
Z**ken is de gecensureerde versie van zeiken, ook wel pissen plassen en/of urineren genoemd.

Ik vind sanitair ontspannen toch wel een stuk netter klinken :soinnocent:

Ik ben het trouwens wel met Chris eens...een Strat doet het veel minder goed op het toilet...zo'n Gibson maakt een veel betere plee-bril. Is ook een stuk steviger. Een gat zagen in een Strat vind ik ook wel erg zonde.