PDA

View Full Version : Rivera TBR 1 ruikt naar verbrand



saparua1
11 maart 2009, 23:26
Enkele dagen gelden heb ik mijn bias afgesteld van de versterker. De Rivera is heeft 2 eindtrappen, Amp 1: 6L6 Amp 2: EL34. Dit doe ik half jaarlijks. Is altijd goed gegaan. Mijn Rivera zit in m'n rack en 1 speaker uitgang gaat naar een Grove Tubes Speaker Emulator en de out daarvan naar een mixer. niks bijzonders, ik speel al een tijdje zo.
Gisteren echter zet ik de main van de rivera aan, waarna ik na 30 seconden de standby aan zet. Niet meteen over de rivera gespeeld (ik heb 2 versterkers die ik over een mixer bespeel). Nog voordat ik over de rivera speel, ruik ik iets verbrands. Na een speurtocht met mijn neus, blijkt de stank uit m'n rivera te komen. Ook zie ik in de amp dat de eindbuizen niet meer zo gloeien als dat ze eergisteren nog wel deden.

Waar moet ik het zoeken? Wat voor gevolgen heeft het in het ergste geval (kosten) en wat als het wel mee valt?

nico verduin
12 maart 2009, 08:28
Kan het verschil zijn tussen een paar weerstanden tot een trafo.... Dus een euro tot paar honderd als je het moet laten doen. Dus eerst maar eens vaststellen wat er defect is.

iWishmaster
12 maart 2009, 09:10
Openmaken en kijken of er een specifiek punt is wat zwart geworden is. Of misschien is er een ELCO is gaan lekken (Die grote blauwe cilindervormige dingen): dat valt ook wel op, maar dan stinkt het niet (alleen) naar brand, maar zuur / rotte eieren lucht. Wat Nico zei: het kan vanalles zijn.

saparua1
12 maart 2009, 21:11
Okay, zojuist de Rivera opengemaakt. Zo op het eerste gezicht zie ik niks verbrands en kan ik met mijn neus ook niet traceren waar het vandaan komt. Wel zijn er 2 glaszekeringen van 250v/T1.6a doorgebrand.

Nu kan ik die zekeringen wel vervangen en de amp weer aanzetten, maar de kans dat ze dan weer doorbranden is aanwezig. Ze zijn natuurlijk niet voor niets doorgebrand.

Maar kan dat ook zomaar, de zekeringen wisselen en weer aanzetten?

nico verduin
12 maart 2009, 21:22
klinkt als de voedingstrafo....

guitarnijboer
12 maart 2009, 22:53
Okay, zojuist de Rivera opengemaakt. Zo op het eerste gezicht zie ik niks verbrands en kan ik met mijn neus ook niet traceren waar het vandaan komt. Wel zijn er 2 glaszekeringen van 250v/T1.6a doorgebrand.

Nu kan ik die zekeringen wel vervangen en de amp weer aanzetten, maar de kans dat ze dan weer doorbranden is aanwezig. Ze zijn natuurlijk niet voor niets doorgebrand.

Maar kan dat ook zomaar, de zekeringen wisselen en weer aanzetten?

Alles kan, maar doorgaans branden zekeringen niet zomaar door (hoewel dit soms wel eens gebeurt trouwens, maar dat gaat dan weer niet gepaart met een brandlucht)

Een zekering is bedoeld om door te branden als er een defect optreed en zorgt ervoor dat de schade beperkt blijft. Een zekering vervangen en de versterker weer aanzetten zonder eerst het defect te repareren betekent dat je mogelijk onderdelen van je versterker die nu nog wel goed zijn opnieuw bloodstelt aan bijvoorbeeld een te hoge belasting, foute spanning of whatever en er dus nog meer stuk kan gaan. Ik zou er gewoon even iemand met voldoende verstand van zaken naar laten kijken. Mischien is het een kleinigheidje zoals het wegvallen van de baisspanning of zo, maar het kan ook wat anders zijn.

Overigens is het ieder half jaar opnieuw afregelen van de ruststroom volslagen nutteloos, maar dat even terzijde.

nico verduin
13 maart 2009, 08:48
Even het schema bekeken. Die 1.6A zitten in de hoogspanning voor 4 x EL34. Veel te hoog.
Hypothese:
- Sluiting in een van de eindpitten of Bias weggevallen
- Die zekering gaat niet kapot totdat er 1.6A doorheen jakkert.
- Voedingstrafo gaat koken. Immers er gaat 335V x 1A rustig doorheen...
- Dat is gauw het dubbele vermogen van wat die trafo kan leveren...
Eea moet nog wel vastgesteld worden.

saparua1
13 maart 2009, 11:00
Maar klopt mijn redenatie:

2 versterkers (A en B), 2x El34, 2x6L6, 2 zekeringen, 2 gescheiden eindbuizen trafo's, 1 trafo om van wisselspanning, gelijkstroom te maken. Omdat er 2 zekeringen zijn doorgebrand, zouden beide eindbuistrafo's verbrand zijn of hebben beiden sluiting opgelopen, of zijn alle 4 de buizen doorgebrand?

