PDA

View Full Version : Vraagjes eindversterker ic's en impedanties



Jibberish
11 maart 2009, 18:04
Goed, ben nieuw hier dus stel me even voor.

Ik ben een voxfanaatje en electriciën. Ja het virus dat vox heet heeft mij te pakken en goed ook. Sterker nog, het gaat om de Vox Cambridge 30 reverb twin to be precise! Nog niet echt interressant.

Het is namelijk zo dat deze versterker origineel zelf ook een virusje had, het goedkope kochvirus.
Jammer, maar...........dokter Jibberish is er mee bezig geweest en heeft een modje uitgevoerd om hem cleaner te krijgen en meer power te geven.
Operatie geslaagd! Ik heb onder andere de IC TDA2050 vervangen door een
LM3876 IC. Harstikke goed! 56 Watt is leuk, maar nog niet leuk genoeg!

Hier wordt het interressanter. Ik heb al een beschrijving van een mod liggen met de IC LM 3886 die een 68 Watt eruit moet gaan persen. Beschrijving met alles erop en er aan. Extra koeling, condensatoren enz, enz...
Maar is dat genoeg? Ik wil geen problemen meer hebben met dat ik te weinig vermogen zou hebben in de toekomst, maar het niet ten koste moet gaan van mijn versterker. Uiteraard.

Nou heeft dokter Jibberish gezocht en gevonden een enkel kanaals IC-tje die een mooie 100 Watt aankan. Het is de TDA 7293. Deze 15 pinnige schoonheid moet mij naar het vermogenwalhalla brengen met zwoele strelingen die voxtone heet. Ik weet, ik dwaal af.

Zoiezo, zou iemand hier over willen buigen om te kijken of die IC wel helemaal toepasbaar is?? Alle specs zal ik hier onder allemaal neerzetten. B.V.D.

Nou heeft de dokter wel zijn diploma's, maar in de electro niet in de audio.
Die toch dermate zo belangrijk zijn en lastig, dat dit de dokter toch een beetje nekt!
Zo heb ik dus een paar vraagjes:

1 Die IC waar ik het over heb, zit toch in de eindversterking? Als allerlaatst?
2 Tot hoe ver bepaalt de IC de impedantie van de speakers? Kan ik daar iets aan veranderen?
3 Als je de impedantie lager maakt van de speakers, krijgt je IC dan meer te verduren?
4 Wat voor elektronische componenten zitten er nog tussen het IC-tje en de speakers of is het het laatste onderdeel?
5 Wat is Vin? Is dat hetzelfde als Vs signaal?
En oh ja..6 wat is wijsheid?

Die laatste leg ik even uit.
Kijk 100 Watt is leuk, maar het behouden van de versterker in zijn pracht is nog mooier. Geeft zo'n mod in de eind niet te veel stress in de voor?
Ik leg nog meer uit. Dokter Jibberish heeft zelf een speakerkast gebouwd.
Leuk! Maar het gaat om een zes speakercombinatie met een imp. van 8 Ohm.
Je snapt dus nu een beetje waarom ik iets meer power wil van mijn versterker.

En ik zal mezelf niet meer adresseren als Dokter Jibberish!

Hier nog even de specs.

De TDA2050: http://www.farnell.com/datasheets/72736.pdf

De LM3876: http://www.farnell.com/datasheets/64199.pdf

De LM3886: http://www.farnell.com/datasheets/64377.pdf

De TDA7293: http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/6744/tda7293v.pdf

Sorry mensen, kon mijn verhaal niet langer maken dan dit. Mijn excuus!

Negative K3 fan
11 maart 2009, 19:01
ik heb hier ook niet zoveel verstand van, maar ik denk dat de beperkende factor in deze kwestie de voeding is. Kan die de benodigde stroom leveren?

Jibberish
11 maart 2009, 19:16
Over de voeding, geen idee eigenlijk.

Ik ben driftig op zoek geweest naar schema's voor mijn vox, maar tot noch toe onvergeefs.

Zou dit zoveel meer vragen dan van mijn voeding?

Kan hem ook op 380 maken natuurlijk!!! grapje..................sorry

nico verduin
11 maart 2009, 19:41
Als je nu al richting 56W gaat, wordt er dus al 26 netto dus gauw 30W bruto meer vermogen van die voedingstrafo gevraagd. Het is maar de vraag hoelang hij het blijft doen en wat hij max kan leveren.

aad
11 maart 2009, 19:58
Over de voeding, geen idee eigenlijk.

Ik ben driftig op zoek geweest naar schema's voor mijn vox, maar tot noch toe onvergeefs.

Zou dit zoveel meer vragen dan van mijn voeding?

Kan hem ook op 380 maken natuurlijk!!! grapje..................sorry

Het staat allemaal in de datasheet.
Bij een voeding van +/- 29volt krijg je bij 4 ohm 80watt bij een vervorming van 1%. Bij 100watt is dat 10%. Hoe clean wil je het houden?

