PDA

View Full Version : Schuifgeluid Akoestisch



Jantje Poen
11 maart 2009, 15:08
Weet iemand of er snaren bestaan die minder dat irritante schuifgeluid maken als je bijvoorbeeld een barre-akkoord 1 vakje verder schuift? Of kun je er misschien iets aan doen, snaren inweken in olie??

Zijn er merken snaren die deze eigenschap minder hebben.

Ik heb D'Addario en Elixir gebruikt en beiden zijn niet stil bij het schuiven over de snaren.

WillemdaGuide
11 maart 2009, 15:14
Zou het zo niet weten, ik vind dat juist wel wat hebben eerlijk gezegd.

beruk
11 maart 2009, 15:23
Dat zijn flatwounds, acoustische: Waarschijnlijk nogal sterk geluids verschil met roundwounds:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51m8vkO0sPL._SS500_.jpg
compound is mix tussen twee werelden qua geluid
http://images.miretail.com/products/optionRegular/Martin/366304jpg.jpg

Ik heb verder geen ervaring met flat en compound snaren op acoustisch, wel electrisch en daar is het verschil zeer goed hoorbaar, hoewel flatwounds minder briljant klinken, ze zijn wat matter.
Geen idee of deze snaren ook in nederland te krijgen

Jantje Poen
11 maart 2009, 19:03
Ik bedoel dit voor westerngitaar (of hoe heet zoiets?).

hendrix2
11 maart 2009, 19:14
Ik bedoel dit voor westerngitaar (of hoe heet zoiets?).

Lees de post boven je nog eens goed...

Laser
11 maart 2009, 19:16
Indien Elixir Nano's niet volstonden weet ik het niet.
Dat zijn naar mijn ervaring de stilste bij "schuiven".
Maar misschien zijn er andere ervaringen...

Jantje Poen
11 maart 2009, 19:24
Lees de post boven je nog eens goed...

Mijn tekstbegrip is niet zo best, sorry. Ik begrijp het niet.

Jantje Poen
11 maart 2009, 19:26
Indien Elixir Nano's niet volstonden weet ik het niet.
Dat zijn naar mijn ervaring de stilste bij "schuiven".
Maar misschien zijn er andere ervaringen...

Een kennis van mij heeft Elixir snaren op zijn akoestische gitaar en ik vroeg hem wat zijn ervaringen zijn met die schuifgeluiden, hij zegt dat het geen verschil maakt. Misschien moet ik ze zelf maar weer eens gaan kopen en kijken wat beter is, het is al weer 2 jaar geleden dat ik Elixir op mijn gitaar had, en ik heb ze een beetje stug in herinnering.

Jamman
11 maart 2009, 19:39
persoonlijk vind ik dat geluid het juist meer power geven, zo van.. het komt rechtstreeks van het instrument, maar daar heb je weinig aan ;) Heb het met setje martins momenteel niet zo erg btw.

Ron Houben
11 maart 2009, 20:17
D'Addario maakt snaren die heten Halfrounds. Voor western gitaar, die "piepen" een heel stuk minder zonder dat ze te mellow gaan klinken. Iedere goed gesorteerde winkel moet die hebben. Begin alsjeblieft niet met de snaren insmeren met olie o.i.d. je maakt je snaren gelijk dood op die manier, en smakelijk is het ook niet.
Succes!

LaurentB
11 maart 2009, 20:38
Gedeeltelijk is het ook een kwestie van techniek, nl. je vingers kort optillen bij het veranderen van positie, ipv ze helemaal over de snaren te schuiven.

Jantje Poen
11 maart 2009, 23:03
Gedeeltelijk is het ook een kwestie van techniek, nl. je vingers kort optillen bij het veranderen van positie, ipv ze helemaal over de snaren te schuiven.

Ja, dat weet ik wel, maar sommige liedjes vragen om schuiven, zoals Chuck E van Ricky Lee Jones, en ook als je de blaaspartijen op gitaar gaat spelen van van oude soul en Motown nummers, zoals I feel good van James Brown en It's your thing van The Isley Brothers. In die nummers is schuiven juist de techniek en daarom wil ik dus een andere soort snaren.