nico verduin
13 maart 2009, 11:25
Beide 1.6A zekeringen zitten op dezelfde gelijkrichter. Ik weet niet of de eindbuis trafo's verbrand zijn. Ben op dit moment eerder geneigd te denken aan de voedingstrafo. De OT's kun je relatief gemakkelijk inschatten met een ohm meter. Tussen de midden aftakking (rode draad) en de Anodes (blauwe en bruine draad) van de uitgangstrafo's moet je iets van tussen de 40-60 ohm meten elk. Als het fors afwijkt, dan heb je vermoedelijk een gesmolten wikkeling.
Tijd voor een techneut denk ik.

guitarnijboer
13 maart 2009, 12:23
Het doorbranden van de zekeringen voor de hoogspanning betekend dat er teveel stroom getrokken wordt van de hoogspanningsvoeding.

Dit kan verschillende oorzaken hebben maar de meest voor de hand liggende is een kortsluiting in een van de eindbuizen waardoor er dus een hoge stroom gaat lopen of het wegvallen van de baisspanning waardoor de eindbuizen ook teveel stroom gaan trekken.

Incidenteel kan het ook gebeuren dat er een elko in de hoogspanningsvoeding sluiting maakt wat dus ook zorgt dat er een te hoge stroom gaat lopen, maar dit is minder waarschijnlijk dan een probleem met de eindbuizen. Een sluiting in je uitgangstrafo is nog veel onwaarschijnlijker, maar alles is natuurlijk mogelijk.

Ik zou me dus eerst richten op de eindbuizen om dat daar waarschijnlijk de oorzaak van je probleem ligt. Zie ook de gebruiksaanwijzing van je versterker trouwens:

Internal Fuses

On the power amp/power supply circuit board, there are four or five printed circuit mounted fuseholders with 5x20 fuses. B+ fuses are T1.6A Slo-Blo, the low voltage fuses are T1A. The bias supply fuse is supplied only to Scandinavian markets and is T100mA. Also, for Scandinavia models, are two filament fuses mounted on the chassis. The fuses for both the power amp and the preamp are T8As.

PLEASE REPLACE FUSE WITH SAME TYPE, DO NOT USE HIGHER CURRENT VALUE FUSES.

Fuses normally blow for a reason. If one or both of the B+ fuses blows, this is probably caused by a shorted output tube. You should change the tubes as a precaution.

Dat hier wordt geadviseerd je buizen uit voorzorg te vervangen is omdat eindbuizen kortstondig kunnen kortsluiten en daatna weer gewoon kunnen functioneren. Dit is een mechanisch defect waarbij onderdelen in de buis dusdanig kunnen bewegen t.o.v. elkaar dat ze bij trilling soms sluiting veroorzaken, maar soms ook niet. Lastig vast te stellen dus, maar wel uiterst onbetrouwbaar.

Over de voedings en uitgangstrafo: Als de eindbuizen kortsluiting maken of teveel stroom trekken door een probleem met de baisspanning, dan zorgt dit voor een grote belasting voor met name de secundaire hoogspanningswinding maar kortstondig kan deze een stroom van 1,6 A wel aan (waarbij de spanning natuurlijk veel lager wordt dan 335V) anders was immers je zekering niet gesprongen. Ik zou me hier dus in eerste instantie nog niet te ongerust over maken.

(uitleg: als de trafo dit niet aan zou kunnen was de zekering niet doorgebrand, maar de secundaire hoogspanningswinding. In dit geval is de zekering wel doorgebrand dus... )

De te hoge stroom als gevolg van een defecte of verkeerd ingestelde eindbuis, loopt ook door de uitgangstrafo. De eindbuizen zitten immers aangesloten op de voeding via die trafo, echter ook hier geld dat de primaire winding kortstondig best wel wat kan hebben. Ook in dit geval geld dat je zekering niet zou zijn gesprongen als de trafo het niet zou kunnen hebben.
Hierover zou ik me dus ook niet erg bezorgd maken in eerste instantie.

Dat er 2 zekeringen kapot zijn betekend niet automatisch dat er ook meerdere eindbuizen stuk zijn. Als je een voeding hebt met 335 - 0 - 335 V met aan iedere kant van de 335V winding een zekering, dan kan het ook gewoon door 1 buis komen.

Gewoon de versterker stap voor stap onderzoeken, of laten onderzoeken op een betrouwbaar adras zou mijn advies zijn. Je kunt dit ook zelf doen, maar enige kennis van zaken is dan wel handig. Je kunt in ieder geval de bais even checken met de versterker op stand-by. De hoogspanningslijn doormeten op sluiting en als dit niets oplevert de eindbuizen vervangen om te kijken of dit het probleem oplost.

nico verduin
13 maart 2009, 12:52
Als je een voeding hebt met 335 - 0 - 335 V met aan iedere kant van de 335V winding een zekering, dan kan het ook gewoon door 1 buis komen.


