PDA

View Full Version : Oude Guild Gitaar



yekezei
10 maart 2009, 21:57
Ik heb een oude Guild Gitaar gevonden.
Ze is wel in vrij slechte staat, maar ik vroeg me af of zo'n gitaar niet veel waard is?
Ik heb de serie nummer eens nagegaan op de Guild site en het blijkt te gaan om eentje van 1953.

Hier zijn alvast enkele foto's:

http://s5.tinypic.com/2ic9xub.jpg
http://s5.tinypic.com/2z9h83c.jpg
http://s5.tinypic.com/33oh8i8.jpg

Nu, ik ben pas begonnen met gitaar spelen, maar het lukt gewoonweg niet echt omdat ze in een te slechte staat is.
Denk je dat ik ze kan laten repareren/opmaken? Of moet ik gewoon best een nieuwe kopen.
Alvast bedankt.

Luca P
10 maart 2009, 22:01
Goh wat een ding!
Mooi hoor!
Wat is er mis mee?
Je zegt dat je net bent begonnen met spelen. Dus het lijkt me dat je nog te weing verstand van gitaren hebt.
Ik zou eerst iemand benaderen die er echt verstand van heeft.
Anders kan je hem altijd bij mij achterlaten...
:soinnocent:

yekezei
10 maart 2009, 22:06
Goh wat een ding!
Mooi hoor!
Wat is er mis mee?
Je zegt dat je net bent begonnen met spelen. Dus het lijkt me dat je nog te weing verstand van gitaren hebt.
Ik zou eerst iemand benaderen die er echt verstand van heeft.
Anders kan je hem altijd bij mij achterlaten...
:soinnocent:

Veel verstand heb ik er niet van.
Maar als ik bv mijn A snaar aanspeel krijg ik een trillend geluid omdat de stemknoppen zo hevig trillen.
En ook ben ik een stemknop kwijt, maar dat valt wel te vervangen denk ik.
Ik zal er anders is langs en muziekwinkel mee gaan voor hun advies te vragen.

Tupelo
10 maart 2009, 22:08
Laat 'm niet zomaar achter.
Exacte waarde is voor mij niet te schatten, maar zou zomaar eens fijn uit kunnen vallen voor je.
Of te wel; laat je niet met een kluitje in het riet sturen en verifieer op meerdere plekken naar de waarde ervan.

Ik ga ervan uit dat het wel de moeite waard is om het te laten opknappen...

Luca P
10 maart 2009, 22:09
Welk type is het?
Staat het ergens in de klankkast?

yekezei
10 maart 2009, 22:14
Welk type is het?
Staat het ergens in de klankkast?

Goh, het is uiterst slecht te lezen, de inkt is al helemaal afgegaan.

Voor zover ik het kan lezen begint het met een D en eindigt het op een M.
Er komen nog 2 letters tussen denk ik, dus: D..M

Luca P
10 maart 2009, 22:56
Lijkt op een D25M...

dadgad
10 maart 2009, 23:16
Hallo,

Als je echt denkt dat deze oud is, neem dan eens contact
op met Hans Moust in Breda - dat is de Guild expert hier in
Nederland (en waarschijnlijk ver daarbuiten).
Zie zijn website (http://www.guitarchives.nl/guitarsgalore/index.php).

Als je een leesbaar serienummer hebt weet je snel waar je
aan toe bent. En zo niet, dan is aan de hand van details
van de gitaar ook al een hoop te zeggen.

Greetz,

Han.

dadgad
10 maart 2009, 23:28
Hallo,

Nog een kleine toevoeging: de mechanieken zijn zo te zien
Grovers, en je mist de knop van een ervan. Die kan
daardoor inderdaad gaan rammelen, omdat de schroef die
de onderdelen binnenin strak bij elkaar houdt nu ontbreekt.
Grovers of passende alternatieven zijn makkelijk te vinden.
Probeer eventueel eBay.

Wat ook opvalt is dat de 3 hoogste snaren verkeerd op het
mechaniek zitten - ze zijn onder het mechaniek langs in
plaats van bovenlangs opgewonden. Ze maken daardoor
een veel te scherpe hoek met de topkam - en zijn
waarschijnlijk heel moeilijk te stemmen (veel frictie in de sleufjes).

Voor de rest ziet dat ding er nog prima uit. Zeker waard
om op te knappen - en veel heeft 'ie niet nodig.

Greetz,

Han.

Flipkoos
10 maart 2009, 23:36
Ik heb een oude Guild Gitaar gevonden.



Waarom 'vind' ik dat soort dingen nooit?
En waar heb je 'm gevonden?

Laser
10 maart 2009, 23:37
Goed advies is duur.... :soinnocent:

serieus nu: niet hals over kop handelen.

Ga inderdaad nar mensen met kennis van zaken om advies voor het bepalen van serie, type en zo verder.
Ga dan pas op zoek naar eventuele marktwaarde, neem daar je tijd voor: internet kan dan wel wat richting geven.

Maar: doe het niet om de verkoopwaarde te kennen, ook al is dat leuk.

