PDA

View Full Version : Jimi Hendrix.



Daan_B
12 maart 2009, 10:18
Aangezien het Hendrix topic midden in een hete discussie gesloten is, hier een nieuwe in het juiste subtopic.

Mijn mening: super gitarist! Niet persee om zijn spel, maar de akkoorden en nootkeuze, zijn sound, zijn composities, geweldig gewoon.
Hij heeft een boel nieuwe technieken het leven in geblazen, zo ook bijgedragen aan opname technieken en nieuwe effecten etc.

Deze man verdient veel credits, dat is zeker. :gitarist:

Daan_B
12 maart 2009, 10:22
http://www.solarnavigator.net/music/music_images/Jimi_Hendrix_on_stage_fender_stratocaster.jpg

http://newsimg.ngfiles.com/47000/47432_Jimi_Hendrix_02.jpg

http://www.wilsdomain.com/wp-content/images/Jimi-Hendrix-Woodstock.jpg

Ooh ja, de beste man had nog stijl ook:supercool:.

Rick trodat
12 maart 2009, 10:40
Zijn live geluid was vaak niet echt zuiver. Mede door vaak half ontstemde gitaren. Slechte opnames.

Maar als je een nummer als red house slecht vind, (en je houdt van blues) tja..

The wind cries mary vind ik nadat ik em misschien wel 500x gehoord heb nog steeds één van de mooiste ballads die ik ooit gehoord heb.

chubbyfan
12 maart 2009, 10:46
Zijn manier van zingen spreekt mij niet aan, maar zijn gitaarspel wel:gitarist:daarom zet ik liever een cd van popa chubby (die speelt veel van hendrix)op dan van Jimi

Tjebbe_Z
12 maart 2009, 10:48
Beste blues nummer dat ik ooit heb gehoort blijft voor mij nog steeds de lange blues versie van voodoo chile, men.. die dynamiek, die sound..

Blacksteen
12 maart 2009, 11:17
ik ben sinds niet zo lang geleden ook
steeds meer Jimi gaan luisteren.
zelf ben ik erge fan van "Manic Depression"
en "Little Wing".

het is een zeer goede gitarist waarvan
(vind ik) weinig mensen in die tijd met hem konden
concureren, hij is niet de beste gitarist ooit
maar dat is mijn grote gitaarheld R.Blackmore ook niet.
en dat laat zien dat muziek maken niet alleen om
techniek (ala Micheal Romeo en Malmsteen) maar
ook om het gevoel dat in een nummer zit en er ook
door wordt uitgestraald...

:hippie:

artnaz
12 maart 2009, 11:32
Hij is erg goed, en heeft een enorme invloed gehad. Dus waardering verdient ie zeker. Maar de uitspraak "word er niet warm van" past perfect bij mij. :)

DaveItUp
12 maart 2009, 11:32
Net met veel plezier/walging het gesloten Hendrix topic gelezen. Shreddende notenneukertjes die naar muziek kijken al ware het een competitie wie het zuiverste speelt, de meeste noten in een minuut kan proppen enz enz. Sorry maar dan heb je er echt heel erg weinig van begrepen. Muziek is expressie, geen competitie.

Belachelijk.

Daan_B
12 maart 2009, 11:36
Net met veel plezier/walging het gesloten Hendrix topic gelezen. Shreddende notenneukertjes die naar muziek kijken al ware het een competitie wie het zuiverste speelt, de meeste noten in een minuut kan proppen enz enz. Sorry maar dan heb je er echt heel erg weinig van begrepen. Muziek is expressie, geen competitie.

Belachelijk.

Kijk daar ben ik het nou volkomen mee eens.
Er zaten 2 gastjes op de middelbare school, konden erg goed spelen (metal) en hadden al jaren een bandje.
Die gasten spelen al jaren covers, heel goed hoor daar niet van, maar ze zeiken elke andere gitarist in de buurt af.
Vreselijk als je na gaat dat die lui nog geen enkel nummer hebben geschreven en alleen maar oefenen op snelheid..

