PDA

View Full Version : Bariton gitaren



bloeddrinker
10 maart 2009, 14:26
Omdat ik aardig te klooien zit om m'n Gibson explorer 90 of Jackson RR Pro (neckthru) in ADGCEA geintoneerd te krijgen, kwam ik na wat googelen op het fenomeen 'bariton' gitaar.
Nu denk ik erover om een van m'n gitaren te verkopen en vervolgens een 6-snarige bariton gitaar te kopen. (7 snarig houd ik niet zo van)

De eerste de beste optie die ik tegen kwam was ESP/LTD MHB-401, deze heeft ook aardige pickups. Op internet zag ik hem in nl winkels voor zo'n 750 euro.
http://www.espguitars.com/images/guitars/MHB-401.jpg

Kent iemand deze gitaar en hoe is deze kwalitatief in vergelijking met de gitaren die ik heb.
Toevallig is deze ook string-thru wat voor live ook wel een uitkomst is.

Zijn er nog meer aardige bariton gitaar opties die binnen een budget van 700-1250 euro passen?

pyaemia
10 maart 2009, 14:33
Ik heb een Ltd VB-400, de viper versie van de horizon baritone. Geweldig ding. Na geklooid te hebben met een les paul (custom) was dit een verandeming. 0.56 en in A, gaat prima. Nu moet ik zeggen dat .58 op een Jackson RR1 in A op zich ook ging, maar je hoort en voelt dat die baritone voor dit werk is gemaakt.

Die van mij is perfect afgewerkt en klinkt als een klok. Beste 700 eur die ik ooit aan een gitaar heb uitgegeven.

bloeddrinker
10 maart 2009, 14:58
Waarschijnlijk gaat hij m'n Jackson RR Pro (eentje uit de 90/91-tijd met Schaller mechanieken) vervangen, omdat ik daarvan zowiezo de elementen wilde vervangen (1 is kapot, de ander niet helemaal mijn smaak).

ik gebruik als snaren momenteel D'addario EXL158 13-62 en die bevallen me op zich goed.

.58 vond ik te slap op m'n gibson/jackson of zal de gauge op een bariton gitaar anders zijn?

Maar hoe is de kwaliteit van de mechanieken enzo?
Over het algemeen heb ik niet zo'n hoge pet van koreaans/chinese gitaren, waar deze LTD volgens mij is gemaakt.

Gothra
10 maart 2009, 15:17
de snaren zullen wel anders aanvoelen, omdat er meer spanning opstaat. Ik heb zelf nog nooit op en bariton gespeeld dus ik kan er verder niet veel over zeggen. ESP/LTD's zijn over het algemeen wel goede gitaren. In die prijsklasse.

Bolder
10 maart 2009, 15:51
Fender Jaguar Bariton.

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0259300306

pyaemia
11 maart 2009, 13:37
Waarschijnlijk gaat hij m'n Jackson RR Pro (eentje uit de 90/91-tijd met Schaller mechanieken) vervangen, omdat ik daarvan zowiezo de elementen wilde vervangen (1 is kapot, de ander niet helemaal mijn smaak).

ik gebruik als snaren momenteel D'addario EXL158 13-62 en die bevallen me op zich goed.

.58 vond ik te slap op m'n gibson/jackson of zal de gauge op een bariton gitaar anders zijn?

Maar hoe is de kwaliteit van de mechanieken enzo?
Over het algemeen heb ik niet zo'n hoge pet van koreaans/chinese gitaren, waar deze LTD volgens mij is gemaakt.

Die extra 1,5 inch zorgt dat je snaarspanning omhoog gaat en daardoor met dunnere snaren kan spelen dan op een 25,5 inch. Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, welke snaarspanning voor jou werkt.

Wat de kwaliteit betreft, ik heb niets aan te merken op de 2 ltd's die ik nu heb. Dat was helaas anders met mijn toenmalige Gibbie custom. Ontstemmen als de neten en de afwerking was ook niet je van het. Voor metal prima gitaren. Alleen mijn jackson RR1 USA is net effe een tikkie mooier en beter afgewerkt. Magoed, dat is ook echt een andere prijsklasse.

bloeddrinker
25 maart 2009, 12:21
onlangs kwam ik het volgende tegen op guitarbargains
(http://shop.guitarbargains.com/detail.lasso?id=032570&-session=shop:C1AD539307efd1D71FJIL1AF4BFC). (dit is geen reclame en ga nou niet met z'n allen de gitaar bestellen, zodat ik uiteindelijk hem niet meer kan nemen:

een ESP Viper Baritone Black voor € 1350,- (Bij thomann is deze 1550),-
met:
BODY: Mahogany
NECK: Mahogany with White Binding
FINGER BOARD: Ebony
CONSTRUCTION: Set-neck
SCALE: 27"
TUNERS: Gotoh Magnum Lock
BRIDGE: Gotoh Tune-matic
HARDWARE COLOR: Black Nickel
FRET: 24 / XJ
NECK PICKUP: EMG60
BRIDGE PICKUP: EMG81
TUNED: 6B(.054), 5E(.042), 4A(.032), 3D(.024), 2F#(.016), 1B(.011)
CONTROL:
1 Volume
1 Tone
3way toggle switch


Dit zal denk ik een ouder model zijn van vorig jaar, want op de ESP site kan ik totaal geen 6 snarige ESP baritons vinden, alleen de LTD VB-401 en MHB-401.

