PDA

View Full Version : Drum scherm.!!



TIMBER
10 maart 2009, 14:45
Met mijn aller eerste bandje heb ik eens een demo opgenomen waarbij we als band allen tegelijk speelden. De jongen die de opnamen deed, plaatste kokers om de overhead microfoons heen en zette een scherm rond het drumstel. Dit hield natuurlijk lang niet alle gitaargeluiden tegen maar het scheelde wel enorm. Mijn vraag is of iemand bekend is met deze schermen en zo ja uit wat voor materiaal ze zijn gemaakt.

Heynis
10 maart 2009, 14:47
Als het doorzichtig is: plexiglas. Anders: hout met verstrooiiend schuim erop (tietenschuim bijvoorbeeld).

bert k
10 maart 2009, 15:13
Met mijn aller eerste bandje heb ik eens een demo opgenomen waarbij we als band allen tegelijk speelden. De jongen die de opnamen deed, plaatste kokers om de overhead microfoons heen en zette een scherm rond het drumstel.
Dat is wel nieuw voor me... Kan me er niet echt iets bij voorstellen.

skanky
10 maart 2009, 15:16
Ik heb het alleen een keer van iemand gehoord die het deed voor het effect, die kokers om microfoons. Maar voor isolatie slaat helemaal nergens op.

TIMBER
10 maart 2009, 15:27
Dat is wel nieuw voor me... Kan me er niet echt iets bij voorstellen.


Weet niet goed meer hoe ze eruit zagen.. de koker werd om de mic geschoven en schermde ze voor de helft af van de kant waar de gitaaramps stonden opgesteld. Maar goed tis een 15 jaar terug en verdiepte me toen nog niet zo in dat soort zaken. Was toen al blij dat ik twee sporen gitaar kon opnemen op mijn Creative ISA kaartje. Ging me verder ook niet om die kokers maar om het scherm. Het was in elk geval niet van acryl maar zie dat die wel te krijgen zijn. Hoe dik acryl moet je daarvoor gebruiken indien je ze zelf wilt maken..?? Of kan ik beter wat anders gebruiken.??

MjS
10 maart 2009, 18:05
Toen wij met de band in een studiootje zaten voor een mislukte demo, gebruikten ze houten panelen met tietenschuim. Drums klonken het beste van alle opgenomen dingen, dus het zal wel helpen.

Het lijkt me dat klooien met acryl alleen meerwaarde heeft als het erg belangrijk is dat je de drummer volledig kunt zien. Een laag houten scherm waar je overheen kijkt is hoogstwaarschijnlijk goedkoper.

Solidkick
10 maart 2009, 19:32
Je bedoelt Gobos?
http://tierrastudios.com/blog/uploads/2006/05/DSCF1222.jpg

DIY linkje: DIY Gobo (http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5928)

TIMBER
11 maart 2009, 07:17
Nee dat was het niet.. maar ziet er wel werkbaar uit. Zit zelf te denken aan een vuren houten raamwerk met aan beide zijden een triplex of mdf plaat. Het geheel vullen met steenwol en afwerken met vloerbedekking of tietenschuim.

Roman
11 maart 2009, 08:00
Als het doorzichtig is: plexiglas. Anders: hout met verstrooiiend schuim erop (tietenschuim bijvoorbeeld).eigenlijk geen van beiden.

Plexiglas heeft geen massa en zal iig niet isoleren. Nu zal dat eigenlijk ook niet zo belangrijk zijn want een scherm is niet compleet isolerend natuurlijk, dus overspraak hou je altijd. Met name in het laag/mid.

Tietenschuim; zullen afspreken vanaf nu dat spul nooooit meer te noemen en vooral niet te gebruiken ? Dat spul heeft geen enkele akoestische waarde en is alleen maar veel te duur brandgevaarlijke spul.

Een houten scherm met wol er op is al een betere oplossing. :)

Het plaatsen van schermen heeft ook als gevolg dat er veel mid/hoog reflecties op gaan treden. dus het plaatsen van, niet absorberende(!), schermen rondom een drumkit is "gevaarlijk" in dat opzicht.