Ik zou ook te rade gaan bij een echte gitaarbouwer, die zal ze van binnen en buiten nakijken.

Als je de stap van herstellingen zet, weet dan precies wat je wil. Wil je een herstelling die met de oorspronkelijke nieuwtoestand rekening houdt? Wees dan bereid om wat geduld te hebben.
Het lijken me Gotoh- mechanieken met ebbenhouten knop, die moeten nog te vinden zijn. Is de nek goed of is een reset aan de orde? Is de intonatie nog ok, zit de brug goed?? en zo meer.

Ik vind deze de moeite waard om ze door een echte vakman onder handen te laten nemen, niet zo maar een muziekwinkel - hersteller. De gitaarbouwer meot inzicht hebben in de toen gebruikte technieken.
Ik weet er te weinig van om over deze gitaar details te geven, maar ik heb wel al een paar gitaren laten herstellen, ook grondig. Geduld is in dit geval een mooie deugd...

Veel plezier met deze dread met mahonie! (daar staan de D en de M voor).

zoon van Piet
11 maart 2009, 00:30
Ik zou m'n Guild boek ( door Hans Moust) er eens op na moeten slaan. Maar 1953 lijkt me niet kloppen. Deze gitaar heeft al de kopvorm die Guild in de vroege 60's pas introduceerde..
Maar dat doet niks af aan de pret. het is een waardevolle gitaar. En waarschijnlijk ook nog eens een heel goed instrument, de reputatie van Guild liegt er niet om..

Misschien is zo'n opknapper niet meteen het juiste instrument om mee te beginnen. Maar het moet zeker mogelijk zijn om hem te ruilen/verkopen en zo met een prima gitaar te eindigen ;)

Ruudj
11 maart 2009, 07:50
Let goed op wat ze in de winkel gaan zeggen over je gitaar. Het kan zomaar gebeuren dat één of andere klojo die geld ruikt jouw probeert wijs te maken dat het een oud en versleten ding is met weinig waarde, en jou aanbied om m voor een een paar centen van je over te nemen. Trap er niet in, dit gebeurt nl. wel vaker, en jouw Guild zal, zeker als je hem laat opknappen, een aardig bedrag waard zijn :ok:

chris c
11 maart 2009, 17:15
Ik heb een Guild D-25 van de late jaren '70. Toevallig heb ik wat opzoekingen gedaan over die gitaar...
Jouw D-25M heeft een bovenblad van mahonie, mijn D-25 een van sparrenhout. De zijkanten zijn van massief mahonie, het achterblad is een mahonie laminaat.
De D-25 was het instapmodel van Guild en is in de late jaren 1960 geïntroduceerd, dus die datum klopt niet. Check even op http://www.adirondackguitar.com/Resources/Guild_dating.htm
Het achterblad is gewelfd en heeft geen steunbalkjes, een typische Guild constructie van de jaren 70.
De stemmechanieken lijken mij niet origineel. Een D-25 uit die periode had normaal gezien goedkope drie-op-een-rij mechanieken, die vaak later door de eigenaar werden vervangen. Als dat zo is, zul je achteraan de kop nog sporen zien van de plaatjes waarop de mechanieken gemonteerd waren.
Een D-25 of D-25M uit de jaren 70 haalt op Ebay in de VS ongeveer tussen de 600 en de 900 dollar, afhankelijk van de staat. Bij ons zal dat iets meer zijn, zoals altijd...

Laser
11 maart 2009, 18:00
Dank je voor de info Chris,
prima input:ok:

gitaarvrouwtje
11 maart 2009, 18:15
waar vind je zoiets ...kwijl..
ik zou heel graag zoiets vinden :)

Tupelo
11 maart 2009, 18:18
Op de bodem van het kanaal; succes !! :D

Wie niet natuurlijk...

yekezei
11 maart 2009, 18:27
Dankuwel voor de goede raad.
En voor de geïnteresseerde, ik heb het gevonden bij mijn oom op zolder, hij zei dat ik de gitaar mocht hebben ^^

gitaarvrouwtje
11 maart 2009, 19:37
Op de bodem van het kanaal; succes !! :D

Wie niet natuurlijk...

bij zn oom op zolder, zit ik hier gvd met een duikbril op klaar om te gaan zoeken in de sloot hier naast t huis
lekker dan

Rinze
11 maart 2009, 19:57
:makeup: Waarom heb ik niet zo'n oom..

ik zou dr haast familieziek van worden, je weet maar nooit

chris c
11 maart 2009, 20:47
Vergeet je oom, kijk eens op ebay. Ik heb de mijne daar gekocht voor 650 euro. Een gitaar met karakter !

yekezei
20 april 2009, 18:19
Had nog eens een vraagje.
Is het mogelijk om op zo'n gitaar nylon strings te plaatsen?

Mvg

Robdop
20 april 2009, 18:32
jaa, als je er een andere brug op zet:grouphug:

dus eigenlijk niet, maar ook gewoon niet doen. staalsnarig (vind ik) klinkt veel mooier en voelt al echt als gitaarspelen. nylon snaren voelen zo speelgoed achtig.