Hoe dan ook, de verschillen tussen deze ESP en de LTD's die ik anders had willen kopen:
Mahogany neck ipv Maple: Ik heb begrepen dat Mahogany voor een meer lage/mid tone zorgt en Maple voor een meer mid/hoge tone. Op een Bariton is dit misschien juist weer vet, maar aan de andere kant is Mahogany niet te vol op een baritone?
Ebony Fingerboard ipv Rosewood - ziet er geiler uit en speelt ook lekkerder (heb ik ook op m'n Jackson RR Pro en Gibson Explorer 90)
Gotoh tuners/bridge ipv Grover - Zegt mij niet zoveel, maakt dit uit?
EMG60 ipv EMG85 in neck positie - Ik las dat EMG60 een mooiere clean heeft dan EMG 85 en dat het EMG81/60 setje het Metallica setje is wat ESP eerder gebruikte.

en verder uiteraard:
ESP merkje ipv LTD ;)

Zal de kwaliteit van het hout ook anders zijn op deze ESP VB Bariton dan de LTD VB-400/401?

Ik probeer erachter te komen of de meerprijs van 600-750 euro de moeite waard is.

Megadeth22
25 maart 2009, 12:59
Misschien ook kijken naar een Schecter C-1 Baritone gitaar. Schecter maken over het algemeen echt gave gitaren, hebben een lange basis (Is dat het woord?) van 26,5 inch of iets dergelijks. Ik bedoel er mee te zeggen dat als je dus naar A wilt stemmen je snaren dus niet zo floppy worden :rockon:
(Heb daar zelf ervaring mee als ik in Drop A wat speel op mijn 7 snarige schecter).

bloeddrinker
25 maart 2009, 13:23
Schecter C-1 Baritone gitaar is moeilijk te vinden. hun C-1 baritone versie is blijkbaar ook een oud model, ik ben hem in ieder geval nog niet tegengekomen in een webwinkel die ze op voorraad had.

Maar, ik ben inmiddels wat high-quality gitaren gewend en een LTD/Schecter lijkt me wat dat betreft een stap terug.

Ik vroeg me af of het de moeite waard is om m'n budget met zo'n 600-750 te verhogen, waardoor de ESP Baritone binnen bereik komt, of dat typisch zo'n geval is waarin je 50% van het extra geld betaalt voor het kwaliteitsverschil en 50% voor de naam ESP ipv LTD.

Als het die moeite niet waard is houd ik het denk ik bij een LTD aangezien Schecter nauwelijks of niet te vinden is en ik niet echt een voorkeur heb voor LTD/Schecter

Gothra
25 maart 2009, 14:27
T grootste verschil tussen ESP en LTD is inderdaad de naam, maar de ESP's zijn vaak ook met de hand gemaakt in japan, en de LTD's afhankelijk van het serienummer in korea, china etc. Ook zal de kwaliteit van het hout iets hoger liggen maar niet veel.

LTD's zijn overigens geen slechte gitaren hoor!

pueblo
25 maart 2009, 17:05
lijkt me raar dat piens goedkoper is dan thomann, zitten de belastingen erbij? want die laten ze vaak achterwege bij piens als ze je de prijs doorsturen, en bij thomann zit er ook een zak bij

casper innosence
25 maart 2009, 18:11
T grootste verschil tussen ESP en LTD is inderdaad de naam, maar de ESP's zijn vaak ook met de hand gemaakt in japan, en de LTD's afhankelijk van het serienummer in korea, china etc. Ook zal de kwaliteit van het hout iets hoger liggen maar niet veel.

LTD's zijn overigens geen slechte gitaren hoor!

Daargesteld dat ik ESP zeer fijne gitaren vind, maar de standaards worden niet handgemaakt. Wel geproduceerd in Japan, gewoon betere materialen e.d.

Afhankelijk van de serie worden ze gemaakt in Korea (1000serie), Indonesie (400serie) of China, de rest geloof ik.

De hierboven genoemde bariton esp standard is gewoon nog steeds in productie, op de ESP site (de .com) staan alleen de modellen die in Amerika beschikbaar zijn. In Europa zijn altijd al andere uitvoeringen te koop geweest. Soms te maken met de Gibson Lawsuit, soms te maken met andere factoren.

