PDA

View Full Version : Sound Pressure Level?????



skabouter
10 maart 2009, 17:21
Hmm, ik heb net een nieuwe mic "gekocht", dat wil zeggen, hij moet nog via de post binnenkomen. Had een erg goeie deal te pakken, en gewoon blind gekocht. Maar nu lees ik de manual door, en ik lees dat deze buizen LDC een SPL heeft van 16dB...........
Het staat zowel in de PDFmanual, als op de site v/d fabrikant, er staat letterlijk:
" Maximum Power: 16 dB SPL "

hier de website (http://cms.omnitronic.de/index.php?option=com_article_view&article=13000465&wgtree=A8600340)

Dit is toch belachelijk zacht? is dit een drukfout, of een zeer onbruikbare mic?

Rinze
10 maart 2009, 17:39
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsniveau

Je kunt er alles mee opnemen wat qua herrie tussen bladergeritsel en een stille kamer in zit :D, kan dus niet kloppen. Staat overigens in de handleiding ook vermeld, ik vermoed dat er een eentje voor moet o.i.d.

HaroldA
10 maart 2009, 17:40
Dit is toch belachelijk zacht?

Het gaat natuurlijk om de output van de mic en niet wat hij aan kan...

~10 seconden Googlen'en levert het volgende op:


I have a mic that outputs its level in decibels (the range this mic outputs seems to be between around -55db to 0db) and would like to find an algorithm that converts this value into decibel SPL.

Rinze
10 maart 2009, 17:51
In de handleiding staat in het Duits "Grenzschalldruck" en in het Engels "Maximum power". Ze zijn er zelf dus ook nog niet helemaal uit. Het eerste betekent namelijk wel degelijk wat ie aankan, het tweede dan weer niet. Maar anyway, het kan niet zijn waar je bang voor bent Ska, want dan zou je er alleen heel professioneel stilte mee op kunnen nemen...:blast:

Han S
10 maart 2009, 18:00
16 dB SPL is het nivo van twee copulerende vlooien, meer herrie kunnen die niet maken.

Ik vrees dat ze iets niet goed vermeld hebben, 16dB output (VU) is voor een microfoon wel heel erg veel, dat halen de meeste mengpanelen niet en 116 dB maximum SPL is wat weinig voor een microfoon, 135 komt wat meer in de buurt van een beetje condensator, een dynamische kan nog veel meer hebben.

skabouter
10 maart 2009, 18:28
daarom, raar he.........ik neem aan dus dat het fout is vermeld....Wat HaroldAling zegt lijkt me niet juist, het gaat toch jusit wel om wat ie aankan? en idd, meestal is dat rond de 130dB.
als er een 1 voor moet zou het 116dB izjn, maar lijkt me ook weinig....
Een 0 erachter? 160dB..........dat is ERG veel he, dat is bijna ribbon-achtig qua wat ie aankan. Hoewel de Rode K2 wel tot 162dB trekt....

MAarja, wat zal het zijn?............wel slordig van de fabrikant!

DeiDRagonas
10 maart 2009, 18:56
Een 0 erachter? 160dB..........dat is ERG veel he, dat is bijna ribbon-achtig qua wat ie aankan. Hoewel de Rode K2 wel tot 162dB trekt....

Ik dacht altijd dat ribbons juist erg weinig SPL konden hebben en juist gevoelig waren voor hoge druk.. (??)

Grt Roy!

skanky
10 maart 2009, 19:00
Ik dacht altijd dat ribbons juist erg weinig SPL konden hebben en juist gevoelig waren voor hoge druk.. (??)

Grt Roy!

Daar heb je gelijk in. Ribbons kunnen over het algemeen minder dB SPL aan dan Condensators die weer minder aan dB SPL aankunnen dan Dynamische mics. Maar dit is natuurlijk voor sommige microfoons weer anders.

skabouter
10 maart 2009, 19:09
is het nou een hard feit? of een opvatting? ik heb altijd begrepen dat ribbons juist goed met hoge levels omgingen................. (dit zeg ik zonder eerst op internet verder te zoeken hoor)

De Beer
10 maart 2009, 22:12
Ik dacht ook effe....heh???