Thiez
12 maart 2009, 12:13
Ik sluit me zeker aan bij het voorgaande. het gaat niet alleen om snelheid en techniek maar ook zeker en misschien wel het belangrijkste om gevoel.
Ik heb liever een gitaarstuk waar de haren op mijn armen van overeind gaan staan dan een gitaarstuk wat lijkt op een op hol geslagen flipperkast.

en ik vind hendrix zeker een gitaargod. hij is 1 van de mensen die toch wel een heel nieuwe wending aan de elektrische gitaar sound heeft gegeven.

DaveItUp
12 maart 2009, 12:32
Het gaat wmb helemaal niet om techniek en snelheid. Het gaat erom of het je raakt. Zo kan een dronkelap op een onstemde akoustische gitaar me kippevel geven en een artiest van wereldformaat me niets doen.

Kakihara
12 maart 2009, 13:26
Jimi Hendrix heeft erg veel voor de gitaar betekend, maar hem dé gitaargod te noemen, lijkt me een beetje te ver gaan. Geen enkele gitarist voldoet, naar mijn maatstaven, aan het predicaat 'gitaargod'. Zo is er Andres Segovia, die hemel en aarde heeft bewogen om de (klassieke) gitaar als volwaardig instrument te beschouwen onder professionele muzikanten. Zonder Django Reinhardt en Charlie Christian zou er misschien nog altijd gelachen worden met gitaristen die een solo willen inzetten. Zonder Alexis Korner en (naar mijn mening in mindere mate) John Mayall, zou er geen bluesboom geweest zijn in Groot-Brittanië, zonder dewelke we wellicht nooit wat zouden gehoord hebben van Hendrix, Cream, The Rolling Stones, Led Zeppelin, Free, Jeff Beck, en tutti quanti. Qua opnametechnieken was hij volgens mij niet meer vooruitstrevend dan George Martin of Brian Wilson.
Hendrix had veel talent, maar ik durf niet te beweren dat hij meer talent had dan anderen van zijn generatie. Hij had het geluk dat veel van de toen pas ontworpen effecten hem in de schoot werden geworpen : de wah, de fuzz, de phaser, de Univibe Octavia, ... Het spreekt voor hem dat hij die dingen zonder schroom gebruikte en ermee leerde spelen en een deel van zijn sound liet vormen. Niet dat het ertoe doet, maar hoe zou er over Hendrix gesproken worden, indien hij een 20-tal jaren langer zou geleefd hebben, een halflauwe fusionplaat, een countryplaat met The Carpenters als voornaamste inspiratiebron en een plaat gevuld met elektronische drums, synthesizers en digitale strijkers zou hebben uitgebracht ?
Nogmaals, Hendrix was geweldig, maar op basis van 3 volledige studioplaten en wat posthuum uitgebrachte platen met nummers waarvan je niet weet wat zijn uiteindelijke bedoeling was, vind ik de godenstatus die hem wordt toegedicht, ietwat overdreven.
En na al die jaren kan ik nog altijd geen Hendrixplaat volledig uitzitten zonder schele hoofdpijn te krijgen.

Joey Handsome
12 maart 2009, 13:43
Ik heb toch redelijk veel naar Jimi geluisterd tijdens mijn puberjaren. Vond het altijd wel relaxt in de zomer, in de winter draai ik het nooit. Luister er af en toe nog graag naar als het er het moment voor is. Jammer alleen dat hij echt niet kan zingen. Als hij nou wel een goede zanger erbij gehad had en zich tot de gitaar had beperkt was het gaver geweest denk ik.
Verder vond ik het altijd lekker rauw en de Woodstock performance heb ik vaak met plezier gekeken. Het kan me allemaal geen moer schelen of het wel of niet helemaal strak was of wel of niet vals etc. Het was gewoon cool. Tegenwoordig luister ik het liefst naar Band of Gypsies.
Dat gezeik over gitaargoden heb ik nooit echt begrepen. D'r zijn er zoveel goed op een bepaalde manier.

