PDA

View Full Version : G12M20 in 30 watt Bogner Duende.....



guitarguru
10 maart 2009, 23:50
Tja, dit zal wel vragen om moeilijkheden zijn, maar kan het echt kwaad? Een mooie heritage Celestion G12M20 in mijn Bogner Duende combo van 30 watt?
Ik vind de Vintage30 die er in hoort nml. niet zo lekker. Ik hou meer van de houtige vintage klanken van een goeie Greenback.
Hij klinkt thuis al veel lekkerder zo! Maar tijdens repetities zal het kantje boord worden, vrees ik...

Mijn vraag is dan vervolgens: Welke speaker heeft ongeveer dezelfde klank en feel, bij een hoger toegestane belasting?
Bogner durfde het niet aan om de G12H30 te installeren. Die monteren ze alleen in de 15 watt versie. Van Celestion zou ik het dan niet meer weten. G12-65? Moet wel lekker bluesy blijven en oude Britse bluesrock.

Sarco
11 maart 2009, 00:02
Bij Eminence hebben ze een greenback variant met een hoger wattage dacht ik.. Ergens op het forum staat er wat uitleg over de eminence modellen en met welke celestion speakers ze ongeveer overeen komen.

the sure thing
11 maart 2009, 09:36
De Celestion G-65 zou de 65W versie van de greenback moeten zijn, volgens de site van Celestion. Ik zou voor de G-65 gaan. Die heeft net zo veel mids als de M20. Misschien heeft de G-65 wel iets meer laag.

De G12H-30 is ook een lekkere speaker, maar heeft weer iets meer hoog en laag en (dus) minder mid.

Hoe is je Duende gevoiced? Heeft ie van nature al veel hoog, of juist niet? En het hoeveelheid laag? En mids?

Je V30 eruit is zowiezo een goede keuze :)

guitarguru
11 maart 2009, 10:30
De Celestion G-65 zou de 65W versie van de greenback moeten zijn, volgens de site van Celestion. Ik zou voor de G-65 gaan. Die heeft net zo veel mids als de M20. Misschien heeft de G-65 wel iets meer laag.

De G12H-30 is ook een lekkere speaker, maar heeft weer iets meer hoog en laag en (dus) minder mid.

Hoe is je Duende gevoiced? Heeft ie van nature al veel hoog, of juist niet? En het hoeveelheid laag? En mids?

Je V30 eruit is zowiezo een goede keuze :)

Die V30 vind ik wat te schel en te hard. Geeft ook een korrelige overdrive. Het mag allemaal wat smoother, wel met voldoende helderheid voor de cleane stukken.

De voicing van de Duende ken ik nog niet zo goed eigenlijk :chicken:
Ik ken hem met de V30 natuurlijk. Je hoort je amp natuurlijk altijd door een of andere speaker.....
Maar om toch een poging te wagen, hij heeft iets Fender-achtigs. Veel laag en voldoende hoog. Iets dat ook wordt bevestigd door Bogner, wanneer ze het hebben over de output trafo, die gebaseerd is op een Fender DeLuxe.
Clean (Ch.A): geweldig mooi, 3D, met Gain A lekker randje bijdraaien. Erg warm, open en dynamisch.
Overdrive (Ch. B): Op lage gainstanden lekker bluesy creamy overdrive. Hoe meer gain, hoe meer mid. Wordt m.i. erg volgepropt en donker dan. Overdrive wordt dan ook snel te korrelig, waar ik niet zo van hou.
Kortom, lekkere clean en bluesamp (Ch. A en B kun je ook gelijktijdig gebruiken voor soloboost b.v.). Voor de Classic-Rock moet ik toch teruggrijpen op pedaaltjes.

Ik wil er ook eens KT66 eindbuizen in zetten, voor dat Britse bluesgeluid.

[Tja......waarom dan niet meteen een JTM-45 achtige amp gekocht in the first place.....:chicken:]

Lexvandoef
11 maart 2009, 12:35
De Celestion G-65 zou de 65W versie van de greenback moeten zijn, volgens de site van Celestion. Ik zou voor de G-65 gaan. Die heeft net zo veel mids als de M20. Misschien heeft de G-65 wel iets meer laag.

De G12H-30 is ook een lekkere speaker, maar heeft weer iets meer hoog en laag en (dus) minder mid.

Hoe is je Duende gevoiced? Heeft ie van nature al veel hoog, of juist niet? En het hoeveelheid laag? En mids?

Je V30 eruit is zowiezo een goede keuze :)

Ik heb zelf de '65's in mijn 2x12's zitten en heb ook veel ervaring met de M20's. In mijn ogen lijken ze wel op elkaar, maar is de '65 geen highpowered versie van de M20.
M20 heeft meer sprankel en klinkt opener dan '65, terwijl die juist iets wat smoother/dikker klinkt en meer laag heeft. Ze zijn beide wel rijkelijk bedeeld in de mids, vind ik.
Dit gaat trouwens over de heritages, ik heb ook nog oude jaren '70 '65's die een beetje het midden houden tussen de heritage '65's en M20, opener dan de H65's, maar net iets dikker en compresseder dan de M20. Lekker!

Ohja, ik heb ze alleen gehoord en bespeeld in dichte cabs, dus hoe ze in open cabs werken weet ik niet.

guitarguru
11 maart 2009, 23:39
Mmmm, krijg net wat te weinig reacties zo. Wel bedankt voor de reacties tot nu toe natuurlijk.