LaurentB
11 maart 2009, 23:04
Ja, dat weet ik wel, maar sommige liedjes vragen om schuiven, zoals Chuck E van Ricky Lee Jones, en ook als je de blaaspartijen op gitaar gaat spelen van van oude soul en Motown nummers, zoals I feel good van James Brown en It's your thing van The Isley Brothers. In die nummers is schuiven juist de techniek en daarom dus andere soort snaren.

Ja daar heb je ook weer gelijk in.

Jantje Poen
11 maart 2009, 23:10
D'Addario maakt snaren die heten Halfrounds. Voor western gitaar, die "piepen" een heel stuk minder zonder dat ze te mellow gaan klinken. Iedere goed gesorteerde winkel moet die hebben. Begin alsjeblieft niet met de snaren insmeren met olie o.i.d. je maakt je snaren gelijk dood op die manier, en smakelijk is het ook niet.
Succes!


Ik heb ze gevonden. De EHR360 013-056 van D'Addario. Er staat wel bij dat het Jazz snaren zijn, wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik heb nu trouwens 012 en ben van plan om naar 013 over te stappen, een beetje om meer toon te krijgen en om minder gerammel van de snaren te krijgen. Hoe is het met de bespeelbaarheid gesteld van de 013? Ik ben niet echt van plan om bendings te gaan doen, maar een beetje soepelheid vind ik wel wenselijk.

gitaarvrouwtje
11 maart 2009, 23:26
elixir maakt geen verschil ik speel altijd op elixir, en ik houd juist wel van dat schuifgeluid, ik vind het prachtig als ik opnamen hoor waar je dat bij hoort, krijg je dat LIVE gevoel van..
kwestie van smaak
wat je er aan kunt doen is niet sliden..maar je vingers optillen en snel overpakken..niet handig maar wel de enige manier om helemaal geen bijgeluiden te krijgen

in het nummer circles dat wij opnamen bij han in de studio is het schuifgeluid heel duidelijk hoorbaar, en behalve hier van sommige gitaristen heb ik er alleen nog maar goede reacties op gehad, dus veel mensen vinden het juist mooi

ik denk dat andere snaren , zeker versterkt , dat "probleem" ook niet voor je gaan oplossen
speeltechniek..denk ik
ben er zelf een veel te luie gitarist voor haha

Jantje Poen
11 maart 2009, 23:36
elixir maakt geen verschil ik speel altijd op elixir, en ik houd juist wel van dat schuifgeluid, ik vind het prachtig als ik opnamen hoor waar je dat bij hoort, krijg je dat LIVE gevoel van..
kwestie van smaak
wat je er aan kunt doen is niet sliden..maar je vingers optillen en snel overpakken..niet handig maar wel de enige manier om helemaal geen bijgeluiden te krijgen

in het nummer circles dat wij opnamen bij han in de studio is het schuifgeluid heel duidelijk hoorbaar, en behalve hier van sommige gitaristen heb ik er alleen nog maar goede reacties op gehad, dus veel mensen vinden het juist mooi

ik denk dat andere snaren , zeker versterkt , dat "probleem" ook niet voor je gaan oplossen
speeltechniek..denk ik
ben er zelf een veel te luie gitarist voor haha

Zoals ik al heb vermeld schort het bij mij niet aan de techniek, het is juist in bepaalde nummers nodig te schuiven, bijv. blazerspartijen van jazzy nummers en dan op gitaar. Bij "normale nummers" heb ik er ook geen last van dan til ik gewoon mijn vingers op, zoals velen met mij.

YoJorisss
11 maart 2009, 23:50
ik vind dat juist zo vet klinken bij akoestische gitaren..schuifgeluid 4 life.

Jantje Poen
11 maart 2009, 23:54
ik vind dat juist zo vet klinken bij akoestische gitaren..schuifgeluid 4 life.

O ja geweldig:???:

LaurentB
12 maart 2009, 08:45
Ik heb ze gevonden. De EHR360 013-056 van D'Addario. Er staat wel bij dat het Jazz snaren zijn, wat moet ik me daar bij voorstellen? Ik heb nu trouwens 012 en ben van plan om naar 013 over te stappen, een beetje om meer toon te krijgen en om minder gerammel van de snaren te krijgen. Hoe is het met de bespeelbaarheid gesteld van de 013? Ik ben niet echt van plan om bendings te gaan doen, maar een beetje soepelheid vind ik wel wenselijk.

