PDA

View Full Version : Wat is dit? (aardedraad)



Badman
12 maart 2009, 10:13
Hallo,

Ik heb me onlangs wat zitten opgeilen door wat oude foto's te bekijken van Stratocasters. Ik vraag me af wat dit zwart draadje doet... Van waar komt dat? En wat zou er gebeuren als het er niet was? Alvast bedankt ;)

http://www.pinrepair.com/vgi/fender/62_strat-blond_12.jpg

Harry
12 maart 2009, 10:15
dat is de aardedraad.

Badman
12 maart 2009, 10:17
Zit die er bij nieuwe Strats ook op, op die plaats?

stevie ray
12 maart 2009, 10:20
Nee,nieuwe strat's hebben een bluetooth verbinding met de aarde.

edit: ja dus

Rick trodat
12 maart 2009, 10:30
Zonder dat draadje wordt de boel behoorlijk microfonisch. Hoewel een strat dat vaak unshield al is.

almarvk
12 maart 2009, 10:33
Harry gaat door voor de magnetron!

topictitel aangepast

Badman
12 maart 2009, 10:52
Ok, bedankt, maar waar is het ander uiteinde dan mee verbonden?

blademan
12 maart 2009, 10:56
volgens mij met de tone potmeter, tenminste op mn Tele

Rick trodat
12 maart 2009, 11:16
Correct 12345678900

groovieguitarguus
12 maart 2009, 22:02
Ok, bedankt, maar waar is het ander uiteinde dan mee verbonden?

Als het echt professioneel gedaan is, gaat de aarde draad langs de Trussrod stang naar het einde van de hals, bij de kop en zit daar vast gesoldeerd.

Orpheo
12 maart 2009, 22:27
Als het echt professioneel gedaan is, gaat de aarde draad langs de Trussrod stang naar het einde van de hals, bij de kop en zit daar vast gesoldeerd.

wat een flauwekul. En dat ding heeft niks met microfonisch te maken.Het is zeg maar de 'start' van het signaal. via dat ding aard je de gitaar. grof gezegd. haal je hand maar eens van de brug af als je versterkt speelt (en dan met je andere hand niet de snaren of iets anders van metaal!) dan hoor je een enorme brom. hand erop, en tis minder of gewoon weg.

pasqual
12 maart 2009, 23:06
Als het echt professioneel gedaan is, gaat de aarde draad langs de Trussrod stang naar het einde van de hals, bij de kop en zit daar vast gesoldeerd.

?????

dan zijn er toch weinig professionele gitaren. lijkt me lastig als je bij een strat de hals loshaalt. gaat hooguit op voor setnecks. dit is ook niet nodig want je snaren geleiden ook en laten die nou ook aan je brug/tremelo vastzitten en aan je tuners ;)

groeten pasqual.

Pepe
13 maart 2009, 01:18
Als het ECHT professioneel gedaan is zit er afschermfolie aan de buitenkant van de hals. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

wietse
13 maart 2009, 09:05
haal je hand maar eens van de brug af als je versterkt speelt (en dan met je andere hand niet de snaren of iets anders van metaal!) dan hoor je een enorme brom. hand erop, en tis minder of gewoon weg.

als je gitaar dat doet dan is de aarde niet goed, bij een goed geaarde gitaar is dat verschil niet of nauwelijks aanwezig.

jerome
13 maart 2009, 09:57
Ja precies, de aarde van de gitaar is dan prima in orde maar als de
amp is aangesloten op een stopcontact zonder randaarde krijg je een brom als de snaren aanraakt.
Als je de amp aansluit op een stopcontact mét randaarde heb je daar helemaal geen last van.

Eigenlijk is het best wel raar dat de snaren met massa doorverbonden zijn.
Als je kortsluiting in je amp krijgt staan je snaren onder stroom.
Er zijn gitaristen die de massadraad juist van de brug/snaren weghalen...

Orpheo
13 maart 2009, 10:11
Ja precies, de aarde van de gitaar is dan prima in orde maar als de
amp is aangesloten op een stopcontact zonder randaarde krijg je een brom als de snaren aanraakt.
Als je de amp aansluit op een stopcontact mét randaarde heb je daar helemaal geen last van.

Eigenlijk is het best wel raar dat de snaren met massa doorverbonden zijn.
Als je kortsluiting in je amp krijgt staan je snaren onder stroom.
Er zijn gitaristen die de massadraad juist van de brug/snaren weghalen...

neuh, ik heb gewoon een 'zekering' gesoldeerd over de uitgangjack. weet niet meer precies hoe 't ook alweer ging. gewoon een condensatortje geloof ik. niks bijzonders. maar je hebt ook de randaarde van het stopcontact om schokken via je gitaarkabel naar je gitaar tegen te gaan...

jerome
13 maart 2009, 12:16
Mmm, dan moet je wel dikke rubber zolen onder je schoenen hebben...;)

Orpheo
13 maart 2009, 12:46
Mmm, dan moet je wel dikke rubber zolen onder je schoenen hebben...;)

neuh, niet perse. Ik snap niet waar al die indianenverhalen vandaan komen. het Nederlandse stroomnetwerk is heus wel goed genoeg om dit soort dingen te voorkomen.