PDA

View Full Version : Peavey valveking volume boost



Orpheo
10 maart 2009, 21:19
ik heb de valveking 112, en daarop,volgens mij op de hele serie zelfs, zit een volumeboost. maaarrrrr...

hij doet bij mij niks. heeft iemand die deze amp heeft, daar ook ervaring mee? je moet toch gewoon meer volume krijgen als je 'm indrukt?

CasB
10 maart 2009, 21:29
Hij geeft wat meer gain als je de boost indrukt.

Orpheo
10 maart 2009, 21:45
Hij geeft wat meer gain als je de boost indrukt.

bij mij doet ie dus helemaal niks....

pasqual
10 maart 2009, 22:51
hey Orpheo,

CasB zit er helemaal naast: de volume boost geeft géén extra gain maar extra volume ( wellicht vandaar de naam "volume boost"? ;)). dit is op huiskamer niveau nauwelijks waarneembaar. pas als je 'm opendraait in het oefenhok zal je een volume boost merken. niet veel, maar wel waar te nemen. ik gebruik 'm zelf eigenlijk nooit. ik heb de VK ( 212 ) zo ingesteld dat ik met de footswitch alleen gain boost krijg.
jij speelt toch met les paul's, toch? in welke input gebruik je de gitaar? er zit nogal veel verschil qua output in welke je 'm duwt ( high-low), namelijk 10 db volume verschil. ik speel met strats met singles en als ik 'm in de low gain input duw, klinkt het als een mak lammetje, dus gebruik ik de high gain input. de low gain is eigenlijk bedoeld om het verschil tussen humbuckers en singles een beetje op te heffen.

hoe hoog staat je gain? ik heb 'm zelf maar op de helft staan zodat ie niet zo modderig klinkt en met veel meer defenitie. en toch een vet geluid.

groeten Pasqual.

Orpheo
10 maart 2009, 22:52
ik gebruik diverse inputs, afhankelijk van m'n smaak op t moment. maar ook op hoger volume hoor ik TOTAAL geen verschil. op laag volume zou je in principe t ook moeten horen...

pasqual
10 maart 2009, 22:56
hmmmm......vreemd, bij mij werkt 't wel. schakel je met een footswitch of op de amp? want als je met de footswitch schakelt, moet je het knopje op de amp wel ingedrukt hebben, net als bij de gain boost. op deze manier kun je namelijk kiezen wat er geschakeld wordt met de footswitch. maar nogmaals: op laag volume heb je er geen reet aan.
is de VK nieuw of gebruikt?

groeten Pasqual.

Orpheo
10 maart 2009, 23:01
hmmmm......vreemd, bij mij werkt 't wel. schakel je met een footswitch of op de amp? want als je met de footswitch schakelt, moet je het knopje op de amp wel ingedrukt hebben, net als bij de gain boost. op deze manier kun je namelijk kiezen wat er geschakeld wordt met de footswitch. maar nogmaals: op laag volume heb je er geen reet aan.
is de VK nieuw of gebruikt?

groeten Pasqual.

nieuw, en ik doe 't op de amp zelf.

het is gewoon echt PRECIES hetzelfde qua volume. input maakt niet uit. hij klinkt lekker hoor, daar niet van. maar hij doet' t gewoon niet.

pasqual
10 maart 2009, 23:04
toch maar ff terug gaan met 'm? jammer , joh, als niet alles werkt hoe het hoort. je gain boost werkt wel? zonder gain boost is het helemaal klote.

groeten Pasqual.

Orpheo
10 maart 2009, 23:09
toch maar ff terug gaan met 'm? jammer , joh, als niet alles werkt hoe het hoort. je gain boost werkt wel? zonder gain boost is het helemaal klote.

groeten Pasqual.

die doet 't wel gewoon. ik kreeg 'm nieuw mee in de doos, kon 'm dus ook niet effe uitproberen (had er een in de winkel getest, en dat was top, maar de doosversie lukt niet ivm tijd enzo)

morgen terug gaan, absoluut. en wellicht ruilen (kan nog...) voor de blackstar, als ik die nu toch nog lekkerder vind. ik weet 't niet.

pasqual
10 maart 2009, 23:14
of de 212. is wel een zware bak maar de sound is wat vetter ( meer ballen ).

succes met je keuze. Pasqual.

Orpheo
10 maart 2009, 23:18
of de 212. is wel een zware bak maar de sound is wat vetter ( meer ballen ).

succes met je keuze. Pasqual.

nee, das niet nodig. daar heb ik mn engl voor. dit moet gewoon een ampie zijn voor 'op de bank' zeg maar.

pasqual
10 maart 2009, 23:25
voor op de bank is de 112 ook wel iets te groot, niet? ik heb voor thuis een transistor bakkie. ik kan toch niet hard spelen thuis. maar misschien woon je wel vrijstaand en heb je geweldige ( lees: dove ) buren?;)

groeten Pasqual.