Ribbons(iig vintage) kunnen naar ik me heb laten vertellen (door Puc) niet heel veel hebben.
De Ribon zelf is nogal kwetsbaar vooral in harde transients.

Maar wellicht dat het bij moderne types anders ligt.

Han S
10 maart 2009, 22:26
De ribbon kan vrij hoge geluidsdrukken aan, maar waar ze absoluut niet tegen kunnen is van die windstoten van een basdrum. De ribbon is een dun en smal reepje aluminium en dat kan uitrekken.

Vroeger ging er een hoesje om die oude RCA ribbons omdat een windje door de studio als gevolg van een paar tegen elkaar openstaande deuren al genoeg was heb ik me wel eens laten vertellen. Maar dat zijn vrij brede en lange strookjes die daar in zitten.

Fletcher had het laatst over en nieuwe ribbon die je gewoon in de basdrum kon zetten. Een Beyer ribbon kan ook aardig wat hebben, maar zet hem nooit in het gat in het voorvel van de basdrum. Maar zet hem gerust voor een gitaarcab op 120 dB. In feite is een ribbon een dynamische microfoon, een generatortje dus en die remt zichzelf net als een echte dynamo.

(Regel van Lenz: een electrische stroom werkt de oorzaak van zijn ontstaan tegen)

skabouter
10 maart 2009, 22:32
Allemaal ribbons (http://www.thomann.de/nl/ribbon_microphones.html) en zo te zien kunnen de meeste aardig wat hebben.

Han S
10 maart 2009, 22:51
Wat zijn die Royers toch achterlijk duur niet? De ribbon microfoon is wel de simpelste microfoon die je je kan voorstellen, een magneet met tussen de polen een reepje metaal, met aan beide kanten een draadje en die gaan naar een transformatortje.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/imgaud/ribm.gif

Han S
10 maart 2009, 22:59
Hier heb je een echte oude RCA van binnen:

http://www.coutant.org/rca77b/h.jpg

En hier een waarvan je de richtingskarakteristiek kan verstellen:

http://www.coutant.org/rca77dx/l2.jpg

De 77 DX

Kijk maar eens op deze site: http://www.coutant.org/rca77dx/index.html

skabouter
14 maart 2009, 17:19
2 vragen.......wat voegt een ribbon nou precies toe? ik heb alleen ervaringen met dynamisch en condensator, en die snap ik. Why ribbon? iemand? op papier ken ik de argumenten, maar wat zijn de gebruikers ervaringen?

Dan nog een compleet andere vraag: werkt iedere buizenmic powersupply met iedere buizen mic? En stel dat de voeding schakelbare karakteristieken heeft (waarvan ik een paar topics terug geleerd hebt dat dat met stroomverdeling over diaphragma`s te maken heeft), werkt dit dan ook op een andere mic? (ik kan het antwoord wel raden......maar toch stel ik de vraag, ik ben vaker verrast!)

Han S
15 maart 2009, 00:56
De voeding hoort bij de microfoon en die geeft de spanningen aan de mic, dus die moet je niet op een andere mic gaan aansluiten.

De ribbon microfoon is de simpelste microfoon en hij combineert de voordelen van de condensator en de dynamische mic. Strikt bekeken is het een dynamische microfoon, maar die ribbon heeft hoegenaamd geen massa en is soms maar een paar micron dik.

Get geluid is warm en vet en hij volgt de transienten net zo makkelijk als een condensator. Een paar Beyer M160's als overhead kan geweldig klinken. De M160 is een dubbel ribbon, de M260 is een enkele ribbon en de oude heeft nog geen laagaf filter wat de later wel heeft.