Ruw-weg 15amp? voeding bij 2x 30volt?

Flink koelprofieltje lijkt mij.

nico verduin
11 maart 2009, 20:32
Niet alleen het koel profiel.... die trafo moet het ook kunnen leveren,

Jibberish
11 maart 2009, 20:49
Dat is allemaal waar, helaas.

Maar ik heb nog niet een antwoord waar ik nou eigenlijk op wachtte.
Dat koelen wordt niet mijn probleem, de voeding is natuurlijk wel iets om over na te denken en daarom heb ik mensen gevraagd om er over te buigen en ik krijg al wel goede inputs van jullie alvast bedankt.

Hopelijk houden we dit onderwerp een beetje warm. hmmmmmmmmmmmm

hadv
12 maart 2009, 00:23
1 Die IC waar ik het over heb, zit toch in de eindversterking? Als allerlaatst?
2 Tot hoe ver bepaalt de IC de impedantie van de speakers? Kan ik daar iets aan veranderen?
3 Als je de impedantie lager maakt van de speakers, krijgt je IC dan meer te verduren?
4 Wat voor elektronische componenten zitten er nog tussen het IC-tje en de speakers of is het het laatste onderdeel?
5 Wat is Vin? Is dat hetzelfde als Vs signaal?
En oh ja..6 wat is wijsheid?

1: kijk in het schema, dan zie je het zelf: ja, daarna komt de luidspreker
2: elke versterker is gemaakt voor een bepaalde impedantie. Daar kun je, zeker met een IC, niets aan veranderen. Kijk in de grafieken in de datasheet hoe de impedantie het vermogen beinvloedt.
3: als je de versterker te zwaar belast (impedantie van de speakers omlaag) loop je het risico je IC om zeep te helpen.
4: zie vraag 1
5: Vin is de ingangsspanning, Vs (+ en -) is de voedingsspanning. Ook dit staat gewoon te lezen in de datasheet.

Jibberish
12 maart 2009, 02:28
Kijk beste Hadv, ik had gelooof ik al duidelijk gemaakt dat ik niet uit de datasheets kom. Dus niet helemaal snap wat er in staat, het schema.
Ik heb iemand nodig die me het een beetje uitlegd.

Nou heb ik vaker op een paar fora wezen lezen en kijken en daar merkte ik vaak dat mensen niet helemaal antwoorden gaven op de vragen met het verhaal erbij. Een van de redenen waarom ik dit als een van de laatste opties doe.

Explain yourself!

Waarom kun je niks met de Ic de impedantie veranderen? Waarom gaat die IC dan kapot? Waarom gaat de IC kapot als ik de impedantie van de speakers omlaag zet? Wat is het verschil tussen de ingangsspanning en de voedingsspanning, welke ingangsspanning?

Kijk, ik probeer dit te begrijpen. Zo goed als dit kan.
Niemand heeft mij verteld of ik het IC-tje überhaubt kan gebruiken of niet.

Het zou helemaal te gek zijn als jullie me zouden kunnen helpen.
Dan zou ik nooit meer dokter zeggen, echt waar!!!!

nico verduin
12 maart 2009, 08:51
IK snap dat je een heleboel vragen hebt mbt het gebruik van het ic. Echter nu verwacht je dat een of meerdere mensen even niets te doen hebben en maar even de hele datasheet gaan bestuderen en kijken of dit allemaal kan.

Maar even samen gevat. Je kan natuurlijk een eindprint maken (klakkeloos het ic vervangen gaat niet op) met alle benodigde onderdelen. Een voorbeeld is al gegeven voor de indeling. In de bestaande versterker koppel je het ingangsignaal naar de chip die er nu in zit los en leidt dit signaal naar de eindtrap.
Je zal verder een nieuwe voedingstrafo moeten kopen met gelijkrichting en afvlakking. Anders fikt je bestaande versterker waarschijnlijk uit.
Verder heb je een forse koeling nodig omdat dit beestje aardig warm wordt.
Je kan de impedanties in een IC niet veranderen omdat dat een ingegoten blokje is. Kun je dus niet openmaken. Maar dat weet je zelf ook wel als electricien. Je kunt elke load eraan hangen zolang je maar niet in het grijze gebied komt van figuur 12. Bij 8 ohm heb je geen problemen. Bij 4 ohm, mag bijv. de voedingspanning niet boven de 42-43V komen.
Als je perse meer power uit die Cambridge wil, kun je beter een line-out (laten) maken of een fx-loop en dan het signaal in een dikke eindtrap stoppen. Bijv. dit ic. Maar dan zit de eindtrap in een aparte behuizing, met koeling en degelijke voeding en beveiliging.

Jibberish
12 maart 2009, 13:18
Natuurlijk verwacht ik dat niet Nico, maar het zou wel mooi zijn!