Jan Buurman
14 maart 2009, 10:53
Het gaat wmb helemaal niet om techniek en snelheid. Het gaat erom of het je raakt. Zo kan een dronkelap op een onstemde akoustische gitaar me kippevel geven en een artiest van wereldformaat me niets doen.

Zo kan ik geen CD van Vai of Satriani helemaal afluisteren... Technisch waanzinnig maar toch ben ik er snel klaar mee....

EuroCinema
14 maart 2009, 23:17
Hoop 'pentatonisch gejengel', ik weet het...
Het moet sowieso maar eens uit zijn met dat gehak op pentatonisch. De pentatonische ladder is misschien eenvoudig, maar 7- en 8-tonige ladders zijn nou ook geen hogere wiskunde of zo. Penta's zijn, mits goed gebruikt, nog steeds supercool. :supercool:

samthegreat4
15 maart 2009, 00:02
Wat hij zegt! :D

barno
15 maart 2009, 01:16
Clapton = God stond op de muren gekalkt in Engeland maar God deed het wel in zijn broek toen hij Hendrix de eerste keer zag spelen. En Hendrix heeft ooit hetzelfde gevoel gehad toen hij Buddy Guy hoorde enz...

Gitaargod, ach, voor mij komt bv Lightnin Hopkins in de buurt maar dat was ook maar een gewone peer die talent had, net zoals Jimi. Hopkins werd ooit uitgelachen door Billy Gibbons omdat hij rommelde met het 12 maten schema... zelfs Billy had het niet begrepen... ain't no competition, het gaat op persoonlijke expressie.

Di Stefano
15 maart 2009, 01:38
Na Hendrix zijn er ondertussen talloze gitaristen gekomen die in vele opzichten beter zijn dan hijzelf. Maar het is een vergelijking die niet opgaat. Je kan toch ook moeilijk een auto van nu en 50 jaar geleden vergelijken. Jimi bracht een totale revolutie teweeg en is in mijn ogen de schepper vd rockmuziek. Hoewel ik er niet echt fan van ben en naar luister zal ik hem daarom toch in mijn lijstje van 10 favoriete gitaristen zetten.

artnaz
15 maart 2009, 02:06
Schepper dit, revolutie dat... Het klopt allemaal en daarvoor verdient hij mijn waardering ook zeker.

Maar je kan hem wel degelijk vergelijken met moderne gitaristen. Want muziek is tijdloos. Dat er nu technisch betere gitaristen is iedereen het mee eens, en dat techniek niet gelijkstaat aan muzikaliteit hebben we ook net besproken. Dus vergelijken kan prima vind ik. Het is natuurlijk wel zo dat het voor hem veel "moeilijker" was om zijn muziek te schrijven omdat het harstikke nieuw was, de moderne gitaristen kunnen lekker van elkaar na-apen. Maar ook dan zeg ik "beter goed gejat dan slecht gemaakt" (daarmee zeg ik niet dat hij "slecht" was).

En respect dat ik voor hem heb, zijn muziek doet me niet veel. Dus als ik een top-10 zou samenstellen zou hij er waarschijnlijk net niet instaan.

Tim..
16 maart 2009, 11:22
jimi hendrix, leuk, net als vele andere artiesten. Er zijn genoeg andere artiesten die ik beter vind, maar goed jimi heeft een paar leuke nummers.