Ik heb van de week opgenomen met Big Jay McNeely, een oude beroemde saxofonist en dat ging samen met de band van Rinus Groeneveld, ook geen geringe sax speler. Rinus had zijn eigen Neumann M49 mee en ik had de Neumann M149 op de sax van Jay staan, maar ik had vlak naast die grote Neumann kanonnen een M260 gezet van meer dan 40 jaar oud, met het kapsel zoveel mogelijk in lijn met die van de condensators zodat ik ze beiden kan mengen.

Ik stuur die mics naar een eigen spoor en op een gegeven moment zat Jay naast me in de controlroom en ik liet hem beurtelings het geluid horen van de Neumann en van de Beyer M260. En Big Jay vond het geluid van de M260 mooier. Dan heb je het over een mic die ik voor 100 euro kocht versus een neumann van 5000 euro.

Ribbons kunnen te gek klinken, zijn extreem rejective en hebben een mooie OAR. Dus ze zijn tercht nog zeer populair en die populariteit neemt toe. Ze zijn wel kwetsbaar, hoewel een Beyer dan wel aardig wat kan hebben, maar je moet er voorzichtig mee omgaan.

skabouter
15 maart 2009, 12:32
prima uitleg han, dankjewel!
Werkt dat wel goed met sax dan, je had het erover dat de ribbon zelf erg luchtgevoelig is.....maargoed, ik neem aan dat de afstand groot genoeg was om de lucht te verwaarlozen?
En een ribbon werkt dus niet alleen zoals een dynamische (bijvoorbaat dicht op de bron) maar ook goed als overhead/ambient mic?

Han S
15 maart 2009, 12:48
Die oudere RCA ribbons hebben een vrij groot lintje daar binnen. Luister maar eens naar die oude opnamen van Nat King Cole, hoe goed zo'n apparaat kan klinken, warm en groot.

Ik heb het wel eens eerder gepost, er was een vrij harde rockband met koortje en de baas wilde per sé percussie spelen samen met de band in dezelfde ruimte, staande tussen de drummer en de gitarist. En ik heb verschillende hyper cardioids geprobeerd, ook condensators, maar de Beyer M260 ribbon was de enige mic die dat aankon. Dat is toch wel heel apart.

bert k
15 maart 2009, 13:00
prima uitleg han, dankjewel!
Werkt dat wel goed met sax dan, je had het erover dat de ribbon zelf erg luchtgevoelig is.....maargoed, ik neem aan dat de afstand groot genoeg was om de lucht te verwaarlozen?
De hoeveelheid lucht die uit een sax komt is te verwaarlozen. Je blaast er al erg weinig in om te beginnen, en wat er uitkomt wordt verspreid door de openstaande kleppen. Uit de beker komt helemaal geen lucht, behalve bij een lage Bes. De mic moet je ook nooit op de beker richten, maar grofweg op de linkerhand van de speler, en niet te dichtbij.

skabouter
15 maart 2009, 13:03
niiice hier moet ik me eens goed in verdiepen dan, ga binnenkort met blazers opnemen. moet nog ff uitzoeken welke van mijn mics het geschikst zijn, en hoe ik ze ga plaatsen..........
Weer een nieuw iets, ooowww opnemen is zo tof!

Han S
15 maart 2009, 13:41
Voor blazers zijn ribbons uitermate geschikt. Blazers horen hun instrument totaal anders omdat ze aan de achterkant staan, een trompet kan enorm schel klinken voor de bell, zet de microfoon dus off axis en niet te dichtbij en vraag de bespeler om niet teveel te bewegen. Wat ook een heel fijne microfoon is voor toeters is de Sennheiser MD441 en voor de grootste toeters als de sousaphoon kan een basdrum mic als de D12 of D112 oid goed werken. Trombones kunnen enorme explosies geven dus denk aan je level . Saxen zoals Bert al aangeeft en sopraansaxen en clarinetten opnemen vanaf de zijkant, de kleppen dus, nooit aan de onderkant bij het belletje.

Yes we can! :D

skabouter
15 maart 2009, 15:19
waarom doen ze eigenlijk live altijd zo`n micje recht voor de bel?