013 is wel bespeelbaar bij een goed afgestelde gitaar (heb ik ook, anders komt er te weinig geluid uit die Crafter), maar bends zijn wel wat heavy hoor.
van die echt flatwound snaren worden als jazzsnaren beschouwd omdat die duidelijk doffer klinken. Dat komt omdat de windingen niet rond zijn, en dus met vlakke kanten tegen elkaar aanliggen en daardoor stijver zijn.
Die snaren die je nu hebt gevonden zijn eigenlijk roundwounds die weer afgevlakt zijn, begrijp ik. Dus di zouden minder dof moeten klinken terwijl ze ook minder geschuif geven.

Ruudj
12 maart 2009, 09:21
Ja, ik vind het ook nooit irritant als ik dat 'schuifgeluid' hoor, geen probleem :ok: Maar wil je dat persé niet horen dan kun je tijdens het schuiven met de handpalm van je rechterhand de snaren proberen te dimmen

gitaarvrouwtje
12 maart 2009, 09:24
Zoals ik al heb vermeld schort het bij mij niet aan de techniek, het is juist in bepaalde nummers nodig te schuiven, bijv. blazerspartijen van jazzy nummers en dan op gitaar. Bij "normale nummers" heb ik er ook geen last van dan til ik gewoon mijn vingers op, zoals velen met mij.


ik bedoelde je niet te beledigen haha..het schort MIJ aan dat soort techniek omdat ik een luie gitarist ben, voorzover dat niet duidelijk was . sorrie als dat verkeerd overkwam. volgens mij moet de snaar die niet piept nog uitgevonden worden, hoe gladder hoe beter zou ik in dat perspectief zeggen ..maar dat heeft dan weer andere nadelen:)

freekick
12 maart 2009, 09:28
deze moet je zeker proberen.

EFT 16 flattops van d'daddario
Dit is een gladde snaar . Veel minder bijgeluid.

Of Plectrum van Thomastik.
Daar moet je wel opletten want het aantal flatwoundsnaren is niet
bij alle setjes gelijk. Heeft te maken met de dikte.

Jantje Poen
12 maart 2009, 10:05
deze moet je zeker proberen.

EFT 16 flattops van d'daddario
Dit is een gladde snaar . Veel minder bijgeluid.

Of Plectrum van Thomastik.
Daar moet je wel opletten want het aantal flatwoundsnaren is niet
bij alle setjes gelijk. Heeft te maken met de dikte.


In hoeverre verschillen de EFT 16 van de EHR 350?

Is de EHR toch meer geschikt voor elektrisch, en de EFT meer bedoeld voor akoestisch???

freekick
12 maart 2009, 14:48
In hoeverre verschillen de EFT 16 van de EHR 350?

Is de EHR toch meer geschikt voor elektrisch, en de EFT meer bedoeld voor akoestisch???

Volgens mij zijn EHR snaren voor electrisch.

Jantje Poen
12 maart 2009, 18:32
Ik heb net een setje EFT17 van D'addario besteld, eens kijken of 't wat is.

Iedereen bedankt!

Jantje Poen
13 maart 2009, 22:34
Een setje D'addario EFT17 (013 - 056) er op gezet. Dat irritante schuifgeluid is ongeveer 50% minder geworden, acceptabel en nu dan ook pas karakteristiek te noemen. Qua toon een klein beetje minder helder, maar ik ben wel van 012 naar 013 gegaan en dat geeft het gehele geluid wel een flinke boost! Jonge, jonge, wat een verschil! Het lijkt nu wel een andere gitaar, het geluid is veel dieper en krachtiger. De hals moest wel een paar slagen hebben, die trok aardig hol. Ik ben benieuwd hoe het met andere muzikanten samen gaat klinken. Een maand geleden speelde ik nog met 010 en nu met 013, dit gaat pijn doen!

freekick
14 maart 2009, 19:51
klein beetje olie op de vingertoppen helpt ook tegen bijgeluid.