TIMBER
11 maart 2009, 08:09
Juist daarom wil ik het afwerken met hoogpolige vloerbedekking. En idd gaat niet om totale isolatie natuurlijk. Net even dat verschil maken tussen irritante en acceptabele overspraak. En ach wat kosten nu een paar plaatjes triplex, een rol glaswol en een paar vuren balkjes. Tapijt heb ik hier nog wel liggen en de rest kan ik hier op mijn werk voor inkoopsprijs krijgen. Zal eens wat gaan knutselen en testen. Wordt vervolgt.

Solidkick
11 maart 2009, 08:51
Nee dat was het niet.. maar ziet er wel werkbaar uit. Zit zelf te denken aan een vuren houten raamwerk met aan beide zijden een triplex of mdf plaat. Het geheel vullen met steenwol en afwerken met vloerbedekking of tietenschuim.

Misschien al bekend maar toch:
Deze site geeft een hoop DIY studio tips (en bouwbeschrijvingen) voor oa reflectieschermen:
www.johnlsayers.com (http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php)
Ik heb er wel wat nuttige (en snel toepasbare) oplossingen gevonden.

bert k
11 maart 2009, 09:35
Tietenschuim; zullen afspreken vanaf nu dat spul nooooit meer te noemen en vooral niet te gebruiken ? Dat spul heeft geen enkele akoestische waarde en is alleen maar veel te duur brandgevaarlijke spul.
.
Blijf het vooral tietenschuim noemen, want dat is een irritante naam en dus leuk. :D Maar het werkt wel degelijk, ik hoor het zelf. Ik kan het niet met cijfers onderbouwen, maar het dempt duidelijk in het hoog en mid-hoog. Geen enkele akoestische waarde is veel te kort door de bocht.

TIMBER
11 maart 2009, 09:49
Denk dat Roman bedoelt geen enkele isolerende waarde.. want idd voor ruimte akoestiek is het bruikbaar spul.

Roman
11 maart 2009, 10:38
Tapijt zal in dit geval ook een werkende oplossing kunnen zijn hoewel ik toch wol (vanaf 3cm dik) adviseer ivm beter absorberend vermogen over het hele frq gebied. Tapijt zal met name in't hoog werken. Voor dergelijke schermen wel van toepassing dus vandaar dat tapijt nog wel mijn "zegen" krijgt :)

TIMBER
11 maart 2009, 10:41
Het tapijt komt er op als afwerking en om het steenwol te beschermen c.q. op zijn plaats te houden.. dus van binnen naar buiten vanaf het drumstel gerekend wordt het..

tapijt-steenwol-triplex/mdf

Roman
11 maart 2009, 11:27
Ik zou gewoon jute of een andere stof om de wol heen doen. Als je er tapijt over plaatst doe je de functie van de wol teniet. Het zal dan meer als laag-frq (hoe dik wordt de wol eigenlijk) absorber willen fungeren, iets wat niet zo veel zin heeft in deze kwestie.

Dus ik zou de tapijt wieberen. OF alleen het tapijt gebruiken.

MDF is een stuk goedkoper dan tri/multi-plex en daarnaast ook iets "zwaarder" (hoewel dat hierbij niet zo belangrijk is). Daarnaast is een plaat MDF vaak minder krom dan *plex. Maar volgens mij weet jij dat beter dan ik. (?)

TIMBER
11 maart 2009, 11:39
Het mdf of triplex is maar een 5 mm dik en dus aardig flexibel. Anders gezegd de kromheid hangt van het vuren raamwerk af en niet van de te gebruiken plaat. Het steenwol komt er 1 laags in dus een 8 cm dik. Heb hier genoeg jutte liggen dus dan zet ik dat er tegen aan. Kan aan de binnenkant eventueel ook nog gipsplaat tegen het mdf aan plakken zodat ik wat meer massa krijg.