Ik heb een esp standard viper en een ltd ec 1000 en deze doen niet voor elkaar onder. Vanaf de 400 (nu 401?) zijn t zeeeeer prima gitaren.

Flipkoos
25 maart 2009, 19:32
OFF-TOPIC: Nog nooit op een bariton gespeeld, maar zag laatst bij Dick Dijkman een prachtige bariton hangen. Het was een DD tele-achtig model in donkergroen met lichte bindingen en een bruinrode tortoise slagplaat. Hele sjieke kleurstelling. Geweldig mooi ding om te zien. Hij had 'm gemaakt voor Bennie Joling die 'm die middag kwam halen.
Waarom vertel ik dit? Ach, ik wou 't gewoon even kwijt.

stonerdaf
25 maart 2009, 20:14
Had laatst een weekje de gitaar van een vriend bij me, signature model van Mike Mushok van Staind, ook een bariton.

Geniaal plankje dat er ook nog es heel geil uitziet; is niet gelakt maar geolied dacht ik.

En past perfect binnen je budget.

http://www.sonicprice.fr/medias/product/images/thumb4/8/3/8340.jpg

Muzieknono
26 maart 2009, 06:53
FF een vraagje, wat is een baritone gitaar, ik denk een gitaar in een andere stemming???, maar kan er volledig naastzitten.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Bram+
26 maart 2009, 07:13
Had laatst een weekje de gitaar van een vriend bij me, signature model van Mike Mushok van Staind, ook een bariton.

Geniaal plankje dat er ook nog es heel geil uitziet; is niet gelakt maar geolied dacht ik.

En past perfect binnen je budget.

Die MMM1 is wel uit productie, dus dan moet het óf tweedehands, óf bij een winkel die 'm toevallig nog op voorraad heeft. Mike Mushok heeft inmiddels wel een nieuwe signature bariton bij PRS, de SE Mike Mushok (ook vriendelijk geprijsd dus):

http://www.guitarstreet.net/img/guitars/se-mike-mushok.jpg


FF een vraagje, wat is een baritone gitaar, ik denk een gitaar in een andere stemming???, maar kan er volledig naastzitten.
Mvgr. Dirk Jan :metal:
Een gitaar met een langere hals/grotere schaallengte. Zie ook eerste hit op google ;)

bloeddrinker
26 maart 2009, 11:35
[QUOTE=Bram+;1989475]Die MMM1 is wel uit productie, dus dan moet het óf tweedehands, óf bij een winkel die 'm toevallig nog op voorraad heeft. Mike Mushok heeft inmiddels wel een nieuwe signature bariton bij PRS, de SE Mike Mushok (ook vriendelijk geprijsd dus):

http://www.guitarstreet.net/img/guitars/se-mike-mushok.jpg

QUOTE]

Ik weet alleen niet of ik kapot zal zijn van PRS designed humbuckers...

Bram+
26 maart 2009, 11:54
Ik ook niet, maar dat is een kwestie van proberen mocht je het overwegen. Anders is dar probleem met een soldeertang en een setje andere pickups natuurlijk snel verholpen.

Maroon
26 maart 2009, 11:56
FF een vraagje, wat is een baritone gitaar, ik denk een gitaar in een andere stemming???, maar kan er volledig naastzitten.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

In principe een gitaar met een langere nek. Dus dan kunnen zwaardere stemmingen worden toegepast. (langere nek is strakkere snaren)

Megadeth22
26 maart 2009, 15:49
Bariton gitaar is een gitaar die volgens mij qua factory tuning BEADF#B gestemd is.

pimmedoris
26 maart 2009, 17:51
Dus als een gitaar met een 27'' scale uit de fabriek komt in A stemming is het geen Bariton?
En als een 25.5" gitaar niet in E uit de fabriek komt is het geen gitaar?

hmm :soinnocent:

mesaman
29 maart 2009, 11:15
waarom geen 7 snaar?dan ben je toch ook klaar?

Bram+
29 maart 2009, 11:29
Daar houdt hij niet van zegt hij.

bloeddrinker
2 april 2009, 17:12
Daar houdt hij niet van zegt hij.


En als ik op een gewone 25.5" moeite heb om de lage A goed geïntoneerd te krijgen, zal ik dat probleem ws. ook wel hebben op een 7 string met 25.5" mensuur.

En dan nog vind ik 7 string niet fijn spelen (goed, ik ben het ook niet gewend)

Bram+
2 april 2009, 17:29
Ik heb nog nooit lang genoeg op een 7-snaar gespeeld om er aan te wennen. Van Ibanez 7-strings weet ik dat ze standaard met een lage B komen, wat ik al laag genoeg vind, misschien is dat beter af te stellen.