PDA

View Full Version : welke snaar op mijn squier



Trunks1979
11 maart 2009, 13:44
ik heb een squier fender rosewood (std) en wil mijn snaren vervangen. Ik wil dit via internet doen, maar zie dat er aardig wat keuze is. Ik zat te denken aan de Fendersnaar (ander merk mag natuurlijk ook als jullie dit aanbevelen) maar kom geen wijs uit de benamingen. Zo wordt genoemd:
Fender F150-SL Fender F150-XL of fender f150R etc. Ook staat er nog wat onder als "009-011-015-024-032-040" Zegt jullie deze code iets? die 09-011 is zeker de dikte ofzo? Ik begreep van anderen dat ik ook niet voor een te dikke snaar moet gaan aangezien mijn squier daar niet echt sterk genoeg voor is. Enfin, graag jullie advies indeze.

keessie
11 maart 2009, 13:50
Hey ik zou gaan voor D'addario 010 :ok:

humbucker
11 maart 2009, 13:54
ga gewoon naar een plaatselijke muziekhandel en vraag een setje .10 D'addario. Geen gekloot met internet en heel de zooi en véél makkelijker.

Trunks1979
11 maart 2009, 13:55
Dan ga ik die ook eens bestellen denk ik. Maaruh, toch nog effe over die fendersnaren. Waar staat die 150F eigenlijk voor? Het loopt op van 150 naar 250 naar 3250. Anyone?

Trunks1979
11 maart 2009, 13:56
ga gewoon naar een plaatselijke muziekhandel en vraag een setje .10 D'addario. Geen gekloot met internet en heel de zooi en véél makkelijker.
Slechte ervaringen met internet?

Squier4ever
11 maart 2009, 14:19
Dan ga ik die ook eens bestellen denk ik. Maaruh, toch nog effe over die fendersnaren. Waar staat die 150F eigenlijk voor? Het loopt op van 150 naar 250 naar 3250. Anyone?

sorry maar die Fendersnaren zijn kut. d'addario vind ik ook niks aan trouwens. doe mij maar Ernie Ball (0.011-0.054), dat klinkt tenminste vet IMHO. verder is het gelul dat je squier geen dikke snaren aankan, je moet de hals dan hooguit een beetje afstellen.

edje kadetje
11 maart 2009, 14:42
Ook staat er nog wat onder als "009-011-015-024-032-040" Zegt jullie deze code iets?

Het is geen code. Het zijn de diktes van de snaren (van hoge e naar lage e). Ik weet overigens niet in welke eenheid dit is uitgedrukt (inches?). Vaak wordt alleen de dikte van de hoge e-snaar gebruikt als aanduidiing van de dikte van de hele set. Dit lijkt mij overigens niet helemaal juist want je hebt verschillende sets waarbij de dikte van de hoge e-snaar hetzelfde is. Maar goed, dat terzijde.


In het algemeen wordt 009 als dun gezien en dikker dan 011 als dik.

Ik gebruik altijd 010.

GlobalWarming
11 maart 2009, 18:36
Klinken snaren dan zo verschillend ? (merken?)

Squier4ever
11 maart 2009, 19:15
Klinken snaren dan zo verschillend ? (merken?)

in mijn beleving wel. als je net begint, een crappy beginnerssetje (met dito versterkertje) hebt maakt het niet veel uit, maar ook dan is het hoorbaar. sowieso doet dikte heel erg veel voor je geluid (of het ontbreken daarvan). 0.009 klinkt voor mij echt veel en veel te dun, past niet bij mijn stijl. Een setje 0.009 houdt het bij mij geen week uit, dan ben ik het beu qua sound en 90% kans dat ik de hoge E-snaar gesloopt heb.

jan jansen
11 maart 2009, 19:24
sorry maar die Fendersnaren zijn kut. .