Het IC zelf alleen vervangen is natuurlijk niet een optie, dat wist ik.
Ik bedoelde met de imp. veranderen van het IC, dat je dan een andere pakt bijv. TDA7294 die 8 Ohm is. Sorry als dat niet helemaal duidelijk was.

Wat ik nu ook een beetje begrijp is dat ik een extra losse voeding kan gebruiken voor het IC? om die apart te voeden. Koelen wordt niet het probleem nogmaals.

Bedankt voor de reactie

nico verduin
12 maart 2009, 14:15
De meeste van dit soort IC's hebben een bepaalde voorkeur load. Hoe lage de load des te warmer wordt het IC. Tot dat hij te warm wordt. Zelfs met koeling.
In feite kun je voor elke trap een aparte voeding maken bij wijze van spreken. In dit geval is het een goede optie om dus een van die schakelingen te maken die al in de datasheet is opgegeven. Dan daarbij een voeding te maken die dat ondersteund. Een ringkern trafo zal het vermoedelijk wel worden (dus bekijk de mogelijkheid voor vertraagde inschakeling). De data sheets geven de stroom opnamen. Tel daar zo'n 30% bij op en je weet de spec voor de trafo.
Vandaar mijn opmerking dat je kunt overwegen om bijv. een eindtrap te bouwen in een 19"frame en dan via de FX-out of een line-out naar de eindversterker te gaan.
JE zult nog wel wat rekenwerk moeten doen vwb. hoeveel gain je in dat ic wilt hebben. Eea. is afhankelijk hoeveel je erin wilt stoppen alsmede de toegepaste voeding.

Voorbeeld:
Je wilt 100W hebben. Load is 8 ohm. Dus geldt:
P = I^2 * R. Dus i^2 = 100/8 = 12.5. I is minimaal 3.5A op de speaker. R = 8 dus moet je minimaal I * R = 3.5 * 8 = rond de 28V zitten. Je komt dus al gauw in de richting van een voeding die rond de 30V + en - komt te zitten. Volgens mij stond er ook zoiets in de specs.

Dit is ook de reden dat bijv. de auto versterkers vaak een schakelende booster voeding hebben om de spanning op te krikken van 12V naar rond de 80V om die 1000W te kunnen halen.

Koeling kun je gewoon uitrekenen hoor.

aad
12 maart 2009, 14:54
Natuurlijk verwacht ik dat niet Nico, maar het zou wel mooi zijn!

Het IC zelf alleen vervangen is natuurlijk niet een optie, dat wist ik.
Ik bedoelde met de imp. veranderen van het IC, dat je dan een andere pakt bijv. TDA7294 die 8 Ohm is. Sorry als dat niet helemaal duidelijk was.

Wat ik nu ook een beetje begrijp is dat ik een extra losse voeding kan gebruiken voor het IC? om die apart te voeden. Koelen wordt niet het probleem nogmaals.

Bedankt voor de reactie

In de datasheet van de TDA7293 staat:

BRIDGE APPLICATION
Another application suggestion is the BRIDGE
configuration, where two TDA7293 are used.
In this application, the value of the load must not
be lower than 8 Ohm for dissipation and current
capability reasons.
A suitable field of application includes HI-FI/TV
subwoofers realizations.
The main advantages offered by this solution are:
- High power performances with limited supply
voltage level.
- Considerably high output power even with high
load values (i.e. 16 Ohm).
With Rl= 8 Ohm, Vs = ±25V the maximum output
power obtainable is 150 W, while with Rl=16
Ohm, Vs = ±40V the maximum Pout is 200 W.

Zoiets? :D

Jibberish
12 maart 2009, 18:19
Hier heb ik echt wat aan jongens, echt waar!
Ik begin het geloof ik te begrijpen, dacht zelfs dat het nog iets moeilijker was.
Maar ben er nog niet.

Ik begrijp dat ik een aparte voeding kan gebruiken van ong. 30V en het schema in de specs kan gebruiken om een eindtrapje te bouwen toch?
Als ik het goed begrijp is zo'n eindtrapje helemaal niet zo groot.

Hoe bepaal ik dan de gain nico? ik wil het zo clean mogelijk houden namelijk. Is dan op die 28V volt het beste volume to noise ratio als het ware?

En Aad, zou je die schakeling op een aparte voeding zetten op die manier uitgevoerd?
Lijkt mij de beste schakeling die ik kan maken denk ik in combinatie met de info van Nico. Ook bij deze schakeling wordt de temp. per IC een stukje minder dan mijn eerste plan. Dit klopt toch?

Ik vindt het mooi om hier mee bezig te zijn en vindt het nog mooier dat er nog mensen zijn die mensen zoals mij willen helpen!

Meerdere suggesties en meningen zijn zeker welkom!!!

nico verduin
12 maart 2009, 18:34
Gain staat ergens in de datasheet. Maar daar ga ik verder geen tijd in steken..