Han S
15 maart 2009, 15:34
Omdat die blazers het leuk vinden om veel te bewegen en dan is zo'n clipon wel ideaal.

bert k
15 maart 2009, 16:00
Dat is dus gewoon de verkeerde plek. Bij koperinstrumenten (trompetten ed.) komt het geluid idd uit de beker, maar bij houtblazers gaat het anders. Het geluid komt gedeeltelijk van het riet, en de toonhoogte wordt bepaald door welke klep er open staat, dus het geluid komt voornamelijk vanaf de zijkant. Er is niet echt 1 bepaald punt waar het geluid vanaf komt, dat wisselt per noot. Bij een trompet is dat wel zo.

skabouter
18 maart 2009, 19:06
dankjulliewel voor de uitleg :)

Nu ff ontopic.....die mic is binnen, beetje getest enzo, klinkt prima warm voor zang, niets mis mee en alles werkt!

maarrrr.......kijk eens goed, wat valt jullie op?

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/C-10.jpg

bert k
18 maart 2009, 20:02
Hij hangt op zijn kop? :) Shit, dan hebben ze je een Australische gestuurd!




Of dat het membraan een beetje hoog lijkt te zitten?

Mr.Fingers
18 maart 2009, 20:50
er zit een deuk in het gaasje?

skabouter
18 maart 2009, 21:03
Of dat het membraan een beetje hoog lijkt te zitten?
Precies bert.....membraam zit heel hoog/laag (net vanuit welk land je kijkt :D ) heb hem al open gemaakt, maar alles zit zo vast als het hoort.....fabrieksfout? dat krijg je met goedkoop spul? speciaal effect? reflecties tegen de zijkant? niet erg?

bert k
18 maart 2009, 21:22
Geen idee, het kan zelfs bij het ontwerp horen. Kan je eens een opname maken zonder het beschermkapje? Kijken of je verschil hoort.

skabouter
19 maart 2009, 17:45
kzal idd een 2 opnames maken met kap verschil, kijken of dat het is....krijg alleen zo bezoek, dus het wordt vanacht of morgen......

Nou denk ik zelf niet dat het significant iets uitmaakt, maar ik vond het meer opvallend. Vroeg me af of het gebruikelijk is of niet.........

skabouter
23 maart 2009, 18:25
hm, nog geen opnames gemaakt! wel een inventief idee voor de buizenmic voedingen :)

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/StudioGear.jpg

WAT EEN STOMME ONDINGEN ZIJN DAT!!! de ins/outs en karakter-switch aan 1 kant, het netsnoer en de on/off switch aan de andere kant! en van wat ik tot dusver gezien heb bij andere buizenvoedingen zijn ze allemaal zo onlogisch gebouwd!
doe gewoon alle pluggen aan 1 kant, en alle schakelaren aan de andere kant, hoe moeilijk is het!!! pfffff

skabouter
25 maart 2009, 23:17
ik heb net even het verschil getest tussen een opname met kap, en opname zonder kap. Helaas niet geslaagd, als ik de kap eraf schroef zit er een hele harde brom door het signaal. Iets met aarde misschien, als je de kap eraf hebt? Mn MXL had het ook geloof ik.....

Enfin, dan maar even niet testen, en gewoon gebruik maken van de mic zoals hij is! verder geen klachten over de klank!