Luke-wannabe
16 maart 2009, 11:35
Hendrix is geniaal. Face it.

beruk
16 maart 2009, 11:56
Voor alle fans:Hier:http://users.bart.nl/~basmveck/hendrix%20in%20holland1.htm
een pagina gewijd aan het bezoek van Hendrix aan nederland. Aardig om te lezen, maar vooral ook omdat er opnames (verschillende takes) opstaan die opgenomen zijn voor het VPRO televisie programma hoepla.
Op je mp3 speler ermee!!
Off topic:
Gaat eigenlijk over de 'hippy happy' beurs: check de line up eens:
http://users.bart.nl/~basmveck/hippy1.jpg

hoofd
16 maart 2009, 12:21
Haha, 2 gulden 50 voor een concert van Pink Floyd! Hoeveel hebben mensen laatst betaald voor die Pink Floyd tributeband? ;)


Mooi, die veranderende tijden..

rickert
16 maart 2009, 12:29
Fakking gaaf festival, dat wel!!!

Bram+
16 maart 2009, 12:48
Dat moet ook nog met een uiterst van de kaart zijnde Syd Barrett zijn.

Harry
16 maart 2009, 14:34
met respect voor wat hij heeft teweeggebracht heb ik 'word er niet warm van' ingevuld. Ik hou gewoon niet zo van zijn muziek.

Tho
16 maart 2009, 16:05
Er is hier toch een gast op het forum die veel beter speelt dan Hendrix?

artnaz
16 maart 2009, 16:07
Ja, wil je ook een poll over hem openen?

roel-snip
16 maart 2009, 18:48
Je kan zijn muziek mooi vinden of niet , het is wel zo dat geen enkele andere gitarist zoveel invloed heeft gehad op de hedendaagse popmuziek. Zelf vind ik dat hij te gekke muziek heeft gemaakt , maar ook een hoop bagger.

terrasbeest
16 maart 2009, 19:41
Er is hier toch een gast op het forum die veel beter speelt dan Hendrix?

Scali ?????????

Luke-wannabe
16 maart 2009, 19:58
Scali ?????????
Nee DeiDragochappie en Orpheo!

Daan_B
16 maart 2009, 20:00
Mooi, die veranderende tijden..

Mafkees:dontgeti:, jij wilt Hendrix NIET zien voor 5 gulden!?:seriousf:

449
20 maart 2009, 13:05
Hendrix had veel talent, maar ik durf niet te beweren dat hij meer talent had dan anderen van zijn generatie. Hij had het geluk dat veel van de toen pas ontworpen effecten hem in de schoot werden geworpen : de wah, de fuzz, de phaser, de Univibe Octavia, ... Het spreekt voor hem dat hij die dingen zonder schroom gebruikte en ermee leerde spelen en een deel van zijn sound liet vormen.

Het feit dat Hendrix nog steeds als inspiratiebron geld voor veel gitaristen geeft al aan dat de man zich juist wel onderscheidde van andere muzikanten.
Ik denk niet dat dit te danken is aan de geluidseffecten die destijds ontwikkeld zijn.
De sound en de beheersing van feed back die hij uit zijn versterkers wist te halen is iets wat hij wel zelf ontwikkeld heeft.
Verder zijn er weinig mensen die in zo'n korte periode zoveel unieke en prachtige composities gemaakt hebben.

Om hem daarmee een gitaargod te noemen vind ik overdreven.
Maar dat geldt wat mij betreft voor iedereen. Dan gaat het op persoonsverheerlijking lijken en daar heb ik een grote hekel aan.
Wel vind ik dat Hendrix één van de grootste gitaristen op zijn gebied geweest is, zoals Django Reinhardt en Charlie Cristian dat ook zijn.

mikeyaxeman
20 maart 2009, 20:02
Je houd ervan of niet is een kwestie van smaak.
Ik luister er op dit moment naar ik vind hem geweldig en blijf dat vinden en ben van mening dat hij zeer invloedrijk is geweest, ik heb de biografie gelezen en alleen wat hij uitgevonden heeft aan alleen al opname technieken in de studio vandaag de dag is het een kwestie van op een knopje drukken maar toen was dat niet zo handig als nu.
en om Jimi zo af te branden (noem geen namen) zoals in het andere topic gebeurde vind ik nergens op slaan zoals ik al zei is het een kwestie van smaak.
Hij wordt niet voor niks bewonderd door o.a Steve Vai etc.