Jij vindt die snaren niks ...(taalgebruik...alhier) dat wil niet zeggen dat fender snaren niks zijn.....Mischien kan je wel niet goed spelen of passen ze niet in jouw stijl......ik zweer erbij.....dat wil niet zeggen dat andere merken gelijk niks zijn.......:blast::blast:

Trunks1979
11 maart 2009, 21:29
sorry maar die Fendersnaren zijn kut. d'addario vind ik ook niks aan trouwens. doe mij maar Ernie Ball (0.011-0.054), dat klinkt tenminste vet IMHO. verder is het gelul dat je squier geen dikke snaren aankan, je moet de hals dan hooguit een beetje afstellen.
Volgens mij ga ik gewoon maar wat verschillende setjes bestellen en dan eens kijken wat goed klinkt. Maaruh, die hals bijstellen, hoe doe je dat precies? Bedoel je gewoon de kam afstellen of nog wat anders?

ijzerbroot1
11 maart 2009, 23:26
Kijk maar eens rond op de site van Don Hofstee, daar kun je alles vinden over afstellen. www.donhofstee.nl of zoiets .

Squier4ever
11 maart 2009, 23:37
Volgens mij ga ik gewoon maar wat verschillende setjes bestellen en dan eens kijken wat goed klinkt. Maaruh, die hals bijstellen, hoe doe je dat precies? Bedoel je gewoon de kam afstellen of nog wat anders?

in je hals zit een ijzeren staaf (trussrod) die het kromtrekken van je hals tegengaat. als je dikkere snaren gaat gebruiken komt er vanzelfsprekend meer spanning op die trussrod te staan en moet die misschien bijgesteld worden. dit komt vrij nauwkeurig en je kunt je hals er mee verkloten als je niet weet wat je doet, dus wel oppassen!

@ jan janssen, sorry voor de lompe bewoording maar ik heb 2x een setje fender snaren (of wat voor snaren door moet gaan) op mijn squier gehad en ik vond het echt compleet waardeloos, wat een doods geluid komt er uit die dingen. een setje EB's was echt een openbaring.

Di Stefano
11 maart 2009, 23:53
Op strats staan standaard altijd 009 setjes. Als je er niet veel verstand van hebt is het mss best dat je er zo een koopt. Zelf gebruik ik d'addario. Ik was ooit even de Fender super bullets gaan gebruiken maar die braken constant bij mij.

Squier4ever
12 maart 2009, 00:01
Op strats staan standaard altijd 009 setjes. Als je er niet veel verstand van hebt is het mss best dat je er zo een koopt. Zelf gebruik ik d'addario. Ik was ooit even de Fender super bullets gaan gebruiken maar die braken constant bij mij.

die bullets zijn idd helemaal vreselijk ja. de overstap van 0.009 naar 0.010 is meestal wel te doen zonder afstellen en klinkt toch al meteen een heel stukkie beter.

Bluze
12 maart 2009, 02:16
gewoon via internet bestellen die snaren heb je ze 2 keer zo goedkoop als in de muziekwinkel. en welke je moet hebben das een kwestie van smaak, gewoon veel merken uitproberen. qua dikte: 010, is wel wat de meesten gebruiken denk ik.

richwoodplayer
12 maart 2009, 08:30
als je op internet meteen 10 pakjes koopt ben je goedkoper uit ja, voor maar 1 pakje kan je beter naar de winkel gaan, want met de verzend kosten erbij kom je toch ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

r0cker666
12 maart 2009, 19:40
ernie ball o.10:supercool:

richwoodplayer
12 maart 2009, 19:49
ernie ball o.10:supercool:

mee eens, alleen hadden ze die niet meer bij de muziek winkel, dus heb ik een setje zakk wylde dunlop 0.10 meegenomen, die spelen ook heel lekker! en klinken heel goed:rockon:

Jay-Jay...
10 januari 2010, 00:22
Wat is het nut, of het idee achter die Fender bullet snaren? Ik heb ze nu voor nood op mijn Fender Heavy Relic Blackie strat zitten omdat het tremolo blok net zo heavy relic bleek te zijn als de rest van de gitaar. D.w.z. de D en B snaar van mijn d'addariosetje kwamen in het tremeloblok omhoog gekropen. Gevolg: constant bij stemmen, en het bolletje ramvast in het tremoloblok....

Midwolda
10 januari 2010, 08:45
Fender claimt dat de bullet aan het eind van de snaar
overeenkomt met de inwendige vorm van het tremolo-blok
zodat er een maximaal contact is tussen snaar en blok
en je dus maximale klank en sustain hebt.