Roman
26 maart 2009, 08:58
hm, nog geen opnames gemaakt! wel een inventief idee voor de buizenmic voedingen :)

WAT EEN STOMME ONDINGEN ZIJN DAT!!! de ins/outs en karakter-switch aan 1 kant, het netsnoer en de on/off switch aan de andere kant! en van wat ik tot dusver gezien heb bij andere buizenvoedingen zijn ze allemaal zo onlogisch gebouwd!
doe gewoon alle pluggen aan 1 kant, en alle schakelaren aan de andere kant, hoe moeilijk is het!!! pfffff
Niet zeuren, het is heel logisch opgebouwd; keurige scheiding tussen NET en MIC signaal.
Ik heb er geen problemen mee :)
Dergelijke apparaten kun je ook in 19" kopen, wellicht een betere oplossing voor je?

bert k
26 maart 2009, 09:26
Vergeet het maar, die 19 inch. Die voedingen worden meegeleverd met de microfoon en zijn niet te vervangen voor een ander. Dus helaas pindakaas. Maar het went snel.

skabouter
26 maart 2009, 11:26
hehe, het geeft ook helemaal niet :) Ze lagen eerst gestapeld op een amp, en toen was het qua snoeren beetje warrig. nu ze aan de schuine wand bevestigd zijn vind ik het prima netjes!

Btw, wat denk je van die test-zonder-kap ?? heb je iets dergelijks ook meegemaakt?

Han S
26 maart 2009, 11:42
De korf van een LDC is een wezenlijk onderdeel van het geluid. Neumann heeft veel onderzoek gedaan naar de effecten van zo'n korf of ruif en het is niet de bedoeling dat je die er af haalt, het is geen plopkap/bolletje van de SM58.

Dat je een brom krijgt als je hem er af haalt is normaal, sommige microfoons brommen omdat de kap geen goede massa maakt, de schroefjes dan goed vastzetten lost het probleem meestal op.

Ga eens naar homerecording.com en ga lezen in de posts van Harvey Gerst, een microfoonguru en ontwerper, die nog met Hendrix en Joplin heeft gewerkt en er alles over weet en die kennis graag uitdraagt.

bert k
26 maart 2009, 11:49
Dat was een idee van mij, naar aanleiding van een eerdere post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1983220&postcount=25)over de plaatsing van het kapsel. Wat vind jij daarvan?

De Beer
26 maart 2009, 11:59
De korf van een LDC is een wezenlijk onderdeel van het geluid. Neumann heeft veel onderzoek gedaan naar de effecten van zo'n korf of ruif en het is niet de bedoeling dat je die er af haalt, het is geen plopkap/bolletje van de SM58.

Dat je een brom krijgt als je hem er af haalt is normaal, sommige microfoons brommen omdat de kap geen goede massa maakt, de schroefjes dan goed vastzetten lost het probleem meestal op.
Wellicht ook een soort van "Kooi van Faraday" effect.

Han S
26 maart 2009, 12:19
Dat was een idee van mij, naar aanleiding van een eerdere post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1983220&postcount=25)over de plaatsing van het kapsel. Wat vind jij daarvan?

Ja, ik vind dat ook heel vreemd, dat het kapsel zo hoog zit, geen idee waarom.


Wellicht ook een soort van "Kooi van Faraday" effect.

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.

skabouter
26 maart 2009, 17:24
Ik had al een keer in de praktijk ondervonden dat idd de korf onderdeel is van het geluid. Mn MXL had een keer zo`n brom, ik schrok, dacht dat ie kapot was. opengemaakt, schroefje los, vastgedraaid, problem fixed.

Enfin, komt erop neer dat ik het verschil niet kan testen, maar het maakt me ook niet meer uit! die mic bevalt prima.

ik heb vandaag opgenomen met 2 zangeressen hier (en een toetseniste, geweldige dag gehad met die 3 meiden :). Kheb de 1 over de sputnik laten zingen, de andere over de C10, en beiden klinken erg fjin vind ik, ben het nu aan het mixen!

Toch nog even een andere vraag die daar weer uit voorkomt: mijn "studio" is gewoon een vrij simpele projectstudio,dus 1 ruimte! Hoe neem ik het best 2 zangbronnen tegelijk op?
1: naast elkaar, dezelfde kant op laten zingen met wat ruimte ertussen
2: Tegenover elkaar, zodat ze elkaars kant op zingen, maar de niervorm van de mics tegenovergesteld staan
3: zangeressen met de rug naar elkaar laten zingen (met ruimte ertussen uiteraard).