PDA

View Full Version : Kabinet kopen, of zelf bouwen?



Staon
10 maart 2009, 20:46
Heej, ik heb een misschien domme vraag, maar voor alsnog heb ik geen duidelijk antwoord erop gekregen.

Ik speel op een 50 watt 1x12 Carvin Nomad amp met een openback en Vintage 30 speaker,
maar ik vind het vrij hinderlijk dat ie wat tekort komt aan bass als ie op clean staat (met equalizer kloten maakt m'n OD/DS weer te modderig).
Nou had ik zowieso het idee al om een kabinet te nemen, maar nu resteert de vraag; welk kabinet geeft me een wat dikkere bas, of is het verstandig/mogelijk om m'n open amp dicht te maken zodat ie wat meer druk heeft?

Ik ben op zoek naar een betaalbaar 2x12 kabinet (ook wegens gewicht en bruikbaarheid).

Iemand suggesties of ideeën?

Tim ATY
16 maart 2009, 10:29
Ik heb zelf een Mesa 2x12 met V30's, de closed back die bij de rectifier serie hoort. Ben ik heel erg over te spreken! Ontzettend strak in het laag zonder donker of dicht te gaan klinken. Nadeel is de prijs, ze zijn slecht 2e hands te krijgen dus heb 'm nieuw moeten aanschaffen. Je zou ook Kool&Elfring kunnen overwegen, een cab-bouwer in Nederland die voor nette prijsjes mooie cabs in elkaar zet, goede dingen over gehoord! Een 2 x 12 V30 kost daar rond de 550.

sjaak1990
16 maart 2009, 10:49
Je zou ook Kool&Elfring kunnen overwegen, een cab-bouwer in Nederland die voor nette prijsjes mooie cabs in elkaar zet, goede dingen over gehoord! Een 2 x 12 V30 kost daar rond de 550.

Een lege kost toch al 525 euro? Als ze zo goedkoop zijn dan koop ik er misschien ook wel 1...

casper innosence
16 maart 2009, 10:54
Inderdaad, een 2x12 V30 kost bij Kool en Elfring inmiddels ook 690, voor 595 kun je ook een orange 2x12 v30 kopen (thomann). Ook een mega strakke kast.

Tim ATY
16 maart 2009, 10:55
Ik zie het, je hebt gelijk! Was alweer even geleden dat ik de site checkte en toen kostte de set up 2x12 2 maal v30 nog 590 meen ik.. Tsja, de kredietcrisis..

Farether
16 maart 2009, 11:11
je kan idd proberen om het cabinet dicht te maken of misschien deze kopen?
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

kost maar € 195,- en zitten 2 celestion vintage 30 speakers in.

sjaak1990
16 maart 2009, 11:35
Zo'n Harley Benton cab moet voor het geld gewoon erg goed zijn.
Als ik een duurdere 2x12 zou kopen dan zou ik een orange nemen.
Vind het wel jammer van de K&E cabs, eerst waren ze super goedkoop, nu nog niet duur maar ook niet goedkoop. Ik vind de brunetti 2x12 die ik heb ook erg goed, met een top afwerking

Wiellem
16 maart 2009, 12:21
Zo'n Harley Benton cab moet voor het geld gewoon erg goed zijn.
Als ik een duurdere 2x12 zou kopen dan zou ik een orange nemen.
Vind het wel jammer van de K&E cabs, eerst waren ze super goedkoop, nu nog niet duur maar ook niet goedkoop. Ik vind de brunetti 2x12 die ik heb ook erg goed, met een top afwerking

Ik heb laatst die HB cab gekocht en moet zeggen dat ik toch wel erg onder de indruk was en dat met een Cube 60 erop aangesloten al :)

guitartheo
16 maart 2009, 12:23
Je combo dicht maken is geen goed idee (vanwege de koeling )

sjaak1990
16 maart 2009, 12:29
Is de achterkant zo? http://www.geocities.com/kananen/eric/pics/carvin_eminence.jpg

De warme lucht stijgt, dus hij zal haast geen extra warmte kwijt kunnen dankzij een dergelijke openback. Ik speel mijn 2x12 half open back, en heb eigenlijk net zoveel bas als bij closed, alleen iets losser en meer spreiding.

Liquid_Metal
16 maart 2009, 12:57
Ik heb een Harley Benton G212 met vintage 30's en hij klinkt ERG goed. Alleen ratelt de linker speaker af en toe een klein beetje. Ik weet niet of dat aan de speaker ligt of aan de kabel. De rechterspeaker doet het niet.

Chris Winsemius
16 maart 2009, 14:25
Heb zelf net 'n K&E cabinet besteld. Natuurlijk zullen er goedkopere cabs zijn maar deze vond ik zelf ivm. diverse andere (en zelfs duurdere) cabs zo ontzettend goed dat ik hier voor ben gegaan.

De spreiding is gewoon top, het geluid blijft in de hele ruimte gelijk en da's iets waar vele andere cabs niet aan kunnen tippen imho.

Staon
16 maart 2009, 15:57
Dichtmaken lijkt inderdaad geen optie, het laatste wat ik wil is een fikkende amp. Die Harley Benton klinkt als een zeer goeie optie voor een laag budget (die speakers los zijn al duur..), dus ik zal eens gaan kijken in de winkel :)

Thnx for the advice

iWishmaster
16 maart 2009, 16:08
Ik heb een Harley Benton G212 met vintage 30's en hij klinkt ERG goed. Alleen ratelt de linker speaker af en toe een klein beetje. Ik weet niet of dat aan de speaker ligt of aan de kabel. De rechterspeaker doet het niet.

Wacht even. Je raadt een cab aan, waarvan bij jouw 1 speaker kapot is en de andere rammelt???
En de TS vind het nog een goeie tip ook nog ...
:chicken:

Chris Winsemius
16 maart 2009, 16:16
Wacht even. Je raadt een cab aan, waarvan bij jouw 1 speaker kapot is en de andere rammelt???
En de TS vind het nog een goeie tip ook nog ...
:chicken:

Hoe goedkoperder hoe beterder....

;)

Farether
16 maart 2009, 16:46
Ik heb een Harley Benton G212 met vintage 30's en hij klinkt ERG goed. Alleen ratelt de linker speaker af en toe een klein beetje. Ik weet niet of dat aan de speaker ligt of aan de kabel. De rechterspeaker doet het niet.

Heb je hem wel op mono staan en niet op stereo?
En heb je hem wel eens opengehaald om te kijken of alles goed vast zit(alles goed aangesloten/speaker goed vastgeschroefd)

Wiellem
16 maart 2009, 16:48
Wacht even. Je raadt een cab aan, waarvan bij jouw 1 speaker kapot is en de andere rammelt???
En de TS vind het nog een goeie tip ook nog ...
:chicken:

Dat een iemand een keer pech heeft betekend niet dat ze allemaal slecht zullen zijn he :)

tidalwave_sideburns
16 maart 2009, 17:18
En zelfbouw dan

sjaak1990
16 maart 2009, 17:47
Zelfbouw is wel een stuk duurder dan een HB, tolex is duur, 18mm berkenplex is ook niet goedkoop. Denk dat je dan beter een cab kan kopen, met een veel hogere 2e hands waarde, een orange bijvoorbeeld. K&E is natuurlijk ook mooi, moet het toch een keer gaan testen.

scabiosa
16 maart 2009, 18:57
een orange hoeft ook niet zo heel duur te zijn
2X12 ppc ob of zoiets, heb je al voor 449 €
is open back maar geloof me dat hier voldoende laag uitkomt
een heel lekker cabinetje, ben er tevreden van
en het weegt slechts 20kg!