Orpheo
10 maart 2009, 23:45
voor op de bank is de 112 ook wel iets te groot, niet? ik heb voor thuis een transistor bakkie. ik kan toch niet hard spelen thuis. maar misschien woon je wel vrijstaand en heb je geweldige ( lees: dove ) buren?;)

groeten Pasqual.

neuh, dat gaat best hoor. ik wil gewoon niet met zo'n crappy transistoramp spelen. erger me aan t nasale geluid.liever buizen. en daarnaast, deze kan gewoon zo lekker clean klinken. ik snap niet dat je de reverb eruit hebt gehaald en vervangen hebt. ik vind 'm te gek nameijk...

CasB
11 maart 2009, 00:04
Even gekeken, het is inderdaad een volume boost, mijn fout. :p

Bij mijn Valveking (head) werkt hij overigens wel.

almarvk
11 maart 2009, 10:05
Inderdaad ook mijn ervaring bij de head versie. Op normaal volume en op oefenruimte volume hoor het verschil zeer zeker wel.

Rinze
11 maart 2009, 10:08
Jammer Orph, er stond trouwens een Blackstar tweedehands in Grunn te koop, maar nou moet je hier weer vanaf he..

iWishmaster
11 maart 2009, 11:05
ik gebruik diverse inputs, afhankelijk van m'n smaak op t moment. maar ook op hoger volume hoor ik TOTAAL geen verschil. op laag volume zou je in principe t ook moeten horen...

De volume boost op de Valveking is niet echt een wereldwonder: Het is eenvoudigweg een relais dat een weerstand die parallel over de volumepot staat schakelt. Het is dus een volumeverlaging die uitgeschakeld wordt voor de 'boost' (werkt overigens prima hoor). De volumepot is 1Meg, de extra weerstand is 150k. Even heel grof berekend:
Volume op '1':
Met weerstand: spanningsdeling van 900k en 150k // 100k = 60k ->
900/(900+60) = 0.94
Zonder weerstand: spanningsdeling van 900k en 100k ->
900/(100+900) = 0.9

Met volume op de helft (de waarde, niet de knop):
Met weerstand: spanningsdeling van 500k en 150k // 500k = 115k ->
500/(500+115)= 0.81
Zonder weerstand: spanningsdeling van 500k en 500k ->
500/(500+500)= 0.5

Ofwel: de boost werkt beter naarmate de de volumeknop verder open staat, tot de eindtrap niet meer kan power kan leveren en het verschil weer kleiner wordt. Dit is eigenlijk ook nodig, omdat ons gehoor logaritmisch is, maar in dit geval is het wat 'doorgeslagen'. Dit is wel op lossen door de weerstand te verlagen, maar dat resulteerd in een lager algemeen volume.

Ontopic: misschien een los contactje, maar ik denk dat de schakelaar of het relais gewoon stuk zijn, opsturen en laten repareren dus. Wanneer de schakelaar stuk is, moet de boost het met de footswitch WEL doen. Ik neem aan dat dit niet het geval is, en dus is het relais waarschijnlijk stuk. Dit zou je na kunnen meten, maar aangezien repareren lastig is (denk niet dat die componenten eenvoudig aan te komen zijn), zou ik 'em gewoon opsturen.

pasqual
11 maart 2009, 20:33
ik snap niet dat je de reverb eruit hebt gehaald en vervangen hebt. ik vind 'm te gek nameijk...

ik vind de ruby tank totaal onbruikbaar, wat een blikken galmbak. ik heb er nu een 17" accutronics in met uiteraard dezelfde waarden. 200 % verbetering.
maar smaken verschillen, gelukkig.... anders zaten we allemaal achter dezelfde vrouw aan ( voor de anders geörienteerden onder ons lees: vent;) )

groeten Pasqual.

Orpheo
11 maart 2009, 22:28
ik vind de ruby tank totaal onbruikbaar, wat een blikken galmbak. ik heb er nu een 17" accutronics in met uiteraard dezelfde waarden. 200 % verbetering.
maar smaken verschillen, gelukkig.... anders zaten we allemaal achter dezelfde vrouw aan ( voor de anders geörienteerden onder ons lees: vent;) )

groeten Pasqual.
tis natuurlijk geen enorm bakbeest, ik heb natuurlijk ook de 112. maar voor zo'n klein beesie vind ik de reverb echt niet slecht. tis natuurlijk ook niet mijn main axe. Mijn ENGL heeft een veel 'grotere' reverb, met een veel warmere, diepere galm.

pasqual
11 maart 2009, 23:13
dat bedoel ik: die accutronics heeft dus ook een diepere, warme galm.
vind je trouwens ook dat de VK goed omgaat met diverse pedaaltjes? vooral via de effectenloop.

groeten Pasqual.

Orpheo
11 maart 2009, 23:25
dat bedoel ik: die accutronics heeft dus ook een diepere, warme galm.
vind je trouwens ook dat de VK goed omgaat met diverse pedaaltjes? vooral via de effectenloop.

groeten Pasqual.

sorry, kan ik niet weten, omdat ik absoluut geen enkel pedaal gebruik.