Zo'n voeding is het

saparua1
13 maart 2009, 13:25
Beide 1.6A zekeringen zitten op dezelfde gelijkrichter. Ik weet niet of de eindbuis trafo's verbrand zijn. Ben op dit moment eerder geneigd te denken aan de voedingstrafo. De OT's kun je relatief gemakkelijk inschatten met een ohm meter. Tussen de midden aftakking (rode draad) en de Anodes (blauwe en bruine draad) van de uitgangstrafo's moet je iets van tussen de 40-60 ohm meten elk. Als het fors afwijkt, dan heb je vermoedelijk een gesmolten wikkeling.
Tijd voor een techneut denk ik.

Okay, wellicht ken je een techneut in de buurt van Tilburg?

Chris Winsemius
13 maart 2009, 13:33
Okay, wellicht ken je een techneut in de buurt van Tilburg?

Misschien de man van "Eindhoven-amps", weet niet of Jan van Be(e)veren nog aan gitaarversterkers werkt maar die zit/zat ook in jouw buurt.

saparua1
13 maart 2009, 16:35
Okay, nu komt het:

Zojuist eerder naar huis gegaan om de Rivera "te maken", zekeringen gehaald bij een electrozaak, deze in de versterker geplaatst, buizen gewoon laten zitten zoals ze zaten en de amp aan gezet...............EN HIJ DOET HET GEWOON!!!?!?!?!?!?

Bias gemeten en die staat zoals het stond, spanning op de eindbuizen is nog exect hetzelfde, verder een half uur aan laten staan en hij doet het nog steeds.

Wat nu? Zo laten of toch laten nakijken/maken?

nico verduin
13 maart 2009, 19:04
Wat denk je zelf??? Je ruikt verbrande lucht... 2 zekeringen springen..... Er is geen zichtbare schade... dus verborgen schade..... Je doet er toch gewoon zekeringen in ondanks aangeven van anderen dat je het risico loopt nog meer schade te veroorzaken..... Ik zou gewoon doorgaan... hoop for the best... doen alsof je neus bloed en gaan sparen voor een peperdure rekening.... voor als het weer gebeurt.....

budje
13 maart 2009, 19:39
Wat denk je zelf??? Je ruikt verbrande lucht... 2 zekeringen springen..... Er is geen zichtbare schade... dus verborgen schade..... Je doet er toch gewoon zekeringen in ondanks aangeven van anderen dat je het risico loopt nog meer schade te veroorzaken..... Ik zou gewoon doorgaan... hoop for the best... doen alsof je neus bloed en gaan sparen voor een peperdure rekening.... voor als het weer gebeurt.....

inderdaad: Na laten kijken dus!!!!

guitarnijboer
13 maart 2009, 20:15
Okay, nu komt het:

Zojuist eerder naar huis gegaan om de Rivera "te maken", zekeringen gehaald bij een electrozaak, deze in de versterker geplaatst, buizen gewoon laten zitten zoals ze zaten en de amp aan gezet...............EN HIJ DOET HET GEWOON!!!?!?!?!?!?

Bias gemeten en die staat zoals het stond, spanning op de eindbuizen is nog exect hetzelfde, verder een half uur aan laten staan en hij doet het nog steeds.

Wat nu? Zo laten of toch laten nakijken/maken?

Misschien helpt het als je alle reacties even goed doorleest!

Nogmaals zoals ik al eerder had gepost:

Ik zou me dus eerst richten op de eindbuizen om dat daar waarschijnlijk de oorzaak van je probleem ligt. Zie ook de gebruiksaanwijzing van je versterker trouwens:

Internal Fuses

On the power amp/power supply circuit board, there are four or five printed circuit mounted fuseholders with 5x20 fuses. B+ fuses are T1.6A Slo-Blo, the low voltage fuses are T1A. The bias supply fuse is supplied only to Scandinavian markets and is T100mA. Also, for Scandinavia models, are two filament fuses mounted on the chassis. The fuses for both the power amp and the preamp are T8As.

PLEASE REPLACE FUSE WITH SAME TYPE, DO NOT USE HIGHER CURRENT VALUE FUSES.

Fuses normally blow for a reason. If one or both of the B+ fuses blows, this is probably caused by a shorted output tube. You should change the tubes as a precaution.

Dat hier wordt geadviseerd je buizen uit voorzorg te vervangen is omdat eindbuizen kortstondig kunnen kortsluiten en daatna weer gewoon kunnen functioneren. Dit is een mechanisch defect waarbij onderdelen in de buis dusdanig kunnen bewegen t.o.v. elkaar dat ze bij trilling soms sluiting veroorzaken, maar soms ook niet. Lastig vast te stellen dus, maar wel uiterst onbetrouwbaar.

fredjuh
13 maart 2009, 20:49
tsja echt hoor, als mensen hier een lang verhaal zien slaan ze t maar over. Ik was wel overtuigd eigenlijk.