PDA

View Full Version : Akoestisch via de PA of via versterker



Baker
18 maart 2003, 11:58
In onze band speel ik 2 of drie nummers op een semi akoestische gitaar.
We laten deze altijd via de zangversterker lopen. Is het aan te raden dat via mun multitone 2x12 + 2x12 te gaan doen?
Of juist niet? of maakt het niet uit?

Bobsterke
18 maart 2003, 16:28
Ik zou hem over de PA doen en niet over de multitone. Heb zelf ook een multitone (2 tops + cabs) maar ik vind mijn Takamine daar echt niet mooi over klinken.

Ik maak gebruik van een simpel TC Electronics effectbakkie + DI-box voor de akoestische dingen. Klinkt vele malen mooier. Houdt er wel rekening mee dat overijverige PA-mensen je gitaar wel goed aansluiten. Bij het gebruik van condensator microfoons wordt 48 volt over de ingangen gestuurd. Bij jack-pluggen wordt dit signaal niet verstuurd. Als je PA-man gebruik maakt van van XLR-pluggen en hier geen DI-box tussen zet; krijg je dit signaal over je gitaar, en weg voorversterker. Dat is mij een keer gebeurd; schade 250 euro dus...

Bouke
18 maart 2003, 20:34
Hey,

Ik vind via de PA ook mooier, op de een of andere manier wordt een acoustische gitaar op een dikke amp nooit echt lekker 'transparant' of zo. Gewoon via een DI in de set is mijn advies. Koop zelf een DI-box en geef die als aansluitpunt aan de PA-meneer dan weet je zeker dat het goed gaat. Paar tientjes zo'n ding en je gaat op safe! Trouwens ook handig met in- en uitpluggen van je gitaar want op de meeste zit wel een -dB-switch zodat je tijdens het verwijderen van de kabel uit de gitaar even je signaal naar de PA kunt uitzetten/verminderen.

Acoustische gitaar via mijn POD2 vin ik toch minder mooi dan rechtstreeks. Ik heb een Seagull S6+CW met een lekker element en een goede toonregeling dus ik kan mijn geluid op de gitaar afstellen zoals ik dat wil.

Bouke

FragDaddy
18 maart 2003, 20:42
ik vind het juist wel lekker op een gewone versterker.. akoestische gitaar met een 'randje' zeg maar. niet helemaal clean.. mhhhh jummie..

naja. ieder zijn meug