Zou mijn topic-titel aan willen passen. Is dat mogelijk? Mod?!
Zou moeten worden: Zoek high-powered versie van G12M20.

Het risico dat ik nu loop met deze speaker in mijn amp, lijkt mij wel voor de hand liggen :soinnocent:

guitarguru
12 maart 2009, 09:05
Heb Ted Weber benaderd en hij adviseert een 50 watt ceramische Blue Dog met pre-Rola behandeling. Legio mogelijkheden dus. Je kunt ze alleen niet uittesten zonder ze meteen te kopen.....

bass blom
12 maart 2009, 09:12
je zou ook een beamblocker kunnen proberen.
die haalt een hoop van het schelle van een V30 af.

guitarguru
12 maart 2009, 09:16
je zou ook een beamblocker kunnen proberen.
die haalt een hoop van het schelle van een V30 af.

Ja, goeie tip! En een relatief goedkope oplossing, als het werkt dan he. Thanx.

the sure thing
12 maart 2009, 09:45
Gezien je genre blues/rock zou ik voor de G65 gaan.

guitarguru
12 maart 2009, 09:57
Gezien je genre blues/rock zou ik voor de G65 gaan.

Zou ik wel eens willen proberen ja........

Zo'n Beam Blocker op een V30 veranderd natuurlijk niks aan het basiskarakter van de speaker :chicken:

guitarguru
12 maart 2009, 11:46
Kan zeker niet zelf de topic titel veranderen he :???:

Bernd Veenema
12 maart 2009, 12:14
Hoi,

Dat kan idd niet. Moet een mod doen.

Durf je het ook niet aan om de V30 te vervangen door een Heritage G12H (30 watt)? Dat moet toch zeker kunnen?

sjaak1990
12 maart 2009, 12:23
Hoi,

Dat kan idd niet. Moet een mod doen.

Durf je het ook niet aan om de V30 te vervangen door een Heritage G12H (30 watt)? Dat moet toch zeker kunnen?

G12H moet kunnen.
Maar die ligt weer meer richting v30.

Ik zou zelf ook een g1265 nemen. Ik heb originele oude 65's, geen ervaring met hoe de nieuwen klinken. Vind dat de mids heerlijk smooth zijn, speaker is open maar wel met een beetje compressie voor smoothness, vind ze clean ook heerlijk, ze trekken hoge gain ook wel goed. Klinken wel greenback achtig, maar toch wel anders. Mijn favoriete vintage speakers.

guitarguru
12 maart 2009, 12:42
G12H moet kunnen.
Maar die ligt weer meer richting v30.

Ik zou zelf ook een g1265 nemen. Ik heb originele oude 65's, geen ervaring met hoe de nieuwen klinken. Vind dat de mids heerlijk smooth zijn, speaker is open maar wel met een beetje compressie voor smoothness, vind ze clean ook heerlijk, ze trekken hoge gain ook wel goed. Klinken wel greenback achtig, maar toch wel anders. Mijn favoriete vintage speakers.

G12H durft Bogner zelf ook niet aan, om die in deze amp te monteren. Alhoewel ze hem qua klank superieur vinden boven die Vintage30. Zit wel in de 15 watt Duende.

Dit zeggen ze zelf:
"We use the V30's because it can handle 60W. We favour the tone of the G12H but for us as a manufacture the 30Ws of this speaker is to risky. The V30 have this upper midrange frequenzy which cuts through very good but can be a bit harsh for some players.
I would not recomend the 20W unless you don't turn the amp up to loud. There is the Celestion Gold which sounds good but is very expensive, I still like the G12H better".

guitarguru
1 april 2009, 16:35
Ik mocht laatst een nieuwe Celestion Alnico Gold uittesten in de Duende............ jaaaaaaaaa wat een heerlijk geluid zeg! Veel warmere, smoothere tone, meer detail. Een enorme verbetering dus.
Mag hem nog een paar weekjes 'inspelen' gelukkig, maar ja, dan zal ik er ook eentje willen kopen.
Waar zijn ze het goedkoopst momenteel??

sjaak1990
1 april 2009, 19:37
Engeland

123456789

Bernd Veenema
1 april 2009, 19:39
Lean Business in Engeland is over het algemeen erg goedkoop. De Alnico Gold kast daar 189 pond (ongeveer 200 euro). Goedkoper ga je ze denk ik niet vinden. Verder heb je de speaker binnen een week na betaling in huis als je daar bestelt!

guitarguru
1 april 2009, 19:50
Lean Business in Engeland is over het algemeen erg goedkoop. De Alnico Gold kast daar 189 pond (ongeveer 200 euro). Goedkoper ga je ze denk ik niet vinden. Verder heb je de speaker binnen een week na betaling in huis als je daar bestelt!

Te gek! Wat zou daar ongeveer aan shipping en handling bij kunnen komen??

guitarguru
1 april 2009, 20:17
Lean Business in Engeland is over het algemeen erg goedkoop. De Alnico Gold kast daar 189 pond (ongeveer 200 euro). Goedkoper ga je ze denk ik niet vinden. Verder heb je de speaker binnen een week na betaling in huis als je daar bestelt!

Watford Valves: 165 pond..............:cheerup:

Bernd Veenema
1 april 2009, 22:39
Bij Watfordvalves zijn de prijzen excl. VAT. Je komt dan ook iets duurder uit.
Verzendkosten bij Lean zijn ongeveer 27 pond geloof ik. Moet je even checken. Ik kan je eventueel nog een code sturen waarmee je nog 10% korting krijgt op het gehele bedrag. PM me daarvoor maar even.