PDA

View Full Version : maximale hoeveelheid pedals in de chain?



sjazohn
10 maart 2009, 19:08
mijn gitaarleraar vertelde mij dat je maximaal 5 effecten in je chain moet zetten i.v.m. de geluidskwaliteit.
ik heb nu:

cs-3-->bd-2-->ce-50-->dd-7-->rc-20XL... (boss of course :))

volgens mijn gitaarleraar zou ik dus niets meer bij moeten kopen (wat kan je doen tegen die GAS-achtige aanvallen???)

volgens hem zou door de toenemende weerstand je frequentie afnemen (en daardoor de hoge en lage tonen zwakker worden), waardoor je gitaar dus minder mooi gaat klinken?
klopt dit? of hoef ik mij daar geen zorgen om te maken?

Jason

VanBiLL.com
10 maart 2009, 19:13
Hier hebben ze toch buffers voor uitgevonde? TB pedaaltjes icm goede kabels en je komt al een eind. Uiteindelijke kwaliteit van je geluid hangt uiteindelijk erg af van welke pendalen en welke kwaliteit patch kabels. Je kan ook nog het eea splitsen, OD/Dist/Wah voor de pre-amp, Mod/Delay in de FX lus.

bastiaanvanbeek
11 maart 2009, 07:42
mijn gitaarleraar vertelde mij dat je maximaal 5 effecten in je chain moet zetten i.v.m. de geluidskwaliteit.

dit geldt alleen voor pedaaltjes die niet True Bypass zijn. TB pedaaltjes slurpen niets van het geluid weg als ze niet ingetrapt zijn.

hoofd
11 maart 2009, 07:52
Och, ook zonder true bypass kan je zoveel pedaaltjes ertussen proppen als je wilt, zolang je weinig verschil hoort en 't je niet stoort, zie ik 't probleem niet. Ik zou van m'n pedalen niet eens weten of ze true-bypass zijn of niet. En anders zijn er altijd nog wel oplossingen als een buffer of een effectsloop, geen pedalen meer kopen is in ieder geval niet de oplossing, je kan altijd pedalen erbij kopen.

Comfortably Daniel
11 maart 2009, 08:05
Natuurlijk heb je met (non-true bypass)pedalen een degradatie van geluidskwaliteit, maar of dit ook te horen is, is een tweede...zeker live.

Alleen TB-pedalen gebruiken is ook niet altijd handig, aangezien je signaal, des te langer je keten/kabel wordt, steeds minder sterk wordt. Hiervoor zou je aan het eind een buffer/line-driver kunnen gebruiken.
In Boss pedalen zitten buffers om het signaal weer op te krikken, maar kleuren over het algemeen wel je geluid en meestal niet ten goede.
Sommige pedalen gaan ook beter samen dan anderen. Je zult moeten kijken of je je sound zelf nog mooi vindt als je een pedaaltje erbij prikt.

Zoals eerder gezegd...geen pedalen meer kopen is niet de oplossing...;)

Liquid_Metal
11 maart 2009, 15:32
Er is geen maximum aan pedalen dat je toe 'mag' voegen, maar het is wel zo dat elk pedaal extra je signaal doet afnemen. Hoe minder zaken je in je chain hebt, hoe beter dat is. Hou dus alleen de dingen die je echt gebruikt (weet kritisch!)

Grooveyard21
11 maart 2009, 15:43
dit geldt alleen voor pedaaltjes die niet True Bypass zijn. TB pedaaltjes slurpen niets van het geluid weg als ze niet ingetrapt zijn.

Teveel TB pedaaltjes in je effect chain slurpt wel degelijk wat van je geluid af, met name in het hoog. Je gitaar gaat dan een beetje neuzig klinken. Oorzaak hiervan is het langere signaal pad en de extra contact overgangen, ook de kwaliteit van je gitaar kabel (lage capaciteit) gaat een belangrijke rol spelen bij TB.

Hier kan een kwalitatief goed buffer een oplossing voor zijn.

j3r03n
11 maart 2009, 16:03
Teveel TB pedaaltjes in je effect chain slurpt wel degelijk wat van je geluid af, met name in het hoog. Je gitaar gaat dan een beetje neuzig klinken. Oorzaak hiervan is het langere signaal pad en de extra contact overgangen, ook de kwaliteit van je gitaar kabel (lage capaciteit) gaat een belangrijke rol spelen bij TB.

Hier kan een kwalitatief goed buffer een oplossing voor zijn.

Moet die (kwalitatief goede) buffer dan aan het begin of aan het einde van het signaalpad?

Grooveyard21
12 maart 2009, 09:14
Moet die (kwalitatief goede) buffer dan aan het begin of aan het einde van het signaalpad?

Ik heb aan het begin zitten, na m'n fuzz, dit omdat de fuzz graag het hoog impedant gitaar